Grenzen aangeven.

03-10-2019 00:08 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een keuken met alleen maar mannen.
De sfeer is net iets anders met alleen maar mannen. Het gaat voornamelijk over seks en vrouwen.
Ik krijg het meestal aardig te voortduren maar kan hier prima mee omgaan.
Ik heb het naar mijn zin en pas er goed bij.

Vooral tijdens drukte hangt iedereen over elkaar, zit iedereen op elkaars lip en ik heb hier nooit problemen mee.
Laatst liep er alleen iemand voorbij en diegene zat aan mijn kont.
Ik heb hem hierop aangesproken maar volgens hem deed hij het ''per ongeluk''.
Aangegeven dat hij het niet nog een keer ''per ongeluk'' hoefde te doen.

Mannen en vrouwen kleden zich in hetzelfde hok om.
Ik kleed me nooit tegelijkertijd met de andere om.
Het is of even kloppen of er vraagt iemand of ik me eerst wil omkleden of daarna.
Het gaat wel eens mis en dan is het van oh, oh sorry, Heb ik ook wel eens bij de mannen, kwestie van de deur dicht en even wachten.
Maar vandaag was ik me aan het omkleden, en hoorde ik dat iemand de code op de deur intoetste.
Zoals altijd roep ik dan even dat diegene moet wachten. Hij was al binnen, maar ik stond nog achter de muur in het hok.
Tot mijn verbazing liep hij gewoon door en bekeek me even uitgebreid. Ik voelde me echt met de seconde kleiner worden.
Kwaad riep ik dat hij weg moest gaan en dat dit niet oké was. Ik weet niet meer wat hij heeft gezegd of wat hij überhaupt kwam doen.
Mijn baas hoorde dat er iets aan de hand was en kwam poolshoogte nemen.
Hij nam me mee naar kantoor en na 1 zin begon ik al te huilen en te trillen van de adrenaline.
Ik heb niks gezegd over zijn opmerkingen of dat hij aan mijn kont had gezeten.
Uiteindelijk heeft hij goed op zijn flikker gehad en moest hij zijn excuses aanbieden.

Ik voelde me vandaag niet fijn. Hij had dingen van mij gezien wat ik niet wilde.
Al vrij snel relativeerde ik het en voelde ik me echt een sukkel dat ik was gaan janken.
Ik wil geen persoon zijn die om ieder grapje naar baas rent. Ik verwacht gewoon dat mensen mijn grenzen respecteren.
Ergens is het ook gewoon mijn eigen schuld omdat ik teveel toelaat. Het lukt me gewoon niet om de balans te vinden.
makreel schreef:
03-10-2019 11:20
Ik denk niet dat Mouthgard ambassadeur is van de mannenwereld, of woordvoerder van alle mannen. Gelukkig niet, denk ik maar.
Haha, die functie zet ik op Linkedin. :sun:
Dat soort gedachtengang past op zo'n grasveld waar Ajax en Feyenoord supporters elkaar in elkaar meppen. Niet in de normale wereld.

Vind ik ook niet normaal.
Geen bijzonderheden
Mouthgard schreef:
03-10-2019 11:52
Haha, die functie zet ik op Linkedin. :sun:
onder Incel??
Pindakaasjes schreef:
03-10-2019 11:35
Precies.
En ik hoop dat hiermee dus duidelijk is hoe kleinerend en achterlijk het is om te beweren dat vrouwen binnen een mannencultuur/beroep dit maar moeten pikken.

Ik werk zelf in de zorg, daar heerst een vrouwencultuur.
Dus de mannelijke collega's (die zeer sterk in de minderheid zijn) moeten zo nu en dan een hand in hun kruis maar tolereren toch?
Niet zo zuur doen hoor! laat ons vrouwen ook eens een piemel of ballen vastgrijpen wanneer we dat willen!!!
Geldt dit voor jou voor elke cultuur?

Nogmaals: aanranding is natuurlijk nooit ok. Ontkennen van culturele verschillen binnen groepen ook niet.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 11:55

Nogmaals: aanranding is natuurlijk nooit ok. Ontkennen van culturele verschillen binnen groepen ook niet.
Echt, je bent te doorzichtig hoor.
yasmijn schreef:
03-10-2019 11:53
Dat soort gedachtengang past op zo'n grasveld waar Ajax en Feyenoord supporters elkaar in elkaar meppen. Niet in de normale wereld.

Vind ik ook niet normaal.
Nee, maar dan hebben we er iig geen last van. Fijn op zo'n veldje hun cultuur uitleven, hekje erom, klaar.
Mouthgard schreef:

en iemand ongewenst bepotelen is onderdeel van de mannencultuur?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
03-10-2019 12:02
en iemand ongewenst bepotelen is onderdeel van de mannencultuur?
Is humor weetje. Seks grappen maken. Grof doen. Hihaho. Snappen bitches niet. 😆
Mouthgard schreef:
03-10-2019 01:06
Bij een mannenbedrijf gaat dat zo. Een klap of tik hier, foute grap daar.
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken.
Wtf!!! :woa: wat voor eeuw kom jij vandaan?

Ik heb op bouwplaatsen gewerkt, veel contact met vrachtwagenchauffers en werk nu dag en nacht met bijna alleen mannen. En no way dat er iemand ongewenst aan me zit of ongepaste opmerkingen maakt.
3 stikes en you're out.
1e opmerking geef ik met een lag aan dat hij over de schreef gaat. 2x spreek ik iemand apart en geef aan dat dit de laatste keer is anders licht ik leidinggevende in. 3x direct naar leidinggevende.
Tot nu toe maar 1x hoeven doen.
Handtastelijkheden direct naar leidinggevende.

T zijn volwassen mensen met gezond verstand. Geen nieuwschierige peuters.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mouthgard schreef:

Echt.. hier ga ik niet eens op in..
Mouthgard schreef:

Oké aanranding keur je af maar als jij je aan het omkleden bent op je werk vindt je het geen probleem om door je collega, die er eens lekker voor gaat staan, uitgebreid bekeken te worden; bijzonder ook dat je dat dan bij de ‘mannencultuur’ vindt passen, jij zou je helemaal niet geïntimeerd voelen, naakt voor een kijkende collega.
Als je dit normaal vindt, denk ik trouwens dat je hierin in de minderheid bent, de meeste mensen voelen zich wel degelijk bekeken en geïntimeerd.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 12:36
2.38% gewijzigd
Mouthgard schreef:
03-10-2019 10:11
Allemaal context. In een voetbalwedstrijd is het schoppen tegen iemands schenen geen reden voor aangifte. In een winkelstraat weer wel. Zelfde met naaktlopen in een sauna of trein. Zo ook met gedrag binnen een mannencultuur. Wat hier normaal is, is ergens anders weer vreselijk.
Jij bent echt niet lekker. De context maakt niks uit, je hebt met je gefrustreerde tengels van iemand af te blijven.
Het topic dwaalt natuurlijk af, jammer voor xSun, xSun wat er is gebeurd is niet normaal! Gewoon niet! Niet oké. Laat je niet gek maken en blijf naar je baas gaan als er wat gebeurd. En ik denk dat je een eigen omkleed plek nodig hebt! En hard ook!

Heb je het verder wel naar je zin op je werk?

Oh en Edit: dit is nooit je eigen schuld!! Je collega is fout! Fouter dan fout!! Onthou dat.
Pindakaasjes schreef:
03-10-2019 12:13
Echt.. hier ga ik niet eens op in..
Juist. Meneer Mannenkul heeft al veel te veel aandacht gekregen.

Terug naar Sun.

Ik vind het heel verdrietig dat ze zegt dat ze zich niet fijn voelde omdat deze collega teveel van haar had gezien, maar vervolgens ging ze het 'relativeren' ....
* toen vond ze zichzelf een sukkel (???) omdat ze was gaan janken
* wilde ze geen persoon zijn die om ieder grapje (???) naar baas rent
* gaf ze zichzelf de schuld (???) omdat ze teveel toelaat

Dit is niet relativeren maar bagatelliseren. Die neiging hebben slachtoffers vaker. Enerzijds begrijpelijk. Zo maak je jezelf wijs dat je de regie zelf in handen kan houden en dat voelt wellicht beter. Anderzijds natuurlijk te zot voor woorden. Deze asociale collega overschrijdt grenzen die allang volkomen duidelijk zijn. Voor iedereen. Sterker nog, hij overtreedt de wet.

Alsof iemand je fiets in de gracht gooit en je 'relativeert' dat je hem dan maar niet op de brug had moeten zetten.

Gewoon nee, Sun! Je collega is de enige die fout zit. Hou hem geen hand boven het hoofd, vertel je leidinggevende het hele verhaal. Vervolgens is het aan je leidinggevende om die collega aan te pakken. Laat je alsjeblieft door niemand wijsmaken dat jij het moet 'relativeren' zodat hij de regels kan overtreden.
TO, je bevind je dus in een omgeving waarin jij het tot nu toe altijd wel hebt kunnen vinden en waarin er onderling een duidelijke werkethiek was met ongeschreven regels. Echter, nu is er dus 1 specifieke persoon welke dus duidelijk zich niet conform de regels gedraagd.

Dan wordt het dus ook tijd om eens rustig een gesprek met je baas aan te vragen m.b.t. deze recente situatie waarbij jij dus ook duidelijk uit de voeten doet dat het het specifieke gedrag van deze ene persoon is, welke voor jou tot gevolg heeft dat jij je niet meer veilig voelt in de werkomgeving en dat het niet het gedrag is van de gehele groep. Dat het door [voorbeeld] + [voorbeeld] + [voorbeeld] van die ene specifieke persoon is, en dat je van alle anderen nog nooit dat gedrag hebt ervaren. Oftewel, die ene persoon is niet in staat normaal te functioneren binnen de groep.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Tessa44- schreef:
03-10-2019 12:35
Oké aanranding keur je af maar als jij je aan het omkleden bent op je werk vindt je het geen probleem om door je collega, die er eens lekker voor gaat staan, uitgebreid bekeken te worden; bijzonder ook dat je dat dan bij de ‘mannencultuur’ vindt passen, jij zou je helemaal niet geïntimeerd voelen, naakt voor een kijkende collega.
Als je dit normaal vindt, denk ik trouwens dat je hierin in de minderheid bent, de meeste mensen voelen zich wel degelijk bekeken en geïntimeerd.
Ik schreef al dat elk creepy gedrag aangepakt moet worden. Ik sta achter TO.
Dat je naar naakte mensen kijkt, is overigens heel normaal. Als je ooit in de sauna bent geweest, of na een sportwedstrijd met een team onder de douche stond, weet je dat.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 13:22
Dat je naar naakte mensen kijkt, is overigens heel normaal. Als je ooit in de sauna bent geweest, of na een sportwedstrijd met een team onder de douche stond, weet je dat.
Als je per ongeluk binnenkomt terwijl iemand zich aan het omkleden is, dan blijf je niet staan kijken maar draai je je direct om en excuseer je je. Als je enig fatsoen hebt tenminste.
Duchesnea schreef:
03-10-2019 13:35
Als je per ongeluk binnenkomt terwijl iemand zich aan het omkleden is, dan blijf je niet staan kijken maar draai je je direct om en excuseer je je. Als je enig fatsoen hebt tenminste.
.
Klopt.
Mouthgard schreef:
03-10-2019 13:51
.
Klopt.
Ja ? Hoe rijm je dat dan met je ‘Bij een mannenbedrijf gaat dat zo. Een klap of tik hier, foute grap daar.
Als dat niet is waar je je prettig voelt, zou je er misschien niet moeten werken. ’ ?
Mouthgard schreef:
03-10-2019 08:59
Wat een merkwaardige reacties allemaal. Ik schreef alleen dat als er een mannencultuur heerst binnen een bedrijf, je niet mag verwachten dat de hele cultuur op de schop gaat omdat er 1 ander persoon met een andere cultuur komt werken. Het is niet dat je verplicht tewerk gesteld wordt.

Verder lijkt het mij normaal dat je niet iemand aanrand. Zoals gezegd is een tik of (seksueel getinte) grap binnen een mannencultuur wel acceptabel. Dat kan je dan wel willen veranderen, maar waarom? Respect gaat 2 kanten op.
Eeeehm als ik in een bedrijf ga werken waar ik als enige nederlander tussen allemaal turkssprekende mensen ga werken zal toch echt iedereen nederlands moeten gaan spreken daar. We leven nu eenmaal in nederland, waar de nederlandse wet heerst.
1 vrouw tussen allemaal mannen betekent dat alle mannen zich moeten aanpassen... het is niet zo dat omdat er nu eenmaal veel mannen werken dat er opeens een apencultuur moet heersen en ze zich niet aan de wet hoeven houden...
Mouthgard schreef:
03-10-2019 13:22

TO was niet in de sauna of met haar team aan het douchen! Haar collega kwam binnen ongewenst! Klaar ik ga niet meer op je in, je komt alleen met niet ter zake doende voorbeelden, wat haar collega deed is niet oké! Punt.
In ieder geval is het een goed idee om te vragen om een slot of haakje op de deur zodat TO zich ongestoord kan omkleden.
Wat ik me wel afvraag: in hoeverre moet je je omkleden daar? Ik heb wel eens ergens gewerkt (meer sportieve setting) waar collega’s tussendoor soms een schoon shirt aantrokken en zo nu en dan van korte naar lange broek wisselden en dat deden ze dan in de keuken (kleine ruimte waar we lunchten en koffie pakten). Vrouwen stonden dan even in hun bh, maar niemand die dat raar vond of bleef staan kijken of zo. En collega’s (vrij klein team, dat wel) liepen daar zo naar binnen en niemand die dat erg vond. Maar misschien is dat dan een ander slag mensen?
Ik denk dat het goed is geweest dat je je emoties hebt getoond bij je baas. Persoonlijk heb ik geen moeite met naakt. Als iemand mij naakt wil zien, dan kleed ik me met liefde uit. Dus als ik jouw baas zou zijn en jij vertelt dat pietje je naakt heeft gezien, dan zou ik daar niet direct iets van vinden. "Nou en?" zou ik dan gedacht hebben. Dat paniekerige met als iemand de kleedkamer binnen komt zou ik dus ook niet direct begrijpen. We zijn allemaal naakt geboren zeg maar. Maar, als je in tranen was uitgebarsten had ik de ernst van de situatie ingezien en ingegrepen.

Uit je verhaal maak ik wel op dat deze persoon duidelijk foute intenties heeft. Je hebt aangegeven dat je het niet wilde en hij deed het alsnog. Dat is gewoon duidelijk fout.

Ik zou dat kont knijp incident daarom alsnog direct bij je baas melden, want hij moet aan dossieropbouw doen als hij iets met die persoon wil in de zin van ontslaan. Je moet elk incident met die kerel melden. Ontslag is iets dat niet zomaar kan, dus daar moet een dossier voor worden opgebouwd.

Een kontknijp incident kan nog een 'grapje' zijn of kan misschien echt per ongeluk zijn geweest. Maar een knijp incident in combinatie met iemand die de kleedkamer in loopt terwijl jij duidelijk aangeeft dat je dat niet wil.. Dan is iemand gewoon fout.

Uit je verhaal maak ik op dat het gewoon een ouderwetse viezerik is.
Paulus123 schreef:
04-10-2019 16:29
Ik denk dat het goed is geweest dat je je emoties hebt getoond bij je baas. Persoonlijk heb ik geen moeite met naakt. Als iemand mij naakt wil zien, dan kleed ik me met liefde uit. Dus als ik jouw baas zou zijn en jij vertelt dat pietje je naakt heeft gezien, dan zou ik daar niet direct iets van vinden. "Nou en?" zou ik dan gedacht hebben. Dat paniekerige met als iemand de kleedkamer binnen komt zou ik dus ook niet direct begrijpen. We zijn allemaal naakt geboren zeg maar. Maar, als je in tranen was uitgebarsten had ik de ernst van de situatie ingezien en ingegrepen.

Uit je verhaal maak ik wel op dat deze persoon duidelijk foute intenties heeft. Je hebt aangegeven dat je het niet wilde en hij deed het alsnog. Dat is gewoon duidelijk fout.

Ik zou dat kont knijp incident daarom alsnog direct bij je baas melden, want hij moet aan dossieropbouw doen als hij iets met die persoon wil in de zin van ontslaan. Je moet elk incident met die kerel melden. Ontslag is iets dat niet zomaar kan, dus daar moet een dossier voor worden opgebouwd.

Een kontknijp incident kan nog een 'grapje' zijn of kan misschien echt per ongeluk zijn geweest. Maar een knijp incident in combinatie met iemand die de kleedkamer in loopt terwijl jij duidelijk aangeeft dat je dat niet wil.. Dan is iemand gewoon fout.

Uit je verhaal maak ik op dat het gewoon een ouderwetse viezerik is.
In de kont knijpen is geen, ik herhaal: géén grapje. Nooit. Per ongeluk gaat dat ook niet. Nooit. Van mij kreeg je voor de lol/per ongeluk (kies maar uit) per ommegaande een rechtse hoek. Ik ben dan ook gepokt en gemazeld en ik ben voorbereid. Mag hij nog blij zijn dat ik geen rondslingerend keukenmes per ongeluk op zijn voet laat vallen.

Maar TO is niet zo, ze wordt overvallen en gaat aan zichzelf twijfelen. Ik vind jouw overweging niet helpend daarbij, met name dat het ‘in combinatie moet zijn’. Dat is een vreemde gedachtegang en ook het feit dat jij bloot normaal vindt, is niet relevant!

Kontknijpen op zichzelf is al reden genoeg wat mij betreft voor ontslag op staande voet wegens seksuele intimidatie van dit sujet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven