Hoogbegaafde vriend

04-06-2008 02:07 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, ik post dit topic een beetje laat.....m'n meidenavond is weer eens uitgelopen. Dit topic is naar aanleiding van een gespreksonderwerp wat daarin naar voren kwam.

Een van mijn vriendinnen heeft namelijk een succesvolle date achter de rug met een man, met als bijzonder detail dat hij hoogbegaafd is. Dit gaf hij niet alleen toe, maar dit bleek ook uit zijn gedrag (volgens haar dan, als psychologiestudente).

Na afloop was ze toch wel onder de indruk van zijn kennis van de meest uiteenlopende onderwerpen, en de manier waarop hij het wist te brengen. Dat alles zonder dat de focus teveel op hem kwam te liggen, zij kwam ook ruim aan bod.

Ze gaf toe er toch wel een beetje onzeker door te zijn geworden na afloop, bang als ze was dat ze zich op een gegeven moment niet meer met hem kon meten. Natuurlijk hebben we haar daarna gerustgesteld door te zeggen dat ze gewoon moet genieten en gewoon alles op haar af moet laten komen (hij dient haar immers te waarderen voor haar werkelijke ik en niet een gefabriceerde persoonlijkheid).

Maar het bleef toch wel even in mijn hoofd zitten. Een hoogbegaafde man, dat heb ik (voor zover ik weet) nog niet meegemaakt. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit als een man veel slimmer is dan ik - ik heb zelf een gedegen educatieve achtergrond - ; afhankelijk van zijn interessegebieden kan ik dan ook nog eens wat van hem leren.

BTW: Mijn vriendje is niet hoogbegaafd maar ongeveer even slim als ik. Met naast kennis vele andere pluspunten....maar nu dwaal ik af.

Hebben jullie ervaringen met hoogbegaafde mannen/jongens? Post het hier!
Hahaha, kun je wat opgeluchter ademhalen, nu Q je vrijstelling gegeven heeft van het redden van de wereld?
-
Nou ja, ik heb nog nooit een officiele IQ-test gedaan, dus misschien had ik er nog onderuit kunnen komen...

Maar ik denk wel regelmatig: jemig, andere mensen zijn nog veel stommer dan ik, het komt nooit meer goed met de wereld.
.
Heb je daar bewijs voor dan, dat dat helpt? Buiten wetenschappelijk onderzoek natuurlijk, want dat is één groot complot.
-
quote:qwertu schreef op 06 juni 2008 @ 23:29:

Jouw verbetering aan de wereld is al dat je niet bijdraagt aan de overbevolking, Korenwolf.
quote:qwertu schreef op 06 juni 2008 @ 23:29:

(En mijn bijdrage is dat ik een ontzettend intelligent kind op de wereld heb gezet... zit 't niet in d'r genen, dan próp ik het er wel in via de voeding. )Het schijnt dat borstvoeding heel goed is. Heb ik gelezen, ergens.
oh maar daar is nóóit onderzoek naar gedaan hoor. Er is nog nooit een onderzoek gedaan naar identieke tweelingen waarvan de één borstvoeding kreeg en de ander niet. Bewijs maar!
-
Oh, en als wel, dan werden ze gesponsord en waren ze niet objectief. Het is Eén Groot Complot!
-
.
.
Bovendien, je mag het IQ van je kind vermenigvuldigen met dat van je man. (Wet van Mendel)
.
quote:qwertu schreef op 06 juni 2008 @ 23:05:

Ieder heeft recht op z'n eigen plaat voor z'n kop. Eindelijk erkenning.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:qwertu schreef op 07 juni 2008 @ 00:25:

(Prematuren leveren juist in op IQ trouwens... maar ik dacht zo... met mijn mate van intelligentie... zullien die paar punten níets uitmaken. )Q, misschien moet je kwa IQ juist blij zijn met dat premature. Mijn prematuur heeft een iq van >145. Moet er niet aan denken dat ie op tijd geboren was geweest geworden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:astrada01 schreef op 06 juni 2008 @ 20:45:

[...]

Vlees eten is voor de dommen

Kinderen met een hoog IQ hebben een grotere kans om later vegetariër te worden dan kinderen met een lage intelligentie. Logisch natuurlijk. Slimme kinderen denken gewoon meer en beter na over dergelijke zaken. En dus komen zij eerder tot het besluit vegetarisch te gaan eten. Dat IQ samenhangt met vegetarisme is de uitkomst van een Brits onderzoek onder ruim 8000 mannen en vrouwen van dertig jaar oud. Het wetenschappelijke team ontdekte dat mensen die op hun dertigste vegetarisch waren, gemiddeld vijf punten hoger dan het gemiddelde hadden gescoord op de IQ-test die ze maakten toen ze tien jaar oud waren. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat ze er op latere leeftijd voor kozen geen vlees meer te eten. Bij een stijging van de IQ-score met vijftien punten, steeg de kans dat iemand vegetariër is met 38 procent. Volgens de onderzoekers kan dit ook deels verklaren waarom mensen met een hoger IQ vaak gezonder leven dan mensen die minder intelligent zijn. Een vegetarisch dieet zou namelijk kwalen als hartziekten en overgewicht beter bestrijden dan een gewoon voedingspatroon. Twintig jaar na de IQ-test zeiden 366 van de 8179 onderzochte personen dat ze vegetariër waren geworden. Vegetarische mannen hadden een gemiddelde IQ score van 106 tegenover 101 voor niet-vegetarische mannen. Bij vrouwen was dat respectievelijk 104 tegenover 99. De onderzoekers geven toe dat de verschillen ook te maken hebben met opleidingsniveau en sociale klasse, maar zelfs nadat ze de score daarop hadden aangepast, bleef het verschil opvallend groot. Vegetariërs zijn volgens de onderzoeker het vaakst een hoger opgeleide vrouw uit een hogere sociale klasse. Bron: planet
.
Mn vader en mn vriend. Die twee kunnen dus errrrg goed met elkaar opschieten!

Ik ben zelf geen HB'er, maar mijn vriend vind mij juist erg schattig en speels, dus niveauverschil is geen knelpunt bij ons. Ik vind het erg prettig dat hij overal wel een zinnig antwoord o

op heeft, net zoals ik vroeger naar mijn pappie ging die alles wel wist, ga ik nu naar mijn vriend toe. Gelukkig is ie wel sociaal!
Ik kick dit topic even omhoog omdat ik sinds een paar maanden een hoogbegaafde vriend heb en lees hier toch wel erg veel vooroordelen over hoogbegaafden.

Ik kende mijn vriend 4 maanden (toen was het nog "een" vriend) voordat hij vertelde dat hij HB is.

Hij eet graag vlees, heeft veel vrienden, heeft ontzettend leuke humor, is muzikaal, loopt niet te koop met de hoogte van zijn IQ, is geen nerd, heeft geen wetenschappelijke/wiskundige studie gedaan (hij is zelfs heel slecht in wiskunde), is erg goed in bed :D, etc etc.

Ja hij discussieert graag, maar niet op een vervelende manier, hij wil graag weten hoe mensen over dingen denken, bijvoorbeeld de doodstraf, vrijheid/veiligheid en dat soort dingen.

Ik vind dat een pluspunt, iemand die nadenkt over het leven en wat erin zit, eindelijk wat anders dan het eeuwige geleuter over voetbal de hele dag (jaja mijn ex...) en wat er op TV is.

Natuurlijk kunnen we ook ontzettend vervelend de hele dag over stomme onderwerpen praten/lachen zoals Southpark, Family Guy, en sites als FAIL blog.

We spelen met de WII, gaan naar feestjes, luisteren muziek, kijken naar Jouw Vrouw, Mijn Vrouw, spelen een spelletje en liggen om de stomste dingen in een deuk.

Het nadenken over dingen is tegelijkertijd ook zijn enige minpunt, omdat hij lang kan blijven hangen in negatieve gedachtes en komt daar dan ook moeilijk uit. Hij filosofeert graag over het leven en wat zijn/onze rol daarin is. Dat eindigt meestal in een negatieve gedachte.

En ik ben dolverliefd op hem.
Nah die van mij is ook zogenaamd hoogbegaafd....So fucking what. Ik ben zeerzorgzaam
Ik heb alles niet gelezen, maar heb toch een sterke drang om te reageren.

Alsof een hoogbegaafde een apart ras is! Alsof hoogbegaafdheid je een ander mens maakt. Alsof iedere hoogbegaafde een nerd is en het leuk vindt om over politiek te praten. Wat een onzin.

Aangenaam, ik ben hoogbegaafd en net als jij. Ik ben alleen erg goed in 1 specifiek testje waarvan ik zeker ben dat als iedereen die zou doen, dat er veel meer mensen dit label zouden krijgen.

Dat labeltje heeft verder gelukkig geen zak te maken met wie ik ben en wat ik leuk vind, waar mijn interesses liggen, hoe ik gesprekken voer, en zelfs niet hoe hoog mijn cijfers op school waren.
Als hij echt hoogbegaafd is is een relatie onmogelijk. Bij een iq-verschil groter dan 20 punten is het niet mogelijk elkaar emotioneel te benaderen, laat staan intellectueel. Fysiek zal hij weinig conditie en motorische begaafdheid kunnen inbrengen dus op sexueel gebied wordt het ook al niets. Helaas.

Misschien kan ze zijn gegevens doorgeven aan die Vereniging voor Hoogbegaafde Alleengaanden?
Hoi allemaal,

Ik ben zelf hoogbegaafd. Eerlijk gezegd, lopen hoogbegaafde mensen er niet mee te koop. We weten echt niet allemaal alles, daar draait het in principe ook niet om. Eerder om een goed geheugen, goed verbanden kunnen leggen en makkelijk leren. Ik hoef bv maar een maand in een land te wonen en ik spreek de taal al heel goed.

Hoogbegaafde mensen hebben niet altijd een beroep waar je u tegen zegt. Het is juist vervelend soms want mensen hebben ontzettend hoge verwachtingen. Ik ben juist heel verstrooid en chaotisch waardoor een studie niet echt interessant was. Het was allemaal te makkelijk. Met verveling en afhaken als gevolg.

In mijn oude woonplaats wist iedereen het, maar ik woon al een aantal jaar in NL en heb het hier niemand verteld. Mijn vriend kreeg het wel snel door en probeert me wel te prikkelen. Er is geen juiste manier om er mee om te gaan, bedoel het is geen ziekte ofzo...

Een hoogbegaafd iemand weet niet beter en weet al van jongs af aan dat hij/zij anders is. We zien anderen zeker niet als dom.

Mijn vriend vindt het alleen vaak handig als er berekeningen gemaakt moeten worden, dingen onthouden of wat dan ook. We maken er ook wel grapjes over.

Dus zeg tegen je vriendin dat ze er niet zo bij stil moet staan.
quote:moedertjelief schreef op 04 augustus 2009 @ 02:11:

Als hij echt hoogbegaafd is is een relatie onmogelijk. Bij een iq-verschil groter dan 20 punten is het niet mogelijIs dat zo?? Misschien gaat het bij mij daar fout?? Kunje deze bewering staven met onderzoeksresultaten?
Ik heb me een ongeluk gezocht naar een man die slimmer is dan ik....en eindelijk gevonden. Heerlijk!!
quote:moedertjelief schreef op 04 augustus 2009 @ 02:11:

Als hij echt hoogbegaafd is is een relatie onmogelijk. Bij een iq-verschil groter dan 20 punten is het niet mogelijk elkaar emotioneel te benaderen, laat staan intellectueel. Fysiek zal hij weinig conditie en motorische begaafdheid kunnen inbrengen dus op sexueel gebied wordt het ook al niets. Helaas.

Misschien kan ze zijn gegevens doorgeven aan die Vereniging voor Hoogbegaafde Alleengaanden?

Waar haal je deze wijsheid nou weer vandaan? Alsof intelligentie en motoriek altijd negatief gecorreleerd moeten zijn... Wat een vooroordelen zeg, daar kan ik me echt boos over maken.

Intelligentie is slechts een facet van een persoon: voor een relatie gaat het toch om het hele pakket? De een is wat intelligenter, de ander kan wat beter koken en weer een ander is heel musicaal; als je op een van die facetten verschilt wil dat echt niet zeggen dat een relatie onmogelijk is hoor, je kunt elkaar dan misschien juist aanvullen...
quote:marie_liselotte1981 schreef op 04 augustus 2009 @ 17:12:

Ik heb me een ongeluk gezocht naar een man die slimmer is dan ik....en eindelijk gevonden. Heerlijk!!Gefeliciteerd ML ! Dus het kan toch 'heerlijk' zijn met iemand die intelligenter is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven