hyper sensitief

01-06-2010 13:27 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag!

Eigenlijk heb ik een hele grote open vraag. Zijn er hier mensen die een relatie hebben met iemand die hypersensitief is?

Ik ben nu aan het daten met een man en die vertelde plots dat hij hypersensitief is maar het zelf niet zou kunnen missen. Ik weet er verder niet veel van, wel even gegoogled en ben op zoek naar de ervaringen van mensen hier. Bv neemt het een grote plek in in een relatie, hoe kan je er rekening mee houden, wat merken jullie in het dagelijks leven.

Op zich klikt het best heel goed tussen ons maar ik heb de ongeveer 6 weken ofzo dat wij elkaar nu zien het idee alsof er "iets is" wat ik niet kon verklaren. Nu hij dit vertelde denk ik dat ik of dit dus had opgepikt (in de zin dat er iets anders is aan hem-klinkt ook niet aardig maar zo is het niet bedoeld-) of misschien klikt het gewoon niet goed genoeg tussen ons voor een echte relatie. Of we moeten elkaar gewoon beter leren kennen. Nu kunnen jullie mij dat natuurlijk niet vertellen maar miss dat ik wel wat kan hebben aan jullie eigen ervaringen.
Ik ken ook iemand die een onbegrepen, neurotisch wrak was, totdat de juiste diagnose ..... gesteld werd.

De persoon in kwestie loopt nu trots haar kunstnaarlijke kant te ontwikkelen.

Heel stimulerend.
quote:calvijn1 schreef op 01 juni 2010 @ 21:29:

[...]

Shit!!

Test gedaan, maar ik ben alleen maar SP en helaas niet HSP.

Ben helemaal van mijn stuk

Stil maar huilie

je hebt ook nog de theatrale persoonlijkheid, dat soort mensen zeggen ook vaak HaaaaEsPeeee te hebben.

Maar zonder gekheid, ik ken iemand die had zichzelf HSP toebedacht maar bleek na onderzoek een doodnormale Asperger te zijn
HSP is zoals je hier eerder hebt kunnen lezen geen aandoening. Je kunt het ook als een kwaliteit zien. Zie het positief, hopelijk doet hij dat ook, zo niet dan zou ik mijn koffers pakken.
Meds..theatrale persoonlijkheden zijn toch narcisten?

Aperges ehh Asperge..ook hip..
ADD is ook hip
ADD is de nieuwe whiplash...
Mensen die van zichzelf zeggen ze dat ze hooggevoelig zijn, daar krijg ik de kriebels van.
quote:VivaFleur schreef op 01 juni 2010 @ 21:24:

Trouwens iemand met autisme is absoluut niet hetzelfde als HSP (als ik die site er even bijpak van HSP). Bij autisme zijn er juist problemen met de fantasie en het inlevingsvermogen, het tegenovergestelde van HSP zoals ik dat nu lees.

Mijn oudste heeft een behoorlijk ernstige vorm van autisme en een bovengemiddeld inlevingsvernogen. Vervolgens kan hij niets met dat inlevingsvermogen.

Ik lees de kenmerken van HSP en kan ze vrijwel naadloos op mijn zoon plakken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 01 juni 2010 @ 22:06:

[...]

Mijn oudste heeft een behoorlijk ernstige vorm van autisme en een bovengemiddeld inlevingsvernogen. Vervolgens kan hij niets met dat inlevingsvermogen.

Ik lees de kenmerken van HSP en kan ze vrijwel naadloos op mijn zoon plakken.Ben dan toch wel benieuwd wat je onder een bovengemiddeld inlevingsvermogen verstaat. Maargoed daar ging het topic niet over
Doubt kills more dreams than failure ever will
Solomio..er is veel onwetendheid hier..

Je kan beter alles af doen met een grap en een grol, dan pas word je serieus genomen..echt..serieus waar..
quote:jilzz schreef op 01 juni 2010 @ 22:18:

Je kan beter alles af doen met een grap en een grol, dan pas word je serieus genomen..echt..serieus waar..Alleen TO reageert niet meer

Je kan beter alles af doen met een grap en een grol, dan pas word je serieus genomen..echt..serieus waar..

Huh? Jij was toch pro hsp? Ikke niet hoor, integendeel.

Mijn visie: hsp is een etiket voor (ouders van) autisten die nog niet toe zijn aan een officiële diagnose.

David Dunning

Je kan beter alles af doen met een grap en een grol, dan pas word je serieus genomen..echt..serieus waar..Ook Hooggevoelig?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Solomio schreef op 01 juni 2010 @ 22:20:

[...]

Huh? Jij was toch pro hsp? Ikke niet hoor, integendeel.

Mijn visie: hsp is een etiket voor (ouders van) autisten die nog niet toe zijn aan een officiële diagnose.

Ik deel jouw visie volkomen

(uit jarenlange ervaring in het vo)
quote:calvijn1 schreef op 01 juni 2010 @ 22:22:

[...]

(uit jarenlange ervaring in het vo)Ik zit even te lezen op een site over hsp en de uitleg is echt verbluffend hetzelfde als de uitleg over autisme.

David Dunning
quote:calvijn1 schreef op 01 juni 2010 @ 22:22:

[...]

(uit jarenlange ervaring in het vo)ik sluit me aan na jaren VO en BO en VSO
copy paste ff solomio
Ik heb ooit te maken gehad met een moeder van een leerling die zei dat haar zoon een 'nieuwertijdskind' was.

Héééél gevoelig voor alles en iedereen.
quote:meds schreef op 01 juni 2010 @ 22:29:

copy paste ff solomioHuh? Ikke? Watte?

David Dunning
quote:Solomio schreef op 01 juni 2010 @ 22:34:

[...]

Huh? Ikke? Watte?

Oooooooooooo, van die hsp-site bedoel je?

Komt ie:

Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen. Mensen op straat, omgevingsgeluiden, de geur van bloemen, de sfeer in de kamer waar je binnenkomt, de smaak van bv. een chocolaatje. Alles is een prikkel. Een HSP heeft meer tijd nodig dan gemiddelde mensen om al deze indrukken te verwerken. Daarom is het nodig voor een HSP zich af en toe even terug te trekken en rust te nemen.

Als dit niet gebeurt is een HSP snel overprikkeld, dit kan vaak als gevolg spanningen in de nek en onderrug geven (en zelfs koude voeten!).

De meest voorkomende klacht van een Hsp is dat hij of zij zich onverklaarbaar moe voelt, bijvoorbeeld na een gesprek met iemand die zelf erg moe en gespannen was. Een Hsp heeft vaak moeite met winkelcentra, supermarkten, warenhuizen, treinen enz. omdat hier veel mensen bij elkaar zijn.

David Dunning
Een HSP heeft meer tijd nodig dan gemiddelde mensen om al deze indrukken te verwerken.

Deze zin vooral.

Autisme is een informatieverwerkingsstoornis.

Zoek de overeenkomst.

David Dunning
precies, het is autisme
NieuweRtijdskind? Wasda?

Nu ben ik weer pro hsp??

Oo, een ander oppert dat ik hooggevoelig ben?

Ja wat is het nou?

Ik geraak in de war.

Zucht *schud het hoofd, mompelt wat, en gaat naar bed, even tot rust komen*

Je kan beter alles af doen met een grap en een grol, dan pas word je serieus genomen..echt..serieus waar..Je wordt hier serieus genomen als je niet teveel zweeft en geen zelfverzonnen etiketjes plakt. Best een nuchtere bedoening hier.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven