Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Theamuts schreef:
13-04-2019 10:54
Stel dat TO vanaf nu de hypotheek niet meer betaalt, dan kloppen ze toch bij hem aan?
Yep. En als hij dan ook niet betaalt, komen ze weer terug bij TO en als ze dan allebei niet betalen, komt er een dwangbevel en loonbeslag, en dan gaan ze het geld halen waar het te halen is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-04-2019 10:04
Gewoon, waar hij zit. En op grond van langdurige samenwoning is er wettelijk een samenleving ontstaan, en ik zou een aanvraag voor partneralimentatie indienen. Immers, als minst verdienende partner heeft hij daar dan toch recht op?
Leuk bedacht. Maar gelukkig werkt de wet niet zo. De onderhoudsverplichting geldt alleen voor gehuwde (of geregistreerd partnerschap wat gelijk getrokken wordt met een huwelijk) na een scheiding conform art 1:157 BW. Dus niet voor samenwoners.
S-Meds schreef:
13-04-2019 10:18
wat pé zegt klopt gewoon, degene die het minst verdient heeft gewoon recht op partneralimentatie
Nope!
RikM schreef:
Wat is volgens jou de winnende zet dan? Via een advocaat de woning op haar naam zien te krijgen en hem dan dwingen de woning te verlaten?
Er is niet één winnende zet. Zonder veel te willen prijsgeven: mijn werk bestaat nu pakweg een jaar of tien voor een belangrijk deel uit oorlogen winnen, niet veldslagen. Stap 1 is niet de ene winnende zet maar de erkenning dat het oorlog is. Dan je veldslagen kiezen en die zo goed mogelijk doorstaan, liefst winnen.

En als je dat zelf niet kan: hulptroepen.

In geval van TO staat ze voorgesorteerd voor een glansrijke overwinning, maar ze is geen vechter, geen strateeg. Daar zijn advocaten voor.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
TO, heb je nu al wel een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur en mediator of niet? Was het jouw invulling vooraf dat hij niet zou komen opdagen of is dat al echt gebeurd, in die 2 weken? Wat zeiden de hypotheekadviseur en mediator dan tegen jou?
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:59
13.77% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 10:56
Bij beiden en kan bij beiden belegd worden op hun salaris/rekeningen als het echt de spuigaten uitloopt.
En dan krijg je een bkr noteri g die je nog lang zal blijven achtervolgen
Theamuts schreef:
Stel dat TO vanaf nu de hypotheek niet meer betaalt, dan kloppen ze toch bij hem aan?
Waarschijnlijk niet. Waarom zou de bank dat dien? Wanbetaling = beslag + executie van het hypotheekrecht. Snel, efficiënt en effectief.
(Dead Kennedys)
Tsja, als het niet op een normale, fatsoenlijke manier te regelen valt, dan is het enige wat overblijft hem wegpesten.
Je kunt zijn hobbyspullen verkopen en het geld wat het opbrengt zien als aflossing van zijn schuld aan jou o.i.d.
Helaas zijn er kinderen bij betrokken, dus het zou mijn advies niet zijn.
Kan TO haar helft van het huis in de verkoop zetten?
Theamuts schreef:
13-04-2019 11:00
Tsja, als het niet op een normale, fatsoenlijke manier te regelen valt, dan is het enige wat overblijft hem wegpesten.
Je kunt zijn hobbyspullen verkopen en het geld wat het opbrengt zien als aflossing van zijn schuld aan jou o.i.d.

Ja, de advocaatoptie is natuurlijk niet iets wat je eerst probeert. :facepalm:
Theamuts schreef:
13-04-2019 11:01
Echt? Of zit je gewoon te stangen? :popcorn:
summerheat schreef:
13-04-2019 10:57
Leuk bedacht. Maar gelukkig werkt de wet niet zo. De onderhoudsverplichting geldt alleen voor gehuwde (of geregistreerd partnerschap wat gelijk getrokken wordt met een huwelijk) na een scheiding conform art 1:157 BW. Dus niet voor samenwoners.
Voor zover ik weet (maar dat zou ik moeten nakijken) is er na een X-aantal jaren samenwoning van rechtswege een situatie ontstaan die de facto gelijk staat aan een samenleving, en daaruit kunnen wel degelijk bepaalde rechten voortvloeien. Het feit dat er een gezamenlijk in eigendom zijnde woning is en een langdurig gezamenlijk gevoerde huishouding, draagt daaraan toe.

Vraag me overigens wel af hoe ze gezamenlijk een woning hebben kunnen kopen terwijl daar geen samenlevingscontract aan ten grondslag lag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 11:02
Ja, de advocaatoptie is natuurlijk niet iets wat je eerst probeert. :facepalm:
Je hebt mijn eerdere postings toch wel gelezen?
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 11:03
Echt? Of zit je gewoon te stangen? :popcorn:
Ik vraag me dat werkelijk af. Dan krijgt het huis voor de helft een andere eigenaar.
Theamuts schreef:
In theorie zou dat kunnen. Als man er mee accoord gaat.
Maar wie koopt er de helft van een huis waarvan de andere helft in het bezit is van een jouw volledig onbekende man die er ook wil blijven wonen.
pejeka schreef:
..
Vraag me overigens wel af hoe ze gezamenlijk een woning hebben kunnen kopen terwijl daar geen samenlevingscontract aan ten grondslag lag.
Hoezo niet? Heb ik ook gedaan, hoor. Was geen eis bij aangaan van hypotheek of huis op naam zetten.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 11:06
11.19% gewijzigd
pejeka schreef:
Voor zover ik weet (maar dat zou ik moeten nakijken) is er na een X-aantal jaren samenwoning van rechtswege een situatie ontstaan die de facto gelijk staat aan een samenleving, en daaruit kunnen wel degelijk bepaalde rechten voortvloeien. Het feit dat er een gezamenlijk in eigendom zijnde woning is en een langdurig gezamenlijk gevoerde huishouding, draagt daaraan toe.

Zoek dat eerste dan maar even na, want het klopt niet.

En de bank vraagt niet om een samenlevingscontract, wel om 2 handtekeningen onder de hypotheek.
sugarmiss schreef:
13-04-2019 11:05
In theorie zou dat kunnen. Als man er mee accoord gaat.
Maar wie koopt er de helft van een huis waarvan de andere helft in het bezit is van een jouw volledig onbekende man die er ook wil blijven wonen.
TO haar ouders die er een huurder voor in de plaats zetten?
Zoals al eerder gezegd; dat jij de hypotheek kunt betalen is niet doorslaggevend. De hypotheekverstrekker moet vinden dat je het kunt betalen (plus het extra geld voor het uitkopen van man).
Mijn broer heeft dit aan de hand gehad en die hebben uiteindelijk het huis moeten verkopen omdat hypotheekverstrekker niet akkoord ging met zijn inkomsten tov de verschuldigde hypoteek na uitkoop partner. Toen kon hij naar een huurhuis met een ruimschootse hogere huur dan de hypotheek zou zijn geweest...

Eerste stap lijkt met dus om dit uit te zoeken. Als blijkt dat het huis sowieso verkocht moet worden kun je gewoon zelf gaan en van daaruit verder kijken.
The time is now
RikM schreef:
13-04-2019 10:45
Net doen alsof je niets hoort als je partner aangeeft de relatie te willen verbreken vind ik vuil spel. Hij legt het probleem nu volledig bij haar neer. Hij weet dondersgoed dat ze geen kant op kan vanwege het huis en de kinderen.

Want hoe moet ze dat doen dan, als ze ergens anders gaat wonen? Dan moet ze die nieuwe woning betalen én de huidige. Want hij gaat mooi niet vertrekken.
Tsja, eens maar dat gebeurt heel vaak. Als je de man hier zou lezen zou het verhaal zomaar anders kunnen overkomen. Maar goed die schrijft hier niet dus advocaat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
JollyRider schreef:
13-04-2019 10:58
Er is niet één winnende zet. Zonder veel te willen prijsgeven: mijn werk bestaat nu pakweg een jaar of tien voor een belangrijk deel uit oorlogen winnen, niet veldslagen. Stap 1 is niet de ene winnende zet maar de erkenning dat het oorlog is. Dan je veldslagen kiezen en die zo goed mogelijk doorstaan, liefst winnen.

En als je dat zelf niet kan: hulptroepen.

In geval van TO staat ze voorgesorteerd voor een glansrijke overwinning, maar ze is geen vechter, geen strateeg. Daar zijn advocaten voor.
Yup
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Theamuts schreef:
13-04-2019 11:00
Weet een slecht advies, sorry. Wegpesten is vrij dom.
(Dead Kennedys)
pejeka schreef:

Kijk dit soort uitspraken zeker na voordat je dit soort onzin zo stellig beweerd.
Partneralimentatie is zelfs door nieuwe wetgeving bij gehuwde al niet meer vanzelfsprekend. Dus al helemaal niet bij een huishouding waarbij ze wettelijk niets van elkaar zijn.

En voor het gezamenlijk kopen van een huis is al helemaal geen samenlevingscontract vereist.

Ik zou iets minder de Libelle of de Magriet lezen en wat minder je bezighouden met jurisch advies geven.
Theamuts schreef:
Alleen als beiden 100% eigenaar zijn van een half huis. Meestal zijn mensen ofwel samen eigenaar of ieder 50% eigenaar van een heel huis
(Dead Kennedys)
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:07
Als je het zo stelt, dan heb ik dus idd geen andere keuze dan een advocaat erop te zetten... Baal ik wel van eigenlijk, ik had het liever in overleg geregeld.
Misschien moet ik hem gewoon een deadline stellen, zo van: als je voor eind april niet in beweging komt, dan ga ik een advocaat inschakelen. Het klinkt zo bedreigend. Wat vinden je?
Dat is niet dreigend, dat is verstandig.

Je krijgt een paar zeer waardevolle tips van JollyRider. Maak daar gebruik van.
Ik zou zijn pas niet blokkeren. Dat is meteen oorlog. Maar ik zou er voor nu wel voor zorgen dat daar niet al te veel geld op staat. Je wil straks niet in een discussie komen over duizenden euro’s die hij heeft weggesluisd cq onverantwoord uitgegeven heeft. Zorg dat hij tijdens de procedure kan voorzien in eten en drinken en een dak boven zijn hoofd, maar even niets meer dan dat.
En! Wacht niet tot eind april voor je naar een (goeie!) advocaat gaat, maar doe dat meteen maandag! Met hem of haar spreek je de vervolgstappen af. En die zouden ook kunnen zijn dat hij tot eind april de tijd heeft om zelf stappen te maken. Maar ga dat alsjeblieft niet afwachten.
En een tipje, gezien jullie financiele verdeling zou het best wel eens zo kunnen zijn dat hij niet kan aan tonen dat hij financieel heeft bijgedragen aan het huis en dat de vermogensopbouw dus grotendeels voor jou is.

Maar nogmaals: laat dat uitzoeken door iemand die er verstand van heeft en laat je daar adviseren over de te volgen stappen.
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 13-04-2019 11:50
0.52% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven