Grenzen aangeven.

03-10-2019 00:08 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een keuken met alleen maar mannen.
De sfeer is net iets anders met alleen maar mannen. Het gaat voornamelijk over seks en vrouwen.
Ik krijg het meestal aardig te voortduren maar kan hier prima mee omgaan.
Ik heb het naar mijn zin en pas er goed bij.

Vooral tijdens drukte hangt iedereen over elkaar, zit iedereen op elkaars lip en ik heb hier nooit problemen mee.
Laatst liep er alleen iemand voorbij en diegene zat aan mijn kont.
Ik heb hem hierop aangesproken maar volgens hem deed hij het ''per ongeluk''.
Aangegeven dat hij het niet nog een keer ''per ongeluk'' hoefde te doen.

Mannen en vrouwen kleden zich in hetzelfde hok om.
Ik kleed me nooit tegelijkertijd met de andere om.
Het is of even kloppen of er vraagt iemand of ik me eerst wil omkleden of daarna.
Het gaat wel eens mis en dan is het van oh, oh sorry, Heb ik ook wel eens bij de mannen, kwestie van de deur dicht en even wachten.
Maar vandaag was ik me aan het omkleden, en hoorde ik dat iemand de code op de deur intoetste.
Zoals altijd roep ik dan even dat diegene moet wachten. Hij was al binnen, maar ik stond nog achter de muur in het hok.
Tot mijn verbazing liep hij gewoon door en bekeek me even uitgebreid. Ik voelde me echt met de seconde kleiner worden.
Kwaad riep ik dat hij weg moest gaan en dat dit niet oké was. Ik weet niet meer wat hij heeft gezegd of wat hij überhaupt kwam doen.
Mijn baas hoorde dat er iets aan de hand was en kwam poolshoogte nemen.
Hij nam me mee naar kantoor en na 1 zin begon ik al te huilen en te trillen van de adrenaline.
Ik heb niks gezegd over zijn opmerkingen of dat hij aan mijn kont had gezeten.
Uiteindelijk heeft hij goed op zijn flikker gehad en moest hij zijn excuses aanbieden.

Ik voelde me vandaag niet fijn. Hij had dingen van mij gezien wat ik niet wilde.
Al vrij snel relativeerde ik het en voelde ik me echt een sukkel dat ik was gaan janken.
Ik wil geen persoon zijn die om ieder grapje naar baas rent. Ik verwacht gewoon dat mensen mijn grenzen respecteren.
Ergens is het ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik teveel toelaat. Het lukt me gewoon niet om de balans te vinden.
Je hebt volkomen gelijk en moet je nergens schuldig om voelen.

Dit is niet "naar de baas lopen om te klikken he" dit heeft met respect te maken.

Ik vind het heel moedig van je dat je toch de stap hebt durven zetten om het bespreekbaar te maken.

En het is zeker NIET je eigen schuld. Grappen gekken en iets toelaten mag. Maar grenzen en respect staat nog steeds op 1.

Je bent geen sukkel je bent een moedige meid !
Het is niet jouw schuld. Je kan overwegen om aangifte doen wegens seksuele intimidatie. Of je zegt tegen je baas dat je dat gaat doen als hij geen
maatregelen neemt zoals een veilige omkleedplek voor jou en een andere cultuur in de keuken.
Oh ik zie dat je niks heb gezegd dat hij aan je gezeten heeft of dingen heeft gezegd dat moet je dus wel doen. Je moet dit gedrag niet onder de tafel schuiven anders stopt het nooit. En het is niet jouw schuld, die kerels zijn hufters
Je bent beslist geen sukkel.

Ik heb jaren terug als pubermeisje een bijbaantje in een een kwekerij gehad.
Bere gezellig en goed betaald.

Op een dag terwijl ik voorover bukte om emmers te pakken, werd ik vol achterlangs in mijn kruis gegrepen door een collega.

Ik sloeg en gil en heb flink stampij gemaakt waarop hij maar stond van: "geintje joh!, geintje joh!"

Ik was echt over de rooie en ben naar mijn toenmalige baas gestapt die de onhandige opmerking maakte dat ik ook niet zo ver voorover moest bukken..
Ik ging toen huilen en gelukkig kreeg de collega de waarschuwing dat hij een volgende keer zijn spullen mocht gaan pakken...

Maar de sfeer is nooit meer hetzelfde geworden. En dat neem ik die vent nog altijd kwalijk.. ookal was het maar een bijbaantje.

T.o, ik denk dat je terecht en juist gereageerd hebt.
Pindakaasjes schreef:
03-10-2019 00:57

Op een dag terwijl ik voorover bukte om emmers te pakken, werd ik vol achterlangs in mijn kruis gegrepen door een collega.

Ik sloeg en gil en heb flink stampij gemaakt waarop hij maar stond van: "geintje joh!, geintje joh!"

Ik was echt over de rooie en ben naar mijn toenmalige baas gestapt die de onhandige opmerking maakte dat ik ook niet zo ver voorover moest bukken..
Ik ging toen huilen en gelukkig kreeg de collega de waarschuwing dat hij een volgende keer zijn spullen mocht gaan pakken...

Maar de sfeer is nooit meer hetzelfde geworden. En dat neem ik die vent nog altijd kwalijk.. ookal was het maar een bijbaantje.

Pindakaasjes schreef:

Nou ik vind het heel erg voor je dat je zo respectloos bent behandeld geweest door je baas... Hoe erg. Die zou je net moeten steunen
Bij een mannenbedrijf gaat dat zo. Een klap of tik hier, foute grap daar.
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken.

Wel goed dat je je grenzen wel aangeeft en blijft aangeven. En echt creepy gedrag keihard aanpakt. Elke man zal dat begrijpen. Niet huilen, maar gewoon confronteren. Sterkte met het vinden van de balans.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 01:06
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken.

Dit meen je toch niet echt zeker???
Mouthgard schreef:
Dit is wel heel kort door de bocht gegaan … Respect is respect … toch ?
Mouthgard schreef:

Wel goed dat je je grenzen wel aangeeft en blijft aangeven. En echt creepy gedrag keihard aanpakt. Elke man zal dat begrijpen. Niet huilen, maar gewoon confronteren. Sterkte met het vinden van de balans.
Je bent niet goed. Geen enkele man heeft het recht om zomaar aan je te zitten.

Ik werk zelf in een mannenwereld en er is nog nooit een man geweest die mij tijdens het werk een tik op m’n kont heeft gegeven, kom nou zeg.

Wel ooit door een man in de kroeg in m’n kruis gegrepen, die vent kon dan ook direct naar buiten en mag er nooit meer komen.
Seriously?
Dat er geen aparte kleedruimte is voor jou is absoluut wettelijk niet in orde. Hoe kan je je ooit op je gemak omkleden met telkens zo'n gedoe en moeten luisteren of niemand de code intikt?
Heel goed dat je duidelijk bent geweest. Niets relativeren, dit was allemaal zwaar over de grens. Ik zou overigens je leidinggevende ook vertellen dat dit niet het eerste incident was, dan schuif je in ieder geval niets onder het kleed. Sterkte!
Mouthgard schreef:
Absoluut onzin. Ik heb heel veel ervaring met in mannenbedrijven/met alleen maar mannen werken en dit is niet normaal en niet ok.

To als ik jou was zou ik vandaag nog even binnen lopen bij je baas en zeggen dat je verhaal
nog niet compleet was en vertellen wat er nog meer gebeurd is. Dit gedrag moet je direct in de kiem smoren. Het is niet ok, gaat echt een grens over, en het ligt niet aan jou.
Mouthgard schreef:
doe normaal
het is NOOIT de schuld van het slachtoffer
mensen als jij houden sexueel geweld in stand, je wordt bedankt
Hoop dat je dochters hebt of krijgt
Mouthgard schreef:

Dat is geen excuus! Los van het feit dat TO een vrouw is, er zijn ongetwijfeld genoeg mannen die hier geen zin in hebben.
Dit soort smoesjes houden een foute cultuur in de stand, namelijk die van het is de schuld van het slachtoffer!

TO, het is echt niet jouw schuld! Je bent geen aansteller, je bent een slachtoffer. Dat er misschien grovere grappen gemaakt worden in een bepaalde werkcultuur (ongeacht of dit mannen, vrouwen of aliens zijn), dat kan. Maar ongepast aan je zitten, je privacy schenden en gewoon duidelijke seksuele intimidatie zijn nooit goed!

Ga alsjeblieft naar je leidinggevende en geef aan dat diegene vaker of de schreef is gegaan. En mocht er weer iets gebeuren, geef het gelijk aan. Alleen als jij (en wij!) aangeven dat dit gedrag niet oké, zal er iets veranderen! Want anders blijven ze met smoesjes komen als dat je niet tegen een geintje kunt of dat het niet zo bedoelt is. Zelfs als dat zo is, dan moeten dat soort figuren leren eerst na te denken, maar het zal ze nooit vrij mogen pleiten!!

O ja, je bent geen sukkel omdat je bent gaan huilen. Praat jezelf dat nooit aan! Huilen is een teken van stress, niet van zwakte. :hug:
dianaf wijzigde dit bericht op 03-10-2019 08:17
4.49% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mouthgard schreef:

:facepalm:
Pindakaasjes schreef:

Heb precies hetzelfde meegemaakt! Uiteindelijk heeft een andere collega het opgelost, omdat mijn baas vond dat ik als enig meisje dit wel kon verwachten.

TO, je hebt juist goed gehandeld! Dit mag nergens normaal of een gewoonte zijn.
lilalinda schreef:
03-10-2019 07:46
doe normaal
het is NOOIT de schuld van het slachtoffer
mensen als jij houden sexueel geweld in stand, je wordt bedankt
Hoop dat je dochters hebt of krijgt
Beter van niet. Dat zou ik sneu voor die dochters vinden :'(
Wat een bizarre dingen lees ik hier weer. Mensen die dit een normale mannencultuur vinden en je als meisje daar dan maar niet moet gaan werken , dat is natuurlijk de omgekeerde wereld! Jij bent niet helemaal waus Mouthgard!

En bazen die niet ingrijpen... anno 2019. Hoe is het mogelijk.

TO, toch vertellen tegen je baas en misschien ook wel tegen een collega die je vertrouwd en die jou steunt. Dan zal hij het zeker niet nog eens in zijn hoofd halen. Maak er stampij van, je staat volledig in je recht. Ook als je weleens mee grapt met schunnige mannengrappen wil dat nog niet zeggen dat ze zomaar aan je mogen zitten of dat je erop zit te wachten dat er iemand de kleedruimte inkomt.
Mouthgard schreef:

ga weg met je seksisme. Natuurlijk hoort dit niet in een mannen bedrijf. Niet in een bedrijf waar echte kerels zijn. Maar tegen wie praat ik
Prima gedaan en altijd vol blijven houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een merkwaardige reacties allemaal. Ik schreef alleen dat als er een mannencultuur heerst binnen een bedrijf, je niet mag verwachten dat de hele cultuur op de schop gaat omdat er 1 ander persoon met een andere cultuur komt werken. Het is niet dat je verplicht tewerk gesteld wordt.

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom? Respect gaat 2 kanten op.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 08:59
Wat een merkwaardige reacties allemaal. Ik schreef alleen dat als er een mannencultuur heerst binnen een bedrijf, je niet mag verwachten dat de hele cultuur op de schop gaat omdat er 1 ander persoon met een andere cultuur komt werken. Het is niet dat je verplicht tewerk gesteld wordt.

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom? Respect gaat 2 kanten op.
Dat mag je heel zeker wel verwachten. Ben je echt serieus?
Life is short. Eat dessert first.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 08:59

Ja hoor.

En ja dat mag je wel verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven