Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?
zaterdag 13 april 2019 om 09:06
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.
De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?

zaterdag 13 april 2019 om 16:41
Pjk, je wéét dat je poep praat en dat iedereen dat weet. Waarom doe je dat toch?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zaterdag 13 april 2019 om 16:44
Lekker gechargeerd allemaal.pejeka schreef: ↑13-04-2019 16:37Waarom zouden die kinderen moeten verhuizen? Misschien willen ze graag bij pappa blijven. Het is per slot van rekening mamma die hen in de steek laat. En tja, dat ze aan dat koophuis vast zit, is haar eigen keus geweest, door niks goed vast te laten leggen. Pech dan. Maar dan zit ze wel lekker op zichzelf op een flatje in haar eentje, weg van haar vreselijke man. Dat wil ze toch?
Mama laat haar kinderen helemaal niet in de steek, dus dat slaat nergens op.
En ze zegt ook niet dat ze haar man zo vreselijk vindt. Wel dat de relatie klaar en gedaan is, ook volgens de man zelf.
De man kan het huis niet betalen, dus hij moet er toch vroeg of laat uit.
Simpel zitten doen zal hem niet helpen, de tijd dat iemand anders voor geld zorgde om van te leven is bijna voorbij.

zaterdag 13 april 2019 om 16:48
JollyRider schreef: ↑13-04-2019 16:41Pjk, je wéét dat je poep praat en dat iedereen dat weet. Waarom doe je dat toch?

zaterdag 13 april 2019 om 16:56
Goed idee!!!Zalmsnipper schreef: ↑13-04-2019 16:50Misschien kan de man bij Pejeka op de bank terecht? Win win. Pejeka gelijk, man een nieuwe ruif.
Of iemand anders hier??? Gratis en voor niets af te halen

zaterdag 13 april 2019 om 16:59
Voor de leuk toch? Is niets nieuws ook.JollyRider schreef: ↑13-04-2019 16:41Pjk, je wéét dat je poep praat en dat iedereen dat weet. Waarom doe je dat toch?
zaterdag 13 april 2019 om 17:02
Waarom zou mamma géén kinderalimentatie hoeven te betalen als de kinderen bij pappa blijven wonen?JollyRider schreef: ↑13-04-2019 16:41Pjk, je wéét dat je poep praat en dat iedereen dat weet. Waarom doe je dat toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 13 april 2019 om 17:04
zaterdag 13 april 2019 om 17:07
zaterdag 13 april 2019 om 17:10
Misschien hebben die kinderen zomaar heel misschien helemaal geen zin om elke week heen en weer te pendelen tussen twee verschillende huizen. Ze hebben nu hun kamer, hun eigen omgeving, hun vriendjes in de straat, en het zou zomaar kunnen dat ze helemaal geen zin hebben om elke paar dagen weer hun koffer te pakken om naar een ander huis te gaan. En aangezien je kinderen het blijkbaar prima naar hun zin hebben bij hun vader, tot "elke avond weer passief voor de TV zitten met hem", zou het zomaar kunnen zijn dat ze geen zin hebben om een soort reizend circus te worden.
zaterdag 13 april 2019 om 17:14
Ik vermoed dat je mij bedoelt.JollyRider schreef: ↑13-04-2019 16:11Dat zei ik dan ook niet. Iemand impliceerde dat man schuld heeft aan TO omdat TO de lening aflost. En dat is dus niet zo, tenzij ze dat met elkaar zijn overeengekomen
Zo letterlijk heb ik dat niet gezegd. Wat ik echter wel vernomen heb is dat, bij samenwonen en zeker als er niks geregeld is, ieder eigenaar blijft van zijn eigen ingebrachte spullen. En dat dat best vervelend kan uitpakken als de een altijd de aflossingen op de hypotheek betaald heeft en de ander de boodschappen. Ik heb dit laatst voor iemand uitgezocht als een soort risico-inventarisatie.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
zaterdag 13 april 2019 om 17:19
Precies. Een rechter gaat achteraf echt niet uitzoeken wie nou precies welk deel van de vaste lasten, die boodschappen, de auto, enz. heeft betaald. Dat wordt gewoon geacht als zijnde in goede harmonie geregeld tijdens de samenwoning, en daarmee afgedaan. Dus de illusie dat je achteraf nog een vordering kan neerleggen, is niet meer dan dat: een illusie. De goederen die tijdens de samenwoning verkregen zijn (huisraad, meubels, enz.) zullen waarschijnlijk ook als gezamenlijk eigendom aangemerkt worden.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑13-04-2019 17:14Ik vermoed dat je mij bedoelt.
Zo letterlijk heb ik dat niet gezegd. Wat ik echter wel vernomen heb is dat, bij samenwonen en zeker als er niks geregeld is, ieder eigenaar blijft van zijn eigen ingebrachte spullen. En dat dat best vervelend kan uitpakken als de een altijd de aflossingen op de hypotheek betaald heeft en de ander de boodschappen. Ik heb dit laatst voor iemand uitgezocht als een soort risico-inventarisatie.

zaterdag 13 april 2019 om 17:34
Hou lekker zelf op. Ik mag zeker wel bepalen en vinden wat ik wil.
En jij weet net zo niet wat er wel/niet geprobeerd is
zaterdag 13 april 2019 om 17:36
TO, jij wilt scheiden, maar zelf ben je daar ook nogal passief in. Alles gaat nog op de oude voet door, inclusief de familiebezoekjes. De enige manier om hier echt verandering in te brengen is duidelijk zijn, naar je kinderen, je familie en je vrienden. Reken er maar op dat je een hoop shit over je heen krijgt, zeker als duidelijk wordt dat je man niet uit elkaar wil.
Jij zult dus zelf de deur achter je dicht moeten trekken en dat is een hele grote stap. Samen in 1 huis blijven, terwijl je de scheiding in gang zet lijkt me ongewenst en kan zelfs gevaarlijk worden. Een kat in het nauw maakt rare sprongen...
Jij zult dus zelf de deur achter je dicht moeten trekken en dat is een hele grote stap. Samen in 1 huis blijven, terwijl je de scheiding in gang zet lijkt me ongewenst en kan zelfs gevaarlijk worden. Een kat in het nauw maakt rare sprongen...

zaterdag 13 april 2019 om 17:39
Je hebt alles al uit zitten rekenen. En hij moet binnen 2 weken koffers pakken onderdak vinden oudersschapsplan met de kinderen om tafel en de familie inlichten
Je had het in gedachten allemaal al rond.

zaterdag 13 april 2019 om 17:46
Klopt, daarom oordeel ik er ook niet over.Evenzowantja schreef: ↑13-04-2019 17:34Hou lekker zelf op. Ik mag zeker wel bepalen en vinden wat ik wil.
En jij weet net zo niet wat er wel/niet geprobeerd is
zaterdag 13 april 2019 om 18:19
Als ik zo het e.e.a. lees zou ik er voor kiezen om een mediator te benaderen en samen met deze mediator een convenant op te stellen.
In het convenant neem je stelling op de wijze die jou voorstaat, zoals het huis overnemen, een ouderschapsplan en voorstel tot alimentatie.
Een paar punten die je in overweging zal moeten nemen:
1. overwaarde huis bepalen, uitkopen betekent hem de helft van de overwaarde gunnen.
2. Alimentatie; verwacht je dat jij hem moet gaan betalen?
3. Jullie waren niet getrouwd, delen jullie gezag?
Het voorstel aan hem voorleggen en dan geef je hem de keuze om mee te werken of eventueel een eigen voorstel neer te leggen.
Hem een deadline aangeven met als stevige voorwaarde dat je na de deadline jullie scheiding openbaar wilt maken en uiteraard met of zonder hem aan de kinderen gaat vertellen.
Op die manier heb jij zelf ook nog wat voorbereidingstijd om op enig moment met de kinderen te gaan praten (dat kan zomaar een hete aardappel worden want niet ieder kind zal het je in dank afnemen).
Verder moet je bereid zijn het huis te verkopen en opnieuw te beginnen.
In het convenant neem je stelling op de wijze die jou voorstaat, zoals het huis overnemen, een ouderschapsplan en voorstel tot alimentatie.
Een paar punten die je in overweging zal moeten nemen:
1. overwaarde huis bepalen, uitkopen betekent hem de helft van de overwaarde gunnen.
2. Alimentatie; verwacht je dat jij hem moet gaan betalen?
3. Jullie waren niet getrouwd, delen jullie gezag?
Het voorstel aan hem voorleggen en dan geef je hem de keuze om mee te werken of eventueel een eigen voorstel neer te leggen.
Hem een deadline aangeven met als stevige voorwaarde dat je na de deadline jullie scheiding openbaar wilt maken en uiteraard met of zonder hem aan de kinderen gaat vertellen.
Op die manier heb jij zelf ook nog wat voorbereidingstijd om op enig moment met de kinderen te gaan praten (dat kan zomaar een hete aardappel worden want niet ieder kind zal het je in dank afnemen).
Verder moet je bereid zijn het huis te verkopen en opnieuw te beginnen.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
zaterdag 13 april 2019 om 18:22
Dat doet ze niet.JollyRider schreef: ↑13-04-2019 16:41Pjk, je wéét dat je poep praat en dat iedereen dat weet. Waarom doe je dat toch?
Wanneer papa minder werkt en voor de kinderen zorgt kan hij dat als uitgangspunt nemen en zelfs voor een rechter beargumenteren dat hij de verzorgende ouder is en zijn vrouw niet.
Dat heet emancipatie.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
zaterdag 13 april 2019 om 18:29
Pejeka praat zeker wel poep en jij ook. Van kinderalimentatie kan je geen aankomende ex uitkopen, dus hij kan niet in dat huis blijven. Misschien als hij per direct een betere baan zou vinden en fulltime zou gaan werken. Maar het klinkt niet direct alsof dat een optie is - noch vanuit hem, noch na zo lang 3 dagen pw zonder ambitie te hebben gewerkt. Bovendien is dat niet wat jullie beweren. En dat is gewoon stront, bedoeld om over TO uit te smeren omdat jullie het om totaal onduidelijke redenen niet oke vinden dat ze wil scheiden. Dat gaat je echter niks aan. En was ook niet de vraag in dit topic. Pejeka komt hier alleen allerlei onzin spuien om te jennen, zelfs zij is niet zo dom om echt te geloven wat ze allemaal typt.
TO, geinig van je harmoniemodel, maar dat gaat m niet worden. Maandag zijn pas op jouw rekening blokkeren en tot het einde van de maand wachten met een advocaat is best een beetje dom. Doe het andersom, maandag een advocaat bellen en de pas blokkeren als hij of zij zegt dat dat een goed idee is.
zaterdag 13 april 2019 om 18:32
zaterdag 13 april 2019 om 18:32

zaterdag 13 april 2019 om 18:34
palanja schreef: ↑13-04-2019 18:19(...) Hem een deadline aangeven met als stevige voorwaarde dat je na de deadline jullie scheiding openbaar wilt maken en uiteraard met of zonder hem aan de kinderen gaat vertellen.
Zal ik alvast voorspellen hoe dat gaat? Voordat de deadline om is heeft hij vlug de kinderen verteld dat mama wil scheiden en dan is zij de boeman.
Deze man is heel uitgekookt en ik betwijfel of je hem nog veel speelruimte moet geven.