Ingewikkelde situatie met mijn vriend en zijn vriend

20-02-2021 08:44 136 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben al meer dan een jaar gelukkig met mijn vriend. Mijn vriend is erg gedreven en staat dit jaar op de landelijke lijst voor een politieke partij. Hij heeft hier keihard voor gewerkt en ik ben supertrots op hem. Zijn familie en vriendengroep is erg blij voor hem en steunt hem, gaan allemaal op hem stemmen. Heel fijn om te zien. Maar nou is er 1 vriend, die wat raar doet. Dit is een vriend die in het algemeen wat snel jaloers lijkt (op anderen). Het valt de anderen in de vriendengroep ook op, en sommigen vermijden hem zelfs wat omdat ze hem arrogant vinden. Ik zelf mag hem om eerlijk te zijn niet zo, hij praat ontzettend veel over zichzelf, pocht vaak met zijn bezittingen en werk en lijkt gewoon niet zoveel empathie te hebben. Op andere momenten echter, is het een prima en aardige vent.
Nu was hij laatst bij ons voor een etentje. Echt helemaal vanuit het niets, zei hij ineens “ nou, mijn stem gaat dit jaar naar partij X!” (Niet de partij van mijn vriend). Al zijn andere vrienden hadden al gezegd dat ze op hem zouden stemmen. Ik dacht even dat deze vriend een grapje maakte, maar hij was doodserieus. Mijn vriend reageerde normaal, met “ok, prima keuze”. Maar na het etentje vroeg ik aan mn vriend wat hij ervan vond en zei dat zijn vriend helemaal zelf mag weten waar hij op stemt, maar dat hij toch wel een beetje teleurgesteld was dat hij zo expliciet moest noemen dat hij NIET op hem ging stemmen. Het voelde voor hem een beetje als een steek onder water. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren. Mijn vriend had even de tijd nodig om te bedenken wat hij ermee wil, het stelde hem in ieder geval teleur.

Nu heb ik echter morgen een afspraak staan met de vriendin van die vriend. We gaan een stuk wandelen. Mijn dilemma; laat ik dit doorgaan of niet? Want we zouden eerst koffie drinken bij hun thuis, maar momenteel heb ik even geen zin om die vriend te zien, ik ben nog best geïrriteerd. Mijn vriend zei dat ik gewoon moest gaan, die vriendin kan er ook niks aan doen. Maar ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen? En vinden jullie het ook niet tof hoe die vriend tegen mijn vriend deed?
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
20-02-2021 09:45
We waren bevriend met een stel, waarvan de man in de tweede kamer zat en zelfs zijn vrouw stemde niet op hem. Niet omdat hij niet aardig of lief was, maar omdat ze op sommige punten niet op 1 lijn zaten. Ik stem ook niet hetzelfde als mijn man. Ik heb er nooit een kop koffie minder over gedronken. En ja, wij spraken ook over politiek met het stel en waren ook open over onze politieke voorkeur. En dat zal ook best wel eens provocerend over zijn gekomen. Leverde hele leuke en interessante discussies op.
De vrouw van Pieter Omtzigt?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Joh die vriend zal wel hebben aangevoeld dat er op zijn stem werd gerekend en daar op een ongemakkelijke manier korte metten mee hebben willen maken. Vandaar dat het zo gek zijn mond uit kwam.
Omdat die vriend zoals je zegt vaker provocerend/jaloers gedrag vertoont, denk je dat hij dit nu zegt om je vriend te raken, waarom? Heeft hij negatieve dingen over je vriend gezegd over zijn politieke carrière?
In alle gevallen: laat het los. De beste manier om te reageren is zoals je vriend doet. En die vriendin kan er al helemaal niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
20-02-2021 09:39
Yep, klopt.

Maar ik denk dat als ik een politiek actieve vriend zou hebben die het ver schopt in de partij, dat ik daar dan wel naar zou vragen. Ook uit nieuwsgierigheid, hoe zoiets gaat en zo. Vooral vragen die verder los staan van waar die partij voor staat. En dan zou ik waarschijnlijk eindigen met iets als: "hartstikke goed dat je dit doet! Maar ik ga op partij x stemmen." En mocht hij mij dan proberen over te halen tot zijn partij, dan zou ik dat afkappen, beetje afhankelijk van hoe ver zijn partij afstaat van mijn partij.
Eens. De manier waarop het gezegd is, is natuurlijk irritant. Ik heb ook wel eens niet op een bekende gestemd, omdat ik het niet eens was met de richting van zijn partij (was gemeentelijk). Ik heb het er toen wel met mijn moeder over gehad, dat ik dit niet ging doen. Dat is het.
Als hij had gevraagd, ga je op mijn stemmen, had ik wel eerlijk aangegeven dat ik dat niet ging doen. Idem als ik met een groepje ergens zou zitten en diegene zou iets zeggen als natuurlijk stemmen jullie allemaal op mijn. Dan zou ik mijn mond kunnen houden, maar waarschijnlijk is dat ik zou zegge, nou, waarschijnlijk niet, want er zijn andere partijen die beter bij mij passen. En ik denk dat de meeste mensen dat raar zouden vinden. Want je stemt toch voor je vriend en als je het niet doet, dat zeg je dat niet hardop. Ik heb zoiets als eens ervaren in een andere situatie.

Dus tja, qua toon vind ik het niet raar dat TO zich stoort. Maar het is een vriend van haar vriend én als zij beiden vinden dat zijn manier van doen niet oké is, waarom gaan ze er dan nog mee om. Tevens TO, kun je die vriendin niet aanrekenen wat haar vriend doet. Andersom zou je het ook niet leuk vinden als zij het jou aan zou rekenen dat jouw vriend voor een partij is, waar haar vriend niet voor is. Of zo.
dianaf wijzigde dit bericht op 20-02-2021 10:01
5.56% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me dat iedereen om to en vriend heen (doen alsof ze) openlijk aangeven waar hun politieke stem naartoe gaat.
Ik zou niet weten waar mijn familie en vrienden op stemmen behalve van hen die in de politiek zitten. Tenminste, we praten daar zelden over maar ik ga ervan uit dat zij op hun eigen partij stemmen.

Daarnaast lees ik vriend heeft er heel hard voor gewerkt om te komen waar hij nu is. Geldt dat niet voor iedereen die carrière wil maken? Dat is toch niks bijzonders?
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat een getut om niks zeg. Je vriend zit in de politiek. Ongetwijfeld praat hij daar ook wel eens over gevraagd EN ongevraagd. Maar als een ander dat doet die op een andere partij stemt is dat ineens not done? Mijn beste vriendin zit in de gemeenteraad voor de SP. Ben gek op dat mens. Maar in geen 100 jaar zal een stem van mij naar de SP gaan en dat weet ze. Vinden we beiden geen probleem.

Ik kies voor haar als vriendin, niet als iemand die mijn mening of stem hoeft te verkondigen.
Snowflake gedrag dit.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar betekent het volgens to het einde van je kiesrecht als er een vriend in de politiek zit.
Ik denk dat je nog lang niet rijp genoeg bent om First Lady van Nederland te worden. Als dit al zuur opbreekt, dan ga jij nog vele traantjes laten.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
20-02-2021 10:00
Ik verbaas me dat iedereen om to en vriend heen (doen alsof ze) openlijk aangeven waar hun politieke stem naartoe gaat.
Ik zou niet weten waar mijn familie en vrienden op stemmen behalve van hen die in de politiek zitten. Tenminste, we praten daar zelden over maar ik ga ervan uit dat zij op hun eigen partij stemmen.

Daarnaast lees ik vriend heeft er heel hard voor gewerkt om te komen waar hij nu is. Geldt dat niet voor iedereen die carrière wil maken? Dat is toch niks bijzonders?
Ik weet van een aantal mensen wel wat ze stemmen, omdat we in dezelfde hoek zitten of omdat ze altijd SGP stemmen. Maar verder is het niet iets dat veel besproken wordt, eerder toen ik nog studeerde dat wij het er over hadden. Het is nog anders als hij in de partij zit, waar je toch al op wilde stemmen, dat je dan voor hem kiest. Maar dat is de enige reden waarom ik op een bevriend iemand zou stemmen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat een middelbare school gedrag. Van jou dan. Jullie gaan er eigenlijk vanuit dat vrienden en familie op je vriend stemmen, en gaat lopen mokken als iemand van zijn grondrechten gebruik maakt en anders besluit. Waarschijnlijk voelde jullie vriend druk om op je vriend te stemmen, want he! Dat doen vrienden onder elkaar (not really - dat heet vriendjespolitiek) en kwam het er knullig uit. En zijn vriendin heeft er echt helemaal niks mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Typisch wijvengezeik. TO, je maakt het nodeloos ingewikkeld. Ik snap niet waarom je de afspraak van vanmiddag niet door zou laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je vriend ervan? Of ben alleen jij zo van slag hiervan?

Ik zou niet weten waarom je afspraak met zijn vriendin moet cancellen? Jij hebt er feitelijk niks mee te maken en zij ook niet. Ik heb wel meerdere vriendinnen wiens vriend ik een zak hooi vind, maar goed, de man is ook niet mijn vriend.

Daarnaast één van mijn beste vriendinnen stond hoog op de lijst voor de gemeente, maar ik heb niet op haar gestemd, staat helemaal los van of ik haar aardig vind.
Alle reacties Link kopieren
We leven in een democratie hè.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan ook af hoe je gaat afzeggen: hoi Marietje. Ik moet afzeggen voor vanmiddag want jouw vriendje wil niet op mijn vriendje stemmen. Oké. Doei.

??
drominique schreef:
20-02-2021 10:00
Ik verbaas me dat iedereen om to en vriend heen (doen alsof ze) openlijk aangeven waar hun politieke stem naartoe gaat.
Ik zou niet weten waar mijn familie en vrienden op stemmen behalve van hen die in de politiek zitten. Tenminste, we praten daar zelden over maar ik ga ervan uit dat zij op hun eigen partij stemmen.

Daarnaast lees ik vriend heeft er heel hard voor gewerkt om te komen waar hij nu is. Geldt dat niet voor iedereen die carrière wil maken? Dat is toch niks bijzonders?
Oh ik weet van veel mensen in mn omgeving wel wat ze stemmen omdat ik er naar vraag. Het is wel een gespreksonderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Doe even normaal.
Je stelt je aan. Ik wist wat er ging komen toen je schreef dat iedereen in zijn familie en vriendengroep op hem zou gaan stemmen.
Maar zo werkt het niet he? Alleen op iemand stemmen omdat hij je vriend/zoon/neefje is.
Die vriend had het misschien niet zo nadrukkelijk hoeven zeggen, maar je kan je ook afvragen waarom dat gezegd moest worden. Misschien werd er nogal wat druk uitgeoefend?
Of misschien is het gewoon een l*l, zoals je doet vermoeden. In dat geval vraag ik me af waarom hij jullie vriend is.
Verder heeft zijn vriendin er weinig mee te maken dus je gedraagt je nogal kinderachtig.
Alleen OP gelezen.

Hoezo ga je specifiek afspreken met de vriendin van de vriend van je vriend? Ofwel je vindt haar gewoon aardig, dan door laten gaan. Ofwel je doet het omdat je vindt dat dat hoort, dan voortaan niet meer afspreken. Deze keer wel gewoon door laten gaan.

Je hoeft als vrouw geen vriendinnen te worden met de vriendin van je vriend. Je hoeft ook geen vrienden te zijn met de vriend van je vriend. Laat hem lekker.

Overigens is openlijk melden dat je stemt op een andere partij het tegenovergestelde van een steek onder water. Ik heb zelf trouwens wel meer vrienden in de politiek, ik stem daar echt niet op, alleen omdat we bevriend zijn. Sommigen hebben een totaal andere politieke overtuiging.
Perkele schreef:
20-02-2021 10:48
Doe even normaal.
Dit ook ja.
Alle reacties Link kopieren
FransjeG schreef:
20-02-2021 10:29
Typisch wijvengezeik. TO, je maakt het nodeloos ingewikkeld. Ik snap niet waarom je de afspraak van vanmiddag niet door zou laten gaan.
Waarom is dit nou weer wijvengezeik? Volgens mij begint het toch echt bij een man die vindt dat iedereen in zijn directe kring op hem moet stemmen en zichtbaar teleurgesteld is als iemand aangeeft dat niet te doen. Die vriendin van die vriend is op dit moment nog niet eens betrokken bij het hele verhaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Iemand MOET stemmen op de partij waar zijn vriend lid van is ?

Ik neem aan dat dat de nieuwe democratie is in Nederland ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
20-02-2021 10:39
Ik vraag me dan ook af hoe je gaat afzeggen: hoi Marietje. Ik moet afzeggen voor vanmiddag want jouw vriendje wil niet op mijn vriendje stemmen. Oké. Doei.

??
:-D
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-02-2021 10:58
Iemand MOET stemmen op de partij waar zijn vriend lid van is ?

Ik neem aan dat dat de nieuwe democratie is in Nederland ?
Volgens mij noemen ze dit dictatuur :lol:
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
We hebben het zeker over een onverkiesbare plaats? Ik snap anders niet zo goed waarom het belangrijk is om stemmen van de vriendengroep te ronselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven