Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?
zaterdag 13 april 2019 om 09:06
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.
De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?

zaterdag 13 april 2019 om 10:46
Waarom niet? Hij heeft toch schuld bij haar?Lucifer2018 schreef: ↑13-04-2019 10:41Dat heeft ze niet gedaan. Kan ook niet zomaar.
En de advocaat die ze maandag kan regelen weet vast wel of zoiets kan en mag en op welk termijn dat zou kunnen.
Volgens mij ligt dat bij een hypotheek sowieso heel moeilijk. Er is geen deel. Je bent samen verantwoordelijk voor het hele bedrag. Betaald de een niet... is de ander nog steeds veranwoordelijk voor het hele bedrag.
Dusnu de sloten vervangen/man uit zijn huis zetten kan gewoon niet.
zaterdag 13 april 2019 om 10:47
Zolang je beiden hoofdelijk aansprakelijk bent ben je ten alle tijden aansprakelijk voor 100% van de hypotheek.Lucifer2018 schreef: ↑13-04-2019 10:41Dat heeft ze niet gedaan. Kan ook niet zomaar.
En de advocaat die ze maandag kan regelen weet vast wel of zoiets kan en mag en op welk termijn dat zou kunnen.
Volgens mij ligt dat bij een hypotheek sowieso heel moeilijk. Er is geen deel. Je bent samen verantwoordelijk voor het hele bedrag. Betaald de een niet... is de ander nog steeds veranwoordelijk voor het hele bedrag.
Dusnu de sloten vervangen/man uit zijn huis zetten kan gewoon niet.
Als ex niet betaald en TO alleen de helft komen ze gewoon bij haar aankloppen met haar hogere in komen.
Dat TO dan een vordering bij ex heeft deert de hypotheekverstrekker niet.

_Monti_ schreef: ↑13-04-2019 10:43Advocaat in handen nemen. Probeer hem een tussentijdse overeenkomst te laten tekenen waarin hij jou toe stemming/bepaalde tijd geeft met de hypotheekverstrekker in gesprek te gaan om te beoordelen of hij kan worden ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid en jij hem het deel betaald dat hem toekomt.[/i]
Dat geeft je tijd om dit te gaan regelen met de hypotheekverstrekker.
Overige financiën nu al gaan scheiden. Mochten jullie een gezamenlijke bankrekening hebben dan heb je zijn handtekening nodig deze te beëindigen.
Scheiden van tafel en bed. Op wiens naam wordt de hypotheekrenteaftrek gedaan? Hopelijk de jouwe.
Dit is helemaal niet nodig.
Advocaat wel, die overeenkomst niet.
Scheiden van tafel en bed ook niet. Ze wonen alleen samen, zondat dat er iets op paier staat. En er is geen huwelijk.
TO, moet gewoon de advocaat bellen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:48
18.26% gewijzigd
In tegendeel: zij heeft alle troeven in handen op één na. En die ene buit hij maximaal uit.RikM schreef: ↑13-04-2019 10:45Net doen alsof je niets hoort als je partner aangeeft de relatie te willen verbreken vind ik vuil spel. Hij legt het probleem nu volledig bij haar neer. Hij weet dondersgoed dat ze geen kant op kan vanwege het huis en de kinderen.
Want hoe moet ze dat doen dan, als ze ergens anders gaat wonen? Dan moet ze die nieuwe woning betalen én de huidige. Want hij gaat mooi niet vertrekken.
Moest ik punten geven zou ik zeggen Ajax-Drunense Boys 0-1
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 13 april 2019 om 10:48
Ze hebben minderjarige kinderen en zijn fiscaal partners.Lucifer2018 schreef: ↑13-04-2019 10:47Dit is helemaal niet nodig.
Advocaat wel, die overeenkomst niet.
Scheiden van tafel en bed ook niet. Ze wonen alleen samen, zondat dat er iets op paier staat. En er is geen huwelijk.
TO, moet gewoon de advocaat bellen.

zaterdag 13 april 2019 om 10:49
Ik bedoel dat hij schuld bij haar heeft, niet dat ze de helft van de hypotheek dan maar moet betalen._Monti_ schreef: ↑13-04-2019 10:47Zolang je beiden hoofdelijk aansprakelijk bent ben je ten alle tijden aansprakelijk voor 100% van de hypotheek.
Als ex niet betaald en TO alleen de helft komen ze gewoon bij haar aankloppen met haar hogere in komen.

zaterdag 13 april 2019 om 10:49
Precies._Monti_ schreef: ↑13-04-2019 10:47Zolang je beiden hoofdelijk aansprakelijk bent ben je ten alle tijden aansprakelijk voor 100% van de hypotheek.

zaterdag 13 april 2019 om 10:50
Ik denk dat het verstandig is om een hypotheekadviseur te zoeken met verstand van echtscheiding (ja ik weet dat ze niet getrouwd zijn) en uit te zoeken of je überhaupt kunt uitkopen. Een advocaat kan dit niet.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑13-04-2019 09:58Dat regelt de hypotheker niet. Dus nogmaal: neem een advocaat.
Dat je de woning kunt betalen zegt nog niet zoveel. Er zijn wat fiscale regels waar je mee te maken hebt, bijv als je een aflossingsvrije of spaarhypotheek hebt. Daarnaast moet je hem uitkopen en als je daarvoor moet bijlenen: kun je het dan nog betalen?
Voor een paar honderd euro kun je hier advies op vragen. Daarna advocaat, of je het nu wel of niet kunt betalen.
En bedenk dat een nieuwe woning vinden een crime is. Zowel huur als koop. Hopelijk woon je ook niet in de randstad.
zaterdag 13 april 2019 om 10:50

zaterdag 13 april 2019 om 10:51
Stel dat ze vanaf nu hem schriftelijk maant om haar de helft van de hypotheek te storten, en hij doet het niet. Kan het dan wel?Lucifer2018 schreef: ↑13-04-2019 10:49Volgens wie?
En waarom zou zij hem dan uit hun gezamelijke huis kunnen zetten?
zaterdag 13 april 2019 om 10:51

zaterdag 13 april 2019 om 10:52
En? TO kan gewoon met de hypotheker gaan praten zonder toestemming.
En scheiden van tafel en bed heeft echt niets met deze dingen te maken. Daar moet je echt getrouwd voor zijn om dat 'te kunnen'.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:53
1.07% gewijzigd

zaterdag 13 april 2019 om 10:53
Tenzij TO nu met nieuwe informatie komt hebben beiden samen een schuld aan de bank met hoofdelijke aansprakelijkheid en géén onderlinge schuld/verantwoordelijkheid vastgelegd.
Is dat dom? Best wel.
Is dat vrij normaal? Jawel
Is dat dom? Best wel.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

zaterdag 13 april 2019 om 10:54
JollyRider schreef: ↑13-04-2019 10:47In tegendeel: zij heeft alle troeven in handen op één na. En die ene buit hij maximaal uit.
Moest ik punten geven zou ik zeggen Ajax-Drunense Boys 0-1
Wat is volgens jou de winnende zet dan? Via een advocaat de woning op haar naam zien te krijgen en hem dan dwingen de woning te verlaten?

zaterdag 13 april 2019 om 10:54
Stel dat TO vanaf nu de hypotheek niet meer betaalt, dan kloppen ze toch bij hem aan?JollyRider schreef: ↑13-04-2019 10:53Tenzij TO nu met nieuwe informatie komt hebben beiden samen een schuld aan de bank met hoofdelijke aansprakelijkheid en géén onderlinge schuld/verantwoordelijkheid vastgelegd.
Is dat dom? Best wel.