Is dit onaardig?

16-10-2009 10:01 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd hoe jullie over het volgende denken:

Mijn familie (ouders en zus) vinden het erg gezellig om regelmatig met zijn allen op vakantie te gaan. Zo zijn we in het voorjaar een week weggeweest om het zoveel jarige huwelijk van mijn ouders te vieren. Mijn man vond dit best moeilijk (moest zich erg aanpassen). Nu heeft mijn zus weer een weekend geboekt voor mijn moeder haar verjaardag. Mijn man heeft aangegeven niet mee te gaan omdat hij vlak na het weekend een belangrijk tentamen heeft. Ik vind dat hij gelijk heeft want we zijn voor mijn gevoel net terug en hij heeft er echt geen tijd voor. Mijn vader vindt echter dat het tentamen wel een goed excuus is maar dat als er iets anders achter zou zitten(bv. geen zin) hij dat niet kan maken. Ik denk echter dat als hij geen tentamen had gehad hij ook niet was gegaan. Ik schrok ervan dat mijn vader hierin zo stellig is en vind eigenlijk dat mijn man niet verplicht kan worden om elke keer met mijn familie mee te gaan, ook al is het voor een belangrijke gebeurtenis. Wat vinden jullie?
quote:Zwieber schreef op 16 oktober 2009 @ 10:50:

[...]

Ik zie niet de toegevoegde waarde van tegen je zin in gaan. Kan jij mij die vertellen?Om anderen tevreden te houden.
Ja, dat vind ik echt.
Mijn vriend wil meestal ook niet mee met familie verplichtingen. Wel jammer, maar snap het en mijn plezier in zo'n weekend is er niet meer om. Toen hij nog wel meeging, liep ik veel meer op eieren om de sfeer gezellig te houden.

Mijn familie vind het ook jammer, maar accepteert het wel.
quote:Zwieber schreef op 16 oktober 2009 @ 10:40:

[...]

Ook met begrafenissen geldt dit: als je niet kan omdat je het niet trekt, dagen nachtmerries hebt etc en daarom niet wil, vind ik het niet meer dan normaal om dan niet te gaan. Het is gewoon enorm heftig. Ik heb er van de week een gehad, nu nog steeds nachtmerries en ik doe het dus echt nooit meer.

Dus heel sec genomen ga jij niet naar de begravenis van je beste vriendin omdat jij er een week slecht van slaapt?

Ik zit werkelijk met open mond te lezen....
Laat ik dan nog maar een keer beginnen met zeggen dat ik niet per definitie zeg dat de man van TO in dit geval mee moet gaan. Maar ik vind dat als je wordt uitgenodigd voor zoiets en je er anderen een plezier mee doet, het wel zo aardig is (ook tegenover die anderen) om mee te gaan.

Ik bedenk me net dat ik ook eens een weekend weg ben geweest met schoonouders + zwager en schoonzus, ter ere van het 30jarig huwelijk van schoonouders. Ook niet wat ik voor ogen had bij het idee aan een vrij weekend. Maar het kwam toch echt niet in me op om te zeggen dat ik niet mee zou gaan omdat ik er geen zin in had. Dat zou ik dus echt onaardig van mezelf hebben gevonden. Kijk, als het drie keer per jaar gebeurt en iedereen bij z'n verjaardag een weekend weg cadeau krijgt, dan vind ik het weer een ander verhaal.
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 10:53:

[...]

Dan heb jij toch een beetje een vertekend beeld van de meeste families lijkt mij. Als mijn familie mij uitnodigd voor een weekje vakantie kan ik er toch echt vanuit gaan dat ze dat doen omdat ze er zin in hebben om een week mij door te brengen. Dat ze het leuk vinden om tijd met mij door te brengen. Niet omdat ik nou eenmaal lid ben van het gezin

Daarentegen weet ik zeker wanneer mijn schoonfamilie mij uitnodigt, ze dat alleen maar doen omdat ik "erbij hoor". Niet omdat ze me zo leuk en aardig vinden. Dat is nl dus niet zo

En geloof me, dan ga ik echt niet langer dan een paar uur erbij zitten. Gelukkig denkt mijn man er net zo over.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Dahlia74 schreef op 16 oktober 2009 @ 10:46:

@nessemeisje,

Waarom mag je niet zeggen dat je een verjaardag of whatever niet leuk vind? Of dat je geen zin hebt, of niet uitkomt of wat dan ook? Ik houd van eerlijkheid en als iemand om wat voor reden niet wil komen dan niet. Liever eerlijk dan dat iemand met een uitgestreken gezicht aanwezig is.

Uiteraard vind ik dat anders bij een jubileum, trouwerij of iest anders wat speciaal is. Net als een begrafenis.

Maar als de man van TO nu gewoon geen zin heeft, kan dat toch. Beter niet gaan dan het weekend mooi weer spelen.

Dat laatste heb ik ook al gezegd. Liever thuisblijven dan met de pest in je lijf naar zo'n samenzijn. Als het niet uitkomt, dat kan.

Maar TO vraagt of het onaardig is om af te zeggen als je er geen zin in hebt. En tja, ik vind het niet zo aardig.

Ik zeg niet dat het niet mag, dat je de grootste schoft op aarde bent, etc. Maar áárdig. Neuh.
ik heb dat probleem ook (en aanverwante problemen zoals een nachtje logeren). en meestal proberen we een oplossing te vinden. zoals 1 dag komen of soms helaas niet dus.
Het wordt nu wel wat te ver doorgetrokken (Elninjoo bijvoorbeeld). Ik ben iemand die op verjaardagen e.d. alleen mensen uitnodigt die ik leuk vind. Ik nodig dus ook met gemak het ene deel van de familie wel uit en het andere niet. Interesseert me niks.

Afdwingen, die woordkeuze alleen al.... :-s
Verder eens met Celeone.

En ook met Lunax. (Niemand gaat voor zijn plezier naar een begrafenis. Ik ben ook een week van slag als ik er weer eentje heb bezocht.)
Schoonfamilie heb ik niet en ook geen ouders meer. Maar mijn oudste 3 zussen vonden het wel een goed idee om elke maand een dag bij elkaar te komen met event. partners...

Nou, dát vind ik al een verplichting. Als ik die dag een rothumeur heb...ik heb dus gezegd: Daar doe ik niet aan mee, alle spontaniteit ontbreekt, staat dan in de agenda al vast: Zondag die en die datum zussendag...
quote:Celeone schreef op 16 oktober 2009 @ 10:54:

Laat ik dan nog maar een keer beginnen met zeggen dat ik niet per definitie zeg dat de man van TO in dit geval mee moet gaan. Maar ik vind dat als je wordt uitgenodigd voor zoiets en je er anderen een plezier mee doet, het wel zo aardig is (ook tegenover die anderen) om mee te gaan.

Ik bedenk me net dat ik ook eens een weekend weg ben geweest met schoonouders + zwager en schoonzus, ter ere van het 30jarig huwelijk van schoonouders. Ook niet wat ik voor ogen had bij het idee aan een vrij weekend. Maar het kwam toch echt niet in me op om te zeggen dat ik niet mee zou gaan omdat ik er geen zin in had. Dat zou ik dus echt onaardig van mezelf hebben gevonden. Kijk, als het drie keer per jaar gebeurt en iedereen bij z'n verjaardag een weekend weg cadeau krijgt, dan vind ik het weer een ander verhaal.

Het gaat niet om het wel of niet accepteren van deze uitnodiging, maar om het Bepalen van Vader of schoonzoons reden niet te komen al dan niet goed is.

Jij hebt het over beleefd zijn, en aan toegeven aan verwachtingen van anderen. Klinkt goed, maar waarom zou, in dit geval, Vaders tevredenheid zwaarder wegen dan schoonzoons ontevredenheid?
quote:Mamasaar schreef op 16 oktober 2009 @ 10:53:

[...]

Om anderen tevreden te houden.Ik zou liever zeggen; omdat ik vind dat er niks mis mee is om iets te doen waar anderen blij van worden. Het draait niet altijd maar om mij en waar ik wil of geen zin in heb. Vind ik persoonlijk wel een prettig leefinstelling.

Ik bedenk me net dat ik ook eens een weekend weg ben geweest met schoonouders + zwager en schoonzus, ter ere van het 30jarig huwelijk van schoonouders. Ook niet wat ik voor ogen had bij het idee aan een vrij weekend. Maar het kwam toch echt niet in me op om te zeggen dat ik niet mee zou gaan omdat ik er geen zin in had. Dat zou ik dus echt onaardig van mezelf hebben gevonden. Kijk, als het drie keer per jaar gebeurt en iedereen bij z'n verjaardag een weekend weg cadeau krijgt, dan vind ik het weer een ander verhaal.Dit weekend is dus al de tweede keer in een half jaar (eerst dus een week naar het buitenland). Mijn zus zegt daarbij je weet nooit hoelang we dit nog kunnen doen. Ze heeft daar wat mij betreft (hun dochter) zeker gelijk in. Voor mijn man vind ik dat toch anders. En dan heb ik het nog niet eens over het financiele deel van het verhaal gehad!
Ha, ik heb precies zo'n familie. "We gaan gezellig met z'n allen iets doen en het wordt wél leuk!"

Maar laat je (of je vriend) niet dwingen tot het doen van dingen die vooral anderen erg leuk vinden. Dan wordt de sfeer pas echt verpest.

Succes ermee.
Marretje,

Deze dwang gaat je man/jullie uiteindelijk opbreken. Heel goed idee om er over te gaan praten nu het nog niet zo ver is. Praat met je vader over zijn wensen en zijn verwachtingen en leg hem uit dat jullie als volwassenen jullie keuzes maken en ook eigen plannen hebben. Je ouders zullen daar aan moeten wennen en hoe minder druk ze uitoefenen hoe groter de kans dat je man uit vrije wil en met plezier een keer mee gaat.
quote:HansHier schreef op 16 oktober 2009 @ 11:03:

[...]

Het gaat niet om het wel of niet accepteren van deze uitnodiging, maar om het Bepalen van Vader of schoonzoons reden niet te komen al dan niet goed is.

Jij hebt het over beleefd zijn, en aan toegeven aan verwachtingen van anderen. Klinkt goed, maar waarom zou, in dit geval, Vaders tevredenheid zwaarder wegen dan schoonzoons ontevredenheid?Volgens mij was inmiddels wel al duidelijk dat TO's man überhaupt geen zin had en dat dat tentamen hem wat dat betreft wel goed uitkwam.
quote:Celeone schreef op 16 oktober 2009 @ 11:03:

[...]

Ik zou liever zeggen; omdat ik vind dat er niks mis mee is om iets te doen waar anderen blij van worden. Het draait niet altijd maar om mij en waar ik wil of geen zin in heb. Vind ik persoonlijk wel een prettig leefinstelling.

Is het ook, maar het moet niet tegen je eigen gevoel ingaan. En zodra dat gebeurt, of je moet dingen doen waar je niet gelukkig mee bent, is er een grens bereikt.

Een voorbeeld: in bepaalde culturen wordt van kinderen verwacht dat ze zich compleet voegen naar de wensen van hun ouders. Tot in het kleinste detail.

Denk dat je wel snapt waar ik heen wil.
Ja, dat vind ik echt.
quote:marretje23 schreef op 16 oktober 2009 @ 11:03:

[...]

Dit weekend is dus al de tweede keer in een half jaar (eerst dus een week naar het buitenland). Mijn zus zegt daarbij je weet nooit hoelang we dit nog kunnen doen. Ze heeft daar wat mij betreft (hun dochter) zeker gelijk in. Voor mijn man vind ik dat toch anders. En dan heb ik het nog niet eens over het financiele deel van het verhaal gehad!Om die reden wil ik ook nog zo vaak als mogelijk met mijn ouders op reis. Maar dat zijn dan wel mijn ouders en ik hecht veel belang aan qualitytime met hen. Maar ook al zou ik nog zulke aardige schoonouders treffen, ik zou mijn vrije dagen daar simpelweg niet voor over hebben. Die qualitytime gaat tussen ouders en kind, de eventuele aanhang heeft daarbij geen toegevoegde waarde.
Inderdaad, het kan geen kwaad om anderen af en toe een plezier te doen hoor. Ik zit ook niet altijd te wachten op het zoveelste etentje in de plaatselijke chinees (wokken, pfff) met mijn schoonfamilie, maar hey, zij vinden het leuk en het is voor mij een kleine moeite. Over een tijdje weer een weekendje weg. Ja, dat wordt even diep inademen, maar ik maak er het beste van.

Als ik steeds doe waar ik het meest zin in heb, kom ik niet meer van die bank af..;-)
Celeone,

Inderdaad, maar dat examen zou niet nodig moeten zijn als excuus.
Mamasaar, vind je nou zelf ook niet dat je het een beetje te ver doortrekt? Kom op, het gaat over een weekend weg, niet om al je levensjaren waarin je je dient te voegen naar de wensen van je ouders.

Ik bedenk me net dat ik ook eens een weekend weg ben geweest met schoonouders + zwager en schoonzus, ter ere van het 30jarig huwelijk van schoonouders. Ook niet wat ik voor ogen had bij het idee aan een vrij weekend. Maar het kwam toch echt niet in me op om te zeggen dat ik niet mee zou gaan omdat ik er geen zin in had. Dat zou ik dus echt onaardig van mezelf hebben gevonden. Kijk, als het drie keer per jaar gebeurt en iedereen bij z'n verjaardag een weekend weg cadeau krijgt, dan vind ik het weer een ander verhaal.Tja zo ken ik er nog wel een paar. Ik zou met zoveel dingen een ander een plezier doen .... Vermoeiend hoor als je je leven zo moet leiden dat je altijd aardig gevonden moet worden door anderen. Enne, het leidt tot niets hoor. Ze oordelen net zo hard als je wel 10 keer meegegaan bent om 'aardig' te zijn maar dan op een ander punt een misstapje begaat.

Ik scheer niet alles over een kam maar zo gaat het heul vaak wel.
quote:HansHier schreef op 16 oktober 2009 @ 11:08:

Celeone,

Inderdaad, maar dat examen zou niet nodig moeten zijn als excuus.Precies en dat is volgens mij ook de reden waarom schoonvader er doorheen prikt. Wees dan in ieder geval nog eerlijk en ga gewoon die discussie aan met je schoonvader.
Brutally honest, wie durft?
quote:Celeone schreef op 16 oktober 2009 @ 11:08:

Mamasaar, vind je nou zelf ook niet dat je het een beetje te ver doortrekt? Kom op, het gaat over een weekend weg, niet om al je levensjaren waarin je je dient te voegen naar de wensen van je ouders.

Jij trekt het net zover door, het idee dat je altijd alles maar moet doen om iedereen tevreden te houden...neuhhh.

In de eerste plaats moet ik mijn eigen gezin en mezelf tevreden houden.

Daarna is de rest aan de beurt, en daar ben ik nog selectief in.
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven