Het gaat niet zo goed

02-06-2025 11:25 206 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
He allemaal,

Ik heb een relatie van 12 jaar. We hebben afgelopen 2,5 jaar een moeilijke periode mee gemaakt met het zwanger raken van ons tweede kindje. Ik dacht, dat ik een fijne, liefdevolle en goede relatie had. (Met ook zeker flinke ups en downs)

Ik zat gister op de laptop van mijn man en zag mails voorbij komen uit 2023. Of hij nog af wou spreken (met een dame dus). Ik ben naar hem toe gelopen en vroeg, je hebt 1 kans om eerlijk te zijn, en toen zag ik hem wit wegtrekken en zijn hart begon hard te bonken. Toen wist ik, oke dit zit niet goed. Ik ben weg gegaan omdat ik even niet wist wat ik moest doen. Ik dacht hij is vreemd gegaan…. Maar wat hij me gister heeft verteld heb ik geen woorden voor.

Hij heeft contact gekregen met iemand die anti depressiva voor hem kon regelen, ze heb een paar keer afgesproken, omdat hij gewoon met iemand wou praten. Hij wou niet meer leven. Verdere details houd ik liever voor mezelf.

Terwijl ik net zwanger was, speelde dit, en ik had NIKS door. Oke, het was een zware periode maar dit!?

Hij heeft me uiteindelijk verteld dat hij slecht over zichzelf denkt (door dingen die zijn gebeurd in het verleden) waar ik dus ook niks vanaf wist en door de miskramen en het slecht ging in de relatie hij er doorheen zat.

Ik vind het echt verschrikkelijk dat hij zich zo heeft gevoeld (hij zegt dat het nu veel beter gaat) maar ik heb het gevoel alsof ik hem helemaal niet ken. Ik voel me voorgelogen, en snap het gewoon niet…

Wat moet ik hier nu mee?
Vraag hem of je de gegevens van die vrouw mag hebben en of je haar kunt bellen. Want wie is deze vrouw en hoe komt zij aan AD? En ik zou ook vragen of je de mailtjes mag lezen.
Gebruikt hij nog steeds de AD? Heel gevaarlijk om dat zonder recept van de dokter / psychiater zomaar te gaan slikken.

Het zou kunnen dat hij depressief was maar het blijft een heel apart verhaal.
Dat het niet verstandig is, ronduit stom en onverstandig, daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik bekijk het echter vanuit mijn eigen slechte tijd, en kon toen niet meer goed meer de juiste weg kiezen. Ging gewoon niet. En ik weet hoe het voor mijzelf was, en wat ik probeerde te doen, namelijk niet verdrinken.

Het is heel makkelijk om veroordelend te reageren, om te zeggen 'als het die van mij was'. En dat mag, je mag die keuzes maken.

Als je niet suïcidaal depressief geweest ben kan je het waarschijnlijk niet voorstellen hoe dat werkt.
natsuro wijzigde dit bericht op 02-06-2025 15:36
Reden: toevoeging
27.49% gewijzigd
Het enige dat mij eigenlijk opviel is dit: en zijn hart begon hard te bonken.
Hoe kan je dat zien dan? Leest meer als een zin uit een boek ofzo.
Niemand is onmisbaar
Ik zie toch hoe hij reageert, hij schrok zich dood, ik zat naast hem. Ben niet achterlijk, ik dacht ik confrenteer hem face to face. Hij raakte in een soort van paniek en z’n hart begon te bonsen dat zag ik gewoon.
Jemig wat zul jij je verraden en alleen voelen nu. Zoals je in de reacties hiervoor ook ziet: het verhaal rammelt. Dat betekent niet dat het niet waar is, maar wel dat jij nog met vragen blijft zitten.

Hij heeft je behoorlijk voorgelogen dus hij mag (moet) ook een poos met de billen bloot. Zorg dat je hem alles vraagt wat je wil weten en dat je doorvraagt wanneer het niet optelt, wanneer het gek is. Kom daar gerust ook nog een dag, week of maand later op terug. Ik zou mijn man in eerste instantie het voordeel van de twijfel geven, omdat ik niet gelijk naar de vreemdgaan-hoek wil. Maar ik zou hem ook eerlijk aangeven als ik het AD-verhaal niet geloof en hem de ruimte geven vreemdgaan op te biechten.

Overigens zou ik vreemdgaan niet onlogisch vinden. Je zag het in Komt een vrouw bij de dokter, dat ook daarin de partner van de zieke hoofdpersoon een vlucht vindt bij een ander. En ikzelf heb ook meerdere miskramen gehad en in die jaren ook wel eens overwogen vreemd te gaan. Niet gedaan en de behoefte ook verteld aan mijn man. Was puur omdat ik wilde vluchten in betekenisloze seks, waar er niks van afhangt en je lichaam weer puur voor genot mag zijn ipv een hoes rondom een niet-functionerende baarmoeder (zo voelde het voor mij). Met iemand met wie ik al dat verdriet niet had meegemaakt, waar het genot niet zo hand in hand ging met de ellende die we ook hadden meegemaakt.

Zoals gezegd, ik heb het niet gedaan, maar ik kan me de behoefte nog wel voor de geest halen.
Natsuro schreef:
02-06-2025 15:06
Mensen waarbij het heel slecht gaat hebben de neiging om dat te verbergen voor hun omgeving. De uitweg die ze zoeken is vaak alleen en eenzaam, zonder dat ze hulp vragen van hun naasten. Vergelijk het als verdwalen in een moeras. Langzamerhand ga je steeds verder, zak je steeds dieper.

Omdat je het wilt verbergen, maar dat kost veel energie kan het gebeuren dat je een veilige gesprekspartner vindt. Eentje die juist niet betrokken is.

Allemaal niet verstandig, en vanuit gezonde gedachten heel onverstandig. Het vervelende is dat depressies ervoor zorgen dat je vlucht, de verkeerde routes kiest omdat ze minder energie lijken te gaan kosten. In de hoop wat uit te rusten en daardoor 'later' het echt aan te kunnen pakken.

Werkt allemaal niet, dat is het tragische eraan.

Dus wat je partner zegt, ja dat kan zeker en is in dat geval niet lullig bedoelt naar jou.
Op zich wel, ja. Maar voor TO was duidelijk dat ze in een ‘zware periode’ zaten, allebei dus. Geen reden om een depressie dan te verzwijgen, lijkt me. Nu komt het over alsof hij de zieligheidskaart trekt en alsof hij uit liefde niets heeft gezegd. Dubbel winst.
Natsuro schreef:
02-06-2025 15:31
Ik bekijk het echter vanuit mijn eigen slechte tijd, en kon toen niet meer goed meer de juiste weg kiezen.

(..,)
Het is heel makkelijk om veroordelend te reageren
(…)
Als je niet suïcidaal depressief geweest ben kan je het waarschijnlijk niet voorstellen hoe dat werkt.
En anderen hebben weer hun eigen ervaringen die ze meenemen in wat ze schrijven. Jij kunt ook vanaf je scherm niet zien welke ervaringen mensen hebben. Er kunnen bijzonder valide redenen zijn waarom ze schrijven wat ze schrijven. Of ze nu zelf suïcidaal waren of te maken hebben gehad met suïcidale partners of allemaal helemaal niet. Prima om een ander geluid te laten horen, maar andere meningen wegzetten als veroordelend is net zo veroordelend.
Heyhallo schreef:
02-06-2025 15:41
Ik zie toch hoe hij reageert, hij schrok zich dood, ik zat naast hem. Ben niet achterlijk, ik dacht ik confrenteer hem face to face. Hij raakte in een soort van paniek en z’n hart begon te bonsen dat zag ik gewoon.
Is bij de meeste mannen als hun geheim uitkomt..
Zijn hart zien bonken? Zoiets?

Https://tenor.com/o367.gif
Tavistock schreef:
02-06-2025 15:46
Jemig wat zul jij je verraden en alleen voelen nu. Zoals je in de reacties hiervoor ook ziet: het verhaal rammelt. Dat betekent niet dat het niet waar is, maar wel dat jij nog met vragen blijft zitten.

Hij heeft je behoorlijk voorgelogen dus hij mag (moet) ook een poos met de billen bloot. Zorg dat je hem alles vraagt wat je wil weten en dat je doorvraagt wanneer het niet optelt, wanneer het gek is. Kom daar gerust ook nog een dag, week of maand later op terug. Ik zou mijn man in eerste instantie het voordeel van de twijfel geven, omdat ik niet gelijk naar de vreemdgaan-hoek wil. Maar ik zou hem ook eerlijk aangeven als ik het AD-verhaal niet geloof en hem de ruimte geven vreemdgaan op te biechten.

Overigens zou ik vreemdgaan niet onlogisch vinden. Je zag het in Komt een vrouw bij de dokter, dat ook daarin de partner van de zieke hoofdpersoon een vlucht vindt bij een ander. En ikzelf heb ook meerdere miskramen gehad en in die jaren ook wel eens overwogen vreemd te gaan. Niet gedaan en de behoefte ook verteld aan mijn man. Was puur omdat ik wilde vluchten in betekenisloze seks, waar er niks van afhangt en je lichaam weer puur voor genot mag zijn ipv een hoes rondom een niet-functionerende baarmoeder (zo voelde het voor mij). Met iemand met wie ik al dat verdriet niet had meegemaakt, waar het genot niet zo hand in hand ging met de ellende die we ook hadden meegemaakt.

Zoals gezegd, ik heb het niet gedaan, maar ik kan me de behoefte nog wel voor de geest halen.

Ik heb hem alles gevraagd, ik heb gezegd laat me alles zien. Hij heeft de mails gister direct verwijderd. Verder was app contact met een zakelijk nr wat hij nu niet meer heeft zegt hij. Ja wat moet ik met deze info? Gevoel alsof ik met mijn rug tegen de muur sta. Hij blijft zeggen, ik heb geen behoefte aan seks met een ander ik had behoefte om zijn verhaal kwijt te kunnen, hij heeft van alles over onze relatie verteld. En dat hij het dus zo zwaar had dat hij niet meer wist hoe of wat hij verder moest
Vraag hem naar de rest van alle berichten met haar. Dit was dus in 2023, en speelt nu niet meer? Hij heeft nu geen enkel contact met haar? Geen telefoonnummer van haar, alleen mailcontact gehad?
Ik vind het verhaal erg ongeloofwaardig sorry.
Heyhallo schreef:
02-06-2025 16:06
Ik heb hem alles gevraagd, ik heb gezegd laat me alles zien. Hij heeft de mails gister direct verwijderd. Verder was app contact met een zakelijk nr wat hij nu niet meer heeft zegt hij. Ja wat moet ik met deze info? Gevoel alsof ik met mijn rug tegen de muur sta. Hij blijft zeggen, ik heb geen behoefte aan seks met een ander ik had behoefte om zijn verhaal kwijt te kunnen, hij heeft van alles over onze relatie verteld. En dat hij het dus zo zwaar had dat hij niet meer wist hoe of wat hij verder moest
Dit zegt genoeg vrouw. Genoeg red flags hier in dit verhaal. Als het namelijk normaal contact was, zonder bedoelingen, had hij die mails niet verwijderd. Hij liegt!
Staan de mails ook niet meer in de prullenbak? Of is hij zo slim geweest om ze daar ook uit te verwijderen?
Nou, een raar verhaal. Ik zou die betreffende dame dan wel eens willen spreken, laat je man het nr maar geven.
Mails verwijderd is een enorme rode vlag dit was zijn kans transparant te zijn naar jou en te laten zien hoe het zat . Ook zijn verwijderde mails weer verwijderd uit de prullenbak ?
Hij zegt, ik heb de mails verwijderd want ik snap hoe dit over kan komen..
Heyhallo schreef:
02-06-2025 16:06
Dus hij zit zijn hele relatie te analyseren met een andere vrouw zonder dat jij van iets op de hoogte bent?
Zou ik ook niet happy van worden.

Als ie dan toch niets meer kan tonen mag hij mij rustig de naam van die anti-depressiva vertellen :-).
3 seconden googelen geeft waarschijnlijk een antwoord waarvoor het dient.
En je kan gelijk checken hoe snel hij antwoordt / hoe lang ie moet nadenken en hoe snel zijn hart nu gaat kloppen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
:rofl:

Hij is wel origineel.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Heyhallo schreef:
02-06-2025 16:20
Dat snap ik , ik zou bluffen en zeggen dat ik iemand ken die ze wel terug kan halen . Niet netjes ik weet het .
Heyhallo schreef:
Daar trap je niet in mag ik hopen? Mail de vrouw anders zelf, en hoor bij haar hoe het echt zat/zit.
Heyhallo schreef:
Dus hij houdt 2 jaar lang mails bij van een ander en net op 't moment dat jij ze vindt verwijdert hij ze instant?

Hoe geloofwaardig denkt hij dat dat overkomt?
Is dit nu later?
Heyhallo schreef:
Als hij eerlijk was geweest, en er echt een gesprek tussen die twee plaats heeft gevonden zonder enige intenties, dan had jij alles gewoon mogen lezen.
Heyhallo schreef:
O, nu is hij het slachtoffer.. :bye:
Steken die mails trouwens nog ergens in zijn vuilbak?
Of heeft hij ze helemaal gedelete?
Is dit nu later?
Je zag een mail voorbij komen uit 2023 had je al een onderbuikgevoel ? Was je al aan het zoeken ?
Oké. Hij liegt dus gewoon echt. Want een mail over een pillen bestelling komt gewoon over als een bestelling.

En hij hoeft niet te liegen over “psychologische gesprekken” met een ongekwalificeerde wildvreemde als je dat al weet.

Nogmaals; ik zou het zelf best snappen als hij toen emotionele/romantische of seksuele toenadering heeft gezocht bij een ander om te ontsnappen aan de zwaarte thuis. Maar om verder te kunnen, zou hij daar nu wel eerlijk over moeten zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven