Inrichten huis

15-02-2022 13:31 94 berichten
Mijn man en ik hebben 9 maanden geleden een huis gekocht. De verbouwing is geweest en we zijn stapsgewijs bezig om het in te richten. Waar ik nog wel eens tegenaan loop is dat zijn 19-jarige zoon (hij heeft met zijn ex 2 kinderen en met mij nog eens 2 kinderen) en in mindere mate mijn man ook wel eens zeggen, waarom nemen we niet een airfryer, koffieapparaat, grijze bank, en zoals “bij mijn
mama” of “in mijn vorige huis”. Die zijn zooo geweldig. En “Ik wil graag dat de nieuwe keuken precies net zoals die van mama wordt ingedeeld.” Nou, ik zeg je, het is een lieve jongen en mijn man is ook een schat, maar ik heb toch heel sterk het gevoel dat ik gewoon niks precies hetzelfde wil hebben als wat ze daar hebben. Echt gewoon een gevoel van aversie. Als ze dat zeggen, dan zeg ik dat ik iets anders wil. Het lukt altijd wel om tot een compromis te komen met mijn man. Dan hebben wij iets wat wij allebei mooi, leuk en goed vinden. Waar ik nu dus wel mee zit, is dat dit al een tijdje aan de gang is, en het stopt niet. Iemand misschien een gouden tip hoe ik ze duidelijk kan maken dat ik dit niet wil? Ik bedoel maar, mijn man en ik hebben een nieuwe start gemaakt door een huis te kopen en ik zou het graag willen inrichten zoals wij het willen hebben en niet omdat het daar zus en zo is en het hier dan ook maar moet.
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
15-02-2022 16:51
Ik ken meerdere voorbeelden, van dichtbij, waar de eerste leg oprecht net zo welkom is. Maar ik ken helaas ook meerdere voorbeelden waarbij dat niet is. En daarin zijn het vooral de moeders die de eerste leg en bijbehorende ex als onnodige concurrentie zien. Het zijn inderdaad dieptrieste verhalen.

En het erge is, de tweedelegmoeders zien zelf echt niet in wat er zo schadelijk aan is. Als mijn goede kennis zegt: "Ja maar ik wil niet dat man zich aanpast aan het schema van zijn zoon. We hebben nu een nieuw gezin en daar moeten zijn prioriteiten liggen," doet me dat zo'n pijn. Ik durf haar er niet op aan te spreken, want ze is heel fel erover. Maar ik heb het zo te doen met de genoemde zoon (die dus nu ook geen contact meer heeft met zijn vader).
Nou ja, het zijn natuurlijk vooral de vaders die het laten gebeuren. Terwijl zij de verantwoordelijkheid hebben om voor hun al bestaande kinderen te zorgen en zo’n patroon niet eens te laten ontstaan.

Niet om het goed te praten hoor. Ik ben zelf kind van gescheiden ouders en word bijna fysiek onpasselijk van zulke opmerkingen. Maar er wordt bijna altijd naar moeders in de breedste zin gewezen terwijl de vaders buiten schot blijven.
Stiefmoeder hier en ik ben dol op mijn stiefdochter. En haar halfzusje, die dus eigenlijk helemaal niks van me is, vind ik ook leuk. Heerlijke kinderen en ze kwamen hier vaak knutselen uit school. Gezellig mee-eten. Dan maakten we valentijnskaarten voor hun moeder. Want dat vind ik een fantastische vrouw.

Ik snap niet waarom ik als ‘nieuwe’ vrouw een probleem met mijn mans ex zou hebben.

Inmiddels samen ook een kind en dat is gek op haar stiefzusje. En haar stiefhalfzusje (?). Echt hoor, geniet van alle mensen die je cadeau krijgt in je leven. Er is ruimte genoeg voor iedereen. En voor een airfryer ;-D
ippy wijzigde dit bericht op 15-02-2022 23:25
12.09% gewijzigd
Ik lees uit de vragen die de zoon stelt dat zijn houvast weg is. En dat hij dat door het benoemen van spullen van vroeger (of bij zijn moeder) daar aan probeert vast te houden. En ook al is hij “al 19”, het lijkt me enorm naar om je zo te voelen. Ziet hij niet dat hij door het nieuwe huis zijn verleden kwijt is? En dat hij - zoals eerder genoemd - voelt dat hij niet meer bij “het gezin van zijn vader” bij hoort?

Ik heb het te doen met deze jongen.
Wat (stief)kinderen zeggen moet je niet zo persoonlijk opvatten.
Hoewel ik (stief)zoon begrijp, toch moet er niet aan toegegeven worden.

Als stiefzoon bepaalde zaken wil om zich welkom of thuis te voelen, dan zit er iets meer dan goed fout. Persoonlijk vindt ik het not done om van je vader en stiefmoeder te verwachten dat er spullen aangeschaft worden omdat deze bij moeder aanwezig zijn. Dat het gepaard gaat met verwijzing naar waar je dat kunt kopen of hoe het er uit ziet....... sorry, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Het huis van zijn vader (en stiefmoeder) is nu eenmaal niet het huis van zijn moeder maar kan er wel een eigen plek hebben.

Er zit iets goed fout. Het is niet de bedoeling om de vinger te wijzen naar TO, noch naar de stiefzoon of zijn ouders. Maar ik denk dat het zeer verstandig is dat jullie met stiefzoon in therapie gaan wil er goede verstandhouding opgebouwd kunnen worden.
ippy schreef:
15-02-2022 22:48
Echt hoor, geniet van alle mensen die je cadeau krijgt in je leven. Er is ruimte genoeg voor iedereen. En voor een airfryer ;-D
Dit dus, mooi gezegd.
Wat eten we vanavond?
Kleppeboxx schreef:
16-02-2022 00:07

Als stiefzoon bepaalde zaken wil om zich welkom of thuis te voelen, dan zit er iets meer dan goed fout. Persoonlijk vindt ik het not done om van je vader en stiefmoeder te verwachten dat er spullen aangeschaft worden omdat deze bij moeder aanwezig zijn.
Ik zie het juist andersom, het is fout dat dingen niet aangeschaft worden alleen omdat die ook bij moeder aanwezig zijn. Want dat is de hele reden dat die airfryer niet wordt gekocht: dan lijkt het huis te veel op het andere huis. Als de reden nog was: te duur, te lelijk, te groot ofzo, maar de hele reden is "te veel zoals bij moeder". Ik zou juist voor de kinderen zoveel mogelijk hetzelfde houden, zodat hij niet het idee heeft "op bezoek" te zijn bij zijn vader maar daar ook gewoon te wonen.
Gewoon kopen die airfryer en cadeau geven als hij op zichzelf gaat wonen.
Beerlover schreef:
16-02-2022 11:11
Gewoon kopen die airfryer en cadeau geven als hij op zichzelf gaat wonen.
Strak plan :hug:
ZoeyMaar schreef:
16-02-2022 10:52
Ik zie het juist andersom, het is fout dat dingen niet aangeschaft worden alleen omdat die ook bij moeder aanwezig zijn. Want dat is de hele reden dat die airfryer niet wordt gekocht: dan lijkt het huis te veel op het andere huis. Als de reden nog was: te duur, te lelijk, te groot ofzo, maar de hele reden is "te veel zoals bij moeder". Ik zou juist voor de kinderen zoveel mogelijk hetzelfde houden, zodat hij niet het idee heeft "op bezoek" te zijn bij zijn vader maar daar ook gewoon te wonen.
Dus wordt vader en TO geacht het huis in te richten zoals het bij moeder is? Moeten vader en TO gaan wonen in een huis dat niet aanvoelt als hun huis maar het huis van moeder? Dan gaat de invloed wel heel erg ver. Mag TO dan straks tegen (stief)zoon zeggen nee, deze waterkoker kopen en daar wegzetten omdat het bij mij ook zo is?
Kleppeboxx schreef:
16-02-2022 14:21
Dus wordt vader en TO geacht het huis in te richten zoals het bij moeder is? Moeten vader en TO gaan wonen in een huis dat niet aanvoelt als hun huis maar het huis van moeder? Dan gaat de invloed wel heel erg ver. Mag TO dan straks tegen (stief)zoon zeggen nee, deze waterkoker kopen en daar wegzetten omdat het bij mij ook zo is?
Het gaat niet over de hele inrichting, het gaat over een koffiezetapparaat.
Niet direct een sfeermaker in huis, of wel?
Wat eten we vanavond?
Een man en een 19 jarige zoon?
Zijn die niet volwassen genoeg om mee te praten?
"Jongens, ik vind het heel vervelend, met name heel vervelend dat ik mij er zo bij voel, maar ik kan er niet zo goed tegen dat alles "net als bij ... mama/ex..." moet zijn.
We zijn opnieuw begonnen en ik wil mij geen vervangster voelen. Ik weet dat, dat niet jullie bedoeling is, maar het voelt wel telkens zo".
En met je man kun je het er dan nog over hebben als jij dat bij alles over een ex van jou riep, wat hij dan zou vinden.

*ik heb niet alkes gelezen. Dus gaat het alleen over de waterkoker, dan zeg ik "stel je niet aan"
de wereld wacht om ontdekt te worden
Die stiefzoon denkt gewoon mee, omdat hij denkt dat hij erbij hoort, bij dit gezin en dit huis.
Dat is niet zo, want TO wil 'opnieuw beginnen' .
Maar er is geen opnieuw voor de kinderen die er al zijn, zij maken geen nieuwe start. Voor hen is het worstelen om er een beetje bij te horen.

Ik begrijp best dat het even tijd kost voor TO om te beseffen wat het eigenlijk betekent om een relatie te hebben met een man met kinderen.
Als je hardnekkig probeert dat te ontkennen en buiten te houden beschadig je belangrijke relaties. Daar hangt een prijskaartje aan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Kleppeboxx schreef:
Nee, maar een airfryer of koekenpan afwijzen omdat moeder die ook heeft is toch het andere uiterste? Ik heb het idee dat zoon nu helemaal geen inbreng heeft terwijl er best wel ingeleefd kan worden. Wel de airfryer, niet het koffiezetapparaat. Dan zal zoon ook minder opdringerig worden want dan voelt hij zich gehoord - dat denk ik.
lolapaloeza schreef:
17-02-2022 09:33
Die stiefzoon denkt gewoon mee, omdat hij denkt dat hij erbij hoort, bij dit gezin en dit huis.
Dat is niet zo, want TO wil 'opnieuw beginnen' .
Maar er is geen opnieuw voor de kinderen die er al zijn, zij maken geen nieuwe start. Voor hen is het worstelen om er een beetje bij te horen.

Ik begrijp best dat het even tijd kost voor TO om te beseffen wat het eigenlijk betekent om een relatie te hebben met een man met kinderen.
Als je hardnekkig probeert dat te ontkennen en buiten te houden beschadig je belangrijke relaties. Daar hangt een prijskaartje aan.
Dit! Zo triest om te lezen hier...
Kleppeboxx schreef:
Je hoeft niet te doen wat stiefzoon suggereert, maar om je er nou aan te ergeren?

TO je man heeft nu eenmaal al kinderen met zijn ex. Die daardoor ook onderdeel van jouw gezin, ook als je daar geen zin in hebt.

Mijn ex noemt onze kinderen niet op het geboortekaartje van zijn tweede leg een liegt tegen ze dat hij geen kaartjes gestuurd heeft. Geen idee wie van beide heel graag een gezinnetje wil zonder die hinderlijke eerste leg, maar ik word regelmatig geconfronteerd met de gevolgen daarvan. Laat die jongen in zijn waarde, en richt je huis in. En doe niet zo moeilijk over zijn suggesties. Neem ze over als ze handig zijn en laat het als ze niet handig zijn.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Nou ik zal er vast te gemakkelijk over denken maar ik zou gewoon ouderwets zeggen dat ik geen nog werkend apparaat ga vervangen voor een duur apparaat als dat niet nodig is (koffiezetapparaat). En vervolgens vragen waarom hij graag een airfryer zou willen en dat ding maar kopen voor die keren dat die jongen wat snacks wil maken na een training/stapavond/voor tijdens blokken. Geven en nemen. Als die jongen nou graag airfryer snacks wil i.p.v. ovenkroketten of tosti’s.
@hexopbezemsteel: wat een gigantische hufter is dat zeg. En haar vind ik ook een enorme trut eersteklas. Welke normaal functionerende vrouw zou aan zoiets meewerken of zelfs maar voorstellen. Dan heb je toch ook wat onderdelen niet geleverd gekregen zeg maar.
lemoos2 schreef:
17-02-2022 16:56
@hexopbezemsteel: wat een gigantische hufter is dat zeg. En haar vind ik ook een enorme trut eersteklas. Welke normaal functionerende vrouw zou aan zoiets meewerken of zelfs maar voorstellen. Dan heb je toch ook wat onderdelen niet geleverd gekregen zeg maar.
Nogal. En maar schijnheilig doen tegen die kinderen. De jongste heeft hem door, de oudste is vooral gekwetst door het gedrag. Dat van die kaartjes heb ik ze overigens nooit verteld.

Het is echt alsof ze die twee kinderen niet in hun nieuwe gezinnetje willen. Ze moeten ook appen of bellen voordat ze komen, voor het geval meneer en mevrouw seks op de bank hebben. Maar hij heeft ze wel ooit met zijn schijnheilige smoel de sleutel gegeven met het verhaal dat het hopelijk hun tweede thuis zou worden.

Hoe onwelkom kan je je nog voelen? (En wat een gezeik, hier komen te pas en te onpas kinders binnen met vrienden. Geen seks op de bank voor ons. En inderdaad: ik hang zelden in mijn badjas op de bank. Zo gaat dat als je (stief)kinderen hebt. )
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven