Groepjes gedoe

24-08-2009 23:02 29 berichten
Mijn vriend heeft een nogal hechte vriendengroep, iedereen heeft wel een relatie met iemand binnen de groep. Er zitten tussen die familie zijn van elkaar en single vrienden van mijn vriend zijn inmiddels gekoppeld aan de single dames binnen die groep. Ze wonen ook nog eens allemaal vlak bij elkaar, doen al jaren veel en van alles en nog wat samen. En ik? Ik vind het leuk voor mijn vriend en die groep, maar voor mij hoeft dat 'groepjes-gedoe', dat kliekerige niet zo nodig. Toen ik nog studeerde ging ik om met een vaste groep, maar inmiddels is iedereen een beetje 'uitgewaaierd'. Ze zijn ergens anders gaan wonen, sommigen wonen in het buitenland, sommigen hebben kinderen en zijn echt gesetteld in een dorp. Kortom: life after graduation. We zien elkaar zelden meer als groep in zijn geheel, omdat dit lastig te plannen is. We spreken meer onderling met elkaar af, en eens in de zoveel tijd even een groepsborrel of etentje, waarbij we de groep niet helemaal compleet krijgen, maar het komt in de buurt. Ik vind dit een vrij normale gang van zaken, maar zoals het bij mijn vriend is kan ook best (alhoewel ik soms wat studentikoze associaties erbij heb). Het probleem is voor mij, dat het zo doorwerkt in onze relatie. Ik hoef echt niet altijd 1 op 1 met mijn vriend te zijn, maar dit groepjesgebeuren is voor mij een beetje too much. Vakanties samen, feestdagen samen etc. Dus wil ik die met mijn vriend doorbrengen, dan is het vaak zo'n collectief gebeuren. Praten met mijn vriend helpt niet echt, hij snapt wat ik bedoel, maar we komen er niet echt uit. Ik krijg steeds meer in de gaten, dat ik voor vriend plus groep moet kiezen, anders botsen mijn vriend en ik, dat vind ik zonde van mijn energie en van mijn relatie.

Herkent iemand dit? Heeft iemand een relatie met iemand, die ook behoort tot een hele hechte groep, waarbij iedereen wel met iedereen heeft? Mijn vriendinnen herkennen dit niet, dat maakt het soms lastig om goed met iemand erover te kunnen praten.

Voor de goede orde: ik vind het leuk dat mijn vriend een sociaal leven heeft met een grote groep vrienden, ik vind het ook zeker leuk om af en toe wat met hen te ondernemen. Maar too much is gewoon too much. Ik trek me dus regelmatig terug of ga niet mee, maar echt leuk voor mijn relatie is het niet. Het benauwd me soms, het is iets waar ik en mijn vriend eens in de zoveel tijd wel een botsinkje over hebben. Hoe kan ik een manier vinden om hiermee om te gaan, zodat ik er eens en voor altijd een goed gevoel bij ga krijgen?
quote:ZaraZara100 schreef op 25 augustus 2009 @ 12:06:

Wat iemand anders hier ook al benoemde: waarin komt je vriend jóu tegemoet? Liefde is geven en nemen, dus als jij hem tegemoet komt, behoort hij jóu tegemoet te komen.

Hij heeft toch met jóu een relatie? Dat moet je me maar eens gaan afvragen, wat doet hij aan dit stukje van onze relatie.quote:Stel dat jij net zo'n hechte vriendenkring zou hebben als hij heeft, hoe zou hij dat dan oplossen? Ik bedoel, tijd om iedere keer mee te moeten naar zijn vrienden heb je dan niet, want jij hebt dan jouw contacten en verlangt van hem dat hij met jóu meegaat naar jóuw vrienden! Hoe lost hij dat dan op? Door ieder op een eiland te zitten?Als hij zich niet zou aanpassen, dan komt het daar op neer. Misschien heeft mijn vriend daarmee mazzel, mijn vriendenkring is wel hecht, alleen hebben mensen zich verder ontwikkeld in werk, relatie, kinderen etc. We zitten niet meer zo op elkaar's lip, zoals toen we nog studenten waren. Toen zaten we na het eerste college allemaal in hetzelfde cafe aan de thee en tosti's. En iedere vrijdag kwam de hele club samen in hetzelfde cafe. Het is toch niet raar, dat dit verandert? We moeten inmiddels heel suf agenda's trekken en lang van tevoren afspreken. Dan ben ik ook lekker met vrienden onder elkaar, dan gaat mijn vriend eigenlijk nooit mee.quote:Nee, ik vind dat een relatie nu eenmaal andere keuzes met zich meebrengen. Net zoals je wel kunt zeggen: 'ik wil per se lekker met m'n vrienden op vakantie, net als dat ik single was!'Ware het niet, dat het al lang niet meer is zoals toen hij single was. Ze zijn allemaal aan de relatie, en ook nog eens allemaal met elkaar, de vriendinnen zijn van 'in de groep'. Soms gaan er zelfs kindjes mee, dus niet bepaald like the good old days.quote:ga je vaak als je een relatie hebt, in de eerste plaats met je partner op vakantie. Ga je daarna nog eens een weekend met vrienden weg. Zoiets.Eigenlijk deel ik deze mening.... dit is precies hoe ik erover denk.
ps: het klinkt als een klein probleempje, en dat zou het ook eigenlijk moeten zijn. Maar het zijn wel de basisdingen in een relatie, hoe je over een sociaal leven denkt en de plaats van je partner in je leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rollergirl schreef op 25 augustus 2009 @ 14:07:

ps: het klinkt als een klein probleempje, en dat zou het ook eigenlijk moeten zijn. Maar het zijn wel de basisdingen in een relatie, hoe je over een sociaal leven denkt en de plaats van je partner in je leven.Mee eens. Ik kan me best voorstellen dat dit een groot issue wordt in je relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met mijn vriend afgesproken dat we aangeven wanneer we het fijn vinden dat de ander meegaat naar feestjes van vrienden/familie/collega's, maar dat daar tegenover staat dat jezelf ook bereid bent om naar feestjes te gaan waar je misschien niet zoveel zin in hebt, maar waarvan de ander het wel fijn vindt als je meegaat. Het moet niet zo zijn dat de één wel verlangt dat je altijd mee gaat, maar dathij/zij zelf nooit mee gaat naar jouw dingen. Moet wel een goede balans tussen zitten. Daarnaast doet mijn vriend veel dingen met zijn vrienden zonder mij en ik veel dingen met mijn vriendinnen zonder hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven