Hoe praten over seks?

17-10-2017 09:52 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn 11 jaar getrouwd en hebben 3 (kleine) kinderen. Onze intieme relatie is altijd met veel ups en downs gegaan. Eigenlijk werd dit vooral gestuurd door wat hij wilde en door zijn initiatief. Er zijn periodes geweest waarin we meer seks hebben gehad, maar nu gaat het al een tijdlang minder. Waaraan dat ligt, weet ik zelf niet, en nog belangrijker, ik weet ook niet zo goed wat daaraan te doen valt. Als ik er iets over lees op het internet, dan staat er altijd dat je erover moet praten. Maar hoe doe je dat precies, over seks praten?

We hebben nooit over seks gepraat. We hebben gewoon iets gevonden wat 'werkt'. Het enige "gesprek" dat we gehad hebben was 2 maanden geleden. Ik was aan het koken, kinderen zaten naast mij te spelen en man vroeg plompverloren waarom we niet meer seksen. Ik heb gezegd dat hij moest zwijgen en we zijn er allebei niet meer op teruggekomen. Ondertussen is er al twee maanden niets meer gebeurd, geen gesprek en geen initiatief. Ik weet niet of er nog hoop is om dit te veranderen.

Een jaar geleden heeft mijn man bekent dat hij verliefd was op een ander. Er is niets gebeurd en het contact is volledig verbroken. Het was een moeilijke periode, maar we hebben beiden geprobeerd dit achter ons te laten. Ik ben gewoon bang voor alles wat ik misschien nog ga horen als ik met mijn man het gesprek aanga.
TO,

Niet persoonlijk, maar wat een vriend van me (psychotherapeut) me vertelde en even op jouw situatie geprojecteerd:

Als jij niet helder hebt wat je wil kan je het ook niet duidelijk maken (door tekst of non-verbale communicatie)...
Hoe moet je man dan aan kunnen voelen wat jij wil?

Je weet het zelf niet eens. Zelfs als je man alle voelsprieten van de wereld heeft (wat mannen volgens vrouwen over het algemeen niet hebben), komt er ruis binnen. Want er wordt ruis uitgezonden.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
JustcallmeTuT schreef: ↑
31-10-2017 14:10
Dat lijkt me heel moeilijk zo’n reactie Pyramide. Jouw man weet het dus ook niet maar verwacht wel van jou een oplossing.
Denk je wel met plezier terug aan de afgelopen vrijpartij of was het echt een pleziertje voor man?

Het was vooral voor hem. Het was over voor het goed en wel begonnen was.
Oei, Piramide , jouw laatste reactie "over voor het goed en wel begonnen was" baart mij zeer veel zorgen.

HIj weet dus totaal niet wat hij doet. Dat is waarschijnlijk deels omdat je het zelf niet kan aangeven maar mogelijk ook omdat hij sowieso niet iemand is die dit eerder geleerd heeft om te doen. Om te "geven" zeg maar.

Dit is dermate gecompliceerd, dat ik jou alleen kan aanraden voor jezelf (dus zonder hem) hulp te zoeken, om te leren iets beter voor jezelf op te komen, zodat je in elk geval een gesprek (over wat dan ook) kan beginnen en vol kan houden. Laat dat seksgebeuren ff zitten en concentreer je op jezelf. :heart:
Als je telkens 0 op rekest krijgt kan je nog zo je best doen, maar dan wordt het hem niet. Jammer dat hij niet ook een arm uitrijkt, als hij ziet dat jij contact probeert te leggen. Staat hij open voor relatietherapie?
Misschien een rotvraag hoor, maar voel je je niet ontzettend gebruikt nu? Ik kan zelf überhaupt niet genieten van seks als er 'iets' speelt tussen mij en mijn partner, maar na jullie problemen van de laatste tijd dan zo gebruikt worden zodat hij zich even kan ontladen.. Kan ik eigenlijk wel boos om worden. Ik zie daar geen respect naar jou toe in.
Er was dus seks. Voor het eerst sinds hele lange tijd. Het was geen leuke seks, maar dit is misschien wel een goed signaal.

Heb je vroeger wel van seks genoten TO? Is het ooit meer geweest dan er in meegaan? (sorry als je dit al eens hebt gezegd, ik weet het niet meer)
Hoe sta je tegenover therapie voor jezelf? Om helder te krijgen wat jíj wilt?
Hadden jullie voorheen wel goede seks? Was het voor jou ook fijn? Wie neemt het initiatief? Wijs jij hem vaak af of andersom? Knuffelen en kussen jullie nog wel?

En het belangrijkste :
WAT wil Jij? Als jij het voor het zeggen had hoe zou het dan gaan?

Overigens is het niet zo raar dat het snel voorbij is als jullie al heel lang geen seks hadden. Dan is de opgebouwde spanning heel hoog geweest bij hem. Maar waarom dan niet achteraf het fijn voor jou maken zodat jij het ook fijn hebt of wil je dat niet? Je kunt dat toch aangeven?

Ik ben het met je partner eens als jij niet weet wat je wil hoe moet hij het dan raden?

Praat er over samen. Neem desnoods eerst een wijntje tegen de gene.
polonaise schreef: ↑
01-11-2017 07:50
Er was dus seks. Voor het eerst sinds hele lange tijd. Het was geen leuke seks, maar dit is misschien wel een goed signaal.

Heb je vroeger wel van seks genoten TO? Is het ooit meer geweest dan er in meegaan? (sorry als je dit al eens hebt gezegd, ik weet het niet meer)

Toen we net samen waren was het goed en was het ook voor mij fijn.

Iekx schreef: ↑
01-11-2017 09:44
Hoe sta je tegenover therapie voor jezelf? Om helder te krijgen wat jíj wilt?

Ik heb er gehad. Ik weet niet of het geholpen heeft. Ik weet niet hoe het zou zijn als ik er geen had gehad.
PiramideM schreef: ↑
01-11-2017 13:35
Toen we net samen waren was het goed en was het ook voor mij fijn.
Vond hij dat toen ook?
QueenArachnia schreef: ↑
01-11-2017 13:38
Vond hij dat toen ook?

Ik denk van wel.
Doen jullie eigenlijk aan voorspel? Besteedde hij iets van aandacht aan jou?
Je geeft erg summiere antwoorden voor iemand die duidelijk met een hulpvraag komt hier. Wat is dat nou voor antwoord om te zeggen dat je niet weet of de therapie geholpen heeft. Je weet toch hoe je voor de therapie was en wat er daarna veranderd is?

Ik zou als man gillend gek worden van iemand die zo het gesprek uit de weg gaat. Hoe hebben jullie in vredesnaam kinderen gekregen? Ging dat wel in overleg of kwamen die er gewoon per ongeluk?
Nirakkam schreef: ↑
02-11-2017 16:55
Je geeft erg summiere antwoorden voor iemand die duidelijk met een hulpvraag komt hier. Wat is dat nou voor antwoord om te zeggen dat je niet weet of de therapie geholpen heeft. Je weet toch hoe je voor de therapie was en wat er daarna veranderd is?

Ik zou als man gillend gek worden van iemand die zo het gesprek uit de weg gaat. Hoe hebben jullie in vredesnaam kinderen gekregen? Ging dat wel in overleg of kwamen die er gewoon per ongeluk?
Dit dus.
En ik ben een man. Alle lust zou me spontaan ontgaan.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Felix_Urbexicus schreef: ↑
02-11-2017 12:14
Doen jullie eigenlijk aan voorspel? Besteedde hij iets van aandacht aan jou?

Ja, een beetje. Vroeger meer dan nu.

Nirakkam schreef: ↑
02-11-2017 16:55

Mijn kinderen zijn gepland en zeer gewenst.
Ik kan niet één iets opsommen wat ik heb onthouden of wat ik geleerd heb uit de therapie. Ik heb nooit gekozen voor therapie, het werd mij aangeboden als "part of a deal". Ik deed wat andere mensen nodig vonden. De scherpste pijn is eraf. Ik weet niet hoe ik mij zou voelen als ik het niet had gehad. Misschien was het met tijd spontaan beter gaan voelen.
Piramide, kan het zo zijn dat je niet of nauwelijks interesse hebt in seks omdat de kwaliteit gewoon bagger is?

Daarnaast klink je erg eenzaam, je doet duidelijk je uiterste best, maar dat lijk je helemaal in je eentje te doen.

Weet je zelf eigenlijk wat lekker voelt? Weet je man dat ook van je of boeit het hem gewoon niet zoveel of jij er ook plezier uithaalt?

Ben je zo lamgeslagen omdat de seks alleen maar slechter geworden is?

Jij hebt trouwens wél vorderingen gemaakt in de afgelopen weken. Aan het begin van dit topic was je echt niet ingegaan op mijn vraag over voorspel, én je hebt geprobeerd te praten. Jammer dat je man je zo tegenwerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven