Hoeveel meebetalen?

19-01-2018 17:01 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een vraag want ik ga twijfelen aan mezelf....

Sinds een maand of 9 woon ik samen met mijn vriend. Nou ja, samenwonen nog niet officieel want dat gaat financieel niet...

Ik werk na de break up met míjn ex 45 uur per week. Ik heb twee kinderen uit mijn vorige relatie. Ik woon nog in ons oude huis (huur) en in principe is dit net te doen. Geen huurtoeslag maar wel kgb en zorgtoeslag.
Min vriend werkt 28 uur op contract. Het is seizoenswerk dus in de winter zit hij vaak vier dagen betaald thuis en in de zomer werkt hij vaak wel 40 uur voor hetzelfde salaris. Hij verdiend hiermee rond de 1200 euro. Ikzelf heb om en nabij de 1800 euro (excl toeslagen). Omdat ik wat schulden moet afbetalen heb ik per maand niets tot weinig over. Ik betaal vaak de boodschappen en verder alle vaste lasten. Min vriend betaald vaker de leuke dingen en doet wat kleine boodschappen maar meer niet. Daarbij voel ik me geroepen om ook eens mijn portomonnee te trekken omdat ik niet wil profiteren. Maar ik heb eigenlijk geen geld voor leuke dingen op deze manier. Mijn vaste lasten zijn zeg 1100 euro. Hierin zit de huur , het water, gas ,elektra, tv internet ,Netflix en de gemeentelijke belastingen etc. Eigenlijk alles dus waarvan we samen gebruik maken. Mijn vriend zegt dat dit zijn droombaan is een dat hij geen andere baan van wil zoeken. Ik wil gewoon dat hij een vast b bedrag meebetaald maar hij lijkt het niet te begrijpen. Ik betaal natuurlijk ook de opvang en mijn verzekeringen en mijn aflossing (Nog twee maanden 400.-) Hij heeft zijn auto en verzekeringen (ook toeslag) en verder geen kosten nu.
Wanneer ik naar rato zou berekenen zegt hij dat er voor hem te weinig overblijft. Maar voor mij nu dus niets !
Waneer ik zeg dat hij het zonder mij ook niet ging redden met deze baan zegt hij dat hij dat dan ook niet gedaan zou hebben ivm de kosten. Hij komt van zijn ouders thuis maar ik twijfel oid hij het niet snapt of dat hij het wel lekker vindt zo.
Ik wil heel graag met hem een toekomt opbouwen en hij zegt op termijn ook een kindje te willen samen. Ik wil dat heel graag maar ik zie het op deze manier niet gebeuren omdat het financieel niet haalbaar is voor ons op deze manier.
Ik wil graag zelfstandig zijn maar de kosten van water etc worden toch hoger, zeker als hij 4 dagen thuis zit.
Wat is redelijk om te vragen om mee te betalen?

Voorbeeld; ik kreeg een pittige afrekening van de energie. Ik gaf aan het niet ineens te kunnen betalen en hij zegt ; dan moet je even bellen...
Ik merk dat mijn houding tegenover hem hierdoor veranderd....
Alle reacties Link kopieren
_Isolde_ schreef:
19-01-2018 22:28
Is de optie "Zijn spullen in dozen naar zijn ouders brengen en de huissloten vervangen" al genoemd?

Hij wil jou betalen wat er 'overblijft'. Dat gaat hij maar aan zijn toekomstige huisbaas en energieleverancier vertellen: "Ik betaal jullie als er wat overblijft."

TO, Wat voor voorbeeld geef je aan je kinderen?
Leer je je zoon dat vrouwen vernederd mogen worden?
Leer je je dochter dat een vrouw moet zwoegen terwijl haar partner zit te gamen naast de centrale verwarming?
Heb je je kinderen verteld dat ze moeten jokken over de inwonende vriend van mamma? Dat ze een geheim moeten bewaren over jullie samenwonen?
En dit! Naast alle toeslagdingen en adresfraude. Welk voorbeeld wil je zijn voor je kinderen?
Pak je eigenwaarde bij elkaar en leg je eisenpakket op tafel. Accepteert hij het niet? Dan weet je gelijk dat er geen toekomst inzit met hem. Dit is geen gelijkwaardige relatie.
Sjaantje37 schreef:
19-01-2018 21:24
Vriendlief is pas toeslagpartner als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Ja maar als blijkt dat hij 7 dagen per week logeert is het fraude en mag je alle toeslagen incl boete betalen.

Volgens mij mag je in geval van toeslagen 2 na nachten pw een loge hebben.

Bij een vriendin en een kennis hebben ze eens een onderzoek ingesteld. Bij mijn vriendin sliep haar vriend er alleen het weekend en had hij daar geen persoonlijke spullen liggen. Bij de kennis lag er kleding van haar vriend en persoonlijke bezittingen en was duidelijk te zien dat haar vriend er 7 dagen pw "logeerde". Zij zit nu flink in de problemen.

Zou hem dus vriendelijk verzoeken zich in te schrijven EN mee te betalen aan de vaste lasten. Of weer terug te gaan naar zijn ouders.
Ik zou er dan voor kiezen om alles op een hoop te gooien en naar rato "zakgeld" over te maken naar eigen rekeningen. Zo ziet hij in dat hij veel minder inbrengt en ziet hij wellicht de noodzaak meer te werken om ook meer over te houden.

Als.joiw vriend minder werkt en jij 40+ werkt, past hij dan op de.kinderen als hij thuis is zodat jij geen opvang hoeft in te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 20:47
Dank jullie wel voor de reacties. Ik snap dat dit niet kan en ik weet ook wel dat het niet mag inmiddels blijkbaar. Daar ga ik wat aan doen en ik zal het zeker ook meenemen in het gesprek. Hierdoor ga ik natuurlijk ijn de problemen komen en dat moet veranderen.
Wat betreft de leuke dingen; Ik heb het over bijvoorbeeld de film oid. Niet over vakanties of weekendjes weg. En zoals ik zei, ik betaal dus zelf ook nog steeds vaak die dingen. Gewoon omdat ik niet afhankelijk wil lijken😶😂 ik ga toch nogmaals het gesprek aan en zeggen dat dit echt moet veranderen omdat dit geen toekomst heeft op deze manier, voor niemand.

Wist je echt niet dat dit niet mag?
I wanna live my life with the volume full!
Bij zo’n onderzoek komen ze amper nog tandenborstels tellen hoor. Ze kijken vooral naar je betaalverkeer. En social media vinden ze ook heel handig. Zo’n onderzoek wil je echt niet krijgen. Weg elke vorm van privacy. Je mag zelfs verantwoorden of je gezamenlijk kindercadeautjes koopt.
Keetjetippel83 schreef: ↑19-01-2018 20:47
"ik ga toch nogmaals het gesprek aan en zeggen dat dit echt moet veranderen omdat dit geen toekomst heeft op deze manier, voor niemand. "

Ik heb een dergelijke situatie meegemaakt. Alleen dan zonder kinderen.

Weet je wat mijn vriendje deed, elke keer dat ik het gesprek aanging?
Twee dingen:
1. Mij kleineren. Op allerlei manieren insinueren dat ik gek was, of niet liefdevol genoeg, enz.
2. Hij vertelde me dat ik moest wachten. Wachten tot ... (datum over een aantal maanden), want dan zou alles anders zijn.

Jouw vriendje gaat jou ook vernederen en vertellen dat je moet wachten. Dan zegt hij bijvoorbeeld dat je moet wachten tot juli. In juli zijn de verwarmingskosten lager en heeft hij meer werk en krijgt hij misschien promotie/salarisverhoging. Je wil toch wel wachten op hem? Als je van hem houdt, dan wacht je op hem. Vertrouw je hem soms niet? Ben je soms vergeten dat hij vorig jaar een keer aspirines voor je heeft gekocht, toen je hoofdpijn had? Precies. Die vijf maandjes wachten kan je toch wel opbrengen, uit liefde.

En als jij zegt dat je NU verandering wil, dan gaat hij je Juffertje Ongeduld noemen of beweren dat je een borderline persoonlijkheid bent.

Op die manier zit je komende december nog steeds aan hem vast en is er helemaal niets veranderd.

Of misschien gaat hij € 75 per maand aan je betalen en daar moet jij dan heel dankbaar voor zijn. "Je wilde toch geld van me. Hier is het. Wat zeur je nou. Wat doe je toch weer moeilijk, meisje."
Alle reacties Link kopieren
Even off-topic maar de vader van mijn kind noemde de alimentatie voor zijn kind kijkgeld...tja...
Alle reacties Link kopieren
Excuses ik dacht dat je alleen verplicht toeslagpartners werd als het kind voor beiden het eigen kind is.

Maar dat het kind van een van beiden is, is blijkbaar voldoende om toeslagpartners te worden.
sugarmiss schreef:
20-01-2018 17:48
Excuses ik dacht dat je alleen verplicht toeslagpartners werd als het kind voor beiden het eigen kind is.

Maar dat het kind van een van beiden is, is blijkbaar voldoende om toeslagpartners te worden.
Ja, je haalt toeslagpartner en fiscaal partner door elkaar denk ik. Dat zijn weer twee verschillende dingen. Hierin is een aantal jaar geleden een en ander gewijzigd.
TO, kom je nog in dit topic terug?

Als je tegen je vriend zegt "Ik wil dat jij meer betaalt.", dan neemt hij dat letterlijk. Als hij de afgelopen maanden €30 heeft betaald, en deze maand betaalt hij € 35, dan heeft hij "meer betaald".

Als je tegen hem zegt: "Ik wil dat je met ingang van januari € 650 per maand aan me betaalt voor huur, energie, water, levensmiddelen.", dan vraag je een realistisch bedrag. En als hij dan nog zegt: "Zeurpiet. Ik betaal je als ik iets overhoud.", dan weet je waar je aan toe bent. Namelijk dat je een profiteur in je huis hebt wonen.
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 20:47
ik ga toch nogmaals het gesprek aan en zeggen dat dit echt moet veranderen omdat dit geen toekomst heeft op deze manier, voor niemand.
Ben je inmiddels het gesprek aangegaan?
Zo niet, ik zou geen gesprek aangaan.Ik zou vriendelijk maar beslist meedelen dat vriend x euro per maand dient bij te dragen of anders deze week nog kan verkassen.
Alle reacties Link kopieren
_Isolde_ schreef:
20-01-2018 21:23
TO, kom je nog in dit topic terug?

Als je tegen je vriend zegt "Ik wil dat jij meer betaalt.", dan neemt hij dat letterlijk. Als hij de afgelopen maanden €30 heeft betaald, en deze maand betaalt hij € 35, dan heeft hij "meer betaald".

Als je tegen hem zegt: "Ik wil dat je met ingang van januari € 650 per maand aan me betaalt voor huur, energie, water, levensmiddelen.", dan vraag je een realistisch bedrag. En als hij dan nog zegt: "Zeurpiet. Ik betaal je als ik iets overhoud.", dan weet je waar je aan toe bent. Namelijk dat je een profiteur in je huis hebt wonen.
Dit dus. Een duidelijk bedrag uitrekenen en zeggen dat hij dat vanaf 1 feb betaalt. Krijg je een hoop blabla en excuses... dan weet je hoe gemotiveert hij is om dit te laten slagen. Dus ik verwacht dat ie dan mag gaan. Kan ie gratis weer bij zn ouders logeren. Voor niks gaat de zon op he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven