hyper sensitief

01-06-2010 13:27 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag!

Eigenlijk heb ik een hele grote open vraag. Zijn er hier mensen die een relatie hebben met iemand die hypersensitief is?

Ik ben nu aan het daten met een man en die vertelde plots dat hij hypersensitief is maar het zelf niet zou kunnen missen. Ik weet er verder niet veel van, wel even gegoogled en ben op zoek naar de ervaringen van mensen hier. Bv neemt het een grote plek in in een relatie, hoe kan je er rekening mee houden, wat merken jullie in het dagelijks leven.

Op zich klikt het best heel goed tussen ons maar ik heb de ongeveer 6 weken ofzo dat wij elkaar nu zien het idee alsof er "iets is" wat ik niet kon verklaren. Nu hij dit vertelde denk ik dat ik of dit dus had opgepikt (in de zin dat er iets anders is aan hem-klinkt ook niet aardig maar zo is het niet bedoeld-) of misschien klikt het gewoon niet goed genoeg tussen ons voor een echte relatie. Of we moeten elkaar gewoon beter leren kennen. Nu kunnen jullie mij dat natuurlijk niet vertellen maar miss dat ik wel wat kan hebben aan jullie eigen ervaringen.
quote:liselore schreef op 01 juni 2010 @ 18:59:

[...]

ik denk dat ik hyper sensitief ben........Zorg jij nou maar dat jouw man HSP heeft of krijgt of koopt dan weet je tenminste zeker dat hij niet vreemd gaat...
Ik doe ook niet normaal tegen m'n man maar ik verschuil me tenminste niet achter HaaaEsPee
Oke Liselore..

Ik ben niet gebrand op HSP..wat mij stoort(of is dat nu met een d?)is dat je meteen uitgemaakt wordt voor huilie o.i.d, dat heb ik al eerder aangekaart.

Lees even mijn post's terug.

En dit is nu toevallig het onderwerp HSP..

En ik krijg via mijn werk vele clienten binnen met diverse aandoeningen en hun problematiek.

En nogmaals..nee HSP is geen ziektebeeld, en geen aandoening..

Ook zie ik bij een kind van mijn *piep*, het e.e.a..

Dat kind is duidelijk hooggevoelig. Dat kind heeft vele testen/onderzoeken doorstaan en de hele mikmak eromheen, omdat ze niet wisten wat er met haar aan de hand was.Zij krijgt o.a nu creatieve therapie, zodat zij kan handelen met haar emotie's, gevoelens, prikkelingen etc.

Ik vind HSP geen onzin, maar ik geloof wel dat het te pas en te onpas gebruikt wordt. Absoluut.
trouwens een man met zelfbedacht HSP is in de volkmond toch gewoon een autist?
quote:frizzy schreef op 01 juni 2010 @ 18:56:

[...]

Het is eerder een eigenschap, denk ik.

Dat zou goed kunnen. Maar wat je zelf al zegt, daar hoef je dan niet spastisch over te doen en gewoon accepteren dat je nu eenmaal niet van harde muziek houdt, of van grote mensenmassa's, of snel emotioneel bent. En de reguliere hulpverlening hoeft dan niet met etiketten te komen zwaaien, ik vind dat echt van de zotte. Bij de alternatieve hulpverlening verwacht je dit soort dingen, niet bij reguliere.

En die creatieve therapie, laat dat nu dezelfde therapie zijn die ze gebruiken bij autistische kinderen....
Wie zegt dat HSP'ers niet vreemd gaan?
quote:Ddi schreef op 01 juni 2010 @ 18:58:

[quote]frizzy schreef op 01 juni 2010 @ 18:52:

Ik kan ook gewoon (mocht zoiets ter sprake komen) uitleggen dat ik niet zo van keiharde muziek hou. Of genoeg slaap en tijd alleen nodig heb. Of wellicht wat sneller uit balans ben dan een ander.[/quote]

Jaaa! Heb ik ook! Heb ik nou ook HSP...

Is wel makkelijker om aan te geven als je volwassen bent trouwens. Als je jezelf en je behoeften kent en je grenzen aan kan geven. Lijkt me voor kinderen best lastig.

Nou kans van 1 op 10.

Voor volwassenen is het ook best lastig hoor. Doordat ik constant overprikkeld was was ik ook heel gespannen. En ik wilde net zo wild doen als iedereen. Dan ga je vanzelf over je grenzen, helemaal als je zelf niet weet waar ze liggen.

Maar HSP is geen excuus. Wel blij dat iemand mij dat labeltje gaf waardoor ik boeken ontdekte die maakten dat ik het ineens snapte en dus overprikkeling kon voorkomen (en 'genezen').
quote:luna1 schreef op 01 juni 2010 @ 19:05:

[...]

Dat zou goed kunnen. Maar wat je zelf al zegt, daar hoef je dan niet spastisch over te doen en gewoon accepteren dat je nu eenmaal niet van harde muziek houdt, of van grote mensenmassa's, of snel emotioneel bent. En de reguliere hulpverlening hoeft dan niet met etiketten te komen zwaaien, ik vind dat echt van de zotte. Bij de alternatieve hulpverlening verwacht je dit soort dingen, niet bij reguliere.

En die creatieve therapie, laat dat nu dezelfde therapie zijn die ze gebruiken bij autistische kinderen....

Helemaal mee eens.

Overigens werk ik in de reguliere hulpverlening (jeugd ggz), en ik heb de term op het werk nóóit horen vallen.

(Creatieve therapie kan trouwens worden toegepast bij allerhande diagnoses.)
quote:yvonne321 schreef op 01 juni 2010 @ 18:43:

Wat een negativiteit over HSP'ers. Al die dames die op een 'echte man' vallen vinden we natuurlijk ook snel weer terug op het viva forum onder de topic 'hij heeft sex met m'n beste vriendin gehad, wat nu?'Mwaah. Hier impliceer je toch wel dat HSP-ers niet vreemd gaan, in tegenstelling tot de "echte mannen" van de dames op het vivaforum.
quote:jilzz schreef op 01 juni 2010 @ 19:01:

Oke Liselore..

Ik ben niet gebrand op HSP..wat mij stoort(of is dat nu met een d?)is dat je meteen uitgemaakt wordt voor huilie o.i.d, dat heb ik al eerder aangekaart.

Lees even mijn post's terug.

En dit is nu toevallig het onderwerp HSP..

En ik krijg via mijn werk vele clienten binnen met diverse aandoeningen en hun problematiek.

En nogmaals..nee HSP is geen ziektebeeld, en geen aandoening..

Ook zie ik bij een kind van mijn *piep*, het e.e.a..

Dat kind is duidelijk hooggevoelig. Dat kind heeft vele testen/onderzoeken doorstaan en de hele mikmak eromheen, omdat ze niet wisten wat er met haar aan de hand was.Zij krijgt o.a nu creatieve therapie, zodat zij kan handelen met haar emotie's, gevoelens, prikkelingen etc.

Ik vind HSP geen onzin, maar ik geloof wel dat het te pas en te onpas gebruikt wordt. Absoluut.Dit is een fijne en normale reactie....
HSP'ers zijn gewóne mensen. Geen apart volk ofzo.
quote:frizzy schreef op 01 juni 2010 @ 19:08:

[...]

Helemaal mee eens.

Overigens werk ik in de reguliere hulpverlening (jeugd ggz), en ik heb de term op het werk nóóit horen vallen.

(Creatieve therapie kan trouwens worden toegepast bij allerhande diagnoses.)Ik gelukkig ook niet in de jaren dat wij hulpverlening krijgen. Ook niet van de huisarts, kinderarts of de kinderpsychiater.
Trouwens, mijn kleine nichtje is hooggevoelig. Haar moeder herkent mij van vroeger er heel erg in (ikzelf ook).

Maar dat maakt echt niet dat er hulpverlening nodig is hoor. Ik denk dat óf de hulpverlening erg bovenop dat kind is gesprongen (want alles is een probleem en heeft een labeltje tegenwoordig), óf dat er iets anders aan de hand is.
Integendeel ik denk dat zowel echte mannen als HSp'ers vreemd kunnen gaan. Heb in mijn omgeving wel HSP'ers vreemd zien gaan. Overigens ging dat dan meer om een gebrek aan diepgang . Maar ja of je sex hebt om de sex of om een gebrek aan diepgang is voor mij hetzelfde.
quote:small_voet schreef op 01 juni 2010 @ 14:06:

Hoi @Elizaar,

Ik zie dat onze reacties elkaar gekruist hebben.

Er is een leuke film waarin Richard Gere speelt en waarin hij als patiënt een verhouding krijgt met zijn vrouwelijke psychiater.

Het verhaal is enorm gedramatiseerd en in extreme vorm laat het wel wat zien over een vergelijkbaar gebeuren.

Maar het is maar een film.

Ik weet zo niet de titel, maar het moet wel te vinden zijn.In die film is Gere Manisch depressief en heeft een hoop pillen nodig om zichzelf niet van het dak te gooien uit enthousiasme en/of verdriet. Nou leuk
quote:yvonne321 schreef op 01 juni 2010 @ 19:17:

Integendeel ik denk dat zowel echte mannen als HSp'ers vreemd kunnen gaan. Heb in mijn omgeving wel HSP'ers vreemd zien gaan. Overigens ging dat dan meer om een gebrek aan diepgang . Maar ja of je sex hebt om de sex of om een gebrek aan diepgang is voor mij hetzelfde.yvonne321 schreef op 01 juni 2010 @ 18:43:

Wat een negativiteit over HSP'ers. Al die dames die op een 'echte man' vallen vinden we natuurlijk ook snel weer terug op het viva forum onder de topic 'hij heeft sex met m'n beste vriendin gehad, wat nu?'

Vanwaar dan deze uitspraak?
[quote]small_voet schreef op 01 juni 2010 @ 14:06:

Hoi @Elizaar,

Er is een leuke film waarin Richard Gere speelt en waarin hij als patiënt een verhouding krijgt met zijn vrouwelijke psychiater.

Het verhaal is enorm gedramatiseerd en in extreme vorm laat het wel wat zien over een vergelijkbaar gebeuren.

Ik weet zo niet de titel, maar het moet wel te vinden zijn.[/quote]

Mr. Jones! Hele leuke, mooie film... begrijp alleen het verband met HAESPE niet

los daarvan is t een leuke film
En verder; aan de ene kant van het spectrum van 'normaal' zitten botte horken die als je huilend, bloedend en in een kangeroepak binnenkomt gaan vertellen over hoe hun dag verliep. Aan de andere kant heb je mensen die wel in no-time aan je zien of je lekker in je vel zit, ook al komen ze zelf net van een begrafenis. Allemaal normaal.

Je hebt mensen die 5 uur per nacht slapen, 40 uur werken, sporten, naar vrienden gaan en dansen door het leven. Je hebt mensen die minstens 9 uur slaap per nacht nodig hebben, part-time werken en het al een druk weekend vinden als ze boodschappen doen en de was. Allemaal normaal.

Er is een breed spectrum van normaal. Er is ook een breed spectrum van tikkeltje afwijkend tot zo gek als een deur. HSP is een labeltje dat op mensen geplakt worden die gewoon een beetje op de rand van het normale spectrum (of net een beetje raarrrrrr zijn) wordt geplakt. Lekker boeiuh dus.

Kan wel zijn dat ie daardoor een beetje een huilie is.
quote:small_voet schreef op 01 juni 2010 @ 14:06:

Hoi @Elizaar,

Ik weet zo niet de titel, maar het moet wel te vinden zijn.Mr. Jones! Hele leuke, mooie film... begrijp alleen het verband met HAESPE niet

los daarvan is t een leuke film

De vermelding van deze film is de volgende:

- Mr. Jones wordt enorm verkeerd begrepen. (* Zoals in deze topic HSP uit zijn verband wordt gerukt. *)

- Vooral omdat het een leuke film is. De hulpverlener krijgt een relatie met hem, omdat ze hem leert begrijpen. (* Zo is er bijv. een scene waarbij hij haar helpt als ze wordt aangevallen. Hij kan wel normaal denken. *)
Och het is het ADHD van nu zeg maar. Een paar jaar terug was een kind dat zich enigszins afwijkend gedroeg minimaal ADHDer of ADDer of dan toch PDD-NOSer. Toen de diagnostiek verbeterd werd, was er een ander excuus nodig om het gedrag van je kinderen goed te praten. HSP is heel erg makkelijk, je kunt er zo ongeveer iedere vervelende eigenschap van je kind in kwijt.
MILF in the making ;-)
quote:meds schreef op 01 juni 2010 @ 19:03:

trouwens een man met zelfbedacht HSP is in de volkmond toch gewoon een autist?
Als ik nu op yes of no druk..wat gebeurd er dan??

Liselore..
Zelfs ik blijk hooggevoeligsensitief als ik zo'n testje doe

Geweldig topic trouwens. Want wat maakt het uit of hij zichzelf hoogsensitief noemt omdat zijn moeder het verschil tussen psychobabbel en fatsoenlijk psycho-diagnostisch onderzoek niet kende? Als hij niet leuk genoeg is, en daar lijkt het op, dan kun je er beter nu mee stoppen. En opgelucht ademhalen.
Ik kan heel goed heel lang aan niks denken...ben ik nu ook raar?

Trouwens iemand met autisme is absoluut niet hetzelfde als HSP (als ik die site er even bijpak van HSP). Bij autisme zijn er juist problemen met de fantasie en het inlevingsvermogen, het tegenovergestelde van HSP zoals ik dat nu lees.

TO: ik zou me geen zorgen maken om het etiket HSP, het lijkt me meer een eigenschap van iemand. Vroeger (ik tenminste nog steeds) noemden ze dat gewoon gevoelig voor indrukken. Waar ik me wel zorgen over zou maken zijn zijn gekke gedachtenkronkels maar goed das mijn mening. Dat schijnt dan weer een kenmerk van HSP te zijn? Dat de invloed van je omgeving met je aan de haal gaat.... Maar ik vind het klinken in de richting van magisch denken (wat kleine kinderen ook doen)

Ik snap dat je de aard van het 'etiketje' wil achterhalen voor je je gaat binden aan iemand. Maar iedereen heeft wel iets, daar moet je gewoon door verder te daten achter komen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:DarkRosePrincess schreef op 01 juni 2010 @ 13:58:

Dé test

Je kunt een heuse test doen om te kijken of je een huilie HSPer bent. Hilarisch want mijn heel erg autistische zoon voldoet aan merendeel van de kenmerken in deze test en heeft het inlevingsvermogen van een postzegel.

Shit!!

Test gedaan, maar ik ben alleen maar SP en helaas niet HSP.

Ben helemaal van mijn stuk

Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven