het toekomstplaatje

09-02-2011 09:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: ben 2,5 jaar samen met mijn vriend. Goede relatie alhoewel ik af en toe wel wat jaloers kan zijn. Nu heeft mijn vriend het nooit over de toekomst. We hebben al felle discussies gehad over samenwonen maar hij vindt dat ik hem teveel push. Nu vind ik dat je na 2,5 jaar weleens samen mag gaan wonen.

Ik vind dat je na zo'n lange relatie weleens plannen voor de toekomst mag gaan maken. En hij heeft meer zoiets van: ik zie het allemaal wel. Ik wil een relatie met jou, klaar. We zien het dus wel. En ik krijg daar steeds meer moeite mee. Ik wil wel samen dingen plannen. Wat vinden jullie?
relax!

(verder geen tips)
Ik vind dat er helemaal geen tijdschema is/hoeft te zijn over wanneer t nou wel eens

tijd wordt om samen te wonen. Je vriend ervaart dat blijkbaar ook zo.

Pushen, dreinen, dwingelanden heeft dus geen zin. Misschien moet je je minder

bezighouden met later en meer met wat je nu hebt.

Trouwens, als we toch over tijd hebben, 2,5 jaar is echt niet zo lang hoor !
Door hem te pushen gaat het niet sneller. Als hij hier nog niet aan toe is zijn er 3 opties:

1. Wachten tot hij er wel aan toe is.

2. Een partner zoeken die hetzelfde wil als jij.

3. Blijven pushen/zeuren en je relatie zelf omzeep helpen.
Wat lijkt jou de meerwaarde van samenwonen?
Hoe oud zijn jullie?

Hoe ziet jullie leven eruit?

(student, werkend)

Waarom wil je zo graag samenwonen, waar woon je nu?

(op jezelf, bij je ouders?)

Maar felle discussies over samenwonen, als hij (nog) niet wil, dan moet je er vooral niet ruzie overmaken, denkt hij ook:

Als dit nu al zo gaat, laat staan als we samenwonen.
quote:priscilla85 schreef op 09 februari 2011 @ 09:41:

Goede relatie alhoewel ik af en toe wel wat jaloers kan zijn.

Als dit terecht is, moet je je conclusie trekken.

Onterecht jaloers, eerst daar aan werken.
Een beslissing om te gaan samenwonen maak je samen, omdat je beiden graag samen wilt zijn. Als jouw vriend daar - om wat voor reden dan ook - nog niet aan toe is, dan zul je dat moeten accepteren. Hoe meer je pusht, hoe meer je hem van je af duwt.

Het moet iets leuks, fijns, onbevangen zijn. En niet iets waarbij je hem de duimschroeven aandraait!
Als je hem nú al zo pusht, na pas 2.5 jaar relatie, hoe moet dat dan in "de toekomst"? Ik snap wel dat die jongen doodsbenauwd van jou wordt..
Hoe oud zijn jullie?
The time is now
Ga eens voor een goed gesprek! Waarin je hem de ruimte geeft hem uit te leggen waarom hij niet wil. Hij voelt zich nu aangevallen, zegt geirriteerd dat hij er nog niet aan toe is waardoor jij ook geen bevredigend antwoord krijgt. Spreek desnoods een bepaalde deadline af waarop jullie het onderwerp weer aankaarten. Tot die tijd dan niet pushen en doorvragen!
In vorige relaties ging het bij mij ook een beetje zo, maar toen was ik ook een stuk jonger.

Nu ik wat ouder ben en mijn vriend een paar jaar ouder is, gaat het eigenlijk vanzelf. Hij begint zelf ook over samenwonen en kinderen later, ik vindt het fijn dat het niet alleen van mijn kant komt, en ook leuk omdat je er zo een beetje over kan fantaseren samen.

Ik weet niet hoe oud je bent. Als jullie nog jong zijn, gaat het vanzelf wel goed. Maar als jullie al 'wat ouder' zijn en hij wil het echt niet over de toekomst hebben, lijkt me dat geen heel goed teken.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Ik denk dat levensfase en leeftijd wel belangrijk zijn. Dus ik vraag me ook af hoe oud jullie zijn en of jullie inderdaad werken, op jezelf wonen of nog studeren en bij je ouders of op kamers wonen.
Ik gok qua leeftijd: 25
Jij hebt een bepaalde verwachting, en hij niet. Hij laat het liever op zijn beloop. Denk dat je moet uitkijken dat je hem niet teveel pusht richting jouw verwachting, want daarmee krijgt hij het idd benauwd en heb je kans dat hij het samenwonen op de nog langere baan schuift. Averechts effect dus van wat je wilt, door hem te pushen. Dat moet je doen, als je dat allebei graag wilt. Zou hij nu toegeven, dan is de kans groot dat het alsnog stukloopt omdat hij er niet voor 100% achterstaat.

En als je eerlijk bent, heb je toch liever dat je vriend echt volledig uit zichzelf met jou wil samenwonen ipv dat jij hem daartoe moet dwingen? Dat zou voor mij niet prettig voelen.

Zelfde met dingen als trouwen en kinderen krijgen. Dat wil je of dat wil je niet.

Als jullie verwachtingen teveel uiteen lopen, is de vraag of het jullie gelukkig gaat maken.
Wij wonen nu net pas samen na........(Spanning opbouwen) ............

......................................................

6,5 jaar.........ik zeg relax, geniet vd relatie en overhaast geen dingen omdat je het zo vind horen...
quote:lilalinda schreef op 09 februari 2011 @ 10:07:

Ik gok qua leeftijd: 25

Ah inderdaad, gezien de '85.

Dan zou ik zeggen: relax! Ik zou wel even een keer bespreken dat je hiermee zit en wat je voelt. Dat soort dingen zou je gewoon moeten kunnen zeggen in een goede relatie.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Ik hoorde ooit eens:'Geniet nog van je eigen leven/thuis nu. Je kunt je hele leven nog samenwonen!'

Vond het een zeer rake opmerking! Vanwaar de haast? (alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je op enig moment graag deze stap wilt zetten. Maar als die behoefte niet van twee kanten komt, dan zit er niets anders op dan het los te laten... It takes two to tango!
Ik begrijp wel dat het niet fijn is als iemand niet over de toekomst wil praten... maarja, je doet er niks aan.

Bij mij en mijn vriend ging het samenwonen eigenlijk heel natuurlijk... we waren altijd bij elkaar bij hem of bij mij en uiteindelijk zijn we gaan reageren op huurhuisjes. De ene maand deed hij dat en de andere maand ik, maar net wie er het eerste aan dacht. Wij zijn samen gaan wonen toen we 4 jaar bij elkaar waren... (ik was 22 hij bijna 25, beide nog student).

Ik moet zeggen dat ik het wel heerlijk vind om te fantaseren over de toekomst (huis kopen, kinderen, etc.) en gelukkig vind hij dat ook leuk... als dat niet zo zou zijn en dat ook niet zou komen, tja, dan weet ik niet of ik nog bij hem zou zijn want het is wel fijn als je een beetje op een lijn zit wat dat betreft.
Was je eergisteren niet nog heel erg bang dat je vriend je familie niet leuk zou vinden? Praten jullie wel eens met elkaar over dingen?
wat vind je van de reacties?
quote:watgebeurter schreef op 09 februari 2011 @ 10:44:

Was je eergisteren niet nog heel erg bang dat je vriend je familie niet leuk zou vinden? Praten jullie wel eens met elkaar over dingen?

Scherp, TO wil samenwonen ter bevestiging van zijn eeuwigdurende liefde voor haar.

TO; ook dan ben je nog jaloers als je niet aan je onzekerheid werkt. Stop met hem pushen, dan hou je hem des te langer. Garanties krijg je trouwens nooit, zelfs niet na je huwelijksdag (die hoelang.. 1,5 jaar na de eerste samenwoondag moet plaatsvinden?)
we wonen allebei op onzelf. Zijn wel vaak bij elkaar ongeveer 4/5 keer per week.

maar ik heb idd die bevestiging nodig. Dat hij echt mij de toekomst aan wil gaan....en als hij daar amper over durft te praten heb ik het idee dat hij nog niet zeker is over ons. Gevolg: ik ga hem pushen en hij voelt zich onder druk staan. Yes, ik weet het, dat is niet goed. maar overla om heen hoor ik stelletje die gaan hokken terwijl ze korter bij elkaar zijn dan mijn lief en ik. Dat vind ik moeilijk!!

En jaloers..tsja dat ben ik af en toe wel. Niet zo gek als je bedenkt dat hij met hoofdzakelijk vrouwen werkt en daar buiten werk ook veel contact mee heeft. Een vriendschap kan zo uitgroeien tot meer....
Kun je hem dan niet beter vastbinden, of verbieden om te gaan werken? Weet je..als hij wil vreemdgaan, krijgt hij dan gelegenheid genoeg voor. Jij zult hem moeten (leren) vertrouwen. Het werkt niet zo dat als jullie getrouwd zijn, jij garantie krijgt dat hij niet vreemd zal gaan. Als dát je insteek is om te willen trouwen, gaat het niks worden. Je zult eerst aan die issues moeten werken. Hij voelt misschien haarfijn aan dat je hem wilt beperken en dat is wellicht de reden dat hij het benauwd krijgt bij het idee om te gaan samenwonen. Laat hem wat vrijer, zorg dat je hem leert vertrouwen en dan heb je kans dat hij de stap durft te zetten.
Mag hij dan ook niet een avondje iets voor zichzelf gaan doen, omdat je bang bent dat hij een andere vrouw tegenkomt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven