Geen lust meer
zaterdag 26 oktober 2019 om 17:42
Meer dan vijf jaar geleden heb ik de diagnose borstkanker gekregen. Ik heb een dubbele mastectomie + nabehandeling ondergaan. Ik ben mede hierdoor in de overgang. Door de overgang heb ik ook last van incontinentie (droge vagina + verzakking + veel infecties). Ik vind het heel moeilijk om dit allemaal een plaats te geven. Mijn zin in seks is ook helemaal verdwenen, dat is gewoon weg en ik zie niet in hoe ik dit nog terug kan krijgen. Ik denk dat ik dit jaar tweemaal met mijn man heb gevreeën en hem nog een paar keer heb geplezierd. Niet omdat ik daar iets aan had, maar om hem een plezier te doen. Mijn man zijn geduld raakt (begrijpelijk) op. Hij zei vroeger vaak dat het wel zou beteren, nu zegt hij dit nooit meer. Vijf jaar is een belangrijke mijlpaal, maar er verandert niet veel. Ik weet dat de situatie niet houdbaar is. Ik heb schrik om mijn man te verliezen aan iemand die jonger is en waarvan het lichaam wel nog werkt. Ik weet niet hoe het verder moet. Heeft iemand hier ervaring mee?
zaterdag 26 oktober 2019 om 17:59
Heb je hormoontherapie? Zo klinken je klachten namelijk. Mag je daar al bijna mee stoppen? Dat zou meteen een groot deel van het probleem kunnen oplossen. Als dat niet het geval is dan zou ik zeker je oncoloog vragen om een doorverwijzing naar een seksuoloog. Je klachten komen veel voor bij borstkanker en er zijn oplossingen voor.
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:15
Lust is een lastig en frustrerend ding in de situatie waar jij inzit. Ik kan me ten dele inleven (andere ziekte maar wel regelmatig klachten in die regionen en pijn door verlittekening/me vaak niet seksueel aantrekkelijk voelen) maar lijkt me heel moeilijk. Heb je/Hebben jullie ook geprobeerd om heel rustig op te bouwen en op te wekken? Met glijmiddel (je hebt steeds betere soorten die soms ook stimulerend zijn) en in alle rust zonder verwijten of frustraties? Zijn er ook mentale redenen die niet met je situatie maar met je man zelf of hoe je hem ziet te maken hebben? Zegt hij letterlijk dat hij bij je weg wil als het niet terugkomt?
eefje1980 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 18:17
0.70% gewijzigd
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:26
sophiax schreef: ↑26-10-2019 17:59Heb je hormoontherapie? Zo klinken je klachten namelijk. Mag je daar al bijna mee stoppen? Dat zou meteen een groot deel van het probleem kunnen oplossen. Als dat niet het geval is dan zou ik zeker je oncoloog vragen om een doorverwijzing naar een seksuoloog. Je klachten komen veel voor bij borstkanker en er zijn oplossingen voor.
Ik heb geen hormoontherapie gehad (mijn tumor was niet hormoongevoelig). Ik word al opgevolgd door de borstkliniek. Er werd al glijmiddel geadviseerd. "Technisch" gaat het dan wel beter, maar de lust komt er niet van terug.
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:27
maar moet dat dan? de nabijheid en intimiteit is toch ook fijn?ijsbeertje15 schreef: ↑26-10-2019 18:26Ik heb geen hormoontherapie gehad (mijn tumor was niet hormoongevoelig). Ik word al opgevolgd door de borstkliniek. Er werd al glijmiddel geadviseerd. "Technisch" gaat het dan wel beter, maar de lust komt er niet van terug.
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:37
eefje1980 schreef: ↑26-10-2019 18:15Lust is een lastig en frustrerend ding in de situatie waar jij inzit. Ik kan me ten dele inleven (andere ziekte maar wel regelmatig klachten in die regionen en pijn door verlittekening/me vaak niet seksueel aantrekkelijk voelen) maar lijkt me heel moeilijk. Heb je/Hebben jullie ook geprobeerd om heel rustig op te bouwen en op te wekken? Met glijmiddel (je hebt steeds betere soorten die soms ook stimulerend zijn) en in alle rust zonder verwijten of frustraties? Zijn er ook mentale redenen die niet met je situatie maar met je man zelf of hoe je hem ziet te maken hebben? Zegt hij letterlijk dat hij bij je weg wil als het niet terugkomt?
De zin om iets op te bouwen ontbreekt mij volledig. Hoe hard hij zijn best doet, het blijft gewoon droog, wat het niet fijner maakt, integendeel. Hoe langer het duurt, hoe pijnlijker. Bovendien vind ik het niet zo leuk dat hij 'vanonder' zit omdat ik last heb van urineverlies. Hij heeft nog niet gezegd dat hij weg wil, maar ik weet wel dat het gevaar erin zit. Mijn man treft zeker geen schuld.
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:40
Vroeger vrijde ik wel eens als ik eigenlijk 'te moe' was (zonder zin, om het te plezieren) en dan kwam de zin gaandeweg vanzelf en dan was het altijd fijn. Nu is de zin gewoon weg en voelt het zelfs onaangenaam.
zaterdag 26 oktober 2019 om 18:58
kan je dan geen seks hebben en genieten van de nabijheid en het ongemak voor liefnemen wetende dat dit belangrijk is voor je relatie?
zaterdag 26 oktober 2019 om 19:00
Moeilijk zeg. Ben je hiervoor naar de huisarts geweest? En kan je hier openlijk met je man over praten? Spreek je je zorgen naar hem uit?
Is er een middenweg?
Ik kan mij voorstellen dat met urineverlies je zelfvertrouwen daalt. Zelf was ik door de implanon 3 dagen van de maand niet ongesteld. Dus dat werd seks tijdens de menstruatie. Niet fijn, maar ik zette mij er doorheen en mijn vriend ook. Het is een stap. Erover praten is soms lastig, maar helpt de situatie vaak makkelijker te accepteren.
Is er een middenweg?
Ik kan mij voorstellen dat met urineverlies je zelfvertrouwen daalt. Zelf was ik door de implanon 3 dagen van de maand niet ongesteld. Dus dat werd seks tijdens de menstruatie. Niet fijn, maar ik zette mij er doorheen en mijn vriend ook. Het is een stap. Erover praten is soms lastig, maar helpt de situatie vaak makkelijker te accepteren.
zaterdag 26 oktober 2019 om 19:03
Kan het ook zijn dat je zélf meer hulp nódig hebt om zaken te verwerken? Het is ook niet niks allemaal wat er is gebeurd met jou en je lijf. Die angst/moeite met dat hij daaronder misschien wat merkt dat herken ik maar geloof me ook dat hij dat echt wil en die angst niet deelt. Het is niet jouw verantwoordelijkheid maar wel om te onderzoeken of je je libido kunt terugkrijgen, stapje voor stapje. Je kunt er tegenop zien maar het is wel wat ook een deskundige waarschijnlijk voorstelt. Jij moet ergens onderweg weer in het reine komen met je v veranderd lichaam en je seksualiteit herontdekken, je eraan bloot durven stellen. Maar als je het echt 100 procent zeker niet wilt, zelfs niet eerst gewoon die intimiteit, wees dan eerlijk en laat de keuze bij je man als je wel bij hem wilt blijven, je kunt hem niet gegijzeld houden in de hoop dat het ooit goed komt als je niet meer wil proberen eraan te werken samen.
zaterdag 26 oktober 2019 om 19:10
Angst is een hele slechte raadgever. Angst verlamd, brengt stress, verlaagd creativiteit, het zorgt ervoor dat je je anders gaat gedragen dan je bent of dan je wilt zijn. Wie bang is, is nauwelijks meer in staat in oplossingen te denken. Het verergert je probleem. Hoe kom je aan die angst ? Zegt je man dat hij je verlaat als jou lust uitblijft ?
Hoe realistisch is jou angst ?
Daarnaast denk ik dat jou overgang veel meer van invloed is op jou zin in seks dan je ziektegeschiedenis. Je bent Echt niet de enige vrouw voor wie het allemaal niet meer zo nodig hoeft na de overgang.
De huisarts is al genoemd en psychologische ondersteuning ook. Goede ideeën. Ik zou ook nog een overgangsconsulente willen noemen of de psychologische nazorg vanuit het ziekenhuis ivm je diagnose en behandelingen.
Hoe communiceren jullie ? Staan jullie open voor elkaar ? Eerlijke en respectvolle gesprekken ?
Daarnaast denk ik dat jou overgang veel meer van invloed is op jou zin in seks dan je ziektegeschiedenis. Je bent Echt niet de enige vrouw voor wie het allemaal niet meer zo nodig hoeft na de overgang.
De huisarts is al genoemd en psychologische ondersteuning ook. Goede ideeën. Ik zou ook nog een overgangsconsulente willen noemen of de psychologische nazorg vanuit het ziekenhuis ivm je diagnose en behandelingen.
Hoe communiceren jullie ? Staan jullie open voor elkaar ? Eerlijke en respectvolle gesprekken ?
zaterdag 26 oktober 2019 om 19:44
Francien2019 schreef: ↑26-10-2019 19:10Angst is een hele slechte raadgever. Angst verlamd, brengt stress, verlaagd creativiteit, het zorgt ervoor dat je je anders gaat gedragen dan je bent of dan je wilt zijn. Wie bang is, is nauwelijks meer in staat in oplossingen te denken. Het verergert je probleem. Hoe kom je aan die angst ? Zegt je man dat hij je verlaat als jou lust uitblijft ?
Praten doen we niet (meer). Ik weet ook niet zo goed wat we hierover moeten zeggen. Hij weet dat ik geen zin meer heb, dat ik niet opgewonden meer raak en dat ik niet zo tevreden ben met mijn lichaam. Ik weet dat hij het mist en hoopt dat het terug komt.
Ik ben in behandeling geweest bij de psychologe van het ziekenhuis. Ik had deze zomer een belangrijke controle en ik heb terug enkele afspraken gemaakt (was al een tijdje geleden). Ze heeft een vochtinbrengende crème meegegeven (doet niet veel). Ze zei dat de lust nooit meer spontaan terugkomt, maar dat ik ernaar op zoek moet gaan (erotische verhalen lezen, masturberen, een vibrator met glijmiddel gebruiken). Dat leek mij niets, ik heb het toch geprobeerd, voorlopig zonder resultaat.
zaterdag 26 oktober 2019 om 20:29
zaterdag 26 oktober 2019 om 20:36
dat is een aanname, als je je relatie wilt verbeteren moet je ergens beginnen. zo doorgaan is zeker een doodlopende wegnouveauvague schreef: ↑26-10-2019 20:29Als man raak je toch ook niet echt opgewonden van seks hebben met een vrouw terwijl je weet dat ze er geen reet aan vindt?
zaterdag 26 oktober 2019 om 20:54
praten heeft niet gewerkt en er is niks mis met faken, in een relatie is het geven en nemennouveauvague schreef: ↑26-10-2019 20:42Erover praten lijkt me dan een goede eerste stap in plaats van te gaan faken.
zaterdag 26 oktober 2019 om 20:56
zaterdag 26 oktober 2019 om 21:47
tegenzin is wat anders dan geen lust. NIet opgewonden zijn betekent niet dat je geen seks kan hebben.ijsbeertje15 schreef: ↑26-10-2019 21:44Ik vraag me af of je weet wat dit precies is, seks met tegenzin. Dat lukt mij maar moeilijk.
tegenzin gaat veel verder dat gaat over weerstand en weerzin daar ligt veel meer onder dan een fysiek probleem. Waarom is een seksuoloog geen optie?