Hoeveel meebetalen?

19-01-2018 17:01 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een vraag want ik ga twijfelen aan mezelf....

Sinds een maand of 9 woon ik samen met mijn vriend. Nou ja, samenwonen nog niet officieel want dat gaat financieel niet...

Ik werk na de break up met míjn ex 45 uur per week. Ik heb twee kinderen uit mijn vorige relatie. Ik woon nog in ons oude huis (huur) en in principe is dit net te doen. Geen huurtoeslag maar wel kgb en zorgtoeslag.
Min vriend werkt 28 uur op contract. Het is seizoenswerk dus in de winter zit hij vaak vier dagen betaald thuis en in de zomer werkt hij vaak wel 40 uur voor hetzelfde salaris. Hij verdiend hiermee rond de 1200 euro. Ikzelf heb om en nabij de 1800 euro (excl toeslagen). Omdat ik wat schulden moet afbetalen heb ik per maand niets tot weinig over. Ik betaal vaak de boodschappen en verder alle vaste lasten. Min vriend betaald vaker de leuke dingen en doet wat kleine boodschappen maar meer niet. Daarbij voel ik me geroepen om ook eens mijn portomonnee te trekken omdat ik niet wil profiteren. Maar ik heb eigenlijk geen geld voor leuke dingen op deze manier. Mijn vaste lasten zijn zeg 1100 euro. Hierin zit de huur , het water, gas ,elektra, tv internet ,Netflix en de gemeentelijke belastingen etc. Eigenlijk alles dus waarvan we samen gebruik maken. Mijn vriend zegt dat dit zijn droombaan is een dat hij geen andere baan van wil zoeken. Ik wil gewoon dat hij een vast b bedrag meebetaald maar hij lijkt het niet te begrijpen. Ik betaal natuurlijk ook de opvang en mijn verzekeringen en mijn aflossing (Nog twee maanden 400.-) Hij heeft zijn auto en verzekeringen (ook toeslag) en verder geen kosten nu.
Wanneer ik naar rato zou berekenen zegt hij dat er voor hem te weinig overblijft. Maar voor mij nu dus niets !
Waneer ik zeg dat hij het zonder mij ook niet ging redden met deze baan zegt hij dat hij dat dan ook niet gedaan zou hebben ivm de kosten. Hij komt van zijn ouders thuis maar ik twijfel oid hij het niet snapt of dat hij het wel lekker vindt zo.
Ik wil heel graag met hem een toekomt opbouwen en hij zegt op termijn ook een kindje te willen samen. Ik wil dat heel graag maar ik zie het op deze manier niet gebeuren omdat het financieel niet haalbaar is voor ons op deze manier.
Ik wil graag zelfstandig zijn maar de kosten van water etc worden toch hoger, zeker als hij 4 dagen thuis zit.
Wat is redelijk om te vragen om mee te betalen?

Voorbeeld; ik kreeg een pittige afrekening van de energie. Ik gaf aan het niet ineens te kunnen betalen en hij zegt ; dan moet je even bellen...
Ik merk dat mijn houding tegenover hem hierdoor veranderd....
Die jongen gaat je nog veel geld kosten. Wees niet zo wanhopig en zet hem eruit.
Alle reacties Link kopieren
Kan je wat met de reacties to? Heb je door dat wat je aan het doen bent niet alleen heel dom is maar ook illegaal?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier weer een hoop onzin over de toeslagen geschreven.

Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.

Dus to raakt helemaal haar toeslagen niet kwijt omdat ze officier zou gaan samenwonen.

Alleen voor de huurtoeslag zou het inkomen van vriend bij haar inkomen opgeteld worden.

Maar die toeslag ontvangt ze niet.

Toch kan to de zorgtoeslag gaan terugbetalen want met een inkomen van 1800 netto per maand ligt je bruto inkomen boven de grens waarbij je nog toeslag krijgt.

Verder vind ik het waanzin dat vriend een andere baan zou moeten zoeken als dit zijn droombaan is. Zijn inkomen is niet super hoog maar er zijn heel wat vrouwen die samenwonen die minder binnen brengen.

Als de vriend van To in de praktijk altijd bij to is dan is het wel logisch dat hij meebetaald.

Wat is de reden dat hij niet wil meebetalen.

To geeft aan dat hij vindt dat hij dan te weinig over houdt voor zich zelf.

Tja op eigen benen staan is nou e eenmaal duurder dan verblijven in hotel mama.

Aan de andere kant geeft to aan dat hij bijna altijd de leuke dingen betaald. Hoeveel is hij daar per maand aan kwijt?

Als To verwacht dat hij van alles onderneemt met haar en eventueel met haar en de kinderen en daarbij telkens zijn portemonnee trekt kan hij daar ook veel geld an kwijt zijn.

Dan kan het een oplossing zijn om af te spreken om minder leuke dingen te doen die geld kosten zodat hij meer ruimte heeft om mee te betalen aan de normale kosten.

Maar als To het idee heeft dat hij alleen maar van haar wil profiteren kan ze hem beter buitenzetten.
Alle reacties Link kopieren
Als hij zo’n gouden pik heeft, laatje hem toch alleen in het weekend langskomen ?

Met die tas vol boodschappen!

Hoewel ik bang ben dat hij dan snel een andere weldoenster zal zoeken.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook beide salarissen op een hoop gooien voor vaste lasten, vakanties etc. En dat jullie dan ieder een bedrag hebben om zelf te besteden. Bijv. Ieder 250 euro per maand.

Maar heel eerlijk? Ik zou hem eruit knikkeren.
sugarmiss schreef:
19-01-2018 19:44
Er wordt hier weer een hoop onzin over de toeslagen geschreven.

Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.


Dus to raakt helemaal haar toeslagen niet kwijt omdat ze officier zou gaan samenwonen.

Alleen voor de huurtoeslag zou het inkomen van vriend bij haar inkomen opgeteld worden.

Maar die toeslag ontvangt ze niet.

Toch kan to de zorgtoeslag gaan terugbetalen want met een inkomen van 1800 netto per maand ligt je bruto inkomen boven de grens waarbij je nog toeslag krijgt.

Verder vind ik het waanzin dat vriend een andere baan zou moeten zoeken als dit zijn droombaan is. Zijn inkomen is niet super hoog maar er zijn heel wat vrouwen die samenwonen die minder binnen brengen.

Als de vriend van To in de praktijk altijd bij to is dan is het wel logisch dat hij meebetaald.

Wat is de reden dat hij niet wil meebetalen.

To geeft aan dat hij vindt dat hij dan te weinig over houdt voor zich zelf.

Tja op eigen benen staan is nou e eenmaal duurder dan verblijven in hotel mama.

Aan de andere kant geeft to aan dat hij bijna altijd de leuke dingen betaald. Hoeveel is hij daar per maand aan kwijt?

Als To verwacht dat hij van alles onderneemt met haar en eventueel met haar en de kinderen en daarbij telkens zijn portemonnee trekt kan hij daar ook veel geld an kwijt zijn.

Dan kan het een oplossing zijn om af te spreken om minder leuke dingen te doen die geld kosten zodat hij meer ruimte heeft om mee te betalen aan de normale kosten.

Maar als To het idee heeft dat hij alleen maar van haar wil profiteren kan ze hem beter buitenzetten.
Zodra er op hetzelfde adres ook een kind is ingeschreven, niet per se van het stel samen, is de kans levensgroot dat hij wel degelijk toeslagpartner is bij samenwonen. Volgens mij ongeveer 100%.
Alle reacties Link kopieren
'Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.'

Echt? Dus je kunt gewoon gaan samenwonen en extra kgb en kot blijven ontvangen omdat je alleenstaand bent/ervoor kiest geen toeslagpartners te worden?!
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
19-01-2018 20:24
'Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.'

Echt? Dus je kunt gewoon gaan samenwonen en extra kgb en kot blijven ontvangen omdat je alleenstaand bent/ervoor kiest geen toeslagpartners te worden?!
Nee. En toen geeft zelf ook al aan dat ze toeslagen kwijt raakt als ze officieel gaat samen wonen.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
TO, krijg je toevallig ook PA van je ex?
Die kan volgens mij ook nog eens moeilijk gaan doen als je officieel, of in ieder geval zo goed als, samenwoont
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Hetismogelijk schreef:
19-01-2018 20:24
'Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.'

Echt? Dus je kunt gewoon gaan samenwonen en extra kgb en kot blijven ontvangen omdat je alleenstaand bent/ervoor kiest geen toeslagpartners te worden?!

Nee. Vul de situatie van TO maar in:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/

Haar vriend is echt toeslagpartner.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-01-2018 20:36
Nee. Vul de situatie van TO maar in:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/

Haar vriend is echt toeslagpartner.
Gelukkig maar. Ik zou dat niet terecht vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties. Ik snap dat dit niet kan en ik weet ook wel dat het niet mag inmiddels blijkbaar. Daar ga ik wat aan doen en ik zal het zeker ook meenemen in het gesprek. Hierdoor ga ik natuurlijk ijn de problemen komen en dat moet veranderen.
Wat betreft de leuke dingen; Ik heb het over bijvoorbeeld de film oid. Niet over vakanties of weekendjes weg. En zoals ik zei, ik betaal dus zelf ook nog steeds vaak die dingen. Gewoon omdat ik niet afhankelijk wil lijken😶😂 ik ga toch nogmaals het gesprek aan en zeggen dat dit echt moet veranderen omdat dit geen toekomst heeft op deze manier, voor niemand.
Wat een parel weer. En dan komt er straks nog een lieeffffdussssbeeebiieee bij. Daar gaat hij de boel wel voor betalen?! en jou kinderen mogen op oude gympen rondlopen, omdat jij het niet kan bolwerken, maar wel de helft van kind 3 moet betalen?! Gewoon even benieuwd hoe hij dat allemaal ziet. Buiten dat ik zelf geen voorstander ben van 'een tweede leg' omdat ik het zielig vind voor de andere kinderen. Stuur hem terug naar zn moeder en ga aan je toekomst werken, samen met de twee kindjes die je al hebt!
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 20:47
Dank jullie wel voor de reacties. Ik snap dat dit niet kan en ik weet ook wel dat het niet mag inmiddels blijkbaar. Daar ga ik wat aan doen en ik zal het zeker ook meenemen in het gesprek. Hierdoor ga ik natuurlijk ijn de problemen komen en dat moet veranderen.
Wat betreft de leuke dingen; Ik heb het over bijvoorbeeld de film oid. Niet over vakanties of weekendjes weg. En zoals ik zei, ik betaal dus zelf ook nog steeds vaak die dingen. Gewoon omdat ik niet afhankelijk wil lijken😶😂 ik ga toch nogmaals het gesprek aan en zeggen dat dit echt moet veranderen omdat dit geen toekomst heeft op deze manier, voor niemand.
Je wilt niet afhankelijk lijken maar dat doe je dus wel. Dat moet je verder zelf weten natuurlijk maar met het frauderen kan je alles kwijt raken wat je opgebouwt hebt. Er hoeft er maar eentje bij de belastingdienst te klikken en je bent heel zwaar de lul.

Verder snap ik niet wat je met zo'n man moet maar dat terzijde. Want hij gaat niet veranderen, hij vind het wel prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Vriendlief is pas toeslagpartner als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
19-01-2018 21:24
Vriendlief is pas toeslagpartner als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Dat lijkt mij wat al te simpel. Zo zou iedereen die een uitkering heeft of toeslagen ontvangt kunnen gaan samenwonen met iemand die ook een inkomen heeft zonder dat dit gevolgen heeft voor de uitkering/toeslagen. Het enige wat je dan hoeft te doen is op papier niet samen te wonen.
Creativity is intelligence having fun
Kirby schreef:
19-01-2018 21:28
Dat lijkt mij wat al te simpel. Zo zou iedereen die een uitkering heeft of toeslagen ontvangt kunnen gaan samenwonen met iemand die ook een inkomen heeft zonder dat dit gevolgen heeft voor de uitkering/toeslagen. Het enige wat je dan hoeft te doen is op papier niet samen te wonen.
Precies. En daarom wordt er wel degelijk veelvuldig gecontroleerd op op papier niet, maar in de praktijk toch samenwonen. Op basis van steekproeven, vermoedens of meldingen.
sugarmiss schreef:
19-01-2018 19:44
Er wordt hier weer een hoop onzin over de toeslagen geschreven.

Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.

Dus to raakt helemaal haar toeslagen niet kwijt omdat ze officier zou gaan samenwonen.

Alleen voor de huurtoeslag zou het inkomen van vriend bij haar inkomen opgeteld worden.

Maar die toeslag ontvangt ze niet.

Toch kan to de zorgtoeslag gaan terugbetalen want met een inkomen van 1800 netto per maand ligt je bruto inkomen boven de grens waarbij je nog toeslag krijgt.

Verder vind ik het waanzin dat vriend een andere baan zou moeten zoeken als dit zijn droombaan is. Zijn inkomen is niet super hoog maar er zijn heel wat vrouwen die samenwonen die minder binnen brengen.

Als de vriend van To in de praktijk altijd bij to is dan is het wel logisch dat hij meebetaald.

Wat is de reden dat hij niet wil meebetalen.

To geeft aan dat hij vindt dat hij dan te weinig over houdt voor zich zelf.

Tja op eigen benen staan is nou e eenmaal duurder dan verblijven in hotel mama.

Aan de andere kant geeft to aan dat hij bijna altijd de leuke dingen betaald. Hoeveel is hij daar per maand aan kwijt?

Als To verwacht dat hij van alles onderneemt met haar en eventueel met haar en de kinderen en daarbij telkens zijn portemonnee trekt kan hij daar ook veel geld an kwijt zijn.

Dan kan het een oplossing zijn om af te spreken om minder leuke dingen te doen die geld kosten zodat hij meer ruimte heeft om mee te betalen aan de normale kosten.

Maar als To het idee heeft dat hij alleen maar van haar wil profiteren kan ze hem beter buitenzetten.
Grappig dat je anderen verwijt onzin te schrijven. Wanneer er een minderjarige kind aanwezig is (of meerdere) wordt degene met wie je samenwoont automatisch je toeslagpartner. Ongeacht of het kind van 1 van beide is of van allebei.
Sjaantje37 schreef:
19-01-2018 21:24
Vriendlief is pas toeslagpartner als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Eh ja en als hij niet staat ingeschreven terwijl ze feitelijk wel samenwonen, is het fraude.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/

als er een minderjarig kind is, is medebewoner toeslagpartner (geldt niet bij onderhuur).
vivautrecht85 schreef:
19-01-2018 21:56
Eh ja en als hij niet staat ingeschreven terwijl ze feitelijk wel samenwonen, is het fraude.

en dit dus
Jullie gezamenlijke inkomen is meer dan 3000 euro. Er zijn heel wat gezinnen die het met minder moeten doen. Over die toeslagen heb je wel genoeg gehoord, den ik.

Ik begrijp alleen niet dat jij het accepteert dat hij niet meebetaalt. HOEZO NIET? Hij vreet toch ook de koelkast mee leeg, gebruikt de wasmachine, zit warm, kan warm douchen.. Ga op je strepen staan TO.
Is de optie "Zijn spullen in dozen naar zijn ouders brengen en de huissloten vervangen" al genoemd?

Hij wil jou betalen wat er 'overblijft'. Dat gaat hij maar aan zijn toekomstige huisbaas en energieleverancier vertellen: "Ik betaal jullie als er wat overblijft."

TO, Wat voor voorbeeld geef je aan je kinderen?
Leer je je zoon dat vrouwen vernederd mogen worden?
Leer je je dochter dat een vrouw moet zwoegen terwijl haar partner zit te gamen naast de centrale verwarming?
Heb je je kinderen verteld dat ze moeten jokken over de inwonende vriend van mamma? Dat ze een geheim moeten bewaren over jullie samenwonen?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-01-2018 19:44
Er wordt hier weer een hoop onzin over de toeslagen geschreven.

Tegenwoordig kun je als je samenwoont kiezen of je partner wel of niet je toeslagparter is. Tenzij je samen een huis hebt gekocht of samen kinderen hebt.
Dat is hier niet het geval.

Dus to raakt helemaal haar toeslagen niet kwijt omdat ze officier zou gaan samenwonen.

Alleen voor de huurtoeslag zou het inkomen van vriend bij haar inkomen opgeteld worden.

Maar die toeslag ontvangt ze niet.

Toch kan to de zorgtoeslag gaan terugbetalen want met een inkomen van 1800 netto per maand ligt je bruto inkomen boven de grens waarbij je nog toeslag krijgt.

Verder vind ik het waanzin dat vriend een andere baan zou moeten zoeken als dit zijn droombaan is. Zijn inkomen is niet super hoog maar er zijn heel wat vrouwen die samenwonen die minder binnen brengen.

Als de vriend van To in de praktijk altijd bij to is dan is het wel logisch dat hij meebetaald.

Wat is de reden dat hij niet wil meebetalen.

To geeft aan dat hij vindt dat hij dan te weinig over houdt voor zich zelf.

Tja op eigen benen staan is nou e eenmaal duurder dan verblijven in hotel mama.

Aan de andere kant geeft to aan dat hij bijna altijd de leuke dingen betaald. Hoeveel is hij daar per maand aan kwijt?

Als To verwacht dat hij van alles onderneemt met haar en eventueel met haar en de kinderen en daarbij telkens zijn portemonnee trekt kan hij daar ook veel geld an kwijt zijn.

Dan kan het een oplossing zijn om af te spreken om minder leuke dingen te doen die geld kosten zodat hij meer ruimte heeft om mee te betalen aan de normale kosten.

Maar als To het idee heeft dat hij alleen maar van haar wil profiteren kan ze hem beter buitenzetten.
Wauw....wat een stelligheid bij z'n onzin. Ik zou me wat beter informeren als ik jou was want dit kun je helemaal niet kiezen. En al helemaal niet tegenwoordig. Deze wet is juist ontstaan ivm de vele samengestelde gezinnen waarbij niet meer getrouwd wordt. Deze wet is door Pieter Omzigt bedacht (CDA) en ingegaan is in 2012.

artikel 3 lid 2 sub e AWIR (Algemene wet inkomensafhankelijke regeling).
die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander;

Oftewel...vertaald, als er een kind van één van beide op het adres woont ben je toeslagpartner. Is het kind van beide of alleen erkent door de ander? Dan artikel 3 lid 2 sub a of sub b AWIR.
Dus er wordt geen onzin geschreven door al die andere.
summerheat schreef:
19-01-2018 22:40
Wauw....wat een stelligheid bij z'n onzin. Ik zou me wat beter informeren als ik jou was want dit kun je helemaal niet kiezen. En al helemaal niet tegenwoordig. Deze wet is juist ontstaan ivm de vele samengestelde gezinnen waarbij niet meer getrouwd wordt. Deze wet is door Pieter Omzigt bedacht (CDA) en ingegaan is in 2012.

artikel 3 lid 2 sub e AWIR (Algemene wet inkomensafhankelijke regeling).
die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander;

Oftewel...vertaald, als er een kind van één van beide op het adres woont ben je toeslagpartner. Is het kind van beide of alleen erkent door de ander? Dan artikel 3 lid 2 sub a of sub b AWIR.
Dus er wordt geen onzin geschreven door al die andere.
Haha heerlijk he, zo iemand die anderen verwijt onzin te schrijven.

Vind het prima regelgeving juist voor dit soort gevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven