Ingewikkelde situatie met mijn vriend en zijn vriend

20-02-2021 08:44 136 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben al meer dan een jaar gelukkig met mijn vriend. Mijn vriend is erg gedreven en staat dit jaar op de landelijke lijst voor een politieke partij. Hij heeft hier keihard voor gewerkt en ik ben supertrots op hem. Zijn familie en vriendengroep is erg blij voor hem en steunt hem, gaan allemaal op hem stemmen. Heel fijn om te zien. Maar nou is er 1 vriend, die wat raar doet. Dit is een vriend die in het algemeen wat snel jaloers lijkt (op anderen). Het valt de anderen in de vriendengroep ook op, en sommigen vermijden hem zelfs wat omdat ze hem arrogant vinden. Ik zelf mag hem om eerlijk te zijn niet zo, hij praat ontzettend veel over zichzelf, pocht vaak met zijn bezittingen en werk en lijkt gewoon niet zoveel empathie te hebben. Op andere momenten echter, is het een prima en aardige vent.
Nu was hij laatst bij ons voor een etentje. Echt helemaal vanuit het niets, zei hij ineens “ nou, mijn stem gaat dit jaar naar partij X!” (Niet de partij van mijn vriend). Al zijn andere vrienden hadden al gezegd dat ze op hem zouden stemmen. Ik dacht even dat deze vriend een grapje maakte, maar hij was doodserieus. Mijn vriend reageerde normaal, met “ok, prima keuze”. Maar na het etentje vroeg ik aan mn vriend wat hij ervan vond en zei dat zijn vriend helemaal zelf mag weten waar hij op stemt, maar dat hij toch wel een beetje teleurgesteld was dat hij zo expliciet moest noemen dat hij NIET op hem ging stemmen. Het voelde voor hem een beetje als een steek onder water. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren. Mijn vriend had even de tijd nodig om te bedenken wat hij ermee wil, het stelde hem in ieder geval teleur.

Nu heb ik echter morgen een afspraak staan met de vriendin van die vriend. We gaan een stuk wandelen. Mijn dilemma; laat ik dit doorgaan of niet? Want we zouden eerst koffie drinken bij hun thuis, maar momenteel heb ik even geen zin om die vriend te zien, ik ben nog best geïrriteerd. Mijn vriend zei dat ik gewoon moest gaan, die vriendin kan er ook niks aan doen. Maar ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen? En vinden jullie het ook niet tof hoe die vriend tegen mijn vriend deed?
Onnozel geouwehoer dit.
Onder etentjes moet je niet over politiek praten.
( mijn mening)
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
20-02-2021 09:15
Tjeeee, ze zegt toch dat het er helemaal niet om gaat dat die vriend niet op haar vriend stemt, maar de manier waarop dit verkondigd moet worden. Alsof die vriend het hem misgunt.

Ik zou de manier waarop ook lullig vinden. Je kunt als vriend toch zeggen: 'wat gaaf dat je op de landelijke lijst staat, jammer dat je niet in de partij zit waar ik op ga stemmen'.
Wat is er mis met elkaar iets gunnen?

Dat wandelen met die vriendin zou ik wel door laten gaan. Zij staat in feite buiten het akkefietje die je vriend met zijn vriend heeft.
Ja, dat maakte ze er naderhand inderdaad van. Dan vind ik het nog vrij extreem om iemand meteen met partner en al op de zwarte lijst te zetten omdat je de manier waarop iemand een opmerking maakte niet kan waarderen. Dan kan het niet veel lijden in de vriendschap.
Dus omdat x niet gaat stemmen op partij Y ga jij niet met de partner van x aan de wandel.
Wat een puber gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Vind je die vriend per ongeluk een beetje meer dan leuk?
Marana schreef:
20-02-2021 09:08
Ok, laat ik het anders zeggen: aardiger dan onze huidige buurman, al was het maar omdat hij geen scheldwoorden zal gebruiken :proud:
Je legt de lat wel echt heel erg laag. Maar inderdaad, alles is relatief :proud:
Alle reacties Link kopieren
Drie dingen die je nooit moet bespreken als je vrienden je iets waard zijn: financiën, godsdienst en politiek
-
Phloxx schreef:
20-02-2021 09:25
Drie dingen die je nooit moet bespreken als je familie/vrienden je iets waard zijn: financiën, godsdienst en politiek
En voeg daar ook Corona aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen vindt collectief dat je moeilijk doet TO. Wat vind jij daarvan?
Alle reacties Link kopieren
Nou TO, die vriend heeft het eigenlijk heel goed voor met je vriend.
Maak je borst maar nat als hij verkozen wordt, dan gaan er nog heel wat meer mensen een mening hebben over je vriend en dit stukken minder genuanceerd uiten.
En wat zijn vriendin hier mee te maken heeft ontgaat mij helemaal.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar waar maak jij je druk om? Iedereen mag zelf weten op wie hij stemt. We leven in een Democratie.

Ik vind jouw gedrag vooral heel raar, ga je nu zijn vriendin straffen omdat zijn vriend niet op jouw vriend stemt?

Politiek en geloof moet je buiten vriendschappen laten.
Waarom blijven jullie afspreken met iemand die niet zo goed met jullie matcht op communicatiegebied? Ik lees een heel verhaal aan kritiek op zijn manier van doen, en dat zal vast gestoeld zijn op iets. Maar waarom dan etentjes thuis enzo? Misschien wat meer afstand bewaren? Die vriendin zou ik erbuiten laten, als jullie gewoon gezellig zijn zonder politiek als hoofdonderwerp, zie ik het probleem niet.
Ik vraag me af waarom jij en die andere vrienden die man een vriend noemen, terwijl jullie blijkbaar zo negatief over hem denken.
En verder : ik heb niet eens op mijn zus gestemd en dat weet ze ook, en ze begrijpt ook waarom.
gm65 schreef:
20-02-2021 09:12
Huh... je ziet het echt niet goed.
Je verwijdt hem wat je zelf overweegt!
Niet chique
Laat het gewoon los, iedereen zijn eigen keuze.
:-o
Iemand verwijden. Dat klinkt niet best.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-02-2021 09:03
Hij heeft het recht om te stemmen op wie hij wil. En hij is zo eerlijk om dat te zeggen. Best kans dat veel mensen in jullie omgeving niet op jouw vriend stemmen, gewoon omdat ze op een andere partij willen stemmen, maar dat niet willen zeggen.
En ik begrijp nu ook wel waarom..

en dan doel ik niet op de reactie van jouw vriend.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
20-02-2021 09:25
Drie dingen die je nooit moet bespreken als je vrienden je iets waard zijn: financiën, godsdienst en politiek
Yep, klopt.

Maar ik denk dat als ik een politiek actieve vriend zou hebben die het ver schopt in de partij, dat ik daar dan wel naar zou vragen. Ook uit nieuwsgierigheid, hoe zoiets gaat en zo. Vooral vragen die verder los staan van waar die partij voor staat. En dan zou ik waarschijnlijk eindigen met iets als: "hartstikke goed dat je dit doet! Maar ik ga op partij x stemmen." En mocht hij mij dan proberen over te halen tot zijn partij, dan zou ik dat afkappen, beetje afhankelijk van hoe ver zijn partij afstaat van mijn partij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
-
2020suzuki wijzigde dit bericht op 20-02-2021 09:42
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke partij hangen jullie eigenlijk aan?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-02-2021 09:03
Hij heeft het recht om te stemmen op wie hij wil. En hij is zo eerlijk om dat te zeggen. Best kans dat veel mensen in jullie omgeving niet op jouw vriend stemmen, gewoon omdat ze op een andere partij willen stemmen, maar dat niet willen zeggen.
En ik begrijp ook wel waarom.

en dan doel ik niet op de reactie van jouw vriend..
Ik vermoed dat van al die vrienden en familie die zeggen dat ze op jouw vriend gaan stemmen er een heel stel zit te zwetsen.
Het is maar goed dat mensen kunnen stemmen, zonder dat anderen over hun schouder meekijken.
To, je maakt drama om niets.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
We waren bevriend met een stel, waarvan de man in de tweede kamer zat en zelfs zijn vrouw stemde niet op hem. Niet omdat hij niet aardig of lief was, maar omdat ze op sommige punten niet op 1 lijn zaten. Ik stem ook niet hetzelfde als mijn man. Ik heb er nooit een kop koffie minder over gedronken. En ja, wij spraken ook over politiek met het stel en waren ook open over onze politieke voorkeur. En dat zal ook best wel eens provocerend over zijn gekomen. Leverde hele leuke en interessante discussies op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere vrienden die actief zijn in de politiek. Ik stem op geen van allen.
Ook ben ik dol op wandelen, maar heb moeite een wandelmaatje te vinden. Is er een verband?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Tammy Wynette! Moet je je focus misschien niet iets meer verleggen naar je eigen doelen? Allemaal leuk en aardig dat vriend op een kieslijst staat, maar dat maakt het nog niet evident om op hem te stemmen. Ik mag hopen ook niet voor jou. Beetje vreemd, onvolwassen en onprofessioneel dat jullie dat van je omgeving lijken te verwachten.

Politieke voorkeur, liefde en vriendschap zijn echt drie verschillende dingen. Door mijn achtergrond ken ik meerdere mensen op landelijke kieslijsten. Stuk voor stuk kan je er een lekker biertje mee drinken en zijn ze super gezellig op je verjaardag. Dat maakt echter nog niet dat ik op een van hen zal stemmen. De competenties van een goede vriend en een goed politicus verschillen nogal. Het is nogal wat om je actief stemrecht te verkwanselen aan iemand die je aardig vindt, lijkt mij effectiever om op iemand te stemmen die je standpunt vertegenwoordigt.
Tadderak30 schreef:
20-02-2021 09:45
Goedemorgen Tammy Wynette!
:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven