intrekken bij schoonvader?
donderdag 7 februari 2019 om 14:10
Hoi,
Even een mening nodig want ik zie op dit moment geen oplossingen.
Partner en ik zijn ongeveer 10 maanden samen, beide rond de 30. Ik hoef niet meteen morgen te gaan samenwonen maar zou het wel leuk vinden als dat in de toekomst mogelijk zou zijn. Onze visies hierin verschillend echter nogal.
Situatie is namelijk als volgt:
Ik heb 2 jaar geleden een appartementje gekocht, niet erg groot maar prima voor mij alleen
Hij heeft 4 jaar geleden, bij de scheiding van zijn ouders, het deel van zijn ma overgenomen waardoor hij nu samenwoont met zijn pa. Elk zijn ze deels eigenaar van het huis. Het is een ruim huis met tuin, 3 slaapkamers en zolder die nog te verbouwen valt.
Toen ik in het begin van de relatie sprak over deze situatie gaf hij aan dat hij er eigenlijk niet echt had bij nagedacht hoe dit in de toekomst zou gaan. Hij wou het ouderlijk huis behouden en kocht daarom zijn ma uit.
Op dat moment leek samenwonen nog zo ver en onnodig om daar veel over te piekeren.
Maar nu komt dat moment wel dichterbij voor mij en wil hij niet echt luisteren naar de opties.
Bij mij komen wonen vindt hij maar niks. Appartement is klein en hij zou betalen voor een huis waar hij niets aan heeft.
Als ik bij hem kom wonen kan ik mijn appartement verhuren.
Ok logisch, maar ik wil niet met mijn schoonvader samenwonen.
Hij vindt dat ik hem niet voor de keuze mag stellen pa of ik. En dat wil ik absoluut niet maar ik zou wel graag hebben dat hij eens het gesprek aangaat. Hoe ziet zijn pa dat. Zou die uberhaupt al wel willen dat ik erbij kom wonen. Wil die graag zelf naar een appartementje of wil die mijn parnter uitkopen zodat wij met 2 iets nieuw kunnen zoeken?
Elk gesprek hierover eindigt in tranen of ruzie.
De beste optie op dit moment zou zijn dat we de zolder verbouwen zodat we daar een eigen living hebben.
Ik blijf dat geen fijne optie vinden maar zie mijn vriend echt graag dus dit lijkt even de enige optie...
Ik ben al rond mijn 20e gaan alleen wonen en hou van mijn vrijheid. Opnieuw regels volgen van mijn schoonpa vind ik erg moeilijk.
Hebben jullie wat tips voor me?
Even een mening nodig want ik zie op dit moment geen oplossingen.
Partner en ik zijn ongeveer 10 maanden samen, beide rond de 30. Ik hoef niet meteen morgen te gaan samenwonen maar zou het wel leuk vinden als dat in de toekomst mogelijk zou zijn. Onze visies hierin verschillend echter nogal.
Situatie is namelijk als volgt:
Ik heb 2 jaar geleden een appartementje gekocht, niet erg groot maar prima voor mij alleen
Hij heeft 4 jaar geleden, bij de scheiding van zijn ouders, het deel van zijn ma overgenomen waardoor hij nu samenwoont met zijn pa. Elk zijn ze deels eigenaar van het huis. Het is een ruim huis met tuin, 3 slaapkamers en zolder die nog te verbouwen valt.
Toen ik in het begin van de relatie sprak over deze situatie gaf hij aan dat hij er eigenlijk niet echt had bij nagedacht hoe dit in de toekomst zou gaan. Hij wou het ouderlijk huis behouden en kocht daarom zijn ma uit.
Op dat moment leek samenwonen nog zo ver en onnodig om daar veel over te piekeren.
Maar nu komt dat moment wel dichterbij voor mij en wil hij niet echt luisteren naar de opties.
Bij mij komen wonen vindt hij maar niks. Appartement is klein en hij zou betalen voor een huis waar hij niets aan heeft.
Als ik bij hem kom wonen kan ik mijn appartement verhuren.
Ok logisch, maar ik wil niet met mijn schoonvader samenwonen.
Hij vindt dat ik hem niet voor de keuze mag stellen pa of ik. En dat wil ik absoluut niet maar ik zou wel graag hebben dat hij eens het gesprek aangaat. Hoe ziet zijn pa dat. Zou die uberhaupt al wel willen dat ik erbij kom wonen. Wil die graag zelf naar een appartementje of wil die mijn parnter uitkopen zodat wij met 2 iets nieuw kunnen zoeken?
Elk gesprek hierover eindigt in tranen of ruzie.
De beste optie op dit moment zou zijn dat we de zolder verbouwen zodat we daar een eigen living hebben.
Ik blijf dat geen fijne optie vinden maar zie mijn vriend echt graag dus dit lijkt even de enige optie...
Ik ben al rond mijn 20e gaan alleen wonen en hou van mijn vrijheid. Opnieuw regels volgen van mijn schoonpa vind ik erg moeilijk.
Hebben jullie wat tips voor me?
donderdag 7 februari 2019 om 15:20
Ik zeg toch nergens dat schoonvader er niet in betrokken zou moeten worden?Marana-- schreef: ↑07-02-2019 15:07In dit geval is er nog een derde betrokken bij de lange termijnplanning. Het heeft geen zin om dit alvast met z'n 2en eens te worden, zonder die derde erin te betrekken.
Hopen dat iemand bijtrekt werkt niet. Als TO niet kan leven met het toekomstbeeld wat hij op dit moment voor zich ziet kan ze daar nu haar conclusies aan verbinden.
Waar het om gaat is dat alle beslissingen al genomen zijn, en dat TO daar geen inspraak meer in heeft.
En tot nu toe heeft TO geprobeert om toch het gesprek aan te gaan, en dat is ook logisch natuurlijk.
Maar als haar vriend helemaal niet bereid is om een beetje mee te denken dan houd het op een gegeven moment toch op natuurlijk.
En dat kan dan beter nu dan later lijkt mij.
Jij zegt in een andere reactie dat tien maanden nog niet het moment is om dat soort dingen te bespreken, maar als je nu al weet dat er niks te bespreken valt is dit het moment om beslissingen te nemen, desnoods zonder hem.
donderdag 7 februari 2019 om 15:32
Ik snap heel goed dat to er nu al over na denkt. Je gaat in een relatie toch fantaseren over de toekomst en afwegen of je die toekomst met deze man ziet gebeuren.
Dat wil niet zeggen dat ze morgen al wil samenwonen, ze wil weten of die optie er in de toekomst is voor ze jaren verder is en er dan pas achter komt dat zij en vriend niet dezelfde doelden nastreven.
En to, blijkbaar doen jullie dat niet. Hij wil blijkbaar niet zo graag samenwonen dat hij bereid is een gesprek aan te gaan met jou of zijn vader.
Aan jou de keuze of je daarmee akkoord gaat.
Dat wil niet zeggen dat ze morgen al wil samenwonen, ze wil weten of die optie er in de toekomst is voor ze jaren verder is en er dan pas achter komt dat zij en vriend niet dezelfde doelden nastreven.
En to, blijkbaar doen jullie dat niet. Hij wil blijkbaar niet zo graag samenwonen dat hij bereid is een gesprek aan te gaan met jou of zijn vader.
Aan jou de keuze of je daarmee akkoord gaat.
donderdag 7 februari 2019 om 15:39
Ik zou eerlijk gezegd blijven latten, dit klinkt niet als de beste situatie om in te gaan samenwonen.
Let er ook op dat, mocht je het wel gaan doen en je huidige appartement gaat verhuren, je die huurders er niet zomaar uitkrijgt als je relatie mis zou gaan. Sowieso zijn er regels verbonden aan verhuren als er een hypotheek op je huis zit.
Let er ook op dat, mocht je het wel gaan doen en je huidige appartement gaat verhuren, je die huurders er niet zomaar uitkrijgt als je relatie mis zou gaan. Sowieso zijn er regels verbonden aan verhuren als er een hypotheek op je huis zit.
donderdag 7 februari 2019 om 15:40
Als jullie geen normaal gesprek kunnen voeren over dit soort zaken, dan zou ik eerst nog maar eens goed nadenken over je relatie. Er zullen in de toekomst nog wel meer dingen op jullie pad komen en het is dan zeer handig als je goed met elkaar kunt communiceren.
Als ik je zo hoor dan zou ik absoluut niet daar intrekken. Het is in de eerste plaats het huis van je schoonvader en daarna van je vriend. Als jij erbij gaat wonen heb je weinig te vertellen, alleen dat al zou mij zeer tegenstaan. En dan heb ik het nog niet eens over het sanenleven met z'n drieën en alles wat daarbij komt kijken.
Ik zou je eigen appartement en je zelfstandigheid koesteren en in de toekomst eventueel samen uitkijken naar een grotere plek voor jullie samen, maar voor nu zou ik lekker blijven zitten waar je zit.
Het is trouwens onzin wat je vriend zegt, dat hij er niks aan heeft als hij bij jou intrekt. Hij woont met jou samen en de kosten zullen voor hem waarschijnlijk meevallen, dus dat is toch best een goede deal voor hem?
Als ik je zo hoor dan zou ik absoluut niet daar intrekken. Het is in de eerste plaats het huis van je schoonvader en daarna van je vriend. Als jij erbij gaat wonen heb je weinig te vertellen, alleen dat al zou mij zeer tegenstaan. En dan heb ik het nog niet eens over het sanenleven met z'n drieën en alles wat daarbij komt kijken.
Ik zou je eigen appartement en je zelfstandigheid koesteren en in de toekomst eventueel samen uitkijken naar een grotere plek voor jullie samen, maar voor nu zou ik lekker blijven zitten waar je zit.
Het is trouwens onzin wat je vriend zegt, dat hij er niks aan heeft als hij bij jou intrekt. Hij woont met jou samen en de kosten zullen voor hem waarschijnlijk meevallen, dus dat is toch best een goede deal voor hem?
donderdag 7 februari 2019 om 15:47
Hij verliest het comfort van zijn huis met tuin (maar betaalt daar wel de helft van de vaste lasten mee als mede eigenaar) én moet alsnog een deel aan woonkosten betalen als hij bij haar intrekt. Hij schiet er helemaal niets mee op dus.
donderdag 7 februari 2019 om 16:02
+1Lucifer2018 schreef: ↑07-02-2019 15:38Ik zou echt niet gaan samenwonen met schoonpa erbij. Dus of latten of hij komt bij jou.
Of je stopt de relatie. Eerlijk gezegd denk ik dat het daar op uit draait uiteindelijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 7 februari 2019 om 16:02
donderdag 7 februari 2019 om 16:11
Ik ga ervan uit dat zijn vader hem in dat geval uitkoopt, want hij gaat natuurlijk niet meebetalen aan twee huizen.redbulletje schreef: ↑07-02-2019 15:47Hij verliest het comfort van zijn huis met tuin (maar betaalt daar wel de helft van de vaste lasten mee als mede eigenaar) én moet alsnog een deel aan woonkosten betalen als hij bij haar intrekt. Hij schiet er helemaal niets mee op dus.
Maar dat moet hij zelf weten, of hij dat wil. Bij schoonvader gaan wonen zou ik in ieder geval nooit van mijn leven doen. Verschrikkelijk complex lijkt me dat.
donderdag 7 februari 2019 om 16:29
Bedankt voor de meningen.
10 maanden is misschien pril voor sommigen maar ik ben 31, ik wil wel weten of er toekomst is. Dus daarom dat ik dit ook graag wou weten.
Er kwam een reactie over de regels die schoonpa zou opleggen. Die zijn er nu nog niet concreet. Maar bijvoorbeeld eens hij is gaan slapen, kan er amper gesproken worden of er komt commentaar.
Er wordt steeds gegeten om 17u30 als hij kookt terwijl ik vaak later werk en dit ongemakkelijk vind dat mijn mening hier nooit over wordt gevraagd. Zo ook vorige week vraagt vriend 'heb je zin in frietjes', 'oh ja, ik ben thuis om 19u.' 'Ai dan ga je alleen ze moeten halen want pa en ik eten altijd vroeger.'
Terwijl mijn vriend gerust later eet als die bij mij is, maar in pa zijn huis, eten we op pa's uur.
En ik snap heel goed dat die niet zit te wachten op iemand extra in huis maar vriend geeft vaak aan dat die het leuk vindt als ik ook eens naar hem kom. Vandaar dat ik dat dan ook regelmatig doe.
Nu ik ga de komende tijd gewoon fijn in mijn app blijven, hond blijft bij mij. En dan even afwachten of vriend dan genoeg tijd kan vrij maken om naar mij te komen.
En anders conclusies trekken inderdaad.
Nu zijn pa is zowat zijn held, mag nooit iets verkeerd over worden gezegd.
Nieuwjaar vieren met vrienden, pa was er ook...
Kerstavond naar mijn familie, nee want anders zat pa alleen thuis.
Misschien geeft hij toch iets minder toe dan ik hoopte.
Bah... waar ik vanmiddag nog hoopte een oplossing te krijgen over het samenwoonprobleem zie ik nu even helemaal geen toekomst meer.
10 maanden is misschien pril voor sommigen maar ik ben 31, ik wil wel weten of er toekomst is. Dus daarom dat ik dit ook graag wou weten.
Er kwam een reactie over de regels die schoonpa zou opleggen. Die zijn er nu nog niet concreet. Maar bijvoorbeeld eens hij is gaan slapen, kan er amper gesproken worden of er komt commentaar.
Er wordt steeds gegeten om 17u30 als hij kookt terwijl ik vaak later werk en dit ongemakkelijk vind dat mijn mening hier nooit over wordt gevraagd. Zo ook vorige week vraagt vriend 'heb je zin in frietjes', 'oh ja, ik ben thuis om 19u.' 'Ai dan ga je alleen ze moeten halen want pa en ik eten altijd vroeger.'
En ik snap heel goed dat die niet zit te wachten op iemand extra in huis maar vriend geeft vaak aan dat die het leuk vindt als ik ook eens naar hem kom. Vandaar dat ik dat dan ook regelmatig doe.
Nu ik ga de komende tijd gewoon fijn in mijn app blijven, hond blijft bij mij. En dan even afwachten of vriend dan genoeg tijd kan vrij maken om naar mij te komen.
En anders conclusies trekken inderdaad.
Nu zijn pa is zowat zijn held, mag nooit iets verkeerd over worden gezegd.
Nieuwjaar vieren met vrienden, pa was er ook...
Kerstavond naar mijn familie, nee want anders zat pa alleen thuis.
Misschien geeft hij toch iets minder toe dan ik hoopte.
Bah... waar ik vanmiddag nog hoopte een oplossing te krijgen over het samenwoonprobleem zie ik nu even helemaal geen toekomst meer.
donderdag 7 februari 2019 om 16:29
Ik denk niet dat vader hem kàn uitkopen, anders zou hij destijds toch al meteen zijn ex hebben uitgekocht?Z0MER schreef: ↑07-02-2019 16:11Ik ga ervan uit dat zijn vader hem in dat geval uitkoopt, want hij gaat natuurlijk niet meebetalen aan twee huizen.
Maar dat moet hij zelf weten, of hij dat wil. Bij schoonvader gaan wonen zou ik in ieder geval nooit van mijn leven doen. Verschrikkelijk complex lijkt me dat.
Ik vind het wel een gemiste kans dat vriend niet met zijn vader in gesprek wil. Kan me namelijk niet voorstellen dat vader niet al lang over deze situatie heeft nagedacht toen zoon zich in kocht, dus wellicht heeft vader al een aantal scenario's bedacht?
Edit: Lees nu je alinea over de vader-zoon-relatie en ik ben bang dat je niet hoeft te gaan zitten wachten tot vriend tot zijn zinnen komt.
Ik geloof niet, als ik dit lees, dat jij ooit op de eerste plaats gaat komen
donderdag 7 februari 2019 om 16:34
Maar daar zit toch geen toekomst in? Wil hij voor eeuwig samen blijven wonen met zijn vader? Dan laat hij zijn eigen leven daar dus voor wijken, want geen vrouw heeft toch zin om erbij te wonen, laat staan dat je dan kinderen krijgt in datzelfde huis?HaPu schreef: ↑07-02-2019 16:29Ik denk niet dat vader hem kàn uitkopen, anders zou hij destijds toch al meteen zijn ex hebben uitgekocht?
Ik vind het wel een gemiste kans dat vriend niet met zijn vader in gesprek wil. Kan me namelijk niet voorstellen dat vader niet al lang over deze situatie heeft nagedacht toen zoon zich in kocht, dus wellicht heeft vader al een aantal scenario's bedacht?
Ik vind het echt een domme beslissing van hem. Hij had beter kunnen investeren in iets voor de lange termijn. En als zijn vader het huis niet alleen kan betalen moet hij het verkopen.
donderdag 7 februari 2019 om 16:35
Hij kan beter met zn vader trouwen. Als ik dit lees, ga nooit daar inwonen! Pa en zoon beslissen alles, en zoon kan niet zonder zn vader. Ga je op vakantie moet Pa mee, anders is het zielig.
En kinderen krijgen kan dan nooit, de baby jankt weleens s nachts, en overdag.
En een wilde vrijpartij kan je ook wel vergeten, stel dat Pa iets hoort.
En kinderen krijgen kan dan nooit, de baby jankt weleens s nachts, en overdag.
En een wilde vrijpartij kan je ook wel vergeten, stel dat Pa iets hoort.
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 7 februari 2019 om 16:43
Als zijn vader geld genoeg had gehad had zijn zoon zich niet in hoeven kopen in het ouderlijk huis, maar had ie er gewoon mogen blijven wonen.Z0MER schreef: ↑07-02-2019 16:11Ik ga ervan uit dat zijn vader hem in dat geval uitkoopt, want hij gaat natuurlijk niet meebetalen aan twee huizen.
Er zal heus wel een reden achter zitten dat ze deze constructie hebben opgezet. De zoon hecht blijkbaar bijzonder aan zijn ouderlijk huis en dat gooi je niet zomaar weg voor 'n vriendinnetje.
donderdag 7 februari 2019 om 16:45
Misschien vindt hij z'n pa belangrijker dan relaties? Misschien wil hij geen gezin?Z0MER schreef: ↑07-02-2019 16:34Maar daar zit toch geen toekomst in? Wil hij voor eeuwig samen blijven wonen met zijn vader? Dan laat hij zijn eigen leven daar dus voor wijken, want geen vrouw heeft toch zin om erbij te wonen, laat staan dat je dan kinderen krijgt in datzelfde huis?
Ik vind het echt een domme beslissing van hem. Hij had beter kunnen investeren in iets voor de lange termijn. En als zijn vader het huis niet alleen kan betalen moet hij het verkopen.
donderdag 7 februari 2019 om 16:55
Bezint eer ge begint, echt een slecht idee om met deze verhoudingen binnen jullie relatie bij pa te gaan wonen. Je staat zo te lezen al met 1-0 achter. Pa voor en pa na. Heb je de vragen weleens open aan je vriend gesteld? Hoe ziet hij jullie toekomst voor zich qua samenwonen, samen een leven opbouwen? Ben ik wel heel benieuwd naar.
donderdag 7 februari 2019 om 16:56
Dat kan, maar TO heeft een ander idee van háár toekomst, dus dan is een relatie gedoemd te mislukken.redbulletje schreef: ↑07-02-2019 16:45Misschien vindt hij z'n pa belangrijker dan relaties? Misschien wil hij geen gezin?
donderdag 7 februari 2019 om 17:02
Ik zou het nooit doen. Mijn opa heeft jaren bij ons gewoond en mijn vader vond het vreselijk. Achteraf heeft hij heel veel spijt gehad. Het was overigens zijn vader. Mijn moeder en opa hadden alles bedongen om een groot huis te kunnen kopen.
Altijd rekening houden met... ook al maak je afspraken...hij is er altijd. Ben ook altijd eerlijk richting mijn schoonfamilie. Hier komt geen ouder bij in wonen.
En als ik je laatste reactie zo lees: je vriend woont niet samen met pa....hij woont nog thuis. Mijn keuze zou het niet zijn.
Ik had een fantastische band met opa, maar heb wel een gezinsleven gemist. Het was altijd met opa. 1 keer met zijn vieren op vakantie naar het buitenland...en wie komt daar aanrijden na een paar dagen? Juist opa. Even een appartement in de buurt gehuurd.
Altijd rekening houden met... ook al maak je afspraken...hij is er altijd. Ben ook altijd eerlijk richting mijn schoonfamilie. Hier komt geen ouder bij in wonen.
En als ik je laatste reactie zo lees: je vriend woont niet samen met pa....hij woont nog thuis. Mijn keuze zou het niet zijn.
Ik had een fantastische band met opa, maar heb wel een gezinsleven gemist. Het was altijd met opa. 1 keer met zijn vieren op vakantie naar het buitenland...en wie komt daar aanrijden na een paar dagen? Juist opa. Even een appartement in de buurt gehuurd.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 17:08
41.43% gewijzigd
donderdag 7 februari 2019 om 17:03
Ik heb vriend de vraag gesteld hoe hij toekomst ziet.
Hij wil de bouwgrond naast het ouderlijk huis graag kopen op termijn en daar dan met mij een huisje opzetten.
Als pa ooit komt te gaan kan het ouderlijk huis verkocht worden.
Maar pa heeft heel zijn leven gewerkt voor dat huis dus hem er nu uitzetten is voor hem geen optie.
Pa kan hem inderdaad niet uitkopen financieel gezien.
En vriend wacht toch hij de lening verder heeft afbetaald om te kijken naar die bouwgrond.
Allemaal vrij toekomstloos als ik het zelf zo lees.
Hij wil de bouwgrond naast het ouderlijk huis graag kopen op termijn en daar dan met mij een huisje opzetten.
Maar pa heeft heel zijn leven gewerkt voor dat huis dus hem er nu uitzetten is voor hem geen optie.
En vriend wacht toch hij de lening verder heeft afbetaald om te kijken naar die bouwgrond.
donderdag 7 februari 2019 om 17:05
Waarom is dat toekomstloos? Als jij het toekomstloos vindt is dat prima hè, ik probeer je niet aan te vallen. ik vraag me alleen af waarom je dat vindt.titin schreef: ↑07-02-2019 17:03Ik heb vriend de vraag gesteld hoe hij toekomst ziet.
donderdag 7 februari 2019 om 17:06
Briljant.Tutjebelletje schreef: ↑07-02-2019 14:16Misschien wil schoonvader wel in jouw appartementje, is die zoonlief onderhand niet een beetje zat ?![]()
donderdag 7 februari 2019 om 17:09
Ik besef dat ik niet bij mijn schoonvader wil wonen maar ook niet ernaast.
Ik woon zelf 100km van mijn familie. Ik wil samen met hem een leven en wekelijks een familiebezoekje kan zeker maar meer niet.
Op een bepaald moment moet je loskomen van je ouders vind ik, en als hij dat op zijn 30e niet is, gaat dat ook niet snel komen lijkt me.
Ik woon zelf 100km van mijn familie. Ik wil samen met hem een leven en wekelijks een familiebezoekje kan zeker maar meer niet.
Op een bepaald moment moet je loskomen van je ouders vind ik, en als hij dat op zijn 30e niet is, gaat dat ook niet snel komen lijkt me.