Hardlopen

16-07-2019 22:42 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons. Het lijkt wel een verslaving, om de dag moet hij lopen. Inmiddels ook op zaterdag. Het draait vooral om zijn planning lijkt het wel. Een gesprek hierover ontaard constant in discussies. Elk zijn zin begint met IK: Ik wil hardlopen, Ik vind het fijn ,Ik word er een beter mens van.
Mijn punt is dat het veel tijd kost, en dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat er nog een thuissituatie is. Hij voelt dit als een aanval op zijn sportleven . Ik kom er niet doorheen, en hij eerlijk gezegd niet meer bij mij. We hebben ook nog 2 kids, dus het moet beter in de communicatie, maar heel eerlijk weet ik even niet meer hoe...
fluttershy schreef:
18-07-2019 18:29
Mijn schema hangt af van welke diensten ik werk. Mijn kinderen zijn niet meer superklein, dus ik hoef niet te helpen met aankleden ed. Toen ze dat wel waren, verdeelden ex en ik de taken zoals ze best uitkwamen in goed overleg. Dan was ik vaak na het avondeten weg.
Wauw, je leeft echt voor de sport!

Maar goed. Je kinderen zijn zelfstandig en je hebt geen partner in huis die ook nog wat van je wil zien. Een iets andere situatie dan die van TO gok ik. Ik denk niet dat mijn vrouw het trekt als ik altijd na het eten pleitos ben. En de kinderen zie ik dan ook minimaal.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 12:36
Als het om marathons gaat dan gaan er uren en uren in zitten. Ik geloof direct dat TO een probleem heeft.
Maar iets hoeft niet per se uren en uren te kosten om op een asociale manier de gezinsagenda te bepalen.

En al kost het dat wel: met goede communicatie en planning is er echt heel veel mogelijk.

Ik las ergens 'ik laat de ander mijn agenda niet bepalen'. Maar als je samen zorgtaken te verdelen hebt en een huishouden te runnen is degene die als eerste zijn eigen plan trekt agendabepalend. Je bepaalt dan ook andermans agenda en gaan piepen als je daarop aangesproken wordt is niet terecht.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk dit.
Mijn man had ook ooit een hobby. Die zo veel tijd opslokte dat we elkaar nog maar 1,5 x per week efficient zagen.
Je snapt dat daar veel ruzie over is geweest. Relatie stond op kiepen enz.
Nu geeft hij met heel veel spijt toe dat hij het opgroeien van de kids zo heeft gemist.

Mensen in mijn omgeving spraken mij ook aan... of er wel een papa in beeld was. Noout zagen ze hem. Ik ging overal mee heen, heb ze alles geleerd enz.
Sneu hoor. Die tijd krijg je nooit terug. En mijn man heeft dat op een harde manier geleerd.

Bij vrienden zag ik het laats ook gebeuren. 5 a 6 x per week sporten. Voor én na het werk sporten. Eten afwegen, voorkoken en alvast voor de hele week in bakjes doen.
Pffff
Gelukkig zijn ze ermee gestopt.

Sporten is gezond....
Maar alles waar " te" voor staat he....
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
19-07-2019 07:38
Vreselijk dit.
Mijn man had ook ooit een hobby. Die zo veel tijd opslokte dat we elkaar nog maar 1,5 x per week efficient zagen.
Je snapt dat daar veel ruzie over is geweest. Relatie stond op kiepen enz.
Nu geeft hij met heel veel spijt toe dat hij het opgroeien van de kids zo heeft gemist.

Mensen in mijn omgeving spraken mij ook aan... of er wel een papa in beeld was. Noout zagen ze hem. Ik ging overal mee heen, heb ze alles geleerd enz.
Sneu hoor. Die tijd krijg je nooit terug. En mijn man heeft dat op een harde manier geleerd.

Bij vrienden zag ik het laats ook gebeuren. 5 a 6 x per week sporten. Voor én na het werk sporten. Eten afwegen, voorkoken en alvast voor de hele week in bakjes doen.
Pffff
Gelukkig zijn ze ermee gestopt.

Sporten is gezond....
Maar alles waar " te" voor staat he....

Dit dus. En die frequenties zijn abnormaal. Het zijn geen topsporters en hun figuur wordt er zelden beter op.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
19-07-2019 10:11
Dit dus. En die frequenties zijn abnormaal. Het zijn geen topsporters en hun figuur wordt er zelden beter op.
Zie hier al die vrouwen cross fit doen en weet ik wat als bezetene, maar allemaal dik.

Nou heb ik het geluk niets te hoeven doen voor een maat 36, maar dan nog. Het is doorslaan, hoor.

Hier gaat het om conditie, maar waarom allemaal zo extreem, welk doel? Wat zit daar achter? Dat is de hamvraag!!!
Hardlopen is heerlijk, een overwinning op jezelf, het gevoel de wereld aan te kunnen, een verslaving aan de endorfines die massaal vrijkomen na drie kwartier lopen, de uitdaging om beter en sneller te worden, het beste uit je lichaam te halen, etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
19-07-2019 10:11
Dit dus. En die frequenties zijn abnormaal. Het zijn geen topsporters en hun figuur wordt er zelden beter op.
Ksenija schreef:
19-07-2019 10:15
Zie hier al die vrouwen cross fit doen en weet ik wat als bezetene, maar allemaal dik.

Nou heb ik het geluk niets te hoeven doen voor een maat 36, maar dan nog. Het is doorslaan, hoor.

Hier gaat het om conditie, maar waarom allemaal zo extreem, welk doel? Wat zit daar achter? Dat is de hamvraag!!!
Het fenomeen hobby is jou onbekend? Dat je iets gewoon vaak en veel doet omdat je het leuk vindt?
En daar is helemaal niks mis mee als anderen daar niet de dupe van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
18-07-2019 10:47
Onzin, mij ooit door een professional verteld. Je verliest energie en je kunt geen energie krijgen van sporten. Je zal je wel fitter voelen en dus meer aankunnen e.d., maar dat is geen energie die je krijgt door energie te verliezen!!
wat maakt het uit hoe je het noemt. Als ik me duf/suf voel en ik ga hardlopen, dan kom ik een stuk fitter thuis. De dufheid is weg. Dus logisch dat je dan zegt dat je er energie van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 16:03
Met alles wat er bij komt kijken (omkleden, opwarmen, lopen, afkoelen, rekken, eten (!!!), douchen) ben je per korte run al meer dan een uur bezig.
Wat is een korte run? 5km? 10km?

Ik loop ook 3x per week, tussen de 5-10km
Naast het hardlopen zelf kost het mij weinig tijd hoor. Omkleden is 2 minuten. Ik loop direct vanuit huis. Eten doe ik niet na het hardlopen. Ik eet gewoon om 17.30 uur en om 19.30 uur ga ik lopen bijv. Glas water bij thuiskomst, meer niet. Even op de bank uitpuffen en vervolgens de kinderen naar bed doen bijv. Douchen uiteraard, maar dat doe ik sowieso elke avond, of ik nu wel of niet loop.

Man loopt ook hard, paar keer per week. Half uur of uur. Maar gaat altijd pas rond 21 uur. Heb ik geen 'last' van, kinderen liggen al in bed en ik vermaak me wel.
Soms gaat hij voor het eten, rond 17.30 uur. Dan eten we iets later.
Alle reacties Link kopieren
JackyS01 schreef:
16-07-2019 22:42
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons.
Wat bedoel je hier mee TO? 1 marathon? Hij traint nu voor 1 marathon? We doen hier met zn allen net alsof hij meerdere marathons loopt. Hoe zit dat? Doet hij eenmalig een marathon of vaak?
Voor een halve marathon hoef je niet super veel te trainen toch?
Ik loop maar 5-10km en ben dus 3x per week 30-60 min bezig. Als ik iets verder zou lopen elke keer, dus zeg 3x 60-90 min dan lukt mij die halve marathon ook. Loop nu een heel enkele keer ook wel eens 15km.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
19-07-2019 14:10
Het fenomeen hobby is jou onbekend? Dat je iets gewoon vaak en veel doet omdat je het leuk vindt?
En daar is helemaal niks mis mee als anderen daar niet de dupe van worden.
Precies! Een hobby.
Geen topsport.
En inderdaad dat anderen er geen dupe van worden.
Dat is nu dus wel.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
19-07-2019 17:24
Precies! Een hobby.
Geen topsport.
En inderdaad dat anderen er geen dupe van worden.
Dat is nu dus wel.
3-4x per week hardlopen noem jij topsport? Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Als ultraloopster en inmiddels 50 ultra's/marathons gelopen begrijp ik de hobby van je man prima. En ik denk dat het ook prima met een gezin te combineren is. Al blijft het om voldoende tijd te vinden om te trainen wel een kwestie van prioriteiten stellen naast werk en gezin.
Maar hoeveel uur per week traint je man nu daadwerkelijk. Want mij wordt ook vaak gevraagd waar haal ik de tijd vandaan. Maar ik zit maar op gemiddeld 100km per week dus dat is nog geen 9 uur per week of te wel gemiddeld 5 kwartier per dag. Misschien loopt je man nog meer mar hij zal waarschijnlijk ook niet aan de gemiddeld 120km per week komen en aangezien mannen meestal wel sneller lopen zou hij daar ook maar een 10 uur per dag aan kwijt zijn.
Misschien moeten jullie samen zoeken naar praktische oplossingen. Zo heb ik heel veel breng en ophaalwerk van de kinderen verricht al rennend naast hun fiets en de tijd dat zij aan het sporten waren vol gerent. En zo laat ik mij tijdens een uitstapje of familiebezoek ook weleens ergens uit de auto zetten en loop dan terug. Wat ik zelf ook wel gezellig vind is dat partner met kinderen meefietst. Heb je toch tijd samen. En zo kan je man een paar uurtjes eerder opstaan zodat je training er al bijna opzit voordat de rest uit bed is.
Ook is het belangrijk dat de tijd die jij ingeleverd wil zien door je man echt familie belang of noodzaak is of dat dat is omdat het jouw beeld is van hoe vrije tijd te besteden. Ik denk dus dat het niet zo zeer de tijd is die je partner aan het hardlopen besteed het probleem is maar mogelijk houd hij met de indeling van zijn trainingen niet voldoende rekening met jouw belangen. Want net zo goed als je man toch best iedere dag een uurtje voor zichzelf mag gaat dat natuurlijk ook voor jouw op. Loop je in die zin ook tegen problemen aan dat je dingen niet kunt doen die je wel zou willen doen? Dan zou ik dat bespreken. Hoe maken jullie daar tijd voor vrij.
prinses30 schreef:
19-07-2019 17:39
3-4x per week hardlopen noem jij topsport? Serieus?
Als je traint voor marathons en 20 à 40 km loopt iedere keer is het toch écht topsport.


Een hardloop-rondje van een half uur noem ik geen topsport, maar daar bereik je dus naar marathons toe niks mee.
En de meesten die zulke hoge doelen stellen trainen dus meer per keer en lopen minstens 1.5 uur per sessie.

(Om over tegen de tijd dat de marathon eraan komt maar te zwijgen. Dan zit een kennis makkelijk een paar weken aan trainingen van 3 uur.
Quasi niet in te plannen als je een gezin en een huishouden hebt, kinderen hebt met school en hobby's én je ook nog werkt.)
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
19-07-2019 15:36
Wat bedoel je hier mee TO? 1 marathon? Hij traint nu voor 1 marathon? We doen hier met zn allen net alsof hij meerdere marathons loopt. Hoe zit dat? Doet hij eenmalig een marathon of vaak?
Voor een halve marathon hoef je niet super veel te trainen toch?
Ik loop maar 5-10km en ben dus 3x per week 30-60 min bezig. Als ik iets verder zou lopen elke keer, dus zeg 3x 60-90 min dan lukt mij die halve marathon ook. Loop nu een heel enkele keer ook wel eens 15km.
Voor de halve marathon heb ik niet super hard getraind. Maar goed ik liep hem ook niet snel. Ik liep meestal 2-3 keer per week een half uur, en dan af en toe wat langer. Af en toe 10, en een paar keer wat langer. De dam tot dam gerend (16). En daarna 1x 18 km gerend en toen wist ik dat ik de 21 ook wel moest halen.
Dus een halve valt reuze mee. Een marathon is natuurlijk 2x zo ver dus dat zal andere koek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-07-2019 18:42
Als je traint voor marathons en 20 à 40 km loopt iedere keer is het toch écht topsport.


Een hardloop-rondje van een half uur noem ik geen topsport, maar daar bereik je dus naar marathons toe niks mee.
En de meesten die zulke hoge doelen stellen trainen dus meer per keer en lopen minstens 1.5 uur per sessie.

(Om over tegen de tijd dat de marathon eraan komt maar te zwijgen. Dan zit een kennis makkelijk een paar weken aan trainingen van 3 uur.
Quasi niet in te plannen als je een gezin en een huishouden hebt, kinderen hebt met school en hobby's én je ook nog werkt.)
Je loopt echt niet iedere keer lange afstanden in aanloop naar een marathon. In mijn training liep ik 1x (in het weekend) een langere afstand, de andere dagen waren een stuk korter en loop je bijvoorbeeld interval. De laatste weken voor een marathon zijn wat intensiever.
Dat is prima in te plannen in je leven.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
19-07-2019 20:37
Voor de halve marathon heb ik niet super hard getraind. Maar goed ik liep hem ook niet snel. Ik liep meestal 2-3 keer per week een half uur, en dan af en toe wat langer. Af en toe 10, en een paar keer wat langer. De dam tot dam gerend (16). En daarna 1x 18 km gerend en toen wist ik dat ik de 21 ook wel moest halen.
Dus een halve valt reuze mee. Een marathon is natuurlijk 2x zo ver dus dat zal andere koek zijn.
ja inderdaad, dat bedoel ik. Als ik nog iets intensiever zou trainen dan wat ik nu doe (ik loop nu 3x per week zo'n 5-6-7 km) dan zou het me moeten lukken die halve marathon te doen denk ik. Als ik niet voor de beste tijd wil gaan natuurlijk. Ik loop nu ook wel eens een enkele keer 10, 12 of 15 km en dat gaat ook. Dus met iets meer trainen lukt die 21km vast ook.
Snap dat je voor een marathon meer moet trainen. Maar vraag me dus af of man van TO vaak een marathon loopt, zie haar eerste zin in de OP: Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons.

Snap nog steeds niet wat ze precies bedoelt. Hij loopt hard, 1 marathon.
Heeft ie 1 marathon gelopen? Is ie nu aan het trainen voor 1 marathon? Is het eenmalig, of volgen er vanaf nu nog veel meer?
Maar goed, TO zien we hier niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven