Het geloof, de hel en seks

03-01-2019 11:50 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_358068 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:52
Reden: Zinvolle reacties gekregen, herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
amarna schreef:
08-01-2019 11:55
De weg van de minste weerstand kiezen heet dat.
Of je geliefde in de steek laten.

Misschien houdt TO heel veel van hem en wil ze hem helpen?

Wat een voorbarige opmerking!
'De weg van de minste weerstand kiezen?!!'

Hij is niet meer de jongen waar zij verliefd op is geworden, waar zij een relatie mee begon.

Dit is geen ziekte of ernstig ongeluk wat hem overkomen is en waardoor hij nu 'anders' is.. hij kiest zelf voor deze extreme ommezwaai!

En dan moet TO maar van hem blijven houden, hem zelfs proberen te redden?? uit liefde?

TO is nog erg jong wat ik begrepen heb.. de toekomst ligt nog geheel voor haar open. Waarom zou ze zich veroordeeld tot deze man moeten voelen?

Zij hoeft hier niet in gevangen te blijven zitten.. ook niet in the name of love!
Pindakaasjes schreef:
08-01-2019 12:27
Wat een voorbarige opmerking!
'De weg van de minste weerstand kiezen?!!'

Hij is niet meer de jongen waar zij verliefd op is geworden, waar zij een relatie mee begon.

Dit is geen ziekte of ernstig ongeluk wat hem overkomen is en waardoor hij nu 'anders' is.. hij kiest zelf voor deze extreme ommezwaai!

En dan moet TO maar van hem blijven houden, hem zelfs proberen te redden?? uit liefde?

TO is nog erg jong wat ik begrepen heb.. de toekomst ligt nog geheel voor haar open. Waarom zou ze zich veroordeeld tot deze man moeten voelen?

Zij hoeft hier niet in gevangen te blijven zitten.. ook niet in the name of love!
Ik denk dat hij wel ziek is!

Zo extreem met hel en verdoemenis bezig zijn heeft wenig meer met geloven te maken. Het is pure angst!
Zonnetje890 schreef:
03-01-2019 11:54
Heeft je vriend een verleden met psychische klachten? Het klinkt alsof hij psychotisch is namelijk. Ook zonder psychisch verleden kan dit opspelen. Misschien het onderzoeken waard.
Heb jij misschien psychische klachten?
Ms_Jingles schreef:
08-01-2019 12:04
Het geloof doet hierin niet ter zake. Dat is voor hem alleen de uitingsvorm van het achterliggende probleem. Je vriend heeft psychische problematiek, en hulp nodig.

Dat lijkt mij ook. Als hij bezig is met hel en verdoemenis in de vorm van illuminati, anti-christ, wereldregering, gechipt worden en eindtijd dan wijst dat naar sekte-achtige groepjes en radicalisering via internet. Op zijn minst naar diepe wanhoop en geestelijke instabiliteit.
Mensen die dit soort websites serieus nemen en hun leven daarop afstemmen zijn erg ver weggedreven van de dagelijkse realiteit.
Hij heeft hulp nodig. Hopelijk is hij geestelijk niet zo ver weg dat hij denkt dat die hulp onderdeel is van het verdorven systeem waar hij aan wil ontsnappen.
nounou
Zazamaenade schreef:
08-01-2019 12:58
Dat lijkt mij ook. Als hij bezig is met hel en verdoemenis in de vorm van illuminati, anti-christ, wereldregering, gechipt worden en eindtijd dan wijst dat naar sekte-achtige groepjes en radicalisering via internet. Op zijn minst naar diepe wanhoop en geestelijke instabiliteit.
Mensen die dit soort websites serieus nemen en hun leven daarop afstemmen zijn erg ver weggedreven van de dagelijkse realiteit.
Hij heeft hulp nodig. Hopelijk is hij geestelijk niet zo ver weg dat hij denkt dat die hulp onderdeel is van het verdorven systeem waar hij aan wil ontsnappen.

Dat vind ik ook het angstige aan toestanden zoals die waar de vriend van TO zich in bevind.
Op een gegeven moment is alles het werk van satan, zelfs het advies van een huisarts of psycholoog.
De groepjes mensen die deze boodschappen verspreiden, zullen dit ook eerder bevestigen dan tegenspreken.
Er zijn van die 'laatste dagen' messengers' die types als de vriend van TO flink weten te indoctrineren. Ze zien overal valse profeten (een hulpverlener kan dus ook zomaar een valse profeet zijn). Overal tekenen van de eindtijd, het briesende beest etc..
Zoals ik aan het begin al schreef, presentator Dennis Wening had zelf ook hallucinaties waarin hij mensen zag branden. Je kunt echt compleet gek raken..
Ik ga TO niet adviseren om pogingen te wagen haar vriend te redden of weer terug te bekeren.. als ze mijn zusje, dochter of vriendin was... zag ik haar liever uit zijn buurt blijven.
_Inkie_ schreef:
08-01-2019 12:09
Ik geloof niet dat ik het in de steek laten vind. Hij is dusdanig anders geworden dat als ze hem nu tegen zou komen ze echt geen relatie met hem zou willen denk ik.
En dan is dit juist een goed moment om het uit te maken, hoe lang moet je het de kans geven?
Het klinkt mij dat die jongen eerst maar eens moet weten wat hij wil met zijn geloof. Dit is zo'n fundamenteel onderdeel van een relatie waar je het juist over eens moet zijn vooral als er kinderen komen. Nou ja dat vind ik dan.
Ik denk dat die jongen een serieus psychisch probleem heeft. En dat zij hem niet uit de ellende omhoog kan trekken maar dat hij alleen maar haar mee kan trekken de ellende in. Want zo werkt dat. Je kunt mensen niet redden of helpen als ze dat zelf niet willen.

Dus RFR!
amarna schreef:
08-01-2019 12:19
Die jongen heeft psychische hulp nodig. Er is veel meer aan de hand dan een bekering tot het christelijke geloof.
Ik ben het met je eens dat geloof een fundamenteel onderdeel van een relatie is, maar op het moment valt er met hem niet te praten over hun gezamenlijke toekomst. Daarvoor is hij te obsessief. Hij ziet het nu niet helder.
Precies! Dat bekeren tot het christelijke geloof op deze fanatieke wijze, is een uiting van een psychisch probleem.
Ik denk ook dat dit meer te maken heeft met angsten en onderliggende angsten of instabiliteit dan bekering tot het christelijk geloof.

Normaal zijn christenen toch niet zo bang om gestraft te worden, maar geloven ze toch in genade en dat ze vergeven zijn?

Ergens klopt het verhaal van je vriend niet met het christelijk geloof en heeft hij meer met de eindtijd en al die zaken die erbij komen kijken dan de kern van het christelijk geloof.
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 09:14
Ik denk ook dat dit meer te maken heeft met angsten en onderliggende angsten of instabiliteit dan bekering tot het christelijk geloof.

Normaal zijn christenen toch niet zo bang om gestraft te worden, maar geloven ze toch in genade en dat ze vergeven zijn?

Ergens klopt het verhaal van je vriend niet met het christelijk geloof en heeft hij meer met de eindtijd en al die zaken die erbij komen kijken dan de kern van het christelijk geloof.
Dat verschilt nogal per stroming.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle stromingen geloven dat Jezus is gestorven voor hun zonden en dat er daardoor genade en vergeving is en ze daardoor naar de hemel gaan.
Als je daar niet in gelooft dan heb je de kern toch niet?
Als je alleen maar denkt gestraft te worden voor "zonden" maar niet gelooft in de rest dan klopt er iets niet lijkt me.
Ook de meest strenge kerken geloven in het kruis van Jezus en daardoor hun verlossing van zonde en de hel.

Dus ik snap de gedachtegang van deze jongen niet helemaal. Hij lijkt meer geobsedeerd door de antichrist en de eindtijd dan het geloof zelf zeg maar.
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 09:25
Alle stromingen geloven dat Jezus is gestorven voor hun zonden en dat er daardoor genade en vergeving is en ze daardoor naar de hemel gaan.
Als je alleen maar denkt gestraft te worden voor "zonden" maar niet gelooft in de rest dan klopt er iets niet lijkt me.
Ook de meest strenge kerken geloven in het kruis van Jezus en daardoor hun verlossing van zonde en de hel.

Dus ik snap de gedachtegang van deze jongen niet helemaal. Hij lijkt meer geobsedeerd door de antichrist en de eindtijd dan het geloof zelf zeg maar.
Nou ja, je weet niet of deze jongen in een christelijk milieu is opgegroeid en nu zichzelf kwijtraakt door angsten.
Ik vind het wat wonderlijk dat je hier een religieuze discussie van maakt.
Dat zie ik je vaker doen op topics, alsof je aan het 'getuigen' bent. Vermoeiend.

Lotte, kom je er voor jezelf uit hoe je met je vriend verder wilt ?
nounou
Zazamaenade schreef:
09-01-2019 10:18
Nou ja, je weet niet of deze jongen in een christelijk milieu is opgegroeid en nu zichzelf kwijtraakt door angsten.
Ik vind het wat wonderlijk dat je hier een religieuze discussie van maakt.
Dat zie ik je vaker doen op topics, alsof je aan het 'getuigen' bent. Vermoeiend.

Lotte, kom je er voor jezelf uit hoe je met je vriend verder wilt ?

Ik ben zelf totaal niet gelovig of gelovig opgevoed. Ik woon wel op de bible belt dus ik ken er wel iets van.
Dus waarvan moet ik 'getuigen' dan? Algemene kennis? Iets anders?
Als je het vermoeiend vind in een topic dat gaat over 'het geloof, de hel en seks' moet je het topic over slaan lijkt me. ;)
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 10:22
Ik ben zelf totaal niet gelovig of gelovig opgevoed. Ik woon wel op de bible belt dus ik ken er wel iets van.
Dus waarvan moet ik 'getuigen' dan? Algemene kennis? Iets anders?
Als je het vermoeiend vind in een topic dat gaat over 'het geloof, de hel en seks' moet je het topic over slaan lijkt me. ;)

Nou, je schrijft tamelijk bevlogen over Jezus en geloven, en niet alleen op dit topic. Dat schaar ik niet onder algemene kennis, dat komt op mij meer over als preken of missie bedrijven.
Maar ik ben dan ook wél (mild) gereformeerd opgevoed en daar wat allergisch voor :proud:
nounou
LAgirl82, ik vind jouw reacties niet storend of vermoeiend.
Integendeel..
Het is een prima uitleg aan TO met al haar vragen en zorgen.
Pindakaasjes schreef:
09-01-2019 10:42
LAgirl82, ik vind jouw reacties niet storend of vermoeiend.
Integendeel..
Het is een prima uitleg aan TO met al haar vragen en zorgen.

Inderdaad. Ik probeer gewoon een uitleg te geven aan TO die hier vragen om heeft
en ik probeer wat te denken wat haar vriend eventueel kan bezig houden en een beetje mee te denken.
Ik probeer zijn denken wat te vergelijken met het denken van de doorsnee gelovige die ik ken.

En wie daar allergisch voor is zit blijkbaar in een fout topic, aangezien dit over geloof gaat.
En ja, ik vind het een interessant onderwerp, mag het? :)
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 09:25
Ehm, nee. Stoort het je dat ik er studie van gemaakt heb en weet waarover ik het heb? Mag hoor, dan geef ik je gewoon gelijk. Maar als je interesse hebt in hoe het zit, is het een aardig startpunt te weten dat het per stroming nogal verschilt waar de accenten liggen en wat feitelijk de kern uitmaakt.

Jouw weergave wekt de indruk dat je denkt dat “Christendom”=som van de gereformeerde en lutherse kerken.

Dat is nogal een beperkt deel van het christendom, ook al is het in Nederland dan dominant (niet eens in aantallen, maar vooral in toonhoogte)
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 11:23
0.14% gewijzigd
(Dead Kennedys)
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 10:22
Ah ja. Een vrij kleine dwarsdoorsnede van een vrij kleine groep stromingen binnen het christendom, de gereformeerden of calvinisten.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 11:27
Reden: Komt vermoedelijk niet aardig over. En ik ben graag aardig
0.00% gewijzigd
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-01-2019 11:18
Ehm, nee. Stoort het je dat ik er studie van gemaakt heb en weet waarover ik het heb? Mag hoor, dan geef ik je gewoon gelijk. Maar als je interesse hebt in hoe het zit, is het een aardig startpunt te weten dat het oer stroming nogal verschilt waar de accenten liggen en wat feitelijk de kern uitmaakte.

Jouw weergave wekt de indruk dat je denkt dat “Christendom”=som van de gereformeerde en lutherse kerken.

Dat is nogal een beperkt deel van het christendom, ook al is het in Nederland dan dominant (niet eens in aantallen, maar vooral in toonhoogte)

Ja kijk, zo ver reikt mijn kennis dan weer niet. Ik weet iets van de reformatorische leer en een beetje van de evangelische leer. That's it denk ik.

Is er trouwens een verschil tussen 'reformatorisch' en 'gereformeerd' of is dat hetzelfde?

Heb je theologie gestudeerd of gewoon een studie uit interesse?
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 11:23
Ja kijk, zo ver reikt mijn kennis dan weer niet. Ik weet iets van de reformatorische leer en een beetje van de evangelische leer. That's it denk ik.

Is er trouwens een verschil tussen 'reformatorisch' en 'gereformeerd' of is dat hetzelfde?
Daar zitten leerstellig weinig verschillen tussen, maar er zijn aardige verschillen in cultuur en uitwerking. Hoewel dat ook weer niet scherp te zeggen is, want reformatorisch is leerstellig gezien gereformeerd, en zowel binnen reformatorisch als binnen gereformeerd zie je ook wel weer behoorlijke verschillen in cultuur. De leerstellige verschillen zijn minimaal, aar worden enorm opgeblazen, omdat er zo der die ereschulden geen excuus is je af te scheiden. En afscheiden doen gereformeerden opvallend graag.
(Dead Kennedys)
LAgirl82 schreef:
09-01-2019 11:23

Heb je theologie gestudeerd of gewoon een studie uit interesse?
Ik heb theologie gestudeerd, uit interesse.
(Dead Kennedys)
Psychotisch?

In ieder geval, ik zou vertrekken. Meteen. Het zou voor mij geen eens meer een twijfelgeval zijn.
Overigens LAgirl, we raken nu toch echt wel off topic. Als je meer wil weten: nieuw topic of Pb graag
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-01-2019 11:33
Overigens LAgirl, we raken nu toch echt wel off topic. Als je meer wil weten: nieuw topic of Pb graag
Dank je, Jolly !
nounou
JollyRider schreef:
09-01-2019 11:33

Oke
JollyRider schreef:
09-01-2019 11:20
Ah ja. Een vrij kleine dwarsdoorsnede van een vrij kleine groep stromingen binnen het christendom, de gereformeerden of calvinisten.

Calvinisten zijn toch gereformeerd??
Luthers is toch Ptotestant's?
Pindakaasjes schreef:
09-01-2019 11:58
Calvinisten zijn toch gereformeerd??
Luthers is toch Ptotestant's?
Een kip is pluimvee, een kraai is een vogel. Wat is je punt?
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven