Het geloof, de hel en seks

03-01-2019 11:50 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_358068 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:52
Reden: Zinvolle reacties gekregen, herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
stroman schreef:
03-01-2019 16:33
Oud-gereformeerd is iets anders dan gereformeerd. En de bevindlijk gereformeerden staan afwijzend tegenover tv en internet, zullen dus zeker niet de hele dag filmpjes over de duivel kijken.

Nee, die zullen youtube in zijn geheel al afwijzen. :hihi:
LAgirl82 schreef:
03-01-2019 16:36
Nee, die zullen youtube in zijn geheel al afwijzen. :hihi:
Ja, dat zei ik.
En genoeg evangelischen die helemaal geobsedeerd zijn door 666 en satan en demonen en eindtijd-websites.
Sommige evangelische christenen zien overal 666 in, ook in het Disney logo ect.
basketbal schreef:
03-01-2019 16:31
Dat klopt. Maar het topic gaat over een vriend die bang is om in de hel te komen.
De eindtijd leer is inderdaad verschillend.

In de OP wordt juist ook geschreven over illuminati, de eindtijd, gechipt worden, wereldregering etcetera.
Dat is een samenvatting van de eindtijd-beschrijving zoals je die op een aantal websites aantreft, in full-color.
Ik kijk er weleens, om te zien wat ze nu weer hebben bedacht.
Dat Lotte worstelt met het feit dat haar vriend geen seks meer wil lijkt mij inderdaad ook het kleinste probleem, zoals iemand hier al schreef.
nounou
Zazamaenade schreef:
03-01-2019 16:42
In de OP wordt juist ook geschreven over illuminati, de eindtijd, gechipt worden, wereldregering etcetera.
Dat is een samenvatting van de eindtijd-beschrijving zoals je die op een aantal websites aantreft, in full-color.

Ik kijk er weleens, om te zien wat ze nu weer hebben bedacht.
Dat Lotte worstelt met het feit dat haar vriend geen seks meer wil lijkt mij inderdaad ook het kleinste probleem, zoals iemand hier al schreef.
Inderdaad, en dáár reageerde ik op, en dat is de evangelische leer en niet de reformatorische leer.
Dat zullen ze hem in de gereformeerde kerk die hij wil bezoeken ook wel vertellen, en een dominee ook.
Tenzij hij naar een evangelische gemeente of pinkstergemeente wil gaan.
De eeuwige hel en satan hebben ze allemaal.
LAgirl82 schreef:
03-01-2019 17:05
Inderdaad, en dáár reageerde ik op, en dat is de evangelische leer en niet de reformatorische leer.
Dat zullen ze hem in de gereformeerde kerk die hij wil bezoeken ook wel vertellen, en een dominee ook.
Tenzij hij naar een evangelische gemeente of pinkstergemeente wil gaan.
De eeuwige hel en satan hebben ze allemaal.
Wat is dat christendom toch een heilzame en vredelievende instelling.... NOT
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
03-01-2019 15:53
Ik ben gelovig (in NL, bekeerd tot de Islam) mijn vriend ook (Moslim in het Midden Oosten). De Anti Christ is typisch iets van de Islam. Maar duidelijk niet iets waar wij wakker van liggen.

Wij hebben seks buiten het huwelijk. Zijn wij bang voor de hel of het vagevuur? Nee. Want wij zijn beide liberaal. Het gaat om de intentie, niet om het opvolgen van regeltjes.

Jouw vriend is zeker katholiek? Ja daar zie je wel vaker dit soort waandenkbeelden. Katholieken blinken vaak uit in het najagen van spookbeelden. Doet hij aan het vasten voor Pasen, ik vraag het me af.... maar ik denk van niet.

Laat je vriend ophouden met deze flauwekul, dat gaat nergens over. Geloven is geen kwestie van opvolgen van door mensen verzonnen regels (iets wat ZEKER in het katholicisme een rol speelt!) maar is iets tussen een mens en de Schepper. Amen.
Islam is helemaal een eng iets
Ik heb niet alles doorgelezen, ik zag al meerdere reacties die wijzen op huisarts/psychiatrische klachten/psychose. Ik zou proberen zsm de mening/inschatting van een psychologisch hulpverlener te krijgen.

Zeer obsessief, angsten, normaal functioneren belemmerd..... Klinkt echt niet goed. Ik denk niet dat het echt iets met religie te maken heeft, ik vermoed, dat de obsessie ook over marsmannetjes had kunnen gaan (bij wijze van spreken). Maar dat is mijn inschatting en daar heb je niet zoveel aan, zoek input van professional.

Anders ouders/sociaal netwerk inschakelen? Of zelf een professionele hulplijn bellen en dit voorleggen?

Sterkte!
anoniem_361452 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 18:14
Reden: typos
0.70% gewijzigd
stroman schreef:
03-01-2019 16:16
Geen seks is het minste van je problemen. Ga met je vriend naar de huisarts of schakel zijn ouders in.
Dit is zorgelijk gedrag, óók voor een zeer religieus persoon.

Ik ben opgegroeid tussen de zeer gelovigen, maar zodra er iemand dit soort obsessies heeft, wordt het tijd om de dokter te bellen.

Een gezonde gelovige kijkt niet de hele dag filmpjes van de duivel, die denkt hoogstens dat Youtube van de duivel is.
Eens; dit klinkt veel meer als een jonge man met een zingevings- en identiteitscrisis die zijn angsten externaliseert en daardoor gevoelig is voor zwart-wit denken over goed en kwaad. De vorm is religieus, maar het zou elke willekeurige samenzwering kunnen zijn.

Als hij niet open staat voor hulp, is er weinig dat jij kunt doen TO. Houd je eigen grenzen in de gaten, laat je niet verleiden tot eindeloze discussies. Wat je vriend nodig heeft is contact met de mensen om hem heen, en een psycholoog. Dat gaat lastig worden als hij zelf het probleem niet ziet.
This is an unacceptable timeline
Klinkt als een psycho, huisarts bellen en snel wegwezen
Delhi23 schreef:
03-01-2019 15:31
Wat je aandacht geeft groeit en hij geeft aandacht aan de duivel en de hel.
Geen wonder dat hij overal 'verbanden gaat zien met de duivel'.
Ik denk dat hij moet stoppen met die enge onzin.
Het klinkt niet heel fris allemaal om 24/7 daar mee bezig te zijn.

Hoe begon dit alles?
Met een spirituele leegte?

Heeft een bepaalde religie niet zijn voorkeur?
Misschien gaat hij zich bekeren als moslim, die zijn vooral veel bezig met de hel en angst voor bestraffing.
waar slaat dit op
sito1970 schreef:
03-01-2019 17:30
Jij ook als je zulke domme dingen zegt.
Hij lijkt me rijp voor een gesprek met de psych.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
sito1970 schreef:
03-01-2019 17:30
De Islamitische hel is uiteindelijk tijdelijk, zelfs voor de meest verstokte kafirs. De christelijke hel is eeuwig. Nee, dan het jodendom, daar is het hiernamaals irrelevant. Iedereen komt in een eeuwige slaap.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
Lotte526 schreef:
03-01-2019 14:26
@magister haha nee, maar uit herkenbaarheid maar even weggehaald. Meteen een huisarts inschakelen is geen optie. Maar als het zo blijft, is het zeker niet goed en er moet wat gebeuren
Het alziende oog is btw (ook) een christelijk symbool....
Bedankt voor alle reacties. Ik heb zelf geen verstand van religies. Ik weet wel dat hij veel van websites afhaalt, waarbij ik mezelf afvraag wie dat uberhaupt allemaal schrijft. De eindtijd houdt hem veel bezig. Zelf zegt hij na het gesprek met zijn ouders erbij meer rust te hebben gekregen in zijn hoofd en hij zou proberen te stoppen met de duivelse dingen, toekomst etc. Dit zijn echter woorden, ik moet het natuurlijk nog zien. Als ik het heb over hulp zegt hij zelf dat dat overdreven is en hij er niet alleen negatieve dingen uithaalt. Ook voelt hij van binnen uit dat hij minder snel boos word, aardiger is voor mensen etc etc. Ik denk niet dat hij zelf hulp nodig vindt, en hoe ik dit duidelijk moet aankaarten weet ik ook niet. Ik vind het allemaal erg lastig, wat ik moet doen
Lotte526 schreef:
03-01-2019 20:52
Bedankt voor alle reacties. Ik heb zelf geen verstand van religies. Ik weet wel dat hij veel van websites afhaalt, waarbij ik mezelf afvraag wie dat uberhaupt allemaal schrijft. De eindtijd houdt hem veel bezig. Zelf zegt hij na het gesprek met zijn ouders erbij meer rust te hebben gekregen in zijn hoofd en hij zou proberen te stoppen met de duivelse dingen, toekomst etc. Dit zijn echter woorden, ik moet het natuurlijk nog zien. Als ik het heb over hulp zegt hij zelf dat dat overdreven is en hij er niet alleen negatieve dingen uithaalt. Ook voelt hij van binnen uit dat hij minder snel boos word, aardiger is voor mensen etc etc. Ik denk niet dat hij zelf hulp nodig vindt, en hoe ik dit duidelijk moet aankaarten weet ik ook niet. Ik vind het allemaal erg lastig, wat ik moet doen
Maar het probleem van je vriend gaat niet over religie, al gooit hij daar nu alles op. Probeer dat echt los te koppelen van elkaar. Hij heeft angsten en gooit daar een religiesausje over om het voor hemzelf behapbaar te maken. Dat is wezenlijk anders dan gaan geloven en dan angstig worden van wat je leest.
@Pergamon, dat heb je heel mooi beschreven.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Wanneer mijn moeder weer eens overspannen en in de bonen raakte, dan werd ze steevast strenger en zwaarmoediger in haar geloof. Was voor de kinderen niet leuk want de teugels werden dan weer flink aangetrokken.
@pergamon ik denk dat je gelijk hebt. Maar wat moet ik als hij geen hulp wil aannemen? ik ben sowieso van plan dit meer te bespreken met ook zijn ouders
Voor verdere info, ik zelf ben 20 en hij is 21. Wonen beide nog thuis.
@Pindakaasjes, dat klinkt heftig, van je moeder.

@TO, ik zou niet meer in discussie gaan over religie-dingen, maar wel zeggen “je hebt angsten en die niet horen in een normaal leven en ook niet in een Christelijk leven. Ik zie graag dat je voor die angsten hulp gaat zoeken”

Dat is anders dan zeggen;

“God is niet zo” of “maar in de Bijbel staat...”
Met die dingen ga je een religieuze discussie aan en die ga je nooit winnen van iemand die zo vast zit in een denkpatroon.
schorpioentje28 schreef:
03-01-2019 11:53
Run forrest, run
DIT
Mijn ex was ook zo geobsedeerd dat de wereld tegen hem was. Het heeeeele systeem klopte niet volgens hem.
Onnodige obsessie en als jij die niet hebt dan zou ik snel weggaan. Als jij er voor kiest ermee te willen leven dan wens ik je succes!
Lotte526 schreef:
03-01-2019 21:27
Maar wat moet ik als hij geen hulp wil aannemen?

Run. Voor je eigen veiligheid. Een jaar is nog redelijk kort. Paar dagen (weken?) uithuilen en je kunt weer door. Het is niet alsof je veel aan hem verplicht bent omdat je al jaren samen bent en allerlei lief en leed hebt meegemaakt. Klinkt psychotisch en als hij dan geen hulp wil wat heb jij dan voor toekomst in zo’n relatie?
Lotte, wat wil jij ? Wil jij nog wel een relatie met deze jongen ? Vraag je dat eens af.
Hebben jullie nog plezier samen, of gaat het alleen nog maar daarover ?
Dit duurt al 3 maanden, en je hebt nog geen jaar een relatie met hem.
Als mijn vriend tegen mij zou zeggen dat ik in de hel kom als ik me niet verdiep in deze zaken en doe zoals hij zou het voor mij gauw klaar zijn.

Je vriend woont dus nog bij zijn ouders, die kunnen voor hem zorgen, dat hoef jij niet te doen.
nounou
tyche schreef:
03-01-2019 17:58
Eens; dit klinkt veel meer als een jonge man met een zingevings- en identiteitscrisis die zijn angsten externaliseert en daardoor gevoelig is voor zwart-wit denken over goed en kwaad. De vorm is religieus, maar het zou elke willekeurige samenzwering kunnen zijn.

Als hij niet open staat voor hulp, is er weinig dat jij kunt doen TO. Houd je eigen grenzen in de gaten, laat je niet verleiden tot eindeloze discussies. Wat je vriend nodig heeft is contact met de mensen om hem heen, en een psycholoog. Dat gaat lastig worden als hij zelf het probleem niet ziet.
Precies dit. Ik heb hetzelfde mee gemaakt. Jarenlange relatie maar de laatste jaren had hij moeite met de zingeving van het leven. Iedere nieuwe opwelling heb ik gesteund; tot de laatste mbt het geloof. Ik kon niet meer tot hem doordringen. Hij kon niet met mij samen zijn want ik geloof niet en zou naar de hel gaan. Later kon het wel als we maar kerkelijk zouden trouwen maar geen kinderen; die zouden vermoedelijk niet geloven want ik ook niet en dat wilde hij ze niet aandoen. Ik heb vanalles aangereikt; ga praten met de ha, familie moet ik de dominee bellen? Ik heb mij zelfs verdiept in het geloof en verschillende stromingen maar zijn overtuigingen waren te extreem. Als hij open staat voor hulp; kun je altijd helpen. Staat hij niet open daarvoor ga je, als je in die relatie blijft, een leidensweg tegemoet waarin je het nooit goed doet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven