Hoeveel attentie mag je van een man verwachten?

06-04-2021 09:30 212 berichten
Mijn man is niet zo heel attent en dat zit me af en toe een beetje dwars. Ik vraag me nu af hoe dat bij anderen zit. Ik weet dat je niet echt moet vergelijken, maar weet niet zo goed wat je mag verwachten.

Mijn man (toen nog vriend) had bijvoorbeeld voor mijn afstuderen geen cadeautje, het huwelijksaanzoek was gewoon praktisch op de bank. Een leuke verrassingsdate of een kleinigheidje na een reis krijg ik eigenlijk nooit en ook toen ik bijvoorbeeld zwanger was, kwam hij niet met een bloemetje of zo.

Voor mij gaat het niet zo zeer om materialisme als in dure cadeaus, maar meer het idee dat hij even nagedacht heeft of moeite heeft gedaan om wat leuks te bedenken. Al is het een normale boterham met kaas als ontbijtje op bed als ik me ziek voel. Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc). Vinden jullie dat ik iets meer attentie van hem mag verwachten of zeur ik nu? En in dat eerste geval, wat is een goede manier om het aan te kaarten?
De grote vraag is wat mij betreft: waarom heb je niet eerder aangegeven dat je dat mist?

Wachten op dat de wereld om je heen precies doet wat je verwacht is een recept voor teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:05
Jij zegt: "maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. "

dat VIND jij wellicht fijn, maar ik heb liever een voetmassage of een flesje wijn, liever geen bloemen
Haar man komt die bloemen ook niet bij jou brengen hoor.
Ik vrees trouwens dat hij ook je voeten niet wil masseren.
Wat eten we vanavond?
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:05
Jij zegt: "maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. "

dat VIND jij wellicht fijn, maar ik heb liever een voetmassage of een flesje wijn, liever geen bloemen
Mijn vriend drinkt al zijn hele leven geen alcohol. Dus ik koop voor hem geen wijn. Ik weet dat hij geen wijn drinkt en hij weet dat ik geen plant wil. Dus dat koop je niet. Maar dat weet je toch van elkaar? Dat jij heel erg gek bent op voetmassages en wijn weet je partner hopelijk ook.
makreel schreef:
06-04-2021 12:12
Haar man komt die bloemen ook niet bij jou brengen hoor.
Ik vrees trouwens dat hij ook je voeten niet wil masseren.
Hij heeft er de diploma's voor dus als ze er voor zou willen betalen komt hij gelijk. Maar hij heeft dus geen verstand van wijn.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 12:13
Mijn vriend drinkt al zijn hele leven geen alcohol. Dus ik koop voor hem geen wijn. Ik weet dat hij geen wijn drinkt en hij weet dat ik geen plant wil. Dus dat koop je niet. Maar dat weet je toch van elkaar? Dat jij heel erg gek bent op voetmassages en wijn weet je partner hopelijk ook.
maar af&toe een bloemetje meebrengen is dus niet iets wat nou eenmaal zo heurt
Alle reacties Link kopieren
en hoe attent ben jij zelf?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:14
maar af&toe een bloemetje meebrengen is dus niet iets wat nou eenmaal zo heurt
Ze heeft het toch of bijzondere dagen of als hij haar een plezier wilt doen? Of lees ik iets anders. (Kan natuurlijk.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:14
maar af&toe een bloemetje meebrengen is dus niet iets wat nou eenmaal zo heurt
Absoluut. Daar word ik blij en gelukkig van. En als hij dan ook nog een massage geeft heb ik helemaal een top dag. Dat hij geen wijntje meedrinkt zie ik door de vingers.
VGM1980 schreef:
06-04-2021 12:16
en hoe attent ben jij zelf?
Behoorlijk attent.
VGM1980 schreef:
06-04-2021 12:16
en hoe attent ben jij zelf?
Staat in de OP:
Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc).
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
06-04-2021 12:16
Ze heeft het toch of bijzondere dagen of als hij haar een plezier wilt doen? Of lees ik iets anders. (Kan natuurlijk.)
sneeuwitje zegt:
Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis.

en dat mag haar mening zijn, maar het is geen algemeen aanvaarde regel voor relaties
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
06-04-2021 12:19
Staat in de OP:
en dat kunnen allemaal dingen zijn, die hij ziet in de categorie: deur open houden
best leuk hoor, maar niet waar hij gelukkig van wordt
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:21
sneeuwitje zegt:
Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis.

en dat mag haar mening zijn, maar het is geen algemeen aanvaarde regel voor relaties
Dat allemaal leuk en aardig slaat op de opmerking van mijn vriend dat hij liever die plant zou kopen. Dus je slaat in deze zin op mijn vriend. Ik zeg dus niet dat het een algemeen aanvaarde regel is voor relaties is dat mannen bloemen moeten kopen. Ik heb dit alleen dus wel gemeen met de TO. Maar ik denk wel dat wij hier niet perse een uitzondering in zijn. En ik verwacht deze dus niet elke week of elke maand, maar zo nu en dan. Een keertje op mijn verjaardag en bijvoorbeeld met moederdag. Dat vind ik fijn.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:21
sneeuwitje zegt:
Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis.

en dat mag haar mening zijn, maar het is geen algemeen aanvaarde regel voor relaties
Ik denk dat ze dat tegen haar vriend heeft gezegd. Niet in het algemeen.
Dus wees niet bang, er is geen regel dat je bloemen moet meenemen of een wet dat je geen boeketje mag weigeren.

Volgens mij is het trouwens best een soort van algemeen aanvaard gebruik om af en toe een bloemetje mee te nemen voor iemand, tenzij je weet dat iemand een hekel heeft aan bloemen - zoals jij - maar goed, het is niet een hele buitenissige gewoonte. En sowieso, iets liefs doen voor je geliefde lijkt me eerder normaal dan absurd, en wat dat liefs dan is, moeten mensen maar aan elkaar aangeven. Zoals Sneeuwitje dus heeft gedaan bij haar verkering.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:22
en dat kunnen allemaal dingen zijn, die hij ziet in de categorie: deur open houden
best leuk hoor, maar niet waar hij gelukkig van wordt
Dat vind ik dus raar.

Als hij weet dat z'n vriendin heel gelukkig wordt als hij af en toe de deur voor haar open houdt, waarom zou hij dan willen volhouden dat hij het maar onzin vindt en dat hij dat dus niet doet? De deur openhouden kost je niks extra's, je maakt er je geliefde blij mee en dat is toch de bedoeling in een relatie, dat je elkaar een beetje blij maakt als je dat kunt?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 12:33
Dat allemaal leuk en aardig slaat op de opmerking van mijn vriend dat hij liever die plant zou kopen. Dus je slaat in deze zin op mijn vriend. Ik zeg dus niet dat het een algemeen aanvaarde regel is voor relaties is dat mannen bloemen moeten kopen. Ik heb dit alleen dus wel gemeen met de TO. Maar ik denk wel dat wij hier niet perse een uitzondering in zijn. En ik verwacht deze dus niet elke week of elke maand, maar zo nu en dan. Een keertje op mijn verjaardag en bijvoorbeeld met moederdag. Dat vind ik fijn.
aha, nou ja en daarom reageerde dus iemand "en bepaal jij dat", op jouw post
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
06-04-2021 12:46
Dat vind ik dus raar.

Als hij weet dat z'n vriendin heel gelukkig wordt als hij af en toe de deur voor haar open houdt, waarom zou hij dan willen volhouden dat hij het maar onzin vindt en dat hij dat dus niet doet? De deur openhouden kost je niks extra's, je maakt er je geliefde blij mee en dat is toch de bedoeling in een relatie, dat je elkaar een beetje blij maakt als je dat kunt?
en vandaar het woordje "kunnen"
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:49
aha, nou ja en daarom reageerde dus iemand "en bepaal jij dat", op jouw post
Dat interpreteerde ik ook als een opmerking over mijn relatie. Dus dat ik dit bepaal in mijn relatie. Maar ik vind zelf bepalen wel erg sterk aangezet.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 12:33
Dat allemaal leuk en aardig slaat op de opmerking van mijn vriend dat hij liever die plant zou kopen. Dus je slaat in deze zin op mijn vriend. Ik zeg dus niet dat het een algemeen aanvaarde regel is voor relaties is dat mannen bloemen moeten kopen. Ik heb dit alleen dus wel gemeen met de TO. Maar ik denk wel dat wij hier niet perse een uitzondering in zijn. En ik verwacht deze dus niet elke week of elke maand, maar zo nu en dan. Een keertje op mijn verjaardag en bijvoorbeeld met moederdag. Dat vind ik fijn.
Dan had ik het goed begrepen.
Als je dan wel attent bent, doe het dan ook goed, dus iets dat die ander ook leuk vindt en niet je eigen mening er door drukken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
06-04-2021 12:22
en dat kunnen allemaal dingen zijn, die hij ziet in de categorie: deur open houden
best leuk hoor, maar niet waar hij gelukkig van wordt
Idd.
Wanneer ging jij nog eens spontaan op je knieën?
Om het even platvloers te maken.

Zelf koop ik zelden iets speciaals voor partner, omdat voeding en bloemen hier niet tellen omdat we daar allebei van houden.
Moirmel schreef:
06-04-2021 14:01
Idd.
Wanneer ging jij nog eens spontaan op je knieën?
Om het even platvloers te maken.

Zelf koop ik zelden iets speciaals voor partner, omdat voeding en bloemen hier niet tellen omdat we daar allebei van houden.
Hardop gelachen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook zo. Ik moet heel duidelijk aangeven wat ik ‘verwacht’ en niet hopen dat hij het uit zichzelf doet.
Ik was laatst jarig en ik heb gezegd: ik zou het heel leuk vinden om verrast te worden.
En dat heeft hij gedaan. Paar kleine dingetjes gekocht die ik niet gevraagd had. En ik vond het echt leuk.
Natuurlijk is het echt spontane er af, maar dit werkt prima. Ik kan hem niet veranderen.
Je mag zoveel attentie verwachten als in de mogelijkheden, kunnen en willen ligt van je partner én wat je duidelijk hebt aangegeven aan wat jou blij maakt. De nadruk ligt wel op verwachting en het uitspreken daarvan. Het garandeert niks of niet zoveel maar communiceren over wat je prettig vindt lijkt mij sowieso een basis vereiste in een relatie.

Mijn partner heeft mij gevraagd hem te wijzen op wanneer hij attent(er) mag zijn. Hij weet dat niet altijd maar ik vind het niet erg want ik merk uit zoveel andere dingen dat hij om me geeft, aan mij denkt en me graag blij ziet. Dat is voor mij voldoende en dat vertel ik hem ook. Omgekeerd weet ik waar hij blij van wordt en doe dat met plezier voor hem en soms extra.

Punt is of jij zonder de attenties van je man duidelijk voelt dat hij om je geeft en aan je denkt en of je die waardering ook uit naar hem. Angst in relaties is vaak dat de partner voor vanzelfsprekend wordt genomen en daaruit kan weer wrok en afstand van elkaar uit voortvloeien.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
06-04-2021 14:01
Idd.
Wanneer ging jij nog eens spontaan op je knieën?
Om het even platvloers te maken.

nou ja, platvloers of niet
Ik denk wel, dat je het als vrouw vrij gemakkelijk hebt, om je man een leuke relatie te laten hebben.
beer and blowjobs en niet te veel aan zijn kop zaniken
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is niet zo van de cadeaus maar hij nam van een vriendenreis naar Dublin een geluksketting voor me mee. Ik had het niet verwacht en vond het erg leuk. Het is best mogelijk dat alle vrienden hetzelfde hebben gekocht voor hun vrouwen maar dat geeft niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven