Het geloof, de hel en seks

woensdag 9 januari 2019 om 12:02
[quote=JollyRider post_id=29450750 time=1547029607 user_id=36129
En afscheiden doen gereformeerden opvallend graag.
[/quote]
Ja hoor, huur een gymzaaltje voor de zondagen en je kunt een eigen Kerk beginnen.
PKN/ Hersteld verbond is de laatste, nieuwste creatie begreep ik. Inmiddels alweer wat jaren oud.
En afscheiden doen gereformeerden opvallend graag.
[/quote]
Ja hoor, huur een gymzaaltje voor de zondagen en je kunt een eigen Kerk beginnen.
PKN/ Hersteld verbond is de laatste, nieuwste creatie begreep ik. Inmiddels alweer wat jaren oud.
woensdag 9 januari 2019 om 13:50
Ik denk dat jullie allemaal wel gelijk hebben. Ik vind het ook niet gezond en het doet me ook denken aan een sekte. Mijn vriend heeft contact gezocht met een oude vriend die hem ooit een bijbel gegeven heeft. Echter gaat deze vriend van hem naar een kerk wat wel erg lijkt op een sekte, wat ik van veel mensen hoor wanneer ik deze kerk noem. Uit anonimiteit noem ik deze kerk niet. Ik neem jullie reacties echt wel serieus en heb ook door dat ik uit moet kijken en er niet in meegesleurd moet worden, wat dus eigenlijk al gebeurd omdat ik er mee te maken heb. Hij zegt dat toen hij bij die vriend was en ze hebben gepraat, hij veel nieuwe dingen heeft gehoord en nog veel niet weet. Ik weet niet of dit positief of negatief moet zijn. Ook heb ik zelf met een vriendin die gelovig is op een in mijn ogen gezonde manier, gepraat en zij bood aan met hem te praten. Mijn vriend staat hier voor open. Ik hoop dat dit hem wat gaat helpen, en ik zal proberen ervoor te zorgen dat hij naar een dominee of iets dergelijks gaat. Ik weet zelf ook dat ik het zo niet ga volhouden, maar het is zo moeilijk. Ik hoop dat hij bijtrekt, zodat ik zijn geloof op een gezonde manier, kan accepteren. Ik zal hem nogmaals voorstellen om met iemand te praten. Ik weet dat als het zo blijft, ik hier zelf niet mee verder kan, hoe pijnlijk ook. Het frustreert me enorm dat dit ineens zo heeft kunnen gebeuren. Bedankt voor de vele reacties tot nu toe. Zet me nogal aan het denken. Maar ik wil nog niet opgeven en hou hoop dat hij nog enigzins bijdraait, maar ja, hoe lang moet je daar op wachten.. verder hebben we afgelopen dagen veel leuke dingen gedaan en dan gaat het er ook niet over. Ik merk er niet veel meer van, wat niet wil zeggen dat het er niet is natuurlijk

woensdag 9 januari 2019 om 14:55
Een sekte zeg je, maar dat woord wordt ook vaak te pas en te onpas gebruikt voor van alles. Heel wat kerken worden bestempeld als sekte terwijl ze dat niet zijn.
Die eindtijdsleer kan best een sekte zijn, maar dat hoeft niet!
Blijf met je vriend praten en probeer hem nog eens voor te stellen met iemand te praten. Misschien een pastorale medewerker of pastorale zorg?
Maar lukt het niet, kan je beter doorgaan met je leven en hem loslaten.
Die eindtijdsleer kan best een sekte zijn, maar dat hoeft niet!
Blijf met je vriend praten en probeer hem nog eens voor te stellen met iemand te praten. Misschien een pastorale medewerker of pastorale zorg?
Maar lukt het niet, kan je beter doorgaan met je leven en hem loslaten.
woensdag 9 januari 2019 om 17:36
Jij bent nog veel te jong om hier zoveel energie aan te besteden. Geef die vriend gewoon aan dat jij niet mee kunt komen in zijn religieuze waanbeelden en dat jij daardoor ook geen toekomst meer ziet in jullie relatie omdat jij niet van plan bent om voor hem zo te veranderen dat jij in zijn extremistische denkbeelden gaat geloven en jij ook geen toekomst wil met iemand die zo religeus extremistisch bezig is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.