Ik durf prille relatie/date contact niet te beëindigen

14-09-2025 22:27 230 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik schaam me een beetje om op mijn leeftijd een topic als dit te moeten openen. Achtergrond informatie is dat ik door een ex vroeger echt jarenlang ben gestalkt en ik hier echt wel een trauma aan heb overgehouden.

Maar alsnog ik schaam me. De situatie is zo. Ik ben nu zes weken aan het daten en afspreken met een man. Ik vind hem zeker aantrekkelijk maar wel had ik van begin af aan al wel een soort van "niet pluis" gevoel. Moeilijk uit te leggen.
Hij was echt wel lief met apjes sturen in het hele begin en lieve woorden zeggen enzo. En met afspreken ook gewoon lief maar er was iets wat me een beetje zenuwachtig maakte.

Daarom wilde ik twee weken geleden er al mee stoppen en had dat ook geapt alleen dan ook onder het mom van eerst aan mezelf willen werken. Wat ik ook wil eigenlijk want ik ben geen goede partij in een relatie door bepaalde onzekerheden en dingen waar ik zelf mee worstel.

Hij nam het alleen niet goed op en reageerde met apjes dat hij nu geen leuke vakantie had en dat alle weken van appen en keren afspreken dan voor niks zijn geweest. Toen heb ik me laten overhalen en reageerde hij weer lief.

Maar ik voel me gewoon niet helemaal fijn en op m'n gemak bij hem. Hij lijkt iets hards over zich te hebben.

Toen ik afgelopen keer iets wilde zeggen maar even niet wist hoe zei hij van praat nou eens normaal. Weet je soms zegt hij dingen op een niet leuke manier. Of we hadden een gesprek wat over knap enzo ging en ik vroeg zo van vind je mij knap? We waren een beetje lollig aan het doen. En toen zei hij nee schat je hebt een kutkop daarom spreek ik ook met je af. Moest als grapje bedoelt zijn dat weet ik wel maar voelde niet goed. Ook noemde hij me truttebol toen ik iets niet snapte ofzo en dat klonk echt niet leuk.

We hebben meerdere keren seks gehad, hij drong absoluut niet aan, ik wilde zelf. Daar was hij lief en netjes in. Maar ik voelde de laatste keer erna een leegte en hij was ook wat stugger. En toen begon hij weer over dat we zulke gezellige avonden hadden gehad op WhatsApp maar niet heus. Daarmee bedoelt hij de keer dat ik het eigenlijk wilde afkappen. En dan zegt hij dat op zo'n toon waar toch irritatie enzo doorheen klinkt en verwijt.

We hebben elkaar acht keer gezien ofzo en ik wil het gewoon stoppen. Maar de vorige keer deed hij zo moeilijk. Dat dan al zijn moeite voor niks is geweest enzo. En dat hij niet begrijpt waarom ik van hem af wilde en dat ik goud in handen heb met hem.

Wie kan me helpen hoe ik dit moet aanpakken. Ik zit er heel erg mee.
Miranda3232 schreef:
14-09-2025 23:08
Oke dankjewel voor jullie tips. Dus ik ben echt geen slecht persoon toch als ik niet verder wil? Ook al hebben we de eerste paar weken heel veel geapt enzo? En ik heb ook gezegd en geapt dat ik hem lief en leuk vindt en verliefd op hem ben. Dat spijt me erg en ik dacht dat het onderbuik wel wegging maar dat ging het niet. Ik voel me schuldig maar wil echt niet verder.
Nee dan ben je geen slecht persoon. En je hoeft je ook niet schuldig te voelen omdat je het hebt geprobeerd. Dan kan iedere single wel inpakken ben ik bang.

Natuurlijk vinden mensen het niet leuk om afgewezen te worden. En zijn sommige mensen boos of vinden je daarom een trut. Kan allemaal. Dat is geen reden om een relatie te laten voortduren waarin jij je niet happy voelt. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. En dat is vervelend, dat je weet dat iemand boos is of verdrietig. Om dat vervelende gevoel te ontlopen kun je toch niet in een relatie blijven zitten waar je bang bent voor de ander?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Eens met alle berichtjes en ook met Frizz, goed dat je aanvoelt dat het niet juist voor je voelt.
Je hebt altijd het recht om iets te stoppen/ te beeindigen wanneer het niet juist voor je voelt. Ook al heb je er eerder in geinvesteerd, het idee gegeven dat je de persoon erg leuk vond.
Het is je recht van bestaan.
Je hebt al een idee dat je het het beste in een appje of telefoongesprek kan doen en niet persoonlijk. Is helemaal ok.
Bedenk verder dat hij wel dingen zal zeggen nav jouw woorden. En dat dat niks nieuws is want dat deed hij daarvoor ook al.
Maar het helpt jezelf om dat even van tevoren te bedenken/ te verwachten.
Kies de woorden uit die je hier hebt gelezen en die je passend vindt en sluit het af. Doe het maar zo snel mogelijk.

Verder kun je vrienden of familie inlichten . Het kan prettiger voor jezelf voelen, sterkend. Of een buur als je wil.

Een oefening die kan helpen is voorstellen dat je een ondoordringbare ring om jezelf heen hebt waar niemand doorheen kan komen met negatieve energie.
Je kunt dit gewoon meerdere keren per dag visualiseren, een ring die je om je heen hebt. Het is je persoonlijke energie en beschermveld.
En nog even ter extra aanvulling op alles wat al gezegd is: natuurlijk is het niet “zonde van zijn tijd” dat je 6 weken dan zijn tijd hebt “ingenomen” en nu toch geen relatie wil. Het hele principe van daten is toch dat je elkaar beter leert kennen en dat daar tijd voor nodig is? 6 weken is juist best vlot.

Heel rare uitspraak van hem. “Eh, ja, zo gaat dat nu eenmaal vaak met daten, anders kon je net zo goed meteen trouwen” is het antwoord 🙈
Charlie591 schreef:
15-09-2025 05:39
[…]

Heel rare uitspraak van hem. “Eh, ja, zo gaat dat nu eenmaal vaak met daten, anders kon je net zo goed meteen trouwen” is het antwoord 🙈
Het doen van zo’n uitspraak op zichzelf is al een rode vlag. Dat iemand ergens een paar weken tijd in geïnvesteerd heeft in de hoop op een duurzame relatie doet niet ter zake.

Je hebt een paar keer gedate en een van de partijen komt tot de conclusie dat die niet meer verder wil. Dat mag natuurlijk. Daten met iemand betekent niet dat je voor de rest van je leven vastgeketend in een kelder wordt gegooid en je maar door moet blijven gaan als je voelt dat je er liever mee stopt. Wat een rare man, TO. Wegwezen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik zou absoluut niet de ‘het ligt niet aan jou maar aan mij’ smoes gebruiken die je de eerste keer hebt gebruikt maar gewoon zeggen waar het op staat zodat je hem geen argumenten geeft om je om te praten. ‘We hebben elkaar nu wat beter leren kennen en ik voel de klik niet meer, blijkbaar zijn we toch niet zo’n goede match, wens je nog veel geluk in de toekomst’ en je kan dat in dit geval zeker en vast via whatsapp.
Blijf ook niet op hem reageren als hij moeilijk doet. Gewoon 1 keer dat je zeker bent van je besluit.

Je zegt dat je van in het begin een ‘niet pluis’ gevoel had, ga ajb in het vervolg dan niet meer onderzoeken of het toch nog wat kan worden maar vertrouw je intuïtie die blijkbaar heel goed werkt.

Sterkte!
To wat vervelend dat je dit doormaakt maar nee je bent geen slecht mens als je ermee stop! Jouw lichaam geeft aan deze man is het niet luister hiernaar hij heeft je al meerdere rodevlaggen gegeven dit is als ik het zo lees een toxic man..

Licht iemand in bijv buren, fam, vrienden wat er speelt en kap ermee via de app en block soms is dit het beste gezien je nog erg onzeker bent en twijfeld aan jezelf is face to face denk ik niet de beste oplossing. Geef hem geen ruimte meer.

Ik weet niet of je in therapie zit wellicht en goed idee om hiermee aan de slag te gaan voor de toekomst en nieuwe mannen ontmoeten.
Attraverso schreef:
15-09-2025 06:49
Ik zou absoluut niet de ‘het ligt niet aan jou maar aan mij’ smoes gebruiken die je de eerste keer hebt gebruikt maar gewoon zeggen waar het op staat zodat je hem geen argumenten geeft om je om te praten. ‘We hebben elkaar nu wat beter leren kennen en ik voel de klik niet meer, blijkbaar zijn we toch niet zo’n goede match, wens je nog veel geluk in de toekomst’ en je kan dat in dit geval zeker en vast via whatsapp.
Blijf ook niet op hem reageren als hij moeilijk doet. Gewoon 1 keer dat je zeker bent van je besluit.

Je zegt dat je van in het begin een ‘niet pluis’ gevoel had, ga ajb in het vervolg dan niet meer onderzoeken of het toch nog wat kan worden maar vertrouw je intuïtie die blijkbaar heel goed werkt.

Sterkte!
En dit. Niet onderhandelen en niet je laten verleiden om een de dialoog voort te zetten als je heel duidelijk bent geweest.

Het komt op mij over als emotionele chantage, TO. Dat hij het niet leuk vindt is jammer, maar dat verplicht jou niet hier mee door te gaan. Des te eerder je het zegt, des te beter.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
SunShine35 schreef:
14-09-2025 23:30
Maak het uit via telefoon of whatsapp en vraag een vriendin om er bij te zijn. Kan je meteen bespreken hoe het ging, of hij moeilijk deed of nog gaat doen en of jij iets moet doen voor je veiligheid.
Dit is een goeie tip!
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Jij vraagt je af of je geen slecht mens bent, terwijl hij degene is dit jou zo behandelt. Hoe denk je dat je je gaat voelen als je over een paar maanden aan de kersttafel hebt gezeten met hem? Dan kom je helemaal niet meer van hem af, door jouw schuldgevoel. En dat is NERGENS voor nodig. Iemand die jou dit gevoel geeft is een naar persoon, niet jij!
Natuurlijk mag je het uitmaken, dat mag altijd. Na een paar weken daten kan je er dus ook mee stoppen. Ik zou het per telefoon of app doen, heel kort houden en hem daarna blokkeren. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn gevoelens, dus laat dat bij hem. Als hij zich rot voelt, dan moet hij daar een oplossing voor vinden en dat is niet in contact zijn met jou.

Je kunt het!
Tuurlijk kap je hier mee. Nu. Wat is het alternatief, de komende 20 jaar aan hem vast blijven zitten?
Gewoon heel stellig en duidelijk zijn. Geen ruimte laten voor tegenargumenten, en geen twijfel aan jouw kant laten zien. De appvoorbeelden zijn al gegeven. App sturen en hem blokkeren. En nee, je wilt geen ‘vrienden blijven’ en ook geen contact houden. En als hij op de een of andere manier toch nog in gesprek komt, hetzelfde herhalen; ‘ik voel het niet meer en ik stop hier nu mee’.
Je bent bang voor zijn boosheid schrijf je. Iemands boosheid kan heel eng zijn. Maar zodra hij boos gaat doen, of zelfs al voor die tijd na het uitmaken, kan jij hem blokkeren. Dan gaat ie maar in z'n eentje boos zitten te doen, dat hoef jij niet aan te horen.

Ben je bang dat hij naar je toekomt en verhaal gaat halen? Heb je goede buren en vrienden die je kunnen ondersteunen?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Heel kort, niet in discussie gaan, niet uit gaan leggen waarom je het uit wil maken. Je bent niet verplicht je daar niet voor te verantwoorden. Dus niet doen.
"Het is uit" is duidelijk genoeg. Wat hij ermee doet is voor hem.
En via whatsapp, niet via de telefoon. Daar mag je jezelf best in beschermen.
Wat een engerd. Goed dat je het uitmaakt.
Inderdaad héél erg goed van je dat je dit aanvoelt. En zeker verbreken dit contact. Dat zou ik overigens gewoon maar heel kort en duidelijk doen, zonder teveel emotie vanuit jouw kant: Hallo Piet, we hebben nu een paar dates met elkaar gehad maar ik wil het hier verder bij laten. Groeten, Miranda.
Mocht hij n.a.v. die app dan toch vragen stellen over het waarom dan kun je eventueel nog zeggen: Ik heb geen gevoelens voor je en vind het daarom niet nodig verder te gaan met daten.

Ik denk dat vooral angst je trigger is. Ik herken het gevoel al heb ik zelf geen nare ervaringen met stalking gehad (dat gevoel was er "gewoon" altijd al) maar wat mij gebeurde als ik iemand niet meer zo leuk vond is dat ik héél erg hoopte dat de ander mij dan aan de kant zou schuiven. Verliefd op iemand anders ofzo. Dan kon ik het uit de weg gaan.

Gebeurde niet en nadat ik het uit maakte gebeurde er gelukkig ook niks vervelends. Maar ook nooit echt veel verdriet van: ik wil je niet kwijt. Het was meer een "Oke, prima". En dat meerdere keren! En dan dacht ik wel eens: waarom heb ik het zo lang uitgesteld...

Verder nog tips:
Licht een vriendin in over de stappen die je zet.
Blijf hier meeschrijven.
Zoek een psycoholoog met wie je deze angsten bespreekt.
Wanneer er toch echte dreiging volgt: politie.
Wel ironisch dat deze man er een punt achter zetten na 4 weken zonde van de tijd vindt en je daarom gaat lopen guilt trippen zodat het 6 weken worden.

Ik vind het trouwens acceptabel om hem een bericht te sturen en dat bericht af te sluiten met 'Omdat je de vorige keer zo moeilijk deed en mijn afwijzing niet accepteerde kies ik ervoor om je na dit bericht te blokkeren. Ik wens geen contact meer met je te hebben op wat voor manier dan ook.'

Kijk ook of je zijn nummer kan blokkeren voor oproepen. Mijn onderbuikgevoel zegt namelijk dat dit iemand is die zich (tijdelijk) aan stalkingsgedrag schuldig zijn kunnen maken. Heb je ook buren die een oogje in het zeil zouden kunnen houden als jij ze inlicht?
Hoe langer je doorgaat hoe moeilijker het wordt.
Lorem Ipsum
Dankjewel voor jullie reacties. Vanavond ga ik hem appen. Ik heb nog een vraagje. Ik zit mezelf waarschijnlijk helemaal gek te maken hoor. Maar ik heb hem (denk een minuutje of hooguit twee) afgelopen woendag gepijpt. Zou ik syfilis kunnen hebben opgelopen? Ik heb namelijk sinds gisteren overal nogal wat jeuk op m'n lichaam en op één of andere manier ben ik heel bang voor deze soa. Er zaten geen plekjes of bultjes of andere rare dingen op zijn penis. Hoe groot is de kans op syfilis en kan je al zo snel daar klachten van hebben?
Miranda3232 schreef:
15-09-2025 09:00
Dankjewel voor jullie reacties. Vanavond ga ik hem appen. Ik heb nog een vraagje. Ik zit mezelf waarschijnlijk helemaal gek te maken hoor. Maar ik heb hem (denk een minuutje of hooguit twee) afgelopen woendag gepijpt. Zou ik syfilis kunnen hebben opgelopen? Ik heb namelijk sinds gisteren overal nogal wat jeuk op m'n lichaam en op één of andere manier ben ik heel bang voor deze soa. Er zaten geen plekjes of bultjes of andere rare dingen op zijn penis. Hoe groot is de kans op syfilis en kan je al zo snel daar klachten van hebben?
Ik zou daarvoor even contact opnemen met je huisarts. Ook als het risico klein is, is het misschien prettig om deze angst wel met je huisarts te bespreken. En het kan jou rust en zekerheid geven als je ook zwart op wit krijgt dat je niks onder de leden hebt. Maar ik weet niet in welk tijdsbestek zich zoiets uit. Dat zal je huisarts je kunnen vertellen. Schroom niet dat te doen. Je lichaam kan mogelijk ook reageren op stress.
Waarom niet nu meteen appen? Nu moet je jezelf de hele dag opvreten.

Ook voor hem beter dat hij zn sjagrijn overdag kan uiten als hij (neem ik aan) meer onder de mensen is, ipv 's avonds en dan gaat lopen malen en appen, en boos ligt te wezen op jou.
Ik gebruik altijd de website Thuisarts. Als ik even snel kijk komt dat niet overeen met je klachten:

https://www.thuisarts.nl/syfilis/ik-heb-syfilis
App hem nu en maak een afspraak met je huisarts.
toulouse_74 schreef:
15-09-2025 09:13
Waarom niet nu meteen appen? Nu moet je jezelf de hele dag opvreten.

Ook voor hem beter dat hij zn sjagrijn overdag kan uiten als hij (neem ik aan) meer onder de mensen is, ipv 's avonds en dan gaat lopen malen en appen, en boos ligt te wezen op jou.
Zou ik inderdaad ook doen. Dan heeft hij wat uren overdag (op werk, bij daglicht, onder mensen) dit eerst op zich te laten inwerken dan wanneer de boodschap gelezen wordt als hij alleen thuis is, een bier opentrekt en zijn boosheid dan direct op jou uit.

Dan kan het bericht denk ik beter een paar uur 'geland' zijn.

Plus: Het is voor jouw eigen gevoel denk ik wat geruststellender om de komende uren te blijven schrijven, weet dat het bericht gelezen is, dan wanneer je het bericht om 23.00 verzendt, naar bed wil gaan en dan wakker ligt en hier niet zoveel mensen zijn met wie je je piekergedachten kunt delen.
Miranda3232 schreef:
15-09-2025 09:00
Waarom in vredesnaam pas vanavond? Hoe eerder hoe beter, zeker bij zo'n man. Jammer als hij boos wordt, jij bent ook wel eens boos.

En wat hij vindt moet hij maar naar de politie brengen.

Waarom ben je zo extreem onzeker? Heb je hier hulp voor?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ik weet niet waarom ik zo onzeker ben. Ik word daar zelf ook niet goed van. En nee ik heb er geen hulp bij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven