Het geloof, de hel en seks

vrijdag 4 januari 2019 om 01:09
Mijn advies, vraag hem naar jullie toekomst samen en samen met kinderen en trek je conclusies.
Ik verwacht dat zijn antwoord zal worden beredeneerd met wat er in de Bijbel staat beschreven. Dat betekent dat wanneer jij je niet aan zijn geloof conformeert hij jou als een zondaar zal beschouwen. Dit straalt op hem af en dat zal hij gezien zijn angsten niet kunnen accepteren. Gevolg is dat hij met het woord van God zal oordelen over jouw keuzes, handelingen en jouw leven.
Hoeveel jij hem ook gunt, respecteert en liefhebt het zal nooit goed genoeg zijn.
Dus mijn advies: vraag hem naar jullie toekomst ook met kinderen, wees reëel en eerlijk naar jezelf. En alsjeblieft informeer jezelf en lees over de verschillend godsdiensten en stromingen en weet wat jou (niet) past en waarom. Bepaalde kerken/ gebedshuizen zijn namelijk helemaal niet zo (gast)vrij en modern als ze in eerste instantie doen lijken.
Wees trouw aan jezelf. Sterkte en wijsheid gewenst.
Ik verwacht dat zijn antwoord zal worden beredeneerd met wat er in de Bijbel staat beschreven. Dat betekent dat wanneer jij je niet aan zijn geloof conformeert hij jou als een zondaar zal beschouwen. Dit straalt op hem af en dat zal hij gezien zijn angsten niet kunnen accepteren. Gevolg is dat hij met het woord van God zal oordelen over jouw keuzes, handelingen en jouw leven.
Hoeveel jij hem ook gunt, respecteert en liefhebt het zal nooit goed genoeg zijn.
Dus mijn advies: vraag hem naar jullie toekomst ook met kinderen, wees reëel en eerlijk naar jezelf. En alsjeblieft informeer jezelf en lees over de verschillend godsdiensten en stromingen en weet wat jou (niet) past en waarom. Bepaalde kerken/ gebedshuizen zijn namelijk helemaal niet zo (gast)vrij en modern als ze in eerste instantie doen lijken.
Wees trouw aan jezelf. Sterkte en wijsheid gewenst.
anoniem_64e5a76a6eb64 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 08:05
0.31% gewijzigd

vrijdag 4 januari 2019 om 11:39
Denk aan jullie toekomst samen. En kan je jezelf daarin zien?
Hij wil bv geen seks maar wil trouwen en dan weer seks.
Wil hij nog wel voorbehoedsmiddelen en welke?
Wil hij de kinderen laten dopen en elke zondag meenemen naar de kerk?
Wil hij dat zijn kinderen de bijbel krijgen onderwezen als (enige) waarheid?
Wil hij "bijbels leven"? En hoe strikt neemt hij de bijbel?
En zou jij je daar goed bij voelen? Zou jij dat ook willen voor je eventuele toekomstige kinderen?
Net als wat Caketopper hierboven zegt, denk daar eens over na.
Succes!
Hij wil bv geen seks maar wil trouwen en dan weer seks.
Wil hij nog wel voorbehoedsmiddelen en welke?
Wil hij de kinderen laten dopen en elke zondag meenemen naar de kerk?
Wil hij dat zijn kinderen de bijbel krijgen onderwezen als (enige) waarheid?
Wil hij "bijbels leven"? En hoe strikt neemt hij de bijbel?
En zou jij je daar goed bij voelen? Zou jij dat ook willen voor je eventuele toekomstige kinderen?
Net als wat Caketopper hierboven zegt, denk daar eens over na.
Succes!

vrijdag 4 januari 2019 om 16:58
Ha Lotte! Je schrijft ergens dat de huisarts nu direct geen optie is. Waarom niet? Ik zou toch kijken of je voor begin komende week even een afspraak kan maken.
Ik snap dat het dan heel Groot voelt. En misschien wel een beetje als klikken. Maar het is voor jou al best groot toch? Anders open je dit topic niet. En praat je er niet over met zijn ouders. Er wordt hier vaker geroepen “ga naar de huisarts”, maar in dit geval wil ik het je echt met klem adviseren. De huisarts gelooft vast (net als de mensen die reageren hier) dat hij verder een prima jongen is. Maar misschien heeft hij gewoon wat hulp nodig. Je schrijft ook dat dit hem ook niet gelukkig maakt. En gezien zijn leeftijd en het proces dat je beschrijft... ik zou toch even het zekere voor het onzekere nemen.
Als je vriend dit afwijst (je kunt eerst alleen gaan, trouwens, zou ik wel doen. Evt met zijn ouders) en de huisarts als onderdeel van het complot van de duivel ziet, is het misschien tijd om hem los te laten. Hoe leuk hij ook kan zijn. Maar de kans op een gelukkige, ongecompliceerde toekomst wordt dan wel erg klein. De jongen waar je verliefd op werd, lijkt er al niet meer helemaal te zijn. Geen schande als jij voor jezelf besluit dat je met de nieuwe versie van deze man niet om kan gaan. En ja, ook voor je eigen veiligheid. Heel veel sterkte. Moeilijke situatie dit.
Ik snap dat het dan heel Groot voelt. En misschien wel een beetje als klikken. Maar het is voor jou al best groot toch? Anders open je dit topic niet. En praat je er niet over met zijn ouders. Er wordt hier vaker geroepen “ga naar de huisarts”, maar in dit geval wil ik het je echt met klem adviseren. De huisarts gelooft vast (net als de mensen die reageren hier) dat hij verder een prima jongen is. Maar misschien heeft hij gewoon wat hulp nodig. Je schrijft ook dat dit hem ook niet gelukkig maakt. En gezien zijn leeftijd en het proces dat je beschrijft... ik zou toch even het zekere voor het onzekere nemen.
Als je vriend dit afwijst (je kunt eerst alleen gaan, trouwens, zou ik wel doen. Evt met zijn ouders) en de huisarts als onderdeel van het complot van de duivel ziet, is het misschien tijd om hem los te laten. Hoe leuk hij ook kan zijn. Maar de kans op een gelukkige, ongecompliceerde toekomst wordt dan wel erg klein. De jongen waar je verliefd op werd, lijkt er al niet meer helemaal te zijn. Geen schande als jij voor jezelf besluit dat je met de nieuwe versie van deze man niet om kan gaan. En ja, ook voor je eigen veiligheid. Heel veel sterkte. Moeilijke situatie dit.

vrijdag 4 januari 2019 om 19:46
Haha, rennende bossen inderdaadJollyRider schreef: ↑04-01-2019 16:41Rennende bossen zijn inderdaad net zo typisch Viva als de bekende mastru-beertjes.

maandag 7 januari 2019 om 15:33
Sorry voor mijn late reactie. Ik ben afgelopen weekend bij hem geweest. Ik heb nogmaals aan zijn ouders laten weten dat die angst bij hem best overheerst. Mijn vriend is niet meer bezig geweest met het opzoeken van tekenen van duivel, hel etc. Dit heeft hij gezegd en ik geloof dit ook. Wel zegt hij dat er een anti christ gaat komen, dit is wat hij gelooft en niemand gaat dit uit hem krijgen. Verder kwam het onderwerp seks weer aan de orde. Hij zegt dat zijn hoofd 'nee' zegt omdat hij denkt gestraft te worden omdat hij letterlijk uit de bijbel haalt dat het niet mag buiten het huwelijk. Dit komt voort uit zijn ontzettende angst en hij zegt zelf ook niet gelukkig te zijn hierdoor. Ik weet dat seks niet het grootste probleem is, maar dit kwam ter sprake. Ik zelf denk dat hij dingen veel te letterlijk neemt. Zoals ook het onderwerp seks. Wanneer ik hier zelf op google kom ik ook ontzettend veel artikelen tegen waarbij staat dat seks een relatie kapot maakt etc etc, dit is wat hij opzoekt en leest, en dus ook gelooft. Los van dat onderwerp, heb ik hem nogmaals gezegd dat het goed zou zijn als hij hulp zoekt en dat het niet gezond is. Hij is aan het twijfelen. Hij wil eerst met zijn oma praten die lichtelijk gelovig is maar er erg veel vanaf weet. Ik hoop dat hij dit snel gaat doen en dat het wat oplevert. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen gelovigen. Maar hij haalt negatieve dingen en angst hieruit, en ik heb niet meer het idee dat het nog dezelfde vriend is als in het begin. Dit ligt niet aan het geloof, dit ligt aan dat hij geen eigen mening vormt en beïnvloedbaar is..
maandag 7 januari 2019 om 15:38
Ik heb hem wel gezegd dat ik niet iemand ben die maar snel wil gaan trouwen. Echter heeft hij soms buien dat hij zegt 'ik wil met je trouwen'. Dit is lief bedoeld. Maar dan denk ik, wij zijn een halfjaar samen, zijn 20, ik moet er nog lang niet aan denken!! Dit zeg ik dan ook tegen hem. Verder heb ik ook gezegd dat ik mijn kinderen niet gelovig zou willen opvoeden. Nou ben ik dus nog maar 20, en hoef ik ook nog niet te denken aan kinderen, maar het is wel belangrijk om het erover te hebben, voor de toekomst. Ik vind het prima dat mijn kinderen iets mee zullen krijgen over het geloof en zelf bepalen of zij geloven of niet. Maar streng gelovig opvoeden, nee dat wil ik niet. Hij is zelf ook niet erg streng. Is nu 1 keer naar de kerk geweest en wil dit vaker doen, bidt niet voor het eten. Ik heb zelf het idee dat hij erg zoekende is naar zichzelf, en het geloof. En nog niet goed weet hoe hij het geloof op een gezonde manier als toevoeging aan zijn leven kan zien.

maandag 7 januari 2019 om 16:05
Jullie zijn pas een half jaar samen?
Nou dan zou ik helemaal maken dat ik weg kwam, voordat je nog meer in de slangenkuil terecht komt. Lijkt me toch een stuk minder pijn doen om het nu uit te maken dan als je al 5 jaar bij deze rare jongen bent.
Je leert hem nu, na een half jaar, pas goed kennen en ziet zijn negatieve kanten die het overnemen.
Wegwezen!
Nou dan zou ik helemaal maken dat ik weg kwam, voordat je nog meer in de slangenkuil terecht komt. Lijkt me toch een stuk minder pijn doen om het nu uit te maken dan als je al 5 jaar bij deze rare jongen bent.
Je leert hem nu, na een half jaar, pas goed kennen en ziet zijn negatieve kanten die het overnemen.
Wegwezen!
maandag 7 januari 2019 om 16:44
Misschien heeft iemand het al genoemd, hoe heet dat boek ook weer..... knielen op een bed violen. Dit gaat over deze obsessie, heel erg met het geloof bezig zijn en hel en verdoemenis op een verschrikkelijk fanatieke manier waardoor al het andere kapot gaat. Want het vervalt van kwaad tot erger.
Ik zou dat eens lezen als ik jou was. Misschien krijg je dan inzicht. Je zult het niet kunnen begrijpen, maar ik denk dat dit net zoiets is als anorexia of iets dergelijks.
Een obsessie voor iets dat een uiting is van controle willen hebben of zo. Een soort mentaal stoornis .
Ik zie geen toekomst voor jullie.
Ik zou dat eens lezen als ik jou was. Misschien krijg je dan inzicht. Je zult het niet kunnen begrijpen, maar ik denk dat dit net zoiets is als anorexia of iets dergelijks.
Een obsessie voor iets dat een uiting is van controle willen hebben of zo. Een soort mentaal stoornis .
Ik zie geen toekomst voor jullie.

maandag 7 januari 2019 om 17:28
Joh, wat voor antwoord zoek je hier? Als ik het zo lees zijn er twee mogelijke situaties aan de hand:
1. Je vriend is psychotisch en/of geestelijk in de war en doet daarom zo
Of
2. Het is niet geestelijk in de war en hij is echt opeens extreem religieus geworden.
In beide gevallen zou ik keihard gaan rennen. Je bent 20 en kent hem een jaar....waarschijnlijk voelt het voor jou heel anders maar geloof ons oude rotten maar: houden van en er voor elkaar moeten zijn stelt nog amper wat voor op je 20e. Je bent pas goed de sjaak als je nu jaren blijft, mss nog wat kinderen maakt en over tien jaar het beu bent. Lachen om met zo iemand dan afspraken te maken over de opvoeding van je kinderen.
Meid je hebt toch wel wat beters te doen dan dealen met deze problemen, dit is echt niet jouw zorg of verantwoordelijkheid.
1. Je vriend is psychotisch en/of geestelijk in de war en doet daarom zo
Of
2. Het is niet geestelijk in de war en hij is echt opeens extreem religieus geworden.
In beide gevallen zou ik keihard gaan rennen. Je bent 20 en kent hem een jaar....waarschijnlijk voelt het voor jou heel anders maar geloof ons oude rotten maar: houden van en er voor elkaar moeten zijn stelt nog amper wat voor op je 20e. Je bent pas goed de sjaak als je nu jaren blijft, mss nog wat kinderen maakt en over tien jaar het beu bent. Lachen om met zo iemand dan afspraken te maken over de opvoeding van je kinderen.
Meid je hebt toch wel wat beters te doen dan dealen met deze problemen, dit is echt niet jouw zorg of verantwoordelijkheid.

maandag 7 januari 2019 om 17:30
Is dat het nieuwe 'en je blijft bij deze parel omdat?'?Pindakaasjes schreef: ↑04-01-2019 13:03Het lijkt een typische Viva- kreet te zijn geworden. Dat "Run Forest! run!"

maandag 7 januari 2019 om 23:00
Dus je hebt 9 maanden een leuke vriend gehad en nu is helemaal geobsedeerd geraakt door het einde der tijden. Je bent 20 en je ziet dit helemaal niet zitten en dus is dit een mooi moment op te stoppen met deze relatie. Je neiging is om hem te redden of bij hem te blijven uit een soort vage loyaliteit maar voor het zelfde geld heeft hij geen psychose maar is hij iemand die veel meer geïnteresseerd is in "conspiracy theories", de wereld zit er vol mee. Je hebt volwassenen die graag gekleed gaan als hun actieheld, seks willen als ze luier dragen of zich plat slikken aan de pillen voor een leuke avond. Deze mensen hebben geen psychose, kunnen ook heel lief en zorgzaam zijn maar is het iemand waar je een relatie mee zou willen?
maandag 7 januari 2019 om 23:03
dinsdag 8 januari 2019 om 11:52
Niet iedere net bekeerde is zo obsessief als de vriend van TO.Lucifer2018 schreef: ↑03-01-2019 12:21Zat mensen die ineens in God gaan geloven. Iets met aandacht tekort en er bij willen horen. Hoeft niet meteen een psychose te zijn.
Wel denk ik een bepaald soort karakter en beschadigingen in zijn leven.
@TO: dit neemt inderdaad psychotische vormen aan. Dit is geen normale vorm van geloofsbeleving. Ook niet in orthodox protestantse kringen. Ga eens samen met de predikant van de kerk waar hij naar toe wil praten. Die kan die verdoemenisgedachten uit zijn hoofd praten.
dinsdag 8 januari 2019 om 11:55
De weg van de minste weerstand kiezen heet dat.redbulletje schreef: ↑04-01-2019 12:07Run, forest, run!
Uitmaken en niet meer achterom kijken. Die gast is gestoord. Daar kun je toch geen normale relatie/vriendschap mee opbouwen?
Of je geliefde in de steek laten.
Misschien houdt TO heel veel van hem en wil ze hem helpen?

dinsdag 8 januari 2019 om 12:09
Ik geloof niet dat ik het in de steek laten vind. Hij is dusdanig anders geworden dat als ze hem nu tegen zou komen ze echt geen relatie met hem zou willen denk ik.
En dan is dit juist een goed moment om het uit te maken, hoe lang moet je het de kans geven?
Het klinkt mij dat die jongen eerst maar eens moet weten wat hij wil met zijn geloof. Dit is zo'n fundamenteel onderdeel van een relatie waar je het juist over eens moet zijn vooral als er kinderen komen. Nou ja dat vind ik dan.
dinsdag 8 januari 2019 om 12:19
Die jongen heeft psychische hulp nodig. Er is veel meer aan de hand dan een bekering tot het christelijke geloof._Inkie_ schreef: ↑08-01-2019 12:09Ik geloof niet dat ik het in de steek laten vind. Hij is dusdanig anders geworden dat als ze hem nu tegen zou komen ze echt geen relatie met hem zou willen denk ik.
En dan is dit juist een goed moment om het uit te maken, hoe lang moet je het de kans geven?
Het klinkt mij dat die jongen eerst maar eens moet weten wat hij wil met zijn geloof. Dit is zo'n fundamenteel onderdeel van een relatie waar je het juist over eens moet zijn vooral als er kinderen komen. Nou ja dat vind ik dan.
Ik ben het met je eens dat geloof een fundamenteel onderdeel van een relatie is, maar op het moment valt er met hem niet te praten over hun gezamenlijke toekomst. Daarvoor is hij te obsessief. Hij ziet het nu niet helder.