Grootouders laten kleinkind links liggen

20-10-2014 05:26 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn koek is op. De feestjurk van mijn dochter ligt klaar, het tasje is gevuld en ze zal zo verheugd wakker worden. Helaas voor niets, want mijn schoonouders hebben het beloofde uitje met hun kleindochter net geannuleerd. Ze hebben het hele weekend lopen feesten en zijn daar onverwacht blijven slapen vannacht. Vanavond zullen ze pas weer thuis zijn.



Mijn schoonouders zitten in hun tweede jeugd. Sinds vier jaar willen ze alleen nog met zichzelf rekening houden en grijpen elke gelegenheid aan om het op een feesten te zetten. Hun kleindochter kwam daarom te vroeg. Ookal hebben wij al een relatie van 9 jaar en zijn wij beide de dertig gepasseerd; ze hadden graag gezien dat we nog zes jaar hadden gewacht.



Onze dochter is 3,5. Verscheidene keren hebben ze haar een uitje beloofd, maar elke keer werd dit op het laatste moment geannuleerd. Ik wil mijn kind niet haar grootouders ontzeggen, maar de koek is voor mij op. We hebben er met hen over 'gepraat' en elke keer beloven ze beterschap. Toch komt dit er niet van. Mijn schoonouders willen elke dag genieten, maar blijkbaar zonder hun kleinkind.



Ik wil mij helemaal nergens mee bemoeien. Ik gun mijn schoonouders van harte hun vrijheid, maar niet ten koste van mijn dochter. Ookal komen ze nooit naar ons, wij proberen wel om bij hen op visite te gaan. Dan vliegen de loze beloftes mijn dochter om de oren. Ik wil dit niet meer.



Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen? Hoe ga ik hier mee om? Wat zeg ik wel en niet tegen mijn dochter? Mijn man en ik hebben de laatste paar annuleringen onze eigen afspraken afgezegd en het uitje zelf opgepakt. Helaas kan dat natuurlijk niet elke keer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben ooit mijn dochter een nieuwe fiets beloofd voor de communie en hebben het er weken met haar over gehad. Opeens stonden ze er de dag zelf met een gezelschapsspelletje ... de fiets bleek toch iets boven budget.

Toen ben ik toch ook even geflipt ... mijn dochter was echt super teleurgesteld.



Ging niet over het cadeautje, want fiets is er natuurlijk wel gekomen daarna (op onze kosten), maar over het geschonden vertrouwen. Hadden ze nu nog van tevoren even gebeld om het uit te leggen, was er natuurlijk ook geen probleem geweest.



Als je een afspraak maakt, hou je je eraan (punt).



Vanaf die dag heb ik van te voren bij elk cadeau strak de regie in handen genomen : hoeveel willen jullie besteden ? prima ik haal "x" voor haar verjaardag en jullie geven het af. Vonden mijn ouders niet leuk, maar ik wilde herhaling van bovenstaande "gouden bergen beloven" ten koste van alles vermijden.



Dus TO moet de regie over de dagjes uit ook gewoon strak in handen houden : opa en oma kunnen aansluiten bij een al gepland uitje - een dagje uit alleen met de kleine zit er helaas niet meer in. Toekomstige teleurstellingen vermijden dus.



En kleindochter hoeft daar nu nog niets over te weten vind ik. Ik zou haar niet belasten met zoiets. Ze zijn gewoon "niet lekker" en het kan helaas niet doorgaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 20 oktober 2014 @ 12:23:

[...]



Heb jij kinderen? Heb je wel eens gezien hoe jouw kind vol verwachting met een tasje klaar zit om opgehaald te worden en vervolgens gaat dat niet door..nou ik heb vask plaatsvervangend gehuild om mijn dochters teleurstelling...( uit het zicht) Haar vader liet haar ook constant zitten . Nu mag hij helemaal weg blijven. 10 jaar heeft hij de kans gehad, ik heb het veel te lang voort laten slepen.



Ja, ik heb kinderen, en ja ik ken het.

Sterker nog, de schoonouders uit dit topic zouden qua niet-nagekomen beloftes, mijn schoonouders kunnen zijn.



Niet omdat ze niet van mijn kinderen houden, teveel met zichzelf bezig zijn ofzo.

Mijn schoonouders zijn gewoon heel erg raar, zo kopen ze met kerst voor 1 kind een groot cadeau en voor de andere 2 helemaal niets. Ze komen op de verjaardag van kind A met cadeau voor kind B aan "omdat dat zo'n leuk cadeau voor B is en niets voor A konden vinden".



Kortom, ervaringsdeskundige hier.

Ik heb allang ingegrepen betreffende beloftes en mijn kinderen (11-9-6) weten inmiddels dat opa en oma nou eenmaal een beetje raar zijn.



Vaders die niet op komen dagen zijn een compleet ander verhaal, een vader heeft verantwoordelijkheid, of zou dat moeten hebben, grootouders hebben die niet.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
tvp voor als TO nog terug komt
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 12:05:

Ik zou gewoon niet meer toestaan dat ze ooit nog een belofte doen aan hun kleinkind omdat ze hun afspraken niet nakomen. En dat is niet wat je je kind wilt leren. Afspraken zijn er immers om na te komen.

En mensen veranderen nooit en kunnen nooit tot andere inzichten komen.





Wat een treurig wereldbeeld.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven