Grenzen aangeven.

03-10-2019 00:08 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een keuken met alleen maar mannen.
De sfeer is net iets anders met alleen maar mannen. Het gaat voornamelijk over seks en vrouwen.
Ik krijg het meestal aardig te voortduren maar kan hier prima mee omgaan.
Ik heb het naar mijn zin en pas er goed bij.

Vooral tijdens drukte hangt iedereen over elkaar, zit iedereen op elkaars lip en ik heb hier nooit problemen mee.
Laatst liep er alleen iemand voorbij en diegene zat aan mijn kont.
Ik heb hem hierop aangesproken maar volgens hem deed hij het ''per ongeluk''.
Aangegeven dat hij het niet nog een keer ''per ongeluk'' hoefde te doen.

Mannen en vrouwen kleden zich in hetzelfde hok om.
Ik kleed me nooit tegelijkertijd met de andere om.
Het is of even kloppen of er vraagt iemand of ik me eerst wil omkleden of daarna.
Het gaat wel eens mis en dan is het van oh, oh sorry, Heb ik ook wel eens bij de mannen, kwestie van de deur dicht en even wachten.
Maar vandaag was ik me aan het omkleden, en hoorde ik dat iemand de code op de deur intoetste.
Zoals altijd roep ik dan even dat diegene moet wachten. Hij was al binnen, maar ik stond nog achter de muur in het hok.
Tot mijn verbazing liep hij gewoon door en bekeek me even uitgebreid. Ik voelde me echt met de seconde kleiner worden.
Kwaad riep ik dat hij weg moest gaan en dat dit niet oké was. Ik weet niet meer wat hij heeft gezegd of wat hij überhaupt kwam doen.
Mijn baas hoorde dat er iets aan de hand was en kwam poolshoogte nemen.
Hij nam me mee naar kantoor en na 1 zin begon ik al te huilen en te trillen van de adrenaline.
Ik heb niks gezegd over zijn opmerkingen of dat hij aan mijn kont had gezeten.
Uiteindelijk heeft hij goed op zijn flikker gehad en moest hij zijn excuses aanbieden.

Ik voelde me vandaag niet fijn. Hij had dingen van mij gezien wat ik niet wilde.
Al vrij snel relativeerde ik het en voelde ik me echt een sukkel dat ik was gaan janken.
Ik wil geen persoon zijn die om ieder grapje naar baas rent. Ik verwacht gewoon dat mensen mijn grenzen respecteren.
Ergens is het ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik teveel toelaat. Het lukt me gewoon niet om de balans te vinden.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 08:59
Wat een merkwaardige reacties allemaal. Ik schreef alleen dat als er een mannencultuur heerst binnen een bedrijf, je niet mag verwachten dat de hele cultuur op de schop gaat omdat er 1 ander persoon met een andere cultuur komt werken. Het is niet dat je verplicht tewerk gesteld wordt.

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom? Respect gaat 2 kanten op.
Ben je niet goed wijs ofzo? Natuurlijk mag je dat verwachten, eisen zelfs. Een tik of een seksueel getinte grap is helemaal niet acceptabel. Niet in het dagelijks leven en al helemaal niet op werk.
Een tik op de billen oid is trouwens gewoon aanranding hoor.
Mouthgard schreef:
Wat een merkwaardige reacties allemaal. Ik schreef alleen dat als er een mannencultuur heerst binnen een bedrijf, je niet mag verwachten dat de hele cultuur op de schop gaat omdat er 1 ander persoon met een andere cultuur komt werken. Het is niet dat je verplicht tewerk gesteld wordt.

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom?
Ja, maar ook een 'mannencultuur' hoeft niet te betekenen respectloos. Man staat namelijk niet gelijk aan grof of onaangepast of grenzeloos! Een bedrijf met mannen is vaak anders dan een bedrijf met vrouwen, maar dat betekent niet dat seksuele grappen of handtastelijkheden de norm zijn.
Ik heb ook bij 'mannenbedrijven' gewerkt, onderling werd er wel over vrouwen ed gepraat of harde grappen gemaakt, maar nooit tegen mij en sowieso anders en minder als ik er wel bij was. En nooit, maar dan ook nooit heeft één van die mannen aan mij gezeten of mij seksueel geïntimideerd. Omdat die mannen respecteerden dat ik gewoon niet zo was als zij en het wel belangrijk vonden dat ik mij prettig voelden op mijn werk en daardoor hadden we alsnog veel lol op het werk.

To geeft ook aan dat ze geen moeite heeft met dat er over vrouwen en zo gepraat wordt. Ze heeft er alleen moeite mee dat sommige collega's haar persoonlijke grenzen overschrijdt aka ongewenst aan haar zitten/haar bekijken terwijl zij zich verkleed (en veilig daarvoor waant). Het lijkt mij niet dat zoiets de norm is in een bedrijf of er nu een 'mannencultuur' is of niet. Als dat wel de norm is, moet er iets aan gedaan worden. Er zijn misschien wel meer collega's die dát niet prettig vinden, maar het niet durven aangeven, want 'mannen onder elkaar'.

Het lijkt mij dan eerder dat je dan de schuld bij de werkgever moet leggen, deze weet hoe het er in zijn bedrijf aan toe gaat. En als er mensen werken die geen problemen met grensoverschreidend gedrag hebben, moet je misschien bepaalde mensen niet aannemen. En je afvragen of dit een cultuur is die je in je bedrijf wilt hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mouthgard schreef:

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom? Respect gaat 2 kanten op.
Voor de mannen binnen deze mannencultuur is dit acceptabel ja, niet voor de vrouwen. Natuurlijk worden er opmerkingen gemaakt, ik heb zelf toen ik begin 20 was ergens gewerkt met bijna alleen maar mannen en hoewel ik nog jong was, kon ik dat prima hebben. Vond het soms wel vleiend zelfs. Maar iemand die aan mij gaat zitten (en daar valt een tik op je billen ook onder) of mij uitgebreid gaat staan bekijken wanneer ik me omkleed, gaat 10 stappen te ver. Als je dat normaal vindt, mag je je wel eens achter je oren krabben.

TO, ik zou zeker bij je baas aangeven wat deze man nog meer gedaan heeft en vragen om een andere omkleedruimte. En ook heel duidelijk zijn tegen die kerel dat je ernstigere maatregelen gaat treffen wanneer hij je nog één keer zoiets flikt.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 01:06
Bij een mannenbedrijf gaat dat zo. Een klap of tik hier, foute grap daar.
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken.
Gelukkig niet zeg, het zou wat zijn als het overal zo ging.
Wat TO en nog iemand beschrijft, zijn gelukkig uitzonderingen en geen regel.

Ik heb zelf als enige vrouw in een bedrijf met allemaal mannen gewerkt in een echt mannenwereldje, maar ik werd juist beschermd door de mannen. Er werd ontzettend respectvol met me omgegaan.
doornroosje9 schreef:
03-10-2019 09:02
Dat mag je heel zeker wel verwachten. Ben je echt serieus?
boze witte man
Mouthgard schreef:

ze is aangerand en geïntimideerd. Misschien ben je toch meer op zijn plek op een mannen forum. Of misschien gewoon je mond houden en je seksistische praatjes voor je eigen familie bewaren
pamelacourson schreef:
03-10-2019 09:10
Voor de mannen binnen deze mannencultuur is dit acceptabel ja, niet voor de vrouwen. Natuurlijk worden er opmerkingen gemaakt, ik heb zelf toen ik begin 20 was ergens gewerkt met bijna alleen maar mannen en hoewel ik nog jong was, kon ik dat prima hebben. Vond het soms wel vleiend zelfs. Maar iemand die aan mij gaat zitten (en daar valt een tik op je billen ook onder) of mij uitgebreid gaat staan bekijken wanneer ik me omkleed, gaat 10 stappen te ver. Als je dat normaal vindt, mag je je wel eens achter je oren krabben.

TO, ik zou zeker bij je baas aangeven wat deze man nog meer gedaan heeft en vragen om een andere omkleedruimte. En ook heel duidelijk zijn tegen die kerel dat je ernstigere maatregelen gaat treffen wanneer hij je nog één keer zoiets flikt.
Opmerkingen zijn ook niet normaal hoor
En vrouw zijn bestempelen als een ‘andere cultuur’ is natuurlijk helemaal lachwekkend.
Het gaat hier om aanranding, dus dat bagatelliseren als onschuldig cultuurverschijnsel is niet alleen schadelijk voor het slachtoffer, maar ook voor het hele geslacht man dat je daarmee wegzet als irrationele slaven van hun hormonen.
S-Meds schreef:
03-10-2019 09:17
En vrouw zijn bestempelen als een ‘andere cultuur’ is natuurlijk helemaal lachwekkend.
.
Zo grappig dat dit juist zo hard wordt geroepen door iemand die vooraan staat om de grootsheid van andere culturen te benoemen.

Ja, mannen hebben een andere cultuur. Komen volgens sommigen zelfs van een andere planeet.

Wat als een man in de bouw een andere man een tik of schop op zijn kont geeft? Is dat dan ook aanranding? Ook als beide het acceptabel vinden en er om kunnen lachen?
Draai het eens om. Een mannelijke verpleger die gaat klagen dat er geroddeld wordt op de werkvloer. En dat er te weinig grappen over seks worden gemaakt. Leven en laten leven, met respect voor elkaars integriteit.
mouthgard wijzigde dit bericht op 03-10-2019 09:26
33.10% gewijzigd
S-Meds schreef:
03-10-2019 09:17
Opmerkingen zijn ook niet normaal hoor
Dit. Als er continu seksuele grappen of seksueel getinte opmerkingen worden gemaakt op werk zou ik dat niet zomaar accepteren.
Hoop heisa trappen dus. Debiel gedoe. Mannen die zich zo gedragen denken ook niet meer na over eigen gedrag, het moet maar normaal bevonden worden. Niet dus. Bewaar je trieste seksuele frustraties maar voor je eigen momenten.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 01:06
Bij een mannenbedrijf gaat dat zo. Een klap of tik hier, foute grap daar.
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken.
Ach jo, ga gauw fietsen. Ik werk in een bedrijf met 75% mannen. Foute grappen worden er wel eens gemaakt (maar dan ook naar iedereen, niet alleen naar vrouwen), klappen of tikken doen we hier niet aan. En gek genoeg, dat soort 'normale' tikken en grappen gaan nooit richting mannen, altijd alleen richting vrouwen.

TO, ik vind dat je het supergoed gedaan hebt!! Knap, dat je er wat van gezegd hebt, en dat je er wat tegen je baas van gezegd hebt. Hou je hoofd recht!!
Mouthgard schreef:

Ik vertel het je nog sterker Mouthgard, ik denk dat die mannen het eigenlijk ook wel prima vinden als het klaar is met altijd grove grappen, altijd over seks, altijd over wijven en opscheppen. Ik heb in een paar professionele keukens gewerkt, ja, echte mannenwereld, en daar is dit echt niet aan de orde. Een werkplek moet veilig en relaxt zijn in onderlinge verhoudingen, voor iedereen, en als er zo met elkaar wordt omgegaan is dat niet zo. Of daar nou een einde aan komt doordat er een vrouw komt werken of omdat de mannen het zelf zat zijn, al dat testosteronnerige gedoe, dat maakt eigenlijk niet uit.
Wat eten we vanavond?
Sjulia schreef:
03-10-2019 09:21
Dit. Als er continu seksuele grappen of seksueel getinte opmerkingen worden gemaakt op werk zou ik dat niet zomaar accepteren.
Hoop heisa trappen dus. Debiel gedoe. Mannen die zich zo gedragen denken ook niet meer na over eigen gedrag, het moet maar normaal bevonden worden. Niet dus. Bewaar je trieste seksuele frustraties maar voor je eigen momenten.
.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:24
Reden: Ongepast
15.96% gewijzigd
makreel schreef:
03-10-2019 09:26
Ik vertel het je nog sterker Mouthgard, ik denk dat die mannen het eigenlijk ook wel prima vinden als het klaar is met altijd grove grappen, altijd over seks, altijd over wijven en opscheppen. Ik heb in een paar professionele keukens gewerkt, ja, echte mannenwereld, en daar is dit echt niet aan de orde. Een werkplek moet veilig en relaxt zijn in onderlinge verhoudingen, voor iedereen, en als er zo met elkaar wordt omgegaan is dat niet zo. Of daar nou een einde aan komt doordat er een vrouw komt werken of omdat de mannen het zelf zat zijn, al dat testosteronnerige gedoe, dat maakt eigenlijk niet uit.
Soms zal de komt van een vrouw misschien wel prettig zijn, want dat kunnen ze haar als reden aanwijzen dat het wel minder mag met de grappen/wijven en dergelijke. Zonder dat iedereen over je heen valt.

Als mensen zijn die het perse over seks willen hebben op het werk prima, maar als iemand dat liever niet aanhoort, kun je daar ook rekening mee houden. Net zo goed als je misschien geen zin hebt om naar de discriminerende uitingen van je collega te moeten luisteren. En als je tijd hebt om over dat soort dingen te praten, misschien moet er dan wat harder gewerkt worden. ;-)
dianaf wijzigde dit bericht op 03-10-2019 09:31
17.65% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 09:20
.
Zo grappig dat dit juist zo hard wordt geroepen door iemand die vooraan staat om de grootsheid van andere culturen te benoemen.

Ja, mannen hebben een andere cultuur. Komen volgens sommigen zelfs van een andere planeet.

Wat als een man in de bouw een andere man een tik of schop op zijn kont geeft? Is dat dan ook aanranding? Ook als beide het acceptabel vinden en er om kunnen lachen?
Draai het eens om. Een mannelijke verpleger die gaat klagen dat er geroddeld wordt op de werkvloer. En dat er te weinig grappen over seks worden gemaakt. Leven en laten leven, met respect voor elkaars integriteit.
Als je erom kan lachen is het geen ongewenste intimiteit meer he? Leven en laten leven en respect voor elkaar hebben betekent van elkaar afblijven. Ik wens niet op mijn billen geslagen te worden door een collega. En ja, dat is dus gewoon aanranding. Hoe moeilijk is het om je handen thuis te houden? En wat een krankzinnig voorbeeld. Klagen dat er te weinig seksuele grappen worden gemaakt? :facepalm: Je bent op werk, wees professioneel.
makreel schreef:
03-10-2019 09:26
Of daar nou een einde aan komt doordat er een vrouw komt werken of omdat de mannen het zelf zat zijn, al dat testosteronnerige gedoe, dat maakt eigenlijk niet uit.
.
Het ontmannen van de man is in het Westen inderdaad al aardig ver. Dat zie je goed bijvoorbeeld in reality zoals 90 days (kijk ik gewoon als man :biggrin: )

Dat de vrouwen uit Zuid Amerika en Afrika zitten te wachten dat hun man hen bespringt en wild neemt op de keukentafel, maar dat die gasten als een stel bejaarde mutsen blijven kakelen en ze met geen vinger aanraken, ondanks smeekbedes daartoe :rofl:
Mouthgard schreef:
03-10-2019 09:27
.
[...]
Ja dit is dan exact de houding die dat soort mannen aannemen. Vind je het niet leuk continu seksuele opmerkingen aan te moeten horen? Dan ben je een zure muts.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:25
Reden: quote verwijderd
25.35% gewijzigd
Sjulia schreef:
03-10-2019 09:32
Ja dit is dan exact de houding die dat soort mannen aannemen. Vind je het niet leuk continu seksuele opmerkingen aan te moeten horen? Dan ben je een zure muts.
.
Je moet je afvragen welk goddelijk recht je hebt een ander te willen veranderen.

Ik vind het onacceptabel als iemand het plezier uit het leven van anderen perst, alleen maar omdat ze zelf ongelukkig zijn.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 09:31
.
Het ontmannen van de man is in het Westen inderdaad al aardig ver. Dat zie je goed bijvoorbeeld in reality zoals 90 days (kijk ik gewoon als man :biggrin: )

Dat de vrouwen uit Zuid Amerika en Afrika zitten te wachten dat hun man hen bespringt en wild neemt op de keukentafel, maar dat die gasten als een stel bejaarde mutsen blijven kakelen en ze met geen vinger aanraken, ondanks smeekbedes daartoe :rofl:
Als man-zijn betekent dat je je respectloos en grensoverschrijdend mag gedragen tegenover mensen die zich hier niet oké moet voelen, dan mag het hele man-zijn wel het raam uit ja.
Genoeg leuke echte mannen die wel weten wat respect en grenzen betekenen én zich er naar gedragen.

Reality series als '90 days' lijkt mij nauwelijks representatief voor hoe mannen en vrouwen zijn. De mannen zijn over het algemeen niet in staat om in hun eigen cultuur/omgeving een vrouw te vinden. De vrouwen zijn over het algemeen op zoek naar een beter leven voor henzelf en hun familie.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 09:33
.
Je moet je afvragen welk goddelijk recht je hebt een ander te willen veranderen.

Ik vind het onacceptabel als iemand het plezier uit het leven van anderen perst, alleen maar omdat ze zelf ongelukkig zijn.
En als je je plezier moet halen uit het maken van seksistische opmerkingen/grappen en uit grensoverschrijdend gedrag, heb je best een sneu leven.
Mouthgard schreef:
.

Dus ik zou mij moeten laten aanranden omdat mannen nou eenmaal niet te veranderen zijn? Wat een rare logica. Gelukkig hebben we een rechtssysteem. Ook seksuele grappen en opmerkingen vallen onder seksuele intimidatie.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 09:27
.
[...]
En ik accepteer als vrouw niet dat een man (of vrouw) mij zomaar een tik op m’n kont geeft en op andere manieren over mijn grenzen gaat. Niet op mijn werk, niet in de kroeg en niet op straat. Dat heeft niets met zuur zijn te maken, maar met respect en fatsoen en dat vinden de mensen op de plekken waar ik kom ook heel normaal. Een man die dat doet, heeft dan gewoon een probleem.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 10:25
Reden: quote verwijderd
14.97% gewijzigd
Seriously?
Mouthgard schreef:
.

Een wettelijk recht, sneuneus.
dianaf schreef:
03-10-2019 09:35
1. Als man-zijn betekent dat je je respectloos en grensoverschrijdend mag gedragen tegenover mensen die zich hier niet oké moet voelen, dan mag het hele man-zijn wel het raam uit ja.
Genoeg leuke echte mannen die wel weten wat respect en grenzen betekenen én zich er naar gedragen.

2. Reality series als '90 days' lijkt mij nauwelijks representatief voor hoe mannen en vrouwen zijn. De mannen zijn over het algemeen niet in staat om in hun eigen cultuur/omgeving een vrouw te vinden. De vrouwen zijn over het algemeen op zoek naar een beter leven voor henzelf en hun familie.
3. En als je je plezier moet halen uit het maken van seksistische opmerkingen/grappen en uit grensoverschrijdend gedrag, heb je best een sneu leven.
1. is dit niet gewoon mannenhaat? Mannen mogen zichzelf niet zijn, want anders...
2. Ook hier misken je dat in 90 days mannen even vaak de rol hebben van beter-leven-zoeker (dus dan maar aanpappen met een lelijkerd) als de vrouwen.
3. Het leven bestaat wel uit meer, en de vrijheid van de 1 is beperkt door de vrijheid van de ander.

4. On topic: TO hoeft niet te twijfelen over haar handelen. Ze moet er iets van zeggen en dan zien en bepalen of de werkomgeving voor haar het beste is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven