Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
RikM schreef:
13-04-2019 18:34
Zal ik alvast voorspellen hoe dat gaat? Voordat de deadline om is heeft hij vlug de kinderen verteld dat mama wil scheiden en dan is zij de boeman.

Deze man is heel uitgekookt en ik betwijfel of je hem nog veel speelruimte moet geven.
Dat haal ik er niet uit om eerlijk te zijn maar misschien lees ik ergens overheen.
Ik heb ervaring met uitgekookt en de tactiek van de verschroeide aarde; TO heeft meer te verliezen dan hij dus kom je pas met de botte bijl wanneer er geen andere weg is.

Ik geef hem ook geen speelruimte, ik geef hem beperkte tijd.
Met een deadline een voorstel convenant weet hij hoe laat het is.

Dat van mama is de boeman heeft verder niets van doen met de aanpak.
Wanneer een ouder de andere partner de zwarte piet wil toespelen gebeurt dat toch wel.
Vergis je ook niet in kinderen, zolang er geen derde in het spel is willen ze beide ouders te vriend houden en nemen ze zelf stelling.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Lelietje-van-Dalen schreef:
13-04-2019 17:14
Ik vermoed dat je mij bedoelt.
Zo letterlijk heb ik dat niet gezegd. Wat ik echter wel vernomen heb is dat, bij samenwonen en zeker als er niks geregeld is, ieder eigenaar blijft van zijn eigen ingebrachte spullen. En dat dat best vervelend kan uitpakken als de een altijd de aflossingen op de hypotheek betaald heeft en de ander de boodschappen. Ik heb dit laatst voor iemand uitgezocht als een soort risico-inventarisatie.
Ik bedoelde jou niet, en wat je hier zegt heeft er ook niets mee te maken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
spuit_111 schreef:
13-04-2019 18:29
Pejeka praat zeker wel poep en jij ook. Van kinderalimentatie kan je geen aankomende ex uitkopen, dus hij kan niet in dat huis blijven. Misschien als hij per direct een betere baan zou vinden en fulltime zou gaan werken. Maar het klinkt niet direct alsof dat een optie is - noch vanuit hem, noch na zo lang 3 dagen pw zonder ambitie te hebben gewerkt. Bovendien is dat niet wat jullie beweren. En dat is gewoon stront, bedoeld om over TO uit te smeren omdat jullie het om totaal onduidelijke redenen niet oke vinden dat ze wil scheiden. Dat gaat je echter niks aan. En was ook niet de vraag in dit topic. Pejeka komt hier alleen allerlei onzin spuien om te jennen, zelfs zij is niet zo dom om echt te geloven wat ze allemaal typt.

TO, geinig van je harmoniemodel, maar dat gaat m niet worden. Maandag zijn pas op jouw rekening blokkeren en tot het einde van de maand wachten met een advocaat is best een beetje dom. Doe het andersom, maandag een advocaat bellen en de pas blokkeren als hij of zij zegt dat dat een goed idee is.
Als de man van TO 3 dagen per week is gaan werken om zorg voor huis en kinderen voor het grootste deel op zich te nemen, is er wel degelijk sprake van een binnen het gezin genomen beslissing ten bate van de samenleving en kan de man met alle recht een claim indien voor alimentatie. Net zo goed als een vrouw dat kan als zij 2 dagen per week is gaan werken.

Zijn pas blokkeren is OK, maar dat betekent wel dat je zelf voortaan de boodschappen moet gaan doen om je kinderen te voeden, want dat geld heeft je man dan niet...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
palanja schreef:
13-04-2019 18:22
Dat doet ze niet.
Wanneer papa minder werkt en voor de kinderen zorgt kan hij dat als uitgangspunt nemen en zelfs voor een rechter beargumenteren dat hij de verzorgende ouder is en zijn vrouw niet.
Dat heet emancipatie.
Nope. Pjk, een man overigens, praat poep. Lees het hele topic even, dan snap je het ongetwijfeld
(Dead Kennedys)
palanja schreef:
13-04-2019 18:19
Als ik zo het e.e.a. lees zou ik er voor kiezen om een mediator te benaderen en samen met deze mediator een convenant op te stellen.
En als je wel het hele topic leest, wat zou dan je suggestie zijn?
(Dead Kennedys)
pejeka schreef:
13-04-2019 19:31
Als de man van TO 3 dagen per week is gaan werken om zorg voor huis en kinderen voor het grootste deel op zich te nemen, is er wel degelijk sprake van een binnen het gezin genomen beslissing ten bate van de samenleving en kan de man met alle recht een claim indien voor alimentatie. Net zo goed als een vrouw dat kan als zij 2 dagen per week is gaan werken.

Zijn pas blokkeren is OK, maar dat betekent wel dat je zelf voortaan de boodschappen moet gaan doen om je kinderen te voeden, want dat geld heeft je man dan niet...
Werk dat eens uit met de jou bekende feiten die TO gegeven heeft, wet en jurisprudentie? Of niet, zodat TO zeker weet dat ze jouw reacties kan zien voor wat ze zijn: pure poep
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
13-04-2019 19:37
Werk dat eens uit met de jou bekende feiten die TO gegeven heeft, wet en jurisprudentie? Of niet, zodat TO zeker weet dat ze jouw reacties kan zien voor wat ze zijn: pure poep
Ik denk dat de enige "pure poep" in dit topic is dat TO denkt dat ze haar man gewoon met een koffer kleren het huis uit kan werken en dat het leven dan OK is.
pejeka schreef:

Ok, ik geef het op. Als iemand echt weigert om te lezen wat ik schrijf en maar vanuit zijn eigen mening blijft spuwen, ga ik ook niet meer inhoudelijk antwoorden. Op een inhoudelijke reactie op wat ik schrijf, zal ik uiteraard wel weer antwoorden.
pejeka schreef:
13-04-2019 19:44
Ik denk dat de enige "pure poep" in dit topic is dat TO denkt dat ze haar man gewoon met een koffer kleren het huis uit kan werken en dat het leven dan OK is.
De gevraagde onderbouwing gaat niet komen he? Logisch, want die heb je niet.

Weet je, ik lees je graag, ben het meestal best met je eens, maar dingen gaan beweren waarvan je weet dat ze feitelijk onjuist zijn, die je gewoon verzint omdat je het oneens bent met een morele keuze is zo strijdig met de hoogstaande moraal die je (terecht) zo propageert. Het is vrij vals, leugenachtig eigenlijk. Gelukkig ook onschadelijk want erg doorzichtig.
(Dead Kennedys)
Nummer987 schreef:
13-04-2019 19:45
Ok, ik geef het op. Als iemand echt weigert om te lezen wat ik schrijf en maar vanuit zijn eigen mening blijft spuwen, ga ik ook niet meer inhoudelijk antwoorden. Op een inhoudelijke reactie op wat ik schrijf, zal ik uiteraard wel weer antwoorden.
Pejaka staat bekend als zijn mening stelt hij vast als een feit en vrouwen zijn bij voorbaat al fout bij hem.
Dus beter neem je Pejeka niet serieus zoals de meesten hem hier niet nemen.

Maandag direct advocaat bellen. Niet meer wachten op hem.

Succes!!
pejeka schreef:

Het lijkt mij wel redelijk om een eigen bankrekening te nemen.
En dan hoeft TO aan haar echtgenoot alleen geld over te maken dat nodig is voor het gezamenlijke huishouden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
JollyRider schreef:
13-04-2019 19:49

Weet je, ik lees je graag, ben het meestal best met je eens, maar dingen gaan beweren waarvan je weet dat ze feitelijk onjuist zijn, die je gewoon verzint omdat je het oneens bent met een morele keuze is zo strijdig met de hoogstaande moraal die je (terecht) zo propageert. Het is vrij vals, leugenachtig eigenlijk. Gelukkig ook onschadelijk want erg doorzichtig.
Niet echt onschadelijk, er zijn altijd forummers die niet de voorgaande informatie lezen, maar alleen de laatste reacties scannen en dan lekker van leer trekken tegen TO op basis van de verzinsels en niet op basis van de feiten. Wat waarschijnlijk dan wel een rot gevoel geeft en geen oplossing biedt.
lila01 schreef:
13-04-2019 17:36
TO, jij wilt scheiden, maar zelf ben je daar ook nogal passief in. Alles gaat nog op de oude voet door, inclusief de familiebezoekjes. De enige manier om hier echt verandering in te brengen is duidelijk zijn, naar je kinderen, je familie en je vrienden. Reken er maar op dat je een hoop shit over je heen krijgt, zeker als duidelijk wordt dat je man niet uit elkaar wil.
Jij zult dus zelf de deur achter je dicht moeten trekken en dat is een hele grote stap. Samen in 1 huis blijven, terwijl je de scheiding in gang zet lijkt me ongewenst en kan zelfs gevaarlijk worden. Een kat in het nauw maakt rare sprongen...
Ik herhaal mezelf nog maar even. :P
je eigen koers volgen zodat je duidelijk weet waar je tegen hem straks over praat en uit kan leggen wat de mogelijkheden zijn
JollyRider schreef:
13-04-2019 19:32
Nope. Pjk, een man overigens, praat poep. Lees het hele topic even, dan snap je het ongetwijfeld
Het ging mij om die ene opmerking.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
JollyRider schreef:
13-04-2019 19:33
En als je wel het hele topic leest, wat zou dan je suggestie zijn?
Heb je wel eens in een soortgelijke situatie als TO gezeten?
Scheiding met kinderen dus?
palanja schreef:
13-04-2019 23:42
Heb je wel eens in een soortgelijke situatie als TO gezeten?
Scheiding met kinderen dus?
Wat JollyRider bedoelt met zijn vraag is, dat uit het hele topic duidelijk wordt dat de (ex)partner weigert mee te gaan naar een mediator, weigert een concept van een ouderschapsplan te lezen, laat staan dat hij het ondertekent, en weigert ook maar ergens aan mee te werken. Dus hoewel je adviezen zeer nuttig zijn in een situatie waar beide partners uitelkaar willen, heeft in dit geval to er niks aan.

@To ik zou inderdaad niet meteen zijn bankpas blokkeren, want daar zou je wel eens gezeik mee kunnen krijgen. Zorg wel dat er maar een beperkte hoeveelheid geld op die rekening staat voor de dagelijksre dingen, maar niet dusdanig veel dat hij een hoop geld weg kan sluizen. Bel maandag meteen een advocaat voor een adviesgesprek. Je hoeft dan echt nog niet meteen alle messen te slijpen voor een groot gevecht, maar dan kun je alvast wat advies krijgen hoe je bepaalde zaken (zoals die bankrekening en het huis) aan moet pakken, en welke stappen je straks moet nemen als je het wel echt met een advocaat moet gaan afdwingen.
Gewoon naar de mediator stappen die kan je verder helpen met alle zaken, ook al wil hij dat niet. De mediator weet welke stappen er moet worden genomen en zal dit ook met jou doornemen
Nummer987 schreef:
13-04-2019 12:52
Dank!! Dit is precies hoe ik me nu voel!
Hij doet alsof ik niets gezegd heb. En als ik er 's avonds over begin, zegt hij "ik wil helemaal niet uit elkaar". Tsja... Ik wel!

En wat zeg jij dan?
Mijn advies is, ga er eens rustig voor zitten samen. Er zijn dan imo 2 mogelijke uitkomsten.
1. Jullie besluiten toch nog een poging te doen. Vraag hem dan hoe hij de relatie wil redden. Hang er jouw voorwaarden aan, zoals relatietherapie, dat hij weer fulltime gaat werken en dat hij zijn deel van de vaste lasten gaat betalen. Daar hebben jullie allebei profijt van, of jullie het nu wel of niet samen gaan redden.
2. Hij wil niets veranderen aan de huidige situatie. Dan zeg je dat jullie emotioneel al uit elkaar zijn en nu de praktische kant geregeld gaat worden, liefst samen maar wil hij niet, dan via advocaten. Werkt hij mee, begin dan met vragen als "Hoe gaan we x regelen?". Komt daar weer niets uit vanuit hem, ga dan pas vanuit de ik-stand praten, "mij lijkt co-ouderschap het fijnste voor de kinderen, wat denk jij?".
In alle gevallen, vraag de bankpas meteen terug, ga morgen sowieso naar een goede advocaat zodat je weet waar je juridisch staat en bevestig alles wat er tussen jou en je ex is besproken per e-mail, ook als het alleen is "Ik heb a, b en c voorgesteld en verteld dat ik d ga doen, jouw reactie was x, y en z." (Wel iets uitgebreider natuurlijk, met aanhef, inleiding als "nav ons gesprek van dd, hierbij wat we besproken hebben. (Evt ook zijn mening er over vragen of dat hij nog iets wil toevoegen.)".

Als laatste, geef hem wat tijd. Twee weken is niet lang, waarschijnlijk dacht hij echt dat de manier waarop het ging ook voor jou goed genoeg was, ook al wilde jij wel dingen als relatietherapie. Bij weigeren was er immers niet meteen een gevolg, dus waarom nu wel opeens?
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Dreamchild schreef:
14-04-2019 08:24
Als laatste, geef hem wat tijd. Twee weken is niet lang, waarschijnlijk dacht hij echt dat de manier waarop het ging ook voor jou goed genoeg was, ook al wilde jij wel dingen als relatietherapie. Bij weigeren was er immers niet meteen een gevolg, dus waarom nu wel opeens?
Ik wil hem best wat tijd geven om te verwerken, en ik wil er ook graag met hem over praten.
Maar het einddoel is nu wel dat we uit elkaar gaan. En hij hoeft zeker niet morgen zijn koffers te pakken, maar als hij gaat zoeken naar een woning, zou hij toch binnen 3 maanden oid zeker iets moeten kunnen vinden. Dus het is niet zo dat ik hem per onmiddellijk uit huis wil zetten, maar ik wil wel dat er voortgang zit in onze scheiding. En nu doet hij alsof er niets aan de hand is, dat vind ik dan ook weer het andere uiterste.
Nummer987 schreef:
14-04-2019 08:38
Ik wil hem best wat tijd geven om te verwerken, en ik wil er ook graag met hem over praten.
Maar het einddoel is nu wel dat we uit elkaar gaan. En hij hoeft zeker niet morgen zijn koffers te pakken, maar als hij gaat zoeken naar een woning, zou hij toch binnen 3 maanden oid zeker iets moeten kunnen vinden. Dus het is niet zo dat ik hem per onmiddellijk uit huis wil zetten, maar ik wil wel dat er voortgang zit in onze scheiding. En nu doet hij alsof er niets aan de hand is, dat vind ik dan ook weer het andere uiterste.
Je schrijft dat ie niet erg veel geld heeft, hoe moet ie dan particulier gaan huren? Daar staan vaak hoge looneisen tegenover.
En voor sociale huur sta je volgens mij jaaaaaaren op 'n wachtlijst.
Wellicht is zijn beste optie nog een stacaravan huren of 'n chalet.
Nummer987 schreef:
14-04-2019 08:38
Nogmaals de vraag, staat hij ingeschreven voor sociaal huur? En heb je enig idee hoe het er aan toe gaat in de vrije huursector?
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 10:52
En? TO kan gewoon met de hypotheker gaan praten zonder toestemming.

En scheiden van tafel en bed heeft echt niets met deze dingen te maken. Daar moet je echt getrouwd voor zijn om dat 'te kunnen'.
Natuurlijk kan To gewoon een Afspraak maken met de hypotheekverstrekker.

In een overeenkomst kun je iig de voorlopige afspraken vastleggen. Dat maakt je minder afhankelijk van zijn grilligheid.

En TO, de hypotheekverstrekker kijkt er niet naar of jij het maandelijks kunt betalen , maar naar een heleboel andere dingen. Houd er dus rekening mee dat het allemaal niet zo makkelijk gaat.

Hopelijk heb je snel duidelijkheid of je het huis op jouw naam kunt krijgen!
JollyRider schreef:
13-04-2019 19:49

Niks leugenachtig aan. TO denkt er te makkelijk over. Die denkt dat zodra ze haar man zover kan krijgen met een koffertje te vertrekken naar elders, de zaken dan geregeld zijn. Maar zo ligt het nou eenmaal niet. Ze heeft zichzelf in de nesten gewerkt door niks op papier vast te laten leggen waar ze een beroep op kan doen, zoals een samenlevingscontract, en denkt nu dat het "gewoon" geregeld is als haar man maar "vrijwillig" opkrast. Helaas voor TO werkt het niet zo in de wereld. Zeker niet als er ook kinderen in het geding zijn.
Je geeft aan dat je de pas van je man wil afpakken. Betreft het een en/of rekening dan gaat dit niet zomaar. Dan moet hij toestemming geven .Bij alleen een machtiging en pasje kan het wel.
Anders moet je ook nog een nieuwe rekening openen en van alles gaan wijzigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven