Hardlopen

16-07-2019 22:42 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons. Het lijkt wel een verslaving, om de dag moet hij lopen. Inmiddels ook op zaterdag. Het draait vooral om zijn planning lijkt het wel. Een gesprek hierover ontaard constant in discussies. Elk zijn zin begint met IK: Ik wil hardlopen, Ik vind het fijn ,Ik word er een beter mens van.
Mijn punt is dat het veel tijd kost, en dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat er nog een thuissituatie is. Hij voelt dit als een aanval op zijn sportleven . Ik kom er niet doorheen, en hij eerlijk gezegd niet meer bij mij. We hebben ook nog 2 kids, dus het moet beter in de communicatie, maar heel eerlijk weet ik even niet meer hoe...
Alle reacties Link kopieren
In mijn nabije omgeving ook zo iemand. Klassiek geval midlife crisis. Stel grenzen! Maak duidelijk in een overzicht hoeveel tijd hij er aan besteed en dat er daardoor 0 tijd voor jou of jullie overblijf en dat dat niet kan. Benadruk dat je hem steunt in zijn sport maar binnen redelijkheid voor jullie allemaal. Dat kan hoor, maar je moet het allebei willen/inzien dus dat is stap 1.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
16-07-2019 23:45
Gewoon een sportverslaving dus. Zoals met elke verslaving is het puur egoïsme en draait alles om de verslaving. De verslaving is het belangrijkste in hun leven. Topsporters zijn ook egoïstisch. Ze moeten wel, want anders zouden ze niet zo goed worden. Maar de omgeving moet wel opofferen.
Hoeft niet hoor. Als je (halve) marathons loopt en je wilt op niveau blijven of beter worden of het gewoon uitlopen, ben je gewoon best wat tijd kwijt aan trainen. Genoeg mensen die 4-5 keer in de week lopen in de aanloop van een marathon. Het minimum is al 3 keer in de week, maar dat is echt bijna te weinig. En per keer ben je minimaal 1-1,5 uur kwijt. Niet perse aan het lopen zelf, maar ook aan de voorbereiding en het geneuzel erna. Toen ik aan het trainen was voor de marathon, liep ik 3 keer in de week en zwem 2x per week. Ik denk dat ik per week 4-6 uur hard liep, 2 uur zwom en 4 uur kwijt was aan voorbereiding (verkleden, spullen pakken) en het geneuzel erna (spullen opbergen/schoonmaken, douchen enz). Dus aan 12 uur per week kwam ik wel.
Klinkt als veel voorbereiding, maar helaas/gelukkig is dit ook nodig om een marathon uit te lopen. Je doet het niet zomaar.

Dus nee, ik vind het niet gek dat man van TO er zoveel tijd aan kwijt is. En nee, het is niet gelijk een verslaving.
Wel is het gewoon heel lastig om zoiets met een gezin te combineren. Niet alleen de tijdbesteding zelf, maar vaak ook het moment waarop.

To, iemand gaf aan om een schema/tijdsbestedingsoverzicht te maken. Dat lijkt mij een heel goed idee. Misschien een aanvullend idee, misschien kan je man de 'kortere' trainingen 's morgens vroeg afwerken of vervangen door een training in het krachthonk (ook belangrijk voor hardlopers). Stoppen zal hij niet, maar ook hij zal er rekening mee moeten houden dat hij een gezin heeft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-07-2019 08:29

Klinkt als veel voorbereiding, maar helaas/gelukkig is dit ook nodig om een marathon uit te lopen. Je doet het niet zomaar.
Je bent dan ook niet verplicht om een marathon te lopen he. Mijn man wil ook eigenlijk een marathon lopen maar doet dat niet omdat de voorbereiding niet de combineren is voor hem met werk/gezin/hond/hulpbehoevende ouders. Hij gaat het waarschijnlijk doen als hij met pensioen gaat (maar dat gaat hij met 57 ongeveer, dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk).
Omdat iemand veel sport in de aanloop naar een wedstrijd is dat niet meteen een sportverslaving. Het klopt wel dat het voor de rest van het gezin een behoorlijke opoffering kan zijn. Dan gaat het alleen goed als alle partijen instemmen en er een goed logistiek plan is. Als niet iedereen akkoord gaat of niet iedereen houdt het vol dan is het al bijna niet te doen. Een familielid van mij is ultraloper mét 3 kinderen, een baan en een hulpbehoevende ouder. Het kan absoluut, maar iedereen is het ermee eens en iedereen zorgt ervoor dat het zo kan lopen. Als dat niet zo was, dan had de loper in kwestie echt een keuze moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh dit is zo herkenbaar. Ik liep vroeger 2-3 keer in de week hard maar met drie kinderen in de leeftijd van 4-10 is dat lastig in te plannen. 18:30 aan tafel, 19:30 kinderen naar bed brengen, troep opruimen en planning voor morgen doornemen dan is het vaak 20:30 voor we klaar zijn. Als ik dan ga omkleden, hardlopen en douchen dan is het 22:30 en is de avond al weer bijna voorbij.

Als dat 3 a 4 dagen in de week gebeurt dan is dat wel een dingetje. Waarom kan je man niet 1 dag in de week 's ochtends voor het werk gaan hardlopen? Zet hij zijn wekker drie kwartier eerder en start hij de dag ermee. Daarnaast 1 keer in het weekend en doordeweeks nog 1 keer 's avonds. Zit je op een schema van drie keer in de week zonder dat het al jullie avonden kost?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zomaar dat hij geen drie kwartiertjes loopt per keer. Ben ook benieuwd over hoeveel uur in de week we het hebben...

die tijd zou ik dus ook voor mezelf opeisen als compensatie, dan houdt hij de boel maar draaiende, dat is ook sportief
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het op een lopen zetten:-)
Wij trainen hier allebei meerdere keren per week, dus ik vind om de dag zeker geen probleem. Het verschil is denk ik dat ik zelf ook wat doe.
En de kinderen ook.

Wat is het probleem dan op die dagen dathij hardloopt?
Nou, het klinkt niet alsof hij er een beter mens van wordt!

Ik zou het echt zeer slecht trekken als mijn gezinsleven zou worden bepaald door de hobby van mijn man. Maar wij hebben allebei ook werk dat zich maar matig verhoudt tot een normaal gezinsleven. Om die reden staat alle vrije tijd die wij hebben in het teken van de kinderen en ook dat is geen ideale situatie.

Hier lijkt mij het gebrek aan afstemming het grootste probleem te zijn.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
17-07-2019 11:00
Je bent dan ook niet verplicht om een marathon te lopen he. Mijn man wil ook eigenlijk een marathon lopen maar doet dat niet omdat de voorbereiding niet de combineren is voor hem met werk/gezin/hond/hulpbehoevende ouders. Hij gaat het waarschijnlijk doen als hij met pensioen gaat (maar dat gaat hij met 57 ongeveer, dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk).
Daar heb je zeker gelijk in. Je (nou ja, man van TO) kunt ook af spreken om bijvoorbeeld niet elk jaar een marathon te lopen. Trainingen voor een halve marathon zijn toch minder lang.
En op zich begrijp ik de keuze ook wel als iemand niet wil wachten tot zijn pensioen met bepaalde dingen. Moet jouw man nog lang wachten tot hij 57 is?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
17-07-2019 11:07
Omdat iemand veel sport in de aanloop naar een wedstrijd is dat niet meteen een sportverslaving. Het klopt wel dat het voor de rest van het gezin een behoorlijke opoffering kan zijn. Dan gaat het alleen goed als alle partijen instemmen en er een goed logistiek plan is. Als niet iedereen akkoord gaat of niet iedereen houdt het vol dan is het al bijna niet te doen. Een familielid van mij is ultraloper mét 3 kinderen, een baan en een hulpbehoevende ouder. Het kan absoluut, maar iedereen is het ermee eens en iedereen zorgt ervoor dat het zo kan lopen. Als dat niet zo was, dan had de loper in kwestie echt een keuze moeten maken.
Maar het gaat niet om 1x een marathon lopen. Het gaat om structureel marathons lopen. Blijkbaar is ie daaraan verslaafd. Wat eerder al werd gezegd: je hóeft het niet te doen he. Je kan ook sportief zijn zonder zóveel te sporten.
Summerdance schreef:
16-07-2019 22:50
Tenzij hij elke avond 3 uur gaat hardlopen zie ik nog steeds het probleem niet.
Maar goed, ik heb dan ook geen kinderen en het huishouden doe ik/we in het weekend
En dus is het totaal anders als je dan elke andere dag ( naast werk) uren weg bent en in de weekenden ook nog hele dagen bij zulke loopwedstrijden.

Dat is niet heel moeilijk te begrijpen toch?
appelientjex schreef:
17-07-2019 11:54
Maar het gaat niet om 1x een marathon lopen. Het gaat om structureel marathons lopen. Blijkbaar is ie daaraan verslaafd. Wat eerder al werd gezegd: je hóeft het niet te doen he. Je kan ook sportief zijn zonder zóveel te sporten.
Een profvoetballer hoeft ook niet, een profruiter ook niet, een profzwemmer ook niet etc etc, maar het kan ook gewoon heel erg leuk zijn.
Snowpink schreef:
17-07-2019 12:54
Een profvoetballer hoeft ook niet, een profruiter ook niet, een profzwemmer ook niet etc etc, maar het kan ook gewoon heel erg leuk zijn.
Ja, en als je een gezin hebt heb je daar gewoon tijd aan te besteden. Aandacht maar ook gewoon het huishouden en de zorg voor kinderen.
Als je partner aangeeft dat je dat nu niet ( of amper) doet en zij er een probleem mee heeft is het nogal aso om je daar geen reet van aan te trekken.

En gok zomaar dat die man geen prof. En heeft er een baan naast.
Lucifer2018 schreef:
17-07-2019 12:56
Ja, en als je een gezin hebt heb je daar gewoon tijd aan te besteden. Aandacht maar ook gewoon het huishouden en de zorg voor kinderen.
Als je partner aangeeft dat je dat nu niet ( of amper) doet en zij er een probleem mee heeft is het nogal aso om je daar geen reet van aan te trekken.

En gok zomaar dat die man geen prof. En heeft er een baan naast.
Klopt en daarom zeg ik ook dat het alleen kan als alle partijen ermee kunnen leven en het logistiek allemaal goed geregeld is. In het geval van mijn familielid was dat zo (en ultralopen is structureel marathons én structureel verder dan dat). Als dat zo is, dan zie ik niet in waarom je het dan niet zou doen.
Inzicht is het toverwoord. En afstemmen hoe veel/hoe vaak. Hij kan niet zomaar de deur uit lopen. Als hij dat niet snapt, dan zou ik hetzelfde doen dus veel de deur uit gaan, en dan op exact dezelfde manier, maar net ff voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaande moeder en ik loop ook hard. Ik vraag me echt af waarom t niet zou kunnen. Hardlopen kan je ook inplannen. Soms ga ik s ochtends voor mijn werk. Of ik ren rondjes om de speeltuin terwijl de kids spelen. Maar goed als hij marathons loopt en hij doet 1 lange duurloop van 2 uur... 2 intervals en een korte duurloop dan is hij er max 5 uur per week mee bezig. Moet echt wel in te plannen zijn. 3 keer een uurtje doordeweeks en in t weekend een keer 2 uur. Dan doet ie dat maar s ochtends ofzo. En dat uurtje doordeweeks kan s avonds als de kids in bed liggen of s morgens voor t werk.

Ik vind t dan weer heel wat om te zeuren om iemand zijn sport.
Alle reacties Link kopieren
Mocht ie wel minder willen trainen dan kan h8j eens kijken naar sportrusten. Dat is met minder trainen toch meer kunnen lopen.
Doe je zelf ook aan sport TO?
Sporten kan een heerlijke uitlaatklep zijn en je kunt je er heel goed door voelen. Als je zelf niet sport snap ik dat het misschien oneerlijk voelt.

Wij hebben ook (kleine) kinderen die nog heel veel zorg nodig zijn en toch sporten we beide 4x per week..en zijn per keer beide gemiddeld dan 2uur weg. Dit is nooit een probleem en als we een keer krap komen qua planning, ja dan wijkt een keer een middag erop uit of op visite gaan voor het sporten. Maar dit is makkelijk op te brengen omdat we het beide doen en dus weten wat het voor jezelf en de ander betekend om het te kunnen doen.

Ik persoonlijk vind het dus ook lastig als je het je man gedeeltelijk zou ontzeggen. Tuurlijk kan hij wel rekening met jou en de kinderen houden qua tijdstip van training bijvoorbeeld.
En misschien heb jij ook behoefte aan tijd voor jezelf en kun je afspreken bijvoorbeeld dat jij op bepaalde momenten ook even je eigen ding gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-07-2019 12:38
En dus is het totaal anders als je dan elke andere dag ( naast werk) uren weg bent en in de weekenden ook nog hele dagen bij zulke loopwedstrijden.

Dat is niet heel moeilijk te begrijpen toch?
Ten eerste, de man van TO is niet elke dag weg maar om de dag.
Ten tweede er staat nergens in de OP dat de man de hele zaterdag weg is.
Want echt een hardloop wedstrijd duur geen hele dag.

En je kan echt geen elk weekend een marathon lopen.

Daarom was ook de vraag in eerste instantie, hoelang loopt je man dan om de dag?

Want een uurtje moet mijns inziens, ook met kinderen best te regelen zijn.

Dus je sneer aan het eind had je best achterwege kunnen laten.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Is het op zaterdag gewoon een training? Hoe kun je daar last van hebben? Hardlopen is zo makkelijk in te plannen; geen openingstijden van accommodaties om rekening mee te houden. Hij loopt toch geen 8 uur aan een stuk?
Ik denk dat het 'm zit in:
- dat man zomaar gaat
- dat TO niet echt een hobby heeft en dus niet weggaat, maw de balans is zoek
- dat ze het gevoel heeft dat er geen rekening met haar wordt gehouden.

Mijn man heeft ook sporten die veel tijd kosten maar dat stemt ie altijd af. En ik sport ook 2-3 keer per week.
Hoe jong zijn de kinderen?
Overlegt man welke tijd zou passen?
Weet hij dat het tijdstip wel eens lastig is en dat bijv een paar uur eerder of later wel ok zou zijn?
Liep hij eerst niet op zaterdag?
Loopt hij op werkdagen 's ochtends of 's avonds?
Summerdance schreef:
17-07-2019 13:49
Ten eerste, de man van TO is niet elke dag weg maar om de dag.
Ten tweede er staat nergens in de OP dat de man de hele zaterdag weg is.
Want echt een hardloop wedstrijd duur geen hele dag.

En je kan echt geen elk weekend een marathon lopen.

Daarom was ook de vraag in eerste instantie, hoelang loopt je man dan om de dag?

Want een uurtje moet mijns inziens, ook met kinderen best te regelen zijn.

Dus je sneer aan het eind had je best achterwege kunnen laten.

Om elke andere dag is precies dat. Dus we hebben het over hetzelfde hoor op puntje 1.

En sneer? Misschien even wat minder hysterisch doen.


Iedereen snapt dat OM de dag en elk weekend bezig zijn met halve of hele marathons gewoon veel tijd slurpt. En dat is vast niet een uurtje.

En als hij dus weinig tot geen tijd meet heeft voor zijn vaderschap en deel van het huishouden ect, dan is dat gewoon asociaal/egocentrisch.
Wat is iedereen negatief zeg! Sporten is goed voor je en alleen maar aan te moedigen. Om de dag sporten is dus helemaal niet zo gek.
Uiteraard wel in goed overleg en met wat flexibiliteit van beide kanten. Het fijne aan hardlopen is juist dat je het vrijwel overal en altijd kan doen, itt een teamsport.
Hij zou bv ook ´s ochtends vroeg kunnen hardlopen, bv op zaterdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven