intrekken bij schoonvader?

07-02-2019 14:10 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een mening nodig want ik zie op dit moment geen oplossingen.
Partner en ik zijn ongeveer 10 maanden samen, beide rond de 30. Ik hoef niet meteen morgen te gaan samenwonen maar zou het wel leuk vinden als dat in de toekomst mogelijk zou zijn. Onze visies hierin verschillend echter nogal.
Situatie is namelijk als volgt:
Ik heb 2 jaar geleden een appartementje gekocht, niet erg groot maar prima voor mij alleen
Hij heeft 4 jaar geleden, bij de scheiding van zijn ouders, het deel van zijn ma overgenomen waardoor hij nu samenwoont met zijn pa. Elk zijn ze deels eigenaar van het huis. Het is een ruim huis met tuin, 3 slaapkamers en zolder die nog te verbouwen valt.

Toen ik in het begin van de relatie sprak over deze situatie gaf hij aan dat hij er eigenlijk niet echt had bij nagedacht hoe dit in de toekomst zou gaan. Hij wou het ouderlijk huis behouden en kocht daarom zijn ma uit.
Op dat moment leek samenwonen nog zo ver en onnodig om daar veel over te piekeren.

Maar nu komt dat moment wel dichterbij voor mij en wil hij niet echt luisteren naar de opties.

Bij mij komen wonen vindt hij maar niks. Appartement is klein en hij zou betalen voor een huis waar hij niets aan heeft.
Als ik bij hem kom wonen kan ik mijn appartement verhuren.

Ok logisch, maar ik wil niet met mijn schoonvader samenwonen.

Hij vindt dat ik hem niet voor de keuze mag stellen pa of ik. En dat wil ik absoluut niet maar ik zou wel graag hebben dat hij eens het gesprek aangaat. Hoe ziet zijn pa dat. Zou die uberhaupt al wel willen dat ik erbij kom wonen. Wil die graag zelf naar een appartementje of wil die mijn parnter uitkopen zodat wij met 2 iets nieuw kunnen zoeken?

Elk gesprek hierover eindigt in tranen of ruzie.
De beste optie op dit moment zou zijn dat we de zolder verbouwen zodat we daar een eigen living hebben.
Ik blijf dat geen fijne optie vinden maar zie mijn vriend echt graag dus dit lijkt even de enige optie...
Ik ben al rond mijn 20e gaan alleen wonen en hou van mijn vrijheid. Opnieuw regels volgen van mijn schoonpa vind ik erg moeilijk.

Hebben jullie wat tips voor me?
titin schreef:
07-02-2019 14:21
Goh ja, misschien is latten inderdaad beste optie.
Ik zag mijn toekomst gewoon altijd als samenwonen. Het zou ook veel dubbele kosten besparen lijkt me. Ik hou momenteel ook niet zo van het geregel over kom jij naar mij of kom ik naar jou? Wie kookt vanavond? Ik heb een hond die constant dan mee verhuist. Ik vind het op zicht niet zo praktisch en had graag ooit gaan samenwonen.

Ik wil niet samenwonen met mijn schoonvader omdat ik privacy mis.
Ik kan niet 's ochtends zonder bh nr de ontbijttafel. Ik kan niet in handdoek van badkamer naar slaapkamer.
Ik voel me gewoon nooit op mijn gemak, kan niet doen wat ik wil en wanneer ik wil.
Maar dat geldt toch voor je schoonvader ook? Voor die man is het ook een fikse inbreuk op zijn privacy. En hij woont daar! Jullie kunnen nog 't fatsoen hebben om voor logeerpartijtjes naar jouw appartementje te gaan.
moest ik uw vriend zijn, zou zelf een app huren dan groot genoeg was voor jullie twee, jij verhuurt dan uw eigen app en dan als vader komt te overlijden er dan gaan wonen.
Opnieuw regels volgen van mijn schoonpa vind ik erg moei

: heeft je vriend nu ook regels dan ?

voor de rest moet je inderdaad daar niet gaan wonen
je voelt je nu al niet prettig als je daar bent altijd
er is ook niet echt ruimte voor een gewoon gesprek

ik zou kiezen voor latten of uit elkaar gaan
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
hamerhaai schreef:
07-02-2019 14:33
Volgens blijven latten, en dan een keer met schoonvader om de tafel gaan zitten. Want zit hij er wel op de wachten om samen met een stel (eventueel gezin) een huis te delen?

Misschien wil hij wel ik je appartement gaan wonen ;-)

Geen idee hoe oud hij is, en hoe je schoonvader de toekomst ziet. Jij kan hem op termijn eventueel uit kopen.

Maar na 10 maanden is het nog veel te vroeg om dit soort beslissingen te nemen. Het is wel wat meer dan samen wonen of niet.
Vriend geeft aan dat het gesprek al voorbij is, hij heeft al besloten wat hij wil, en daar zal TO zich bij neer moeten leggen.
Alle aanpassingen zullen door haar gedaan moeten worden.
Ik denk eigenlijk dat dat de ware vraag is: kun je leven met het idee dat zijn wil uiteindelijk wet is?
jujuken schreef:
07-02-2019 14:38
moest ik uw vriend zijn, zou zelf een app huren dan groot genoeg was voor jullie twee, jij verhuurt dan uw eigen app en dan als vader komt te overlijden er dan gaan wonen.
Hij heeft zijn geld in dat huis gestoken. Dat is voor de helft zijn eigendom. Neem aan dat hij geen geldboompje heeft waarmee hij nog een 2e woning kan bekostigen. En hij heeft niet voor niets gekozen voor dat huis. Dat huis heeft een tuin. Een appartement is een stap terug. En voor wat? Voor 'n grietje wat ie net 10 maanden kent?
vind 10 maanden ook nog wel wat pril om samen te gaan wonen,..zolang je jong bent en geen kinderen wilt, geniet van uw vrijheid!
Ik geloof er niets van dat jouw schoonvader jullie regels wil opleggen.
Waarom willen jullie gaan samenwonen? Om samen iets op te bouwen en eventueel een gezin te beginnen, of om de kosten van een huis te delen en verder aparte levens te hebben?

In dat laatste geval kan je prima met je schoonvader gaan samenwonen. In het eerste geval is alleen het idee al bespottelijk.
Tja ik zou nooit met mijn schoonvader willen samenwonen.
Na tien maanden al meerdere gesprekken over samenwonen, en die gesprekken steeds eindigen in tranen?
Waarom is het nu al, met zo'n prille relatie, nodig om hier iedere keer weer over te spreken, terwijl het over de toekomst gaat en je nog niet direct wilt samenwonen?
naamloosjes schreef:
07-02-2019 14:43
Oh ik wel hoor, zijn potje met as zet ik gewoon in een afgesloten kast.
naamloosjes schreef:
07-02-2019 14:43
Ik zou ook nooit met 10 maanden relatie willen samenwonen.

En de vraag is of schoonvader wel met TO wil samenwonen.

Echt, zoveel ruzie er om maken, terwijl je nog geen jaar samen bent en je geen idee hebt hoe schoonvader er tegenaan kijkt. Waarom?
Samenwonen is heerlijk als je goed bij elkaar past.
na 10 maanden al samenwonen en nu al ruzie over samenwonen, dat komt niet goed en gaat eindigen in een sleur.
Marana-- schreef:
07-02-2019 14:45
Na tien maanden al meerdere gesprekken over samenwonen, en die gesprekken steeds eindigen in tranen?
Waarom is het nu al, met zo'n prille relatie, nodig om hier iedere keer weer over te spreken, terwijl het over de toekomst gaat en je nog niet direct wilt samenwonen?
Het lijkt mij juist belangrijk dat als het om de grote dingen gaat (kinderen, samenwonen) je allebei vanaf het begin min of meer dezelfde ideeën hebt.
Je kunt het probleem natuurlijk ook niet maar blijven uitschuiven, straks heeft TO 5 jaar verprutst omdat ze hoopte dat hij wel zou bijtrekken.
Met iemand die er flexibel instaat kun je ook makkelijk zeggen: "we zien het nog wel"
Maar de vriend van TO heeft alles al dichtgetimmerd.
Zou ik het erg benauwd van krijgen.
Ik vind het idee om schoonvader jouw appartement te laten huren eigenlijk wel een risico inhouden: op dat moment krijgen schoonvader en jij een zakelijke band.

Als daar iets mis mee loopt, is het mogelijk dat je vriend dat tussen jullie laat komen, gezien zijn houding nu.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat schoonvader vindt: zit die wel te wachten op een vreemde in huis? Want waar jij niet zonder bh aan het ontbijt kan verschijnen kan hij ook niet zomaar scheten laten oid.

Soit, ik heb in een vorige relatie een paar maanden bij mijn schoonmoeder ingewoond en ik zeg: nooit meer. Ik ga nog liever onder een brug slapen.

De beste verhoudingen kunnen zware kneuzingen oplopen als je continue in elkaars comfort zone zit.

Als je vriend zo rigide blijft zou ik denk ik afstand nemen.
Ik zou het geen geruststellende gedachte vinden een partner te hebben die over zo'n grote dingen in een relatie geen fatsoenlijk gesprek kan/wil voeren...
MonicaG schreef:
07-02-2019 14:53
Ik vind het idee om schoonvader jouw appartement te laten huren eigenlijk wel een risico inhouden: op dat moment krijgen schoonvader en jij een zakelijke band.

Als daar iets mis mee loopt, is het mogelijk dat je vriend dat tussen jullie laat komen, gezien zijn houding nu.

Dit.
MonicaG schreef:
07-02-2019 14:53
Wie zegt uberhaupt dat die man met 'n appartement zonder tuin wil afgescheept worden als ie nu naar z'n zin woont?
redbulletje schreef:
07-02-2019 14:56
Wie zegt uberhaupt dat die man met 'n appartement zonder tuin wil afgescheept worden als ie nu naar z'n zin woont?

Dat weten we niet.

Vriend van TO weigert blijkbaar elk gesprek met TO, ik vermoed dat ie dan ook niet vrolijk aan pa een en ander gaat voorstellen.

Maar zelfs als schoonpa graag kleiner wil gaan wonen, dan zou ik hem echt no way in het appartement van TO laten wonen.
Ik moet er niet aan denken. Verder eens met RB.
Marana-- schreef:
07-02-2019 14:45
En dit.
DingesEnzo schreef:
07-02-2019 14:52
Het lijkt mij juist belangrijk dat als het om de grote dingen gaat (kinderen, samenwonen) je allebei vanaf het begin min of meer dezelfde ideeën hebt.
Je kunt het probleem natuurlijk ook niet maar blijven uitschuiven, straks heeft TO 5 jaar verprutst omdat ze hoopte dat hij wel zou bijtrekken.
Met iemand die er flexibel instaat kun je ook makkelijk zeggen: "we zien het nog wel"
Maar de vriend van TO heeft alles al dichtgetimmerd.
Zou ik het erg benauwd van krijgen.

In dit geval is er nog een derde betrokken bij de lange termijnplanning. Het heeft geen zin om dit alvast met z'n 2en eens te worden, zonder die derde erin te betrekken.

Hopen dat iemand bijtrekt werkt niet. Als TO niet kan leven met het toekomstbeeld wat hij op dit moment voor zich ziet kan ze daar nu haar conclusies aan verbinden.
ook wel eens met RB
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Is het mogelijk twee woningen van het huis te maken? Dus echt gescheiden. Maar dat moeten je vriend en zijn vader beslissen, daar ben jij geen partij in.
Mijn schoonouders hebben dit gedaan, zij wonen bebeden en mijn zwager woont boven. Het zijn echt twee zelfstandige appartementen en evt kan de benedenverdieping nog opgedeeld worden.
titin schreef:
07-02-2019 14:33
Daar is het uiteraard niet romantisch.
Aan tafel met schoonvader, in de zetel met schoonvader...
We zitten dus meestal op zijn kamer met laptop een serie te volgen.

Dan voel ik me precies 10 jaar terug in de tijd, alsof ik weer op kot zat.
Ook qua intimiteit is dat zo anders.

Hij is best toegeeflijk op andere vlakken. En heeft al wel enkele compromissen gesloten over kleinere dingen.
Ik begrijp ook wel dat het niet eenvoudig is om hierover plots een beslissing te nemen. Ik vraag eigenlijk gewoon dat hij er eens over denkt en praat.

Toegeeflijk? Dat is toch als iemand dingen doet die je niet zo leuk vind, maar het toch maar accepteert onder het mom van bv jeugdigheid?

TO, ik woonde nog thuis toen ik mijn vriend ontmoette. Ik was ook bijna altijd bij hem (hij woonde op zichzelf) en als hij wel bij mij was, was mijn moeder meestal bij haar vriend. No way dat hij steeds bij mijn moeder op de bank moet gaan zitten.
Daarnaast het is voor je hond ook relaxter als hij gewoon steeds naar jou gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven