Geheim houden?

11-08-2026 20:43 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.

Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.

Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).

Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:03
Ja vind ik ook, de jongste snapt het denk ik niet helemaal maar de oudste zeker weten wel.
maar waarom stel je jouw kinderen daar dan aan bloot??
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:02
maar daar zadel je ze toch met een probleem op?
Ja daarom frustreert het me ook enorm. Ze zien die kinderen zelden, en ik gunde hem ook een kans, ten koste van mijn kinderen dus. Maar ben het nu wel zat. Maar na de bericht wisseling dat ik dat niet meer ga doen gisteren, denk ik niet dat hij nog bij mijn ouders komt met de kinderen.
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:05
maar waarom stel je jouw kinderen daar dan aan bloot??
Mijn ouders zijn gastouder, hij is veel bij mijn ouders.
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:06
Ja daarom frustreert het me ook enorm. Ze zien die kinderen zelden, en ik gunde hem ook een kans, ten koste van mijn kinderen dus. Maar ben het nu wel zat. Maar na de bericht wisseling dat ik dat niet meer ga doen gisteren, denk ik niet dat hij nog bij mijn ouders komt met de kinderen.
maar dan zijn weer jouw kinderen de dupe, die mogen niet meer naar opa en oma

misschien moet je je prioriteiten even recht zetten?
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:07
maar dan zijn weer jouw kinderen de dupe, die mogen niet meer naar opa en oma

misschien moet je je prioriteiten even recht zetten?
Iedereen is de dupe, vandaar het dilemma, wat gaat ten koste van wie en voor hoe lang? Maar ik heb gezegd dat ik het niet geheim ga houden en de kinderen daar ook niet in ga beperken. Dan kunnen ze dus gewoon naar gastouder (opa en oma), en kan hij wegblijven. Maar gisteren was er ook een advies om zelf weg te blijven.
OhMellie schreef:
12-08-2026 12:04
Hoe vaak heeft hij haar zelf überhaupt gezien als zij in een visumplichtig buitenland woont? Is het vooral een online relatie gebaseerd op potentiele oplichting van een rijke westerling?
Ja die kans zit er dik in.
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:11
Iedereen is de dupe, vandaar het dilemma, wat gaat ten koste van wie en voor hoe lang? Maar ik heb gezegd dat ik het niet geheim ga houden en de kinderen daar ook niet in ga beperken. Dan kunnen ze dus gewoon naar gastouder (opa en oma), en kan hij wegblijven. Maar gisteren was er ook een advies om zelf weg te blijven.
je zadelt je kinderen op met iets, dat ze niet snappen
Een geheim, waarvan ze niet snappen dat het geheim is. Want liefde is toch prima?
En dat zij mogen weten, waar hun neefjes/nichtjes niet. Dat is toch raar?
En nu mogen ze het er plots toch over hebben.
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:14
je zadelt je kinderen op met iets, dat ze niet snappen
Een geheim, waarvan ze niet snappen dat het geheim is. Want liefde is toch prima?
En dat zij mogen weten, waar hun neefjes/nichtjes niet. Dat is toch raar?
En nu mogen ze het er plots toch over hebben.
Ja ik ben er ook helemaal niet blij mee, en misschien een verkeerde keuze toen, ik wilde hem de kans geven het te zeggen, maar wat nu?
Nu niks.
Jij werkt niet mee aan geheimhouding en je kinderen ook niet en dan zie je wel waar het schip strandt.
Het is altijd zo makkelijk typen wat een ander zou moeten doen. Maar het níet zeggen levert jou op allerlei manieren spanning en problemen op, het wél zeggen ruzie met je broer. Ik zou kiezen voor 'dan maar ruzie', want als je altijd maar zwijgt voor de lieve vrede, dan ís die vrede er eigenlijk helemaal niet.
Moi!
Dakpan schreef:
12-08-2026 12:28
Nu niks.
Jij werkt niet mee aan geheimhouding en je kinderen ook niet en dan zie je wel waar het schip strandt.
Niet meer mee bemoeien verder, dus ook schoonzus niet voorbereiden om hun kinderen op te vangen?

Meesten zijn wel voor schoonzus inlichten, maar niet iedereen
DebbieHerrie schreef:
12-08-2026 12:32
Het is altijd zo makkelijk typen wat een ander zou moeten doen. Maar het níet zeggen levert jou op allerlei manieren spanning en problemen op, het wél zeggen ruzie met je broer. Ik zou kiezen voor 'dan maar ruzie', want als je altijd maar zwijgt voor de lieve vrede, dan ís die vrede er eigenlijk helemaal niet.
Ik hoopte op meer unanimiteit. Maargoed er is ook een mogelijkheid dat hij haar gewoon nog weg houdt he. Dan is niet meer geheim houden misschien voldoende. Maar hij deelt z’n plan niet met mij, behalve dat het zorgvuldig gaat gebeuren, maarja dat zorgvuldig zijn we al lang gepasseerd
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:34
Niet meer mee bemoeien verder, dus ook schoonzus niet voorbereiden om hun kinderen op te vangen?

Ik zou zelf schoonzus wel inlichten, puur omdat ik me als schoonzus zó genaaid zou voelen als 'iedereen' het wist behalve ik.
Voor mij valt dat dus onder het niet meewerken aan geheimhouding.
Dat is iets waar mensen verschillend over denken en waar je een persoonlijke afweging in moet maken.
Voor mij persoonlijk weegt het niet in stand houden van geheimen het zwaarst.
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:16
Ja ik ben er ook helemaal niet blij mee, en misschien een verkeerde keuze toen, ik wilde hem de kans geven het te zeggen, maar wat nu?
als je prioriteit bij jouw kinderen ligt, zou ik me voor nu vooral verre houden van je broer en zijn problemen.
En je ouders/familie vragen te zorgen dat jouw kinderen hier niks van meekrijgen.
Dakpan schreef:
12-08-2026 12:43
Ik zou zelf schoonzus wel inlichten, puur omdat ik me als schoonzus zó genaaid zou voelen als 'iedereen' het wist behalve ik.
Voor mij valt dat dus onder het niet meewerken aan geheimhouding.
Dat is iets waar mensen verschillend over denken en waar je een persoonlijke afweging in moet maken.
En als hij nou de kinderen niet betrekt in dat contact en besluit haar ergens anders onder te brengen als de kinderen er zijn, moet ik dan zeggen, ik ga niks geheim houden, de kinderen ook niet, maar ook niks actief vertellen? Want ja zij moeten die relatie misschien ook onderzoeken. Het nadeel is, hij zegt niet wat zijn plan is.
Je reageert wel erg emotioneel op de hele kwestie, eerlijk gezegd. Dat helpt niet echt bij het logisch nadenken en simpelweg stilstaan bij wie hier het minst last van moeten hebben - de kinderen - en daarnaar handelen. Moeder informeren en je realiseren dat het daarna/verder ook out of your hands is.
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:46
En als hij nou de kinderen niet betrekt in dat contact en besluit haar ergens anders onder te brengen als de kinderen er zijn, moet ik dan zeggen, ik ga niks geheim houden, de kinderen ook niet, maar ook niks actief vertellen? Want ja zij moeten die relatie misschien ook onderzoeken. Het nadeel is, hij zegt niet wat zijn plan is.
zijn leven, zijn probleem
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:45
als je prioriteit bij jouw kinderen ligt, zou ik me voor nu vooral verre houden van je broer en zijn problemen.
En je ouders/familie vragen te zorgen dat jouw kinderen hier niks van meekrijgen.
Ja verre van houden was lastig, omdat hij veel bij m’n ouders was en mijn kinderen dus ook. Maar voorlopig komt hij niet begrijp ik, en daarna komt zij, dat is rustgevend. Maar moet ik dan nog wat met zijn kinderen of eigenlijk zijn ex? En wat dan
Lila-Linda schreef:
12-08-2026 12:47
zijn leven, zijn probleem
Dus ex niet betrekken? Niet geheimhouden, niet rondvertellen, zoiets?
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:34

Ja, dus? Je hebt toch ook een eigen gevoel van rechtvaardigheid, mores, verantwoording? Je doet de hele tijd net alsof je het van forummers af laat hangen, neem zelf verantwoording zou ik zeggen.
Ik zou tegen schoonzus zeggen; hee weet jij eigenlijk wel dat vriendin van ex naar NL komt volgende week? Weet niet of hij de kids wil voorstellen en waar ze verblijft maar hij doet er geheimzinnig over en ik wilde dat jij het wist zodat je kids eventueel kan voorbereiden of opvangen”. En dan aan haar laten wat ze er mee doet.
S-Groot schreef:
12-08-2026 12:53
Ja, dus? Je hebt toch ook een eigen gevoel van rechtvaardigheid, mores, verantwoording? Je doet de hele tijd net alsof je het van forummers af laat hangen, neem zelf verantwoording zou ik zeggen.
Nou het forum heeft wel ook andere kanten belicht, als in waarom mag hij niet een relatie en daarvoor de tijd krijgen en ik lees graag de onderbouwingen. Als ik alleen bevestiging van mijn eigen morele kompas wilde, had ik geen topic hoeven openen.
Dakpan schreef:

Ex-schoonzus. Ze hebben nu elk hun eigen leven. TO geeft al aan te verwachten dat moeder de informatie gaat misbruiken om meer afstand te creëren tussen vader en zijn kinderen.

Dakpan schreef:

Leuk principe tot je daarmee alle drama naar jezelf toe trekt. Want ex-schoonzus is al niet blij en broer wil geen bemoeienis van zus. De kans dat de situatie rustig(er) verloopt als ze ex-schoonzus vooraf inlicht schat ik in als nihil.
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:59
Nou het forum heeft wel ook andere kanten belicht, als in waarom mag hij niet een relatie en daarvoor de tijd krijgen en ik lees graag de onderbouwingen. Als ik alleen bevestiging van mijn eigen morele kompas wilde, had ik geen topic hoeven openen.
je hebt nu Voor- & Tegenstanders gehoord, dus nu mag je eigen morele kompas het bepalen
Marchuba schreef:
12-08-2026 12:59

Het gaat er vooral om dat je de hele tijd maar zit te vragen naar wat de meerderheid nu zegt, of weer uitvraagt dat je dan inderdaad toch maar gewoon je mond zal houden, of je kinderen zult weghouden. Kom op, je hebt daar inmiddels toch je eigen onderbouwde mening over na zoveel van de onze? Neem een standpunt in zou ik zeggen. Maar ik heb het idee dat jij dat heel erg moeilijk vindt, in het algemeen zeg maar en dus ook nu.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven