Ik verpest mijn eigen relatie....

10-03-2019 08:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit met een eigenaardig probleem de laatste tijd: ik verpest mijn eigen relatie compleet, zonder grap.

Mijn vriend en ik zijn net een jaar samen en houden super veel van elkaar (ookal lijkt dat niet zo soms). We kennen elkaar al bijna ons hele leven en ik kan me geen betere vriend wensen. Alleen loopt onze relatie alles behalve soepel en ik weet dat ik de oorzaak hier van ben. Ik reageer overdreven op de kleinste dingen en blaas alles flink uit proportie.
Nu ben ik hier wel al een lange tijd mee bezig en weet ik van mezelf wat voor een idioot ik kan zijn, ik breng dingen rustiger, houd mezelf dan ook rustiger en praat gewoon over mijn gevoel. Nu reageert alleen mijn vriend nogal redelijk heftig als ik dit doe. Maar ik begrijp hem wel, eerst deed ik dit heel anders en op de meest slechte manier die je je kan bedenken en hij is puur gewend zo te reageren. Sterker nog, hij is mijn destructieve gedrag gewend.

Verder maak ik echt drama uit niks. Mijn gedrag en humeur veranderd op zo'n moment dan ook met de seconde, waardoor mijn vriend het nirt meer snapt na een paar minuten. Het gaat van verdrietig naar kwaad naar schuldgevoel en zo door. Ik ruineer hier mee vaak gezellige avondej en weekenden.
Mijn vriend weet zich soms geen raad meer maar weigert bij me weg te gaan, ook als hij weet dat ik het alleen zou uitmaken wegens mijn gedrag. We hebben al eens vaker schreeuwend tegenover elkaar gestaan.


We hebben vaak ruzie, minstens 1x per week.
Het erge nog van alles is, ik weet wat ik doe. Ik weet precies wat het probleem is en dat ik de oorzaak ben. Elke keer weer neem ik me voor om rustig te worden, niet zo fel te reageren en goed na te denken voordat ik wat zeg. En toch gaat het om de haverklap mis. Ik kan er op de een of andere manier niet mee stoppen en ik ben echt ten einde raad. Ik heb ook het idee dat hoe meer ik aan mezelf probeer te werken, hoe erger het wordt. Ik ben mijn eigen destructieve gedrag meer dan zat maar ik weet niet waarom ik niet kan stoppen ermee, ik ga zelf al denken dat ik psychische problemen heb.

Therapie en psychiaterd/psychologen heb ik jammer genoeg geen geld voor, maar ik wil dit echt de wereld uit hebben. Met jezelf amper kunnen leven is echt een verschrikkelijk gevoel en het liefst maak ik het nu uit omdat ik het niet meer kan aanzien wat ik hem aan doe, al die verspilde energie en tijd, de hoofdpijnen en de leuke dagen. Ik heb het idee dat ik zn leven ruineer, En toch vertikt hij het om bij me weg te gaan. Begin bijna te denken dat hij hierom juist degene is die niet spoort 😅.

Ik wil hier echt zo graag aan werken met goede resultaten want ik wil hem absoluut niet kwijt, zou iemand me tips kunnen geven? Alle hulp en kritiek is welkom.
Alle reacties Link kopieren
[...]
Ironische is ook dat dat juist mn punt is en ik eraan ga werken. Kunnen we van jou niet echt zeggen hé
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-03-2019 12:14
Reden: quote verwijderd
38.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 08:23
Dit is allemaal van de laatste tijd en het heeft wel een paar "oorzaken", oa dat mijn vriend eerst loog en het overlijden van een dierbare.
En nee, zijn ouders hebben nog steeds geen gelijk. Sterker nog, ze willen me helpen.
Waarover? Neem je hem dit nog steeds kwalijk en reageer je daarom zo op hem?
Werk je soms voor de ziggo klantenservice? Daar heb ik nu altijd bonje mee. :proud:
Alle reacties Link kopieren
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:37
Ironische is ook dat dat juist mn punt is en ik eraan ga werken. Kunnen we van jou niet echt zeggen hé
Weer nogal bitchy reactie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Los van de relatie, ga hulp zoeken voor jezelf.

Eerste stap is dan de huisarts. Misschien dat je daar met een GGZ ondersteuner kan praten, of misschien een doorverwijzing naar een psycholoog / psychiater / etc.

Pas wanneer jij je gedrag en emoties beter onder controle hebt, dan is de volgende stap een relatie. Misschien met je huidige vriend, misschien geen relatie voorlopig of met iemand totaal anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
10-03-2019 09:17
Bijzonder wel, je zegt dat je radeloos bent enz enz maar zodra t geld kost niet radeloos genoeg of zo?
Ja een goede therapeut kost geld en zelfs al moet je dat uit eigen zak betalen, je wil hier toch van af? Je werkt fulltime dus wat is t probleem? Dan koop je een keer wat minder schoenen of je gaat niet op vakantie. Zoek een therapeut om je hierbij te helpen.
Je kan namelijk prima jezelf gedragen aangezien je schrijft dat het je wel lukt op je werk, je kiest er voor om dat niet te doen in je relatie.
T probleem is minimaal loon, vaste lasten, boodschappen en jezelf onderhouden ondanks mn diploma's. Ik wil er zeker vanaf maar zoals ik al zei, voor die aantal keren dat ik er ben geweest is een paar honderd euro veel geld.
, mn werk is niet subjectief. Mensen bellen met problemen over bijvoorbeeld hun tv, ik doe een analyse en wat testen met de om t eventueel te kunnen verhelpen, werkt dat niet sturen we een monteur langs. Veel anders dan de regels en gang van zaken noemen is het niet.

En ik zou hier niet posten als ik niet hulp wilde.
Alle reacties Link kopieren
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:35
Ik weet dat ik zelf het probleem ben dus dan wil ik indd werken aan mezelf, sure er zijn van beide partijen wel wat dingen maar ik zelf ben de grootste stoorzender
Ik denk niet dat je mijn punt echt begrijpt.
Maar modder lekker door in je fijne relatie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:14
Dit geldt wel voor mn vriend ja, ik wil verder niks veranderen aan hem. Behalve het feit dat hij beloofd me op te halen maar dat eindstand niet doet, want hij ligt te slapen. Sta ik daar, half uur te wachten in de kou 😂 maar ach ochtenddiensten, die maken je eenmaal moe.

En ik ben en blijf mn best doen om te veranderen..
Hoe heb je hierop gereageerd dan? Zo van ach of een beetje boos? Vind het best wel een naaistreek hoor van hem.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
10-03-2019 09:40
Weer nogal bitchy reactie
Best logisch op zo'n reactie toch
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:44
T probleem is minimaal loon, vaste lasten, boodschappen en jezelf onderhouden ondanks mn diploma's. Ik wil er zeker vanaf maar zoals ik al zei, voor die aantal keren dat ik er ben geweest is een paar honderd euro veel geld.
, mn werk is niet subjectief. Mensen bellen met problemen over bijvoorbeeld hun tv, ik doe een analyse en wat testen met de om t eventueel te kunnen verhelpen, werkt dat niet sturen we een monteur langs. Veel anders dan de regels en gang van zaken noemen is het niet.

En ik zou hier niet posten als ik niet hulp wilde.
:proud: Hmmmm.. Mensen blijven daar niet lang werken er is veel doorstroming.
Alle reacties Link kopieren
Varenna schreef:
10-03-2019 09:38
Waarover? Neem je hem dit nog steeds kwalijk en reageer je daarom zo op hem?
Ik neem het hem niet meer zo kwalijk alleen heb ik nooit compleet gesnapt waarom hij dit deed.
Het ging over roken en blowen. Hij vertelde me gestopt te zijn maar anderhalve maand lang heeft ie gewoon gerookt en geblowed, en tegen mij maar vol blijven houden van dat het niet zo is. Ik had bewijs en meerdere getuige. En ineens gaf hij toe, precies op de dag dat ik afscheid ging nemen van de nu overledene dierbare. En ik rook zelf ook dus snapte t niet, maar hij schaamde zich.
Dit alles n beetje bij elkaar op geteld en daardoor schoot ik flink uit mn slof. En na de dood van die dierbare ben ik alleen maar nog feller geworden en niet alleen op hem. Het speelde zeker wel een kleine rol maar ik denk er niet eens meer aan. Of het nu nog steeds een rol speelt onbewust durf ik je niet met alle zekerheid te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
10-03-2019 09:44
Hoe heb je hierop gereageerd dan? Zo van ach of een beetje boos? Vind het best wel een naaistreek hoor van hem.
Eerst was het indd van ach, maar hoe vaker het gebeurt hoe bozer ik word. Maar ik word gauw rustiger als ik in mn achterhoofd weet dat hij om half 6 sochtends zn bed uit moet, de hele dag wakker is en ik pas om 10 uur savonds klaar ben. Dus erg kwalijk kan ik het hem zeker niet nemen
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
10-03-2019 09:47
:proud: Hmmmm.. Mensen blijven daar niet lang werken er is veel doorstroming.
Klopt indd, heb er al een paar zien komen en gaan al zitten er een paar uitzonderingen tussen
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
10-03-2019 09:39
Werk je soms voor de ziggo klantenservice? Daar heb ik nu altijd bonje mee. :proud:
Ziggo en Vodafone ja haha. Wat zijn je problemen? Misschien kan ik je verder helpen 😅😂
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:44
T probleem is minimaal loon, vaste lasten, boodschappen en jezelf onderhouden ondanks mn diploma's. Ik wil er zeker vanaf maar zoals ik al zei, voor die aantal keren dat ik er ben geweest is een paar honderd euro veel geld.
, mn werk is niet subjectief. Mensen bellen met problemen over bijvoorbeeld hun tv, ik doe een analyse en wat testen met de om t eventueel te kunnen verhelpen, werkt dat niet sturen we een monteur langs. Veel anders dan de regels en gang van zaken noemen is het niet.

En ik zou hier niet posten als ik niet hulp wilde.
Been there done that.
Ik wilde hulp voor mijn probleem en de huisarts vond het niet nodig dus ik ben zelf mijn therapie gaan betalen. Ook veel geld, ook minimumloon, ook vaste lasten etc.
Maar ik wilde gewoon van m’n probleem af, dan maar op een houtje bijten, ik zag het als een investering in mijzelf, dan maar niet op vakantie hoor. Geen geld terwijl je werkt vind ik dus een slap excuus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voorlopig alleen maar mijn energie richten op ongemakken die hij veroorzaakt; jokkebrokken over gestopt zijn met roken is geen dagelijks struikelblok.

Dat hij afspraken vergeet wél. Dat zou ik bespreken (wat anders is dan ruziemaken) en blijkt hij nog één keer hetzelfde probleem te geven dan zou ik dit soort dingen niet meer met hem afspreken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En als voortdurend blijkt dat je niet op iemand kan rekenen dan wordt de liefde vanzelf wat minder lijkt mij dus minder motivatie om bij hem te blijven.

Lijkt mij je probleem te zijn dat je je bovenmatig gehecht voelt aan iemand die je nieteens respecteert maar dat je als de dood bent voor het idee de band te verbreken.

Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
10-03-2019 08:14
Wel goed trouwens dat je inziet dat jij het probleem bent. Er zijn genoeg mensen die iedereen de schuld geven behalve zichzelf.
dit zou zo fijn zijn dat mocht iedereen idd eerst even bij zichzelf kijken.
Alle reacties Link kopieren
Jan2016 schreef:
10-03-2019 10:21
dit zou zo fijn zijn dat mocht iedereen idd eerst even bij zichzelf kijken.

En als iemand dat niet doet?
Wat doe je dan?
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
loveandcigarettes schreef:
10-03-2019 09:45
Best logisch op zo'n reactie toch
Lees eens even terug wat jouw probleem is, volgens jouzelf? Je kan gelijk hebben en tegelijk een kutkarakter
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je misschien het eigen risico? Dat moest ik wel betalen toen ik bij een psycholoog liep. Dat is voor mij ook veel geld, ik snap wel dat het je weerhoud. Maar je kan het wel in termijnen betalen, misschien dat het dan wel te doen is?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je stopt met roken dan kun je gespreid het eigen risico betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Frenky1983 schreef:
10-03-2019 08:46
Ik herken dit verhaal, heb precies het zelfde mee gemaakt, en mijn vrou is ook naar de praktijk ondersteuner gegaan en dit heeft exht geholpen. En geestelijke zorg wordt exht wel vergoed met door verwijzing van huisarts!
Alleen Dsm 1, dacht 2,3,4 niet.
Maar voor 1 moet je idd ook een deel eigenrisico betalen.
Een verwijzing zegt weinig...tegenwoordig moet je zelf maar ff uitzoeken of je vergoeding krijgt.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
Dus je vriend liegt tegen je en hij komt jullie afspraken niet na.

Natuurlijk werkt dat door in jouw gedrag. Naar jezelf kijken is altijd goed, maar vlak de invloed van je vriend niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat er een aantal vervelende dingen gebeurd zijn in korte tijd (je vriend die loog en een dierbare verloren). Het kan zijn dat je die ervaringen niet goed hebt verwerkt. In combinatie met een relatie met wederzijdse verwachtingen, intensieve werkweek en emotioneel belastend werk loopt de spanning alleen nog maar meer op. Niet zo gek dat je op een gegeven moment overloopt en uit je slof schiet: je grenzen zijn ver bereikt. Neem een stap terug op je werk (en liefst ook in je relatie) en ga uitzoeken hoe je hulp kunt krijgen. (Wellicht familie die financieel kan bijstaan?)
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven