Is dit verkrachting?
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:40
Ik ben er kapot van....na een lange tijd ging het weer goed in onze relatie. We hebben veel problemen gehad en deze leken overwonnen. Samen afspraken gemaakt over de toekomst om niet steeds in dezelfde valkuilen te trappen. Volop plannen voor nu en later. Zo ook op vakantie. Ik had hier zo naar uit gekeken, ik ben heel veel ziek geweest.
De tweede avond van onze vakantie dus samen naar bed voor sex. Allebei opgewonden. Op een gegeven moment merk ik dat mijn man iets wil doen wat ik niet wil. Ik zeg duidelijk nee ik wil deze handeling niet. Hij stopt, maar probeert even later opnieuw. Weer duidelijk nee gezegd, maar dan gaat hij toch door. Ik heb hem weggeduwd en ben uit bed gesprongen. Ik heb me opgesloten in de andere slaapkamer, ik was echt geschokt dat hij dat deed. We zijn al 30 jaar samen.
Volgende ochtend zegt hij niets. Zodra ik begin te praten biedt hij zijn excuses aan, ik wil hem niet door. Er zit een gonsend geluid in mijn hoofd van woede. Tja hij was gewoon geil zei hij, hij had dit niet moeten doen.
Ik voel me zo rot. Slaap de afgelopen nachten bij mijn dochters op de kamer. Ik wil naar huis....maar zij hebben het fijn na maanden.
Alle ellende van afgelopen jaren komen in hevigheid terug.
Ik heb mijn man beschuldigd van verkrachting, hij lijkt dit niet te snappen.
De tweede avond van onze vakantie dus samen naar bed voor sex. Allebei opgewonden. Op een gegeven moment merk ik dat mijn man iets wil doen wat ik niet wil. Ik zeg duidelijk nee ik wil deze handeling niet. Hij stopt, maar probeert even later opnieuw. Weer duidelijk nee gezegd, maar dan gaat hij toch door. Ik heb hem weggeduwd en ben uit bed gesprongen. Ik heb me opgesloten in de andere slaapkamer, ik was echt geschokt dat hij dat deed. We zijn al 30 jaar samen.
Volgende ochtend zegt hij niets. Zodra ik begin te praten biedt hij zijn excuses aan, ik wil hem niet door. Er zit een gonsend geluid in mijn hoofd van woede. Tja hij was gewoon geil zei hij, hij had dit niet moeten doen.
Ik voel me zo rot. Slaap de afgelopen nachten bij mijn dochters op de kamer. Ik wil naar huis....maar zij hebben het fijn na maanden.
Alle ellende van afgelopen jaren komen in hevigheid terug.
Ik heb mijn man beschuldigd van verkrachting, hij lijkt dit niet te snappen.

zondag 13 augustus 2017 om 00:41
Terug naar mijn originele punt: een gradatie zou dit enigszins kunnen oplossen. Nu is het voor veel mensen nog steeds alles of niets. De man van TO zal zich geen verkrachter voelen. Maar hij zal zich wellicht wel seksueel onvoorzichtig achten. Haak daar op in. Criminaliseer dat maar. Ik weet zeker dat je zo meer mensen veroordeeld krijgt dan met de vrij rigide verkrachtingswet.dumbledot schreef: ↑13-08-2017 00:34Ik snap wat je bedoelt, hoor en wederhoor.
Het stuit mij alleen erg tegen de borst als mensen een huwelijk, kinderen of wat dan ook gebruiken om het "goed" te praten. Of suggereren dat 2x "nee" niet genoeg was. Of dat iemand dat verzonnen zou hebben.
Het zal de bedoeling niet zijn, maar triest genoeg gebeurt het zelfs hier in een land waar verkrachting, en verkrachting binnen het huwelijk strafbaar is, het slachtoffer niet gehoord of geloofd word. Of dat de gevolgen ervan (veel reacties hier over kinderen bijvoorbeeld) dan bij het slachtoffer ipv. de dader worden gelegd.
zondag 13 augustus 2017 om 00:48

zondag 13 augustus 2017 om 00:53
Wat naarbankje2014 schreef: ↑13-08-2017 00:48TO. Ik heb in februari hier dezelfde vraag gesteld. Mijn ex had mij ook tijdens een vakantie gegrepen en tot bloedens aan toe. Je gaat hier weinig begrip vinden. Ik ben nog net niet gefileerd op het forum. Ga weg bij deze man. Heb ik ook gedaan.

zondag 13 augustus 2017 om 00:56
Wat goed dat je bent gegaan! Hoe gaat het nu?bankje2014 schreef: ↑13-08-2017 00:48TO. Ik heb in februari hier dezelfde vraag gesteld. Mijn ex had mij ook tijdens een vakantie gegrepen en tot bloedens aan toe. Je gaat hier weinig begrip vinden. Ik ben nog net niet gefileerd op het forum. Ga weg bij deze man. Heb ik ook gedaan.

Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

zondag 13 augustus 2017 om 01:00
To...negeer alsjeblieft het gezeik en de ruis hier. Er zijn genoeg mensen hier die een luisterend oor/mailbox of dat die steun die je na alle paniek en verdriet en de shock nodig hebt aan je willen bieden. Het welles/nietes laat je gewoon voor wat het is want het gaat om JOU en wat je voelt... kan ik iets voor je doen?

anoniem_63f9348dbeb35 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 01:02
8.56% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 01:02
Echt werkelijk waar om te kotsen inderdaad. In en in triest sommige reacties/ mensen hier.Lady_Voldemort schreef: ↑12-08-2017 19:27Hier is dus iemand tegen haar wil, na een herhaaldelijk nee, anaal genomen, en het enige wat jij weet uit te braken is dat ze zich niet aan moet stellen en een totaal misplaatst woordgrapje ook nog. Gadverdamme, gadverdamme, gadverdamme.
Lieve to, wat vreselijk wat je is overkomen. Ik hoop dat je gauw naar huis kan, of in ieder geval een plek waar je je veilig voelt. Ook hoop ik dat je lieve vrienden of familie dit vreselijks kan toevertrouwen.
Ik wens je alle sterkte toe.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

zondag 13 augustus 2017 om 01:03
bankje2014 schreef: ↑13-08-2017 01:01Vallen en opstaan...maar geniet van de rust..nooit kunnen bedenken hoe bevrijdend rust kan zijn.

zondag 13 augustus 2017 om 01:12
Afschuwelijk wat je door je ex aangedaan is. Afschuwelijk dat je hier dan ook bijna afgemaakt wordt. Fijn te lezen dat weggaan een goed besluit is geweest en je wat rust hebt gevonden. Sterkte gewenst, hoop dat het steeds wat beter met je mag gaan en de periodes van vallen steeds iets meer naar de achtergrond zullen verdwijnen.bankje2014 schreef: ↑13-08-2017 00:48TO. Ik heb in februari hier dezelfde vraag gesteld. Mijn ex had mij ook tijdens een vakantie gegrepen en tot bloedens aan toe. Je gaat hier weinig begrip vinden. Ik ben nog net niet gefileerd op het forum. Ga weg bij deze man. Heb ik ook gedaan.
zondag 13 augustus 2017 om 01:29
+1Tijdschriftenverslindster schreef: ↑13-08-2017 01:12Afschuwelijk wat je door je ex aangedaan is. Afschuwelijk dat je hier dan ook bijna afgemaakt wordt.
Heel erg veel sterkte bankje. Fijn dat je rust hebt gebonden.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
zondag 13 augustus 2017 om 03:57
Topper.bankje2014 schreef: ↑13-08-2017 01:01Vallen en opstaan...maar geniet van de rust..nooit kunnen bedenken hoe bevrijdend rust kan zijn.

En ja, rust kan verbazingwekkende dingen met je doen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

zondag 13 augustus 2017 om 03:58
+1Tijdschriftenverslindster schreef: ↑12-08-2017 23:33Jij weer... in elk topic over verkrachting, erger ik me kapot aan je opvattingen. Bovendien: neem eerst eens de moeite om het hele topic te lezen, voordat je zulke kwetsende uitspraken doet. Is het niet erg genoeg dat TO verkracht is? Moet je het door je totaal ongepaste opmerkingen echt nog erger voor iemand maken. Onvoorstelbaar zeg... Is een beetje respect nu echt teveel gevraagd?
Ga a.j.b. elders verder praten; zodat TO in dit topic niet naar dit soort onzin dingen hoeft te luisteren. Hoop ik dat ze hier toch nog wat steun kan vinden.
Vraag me soms af waar de fascinatie voor dit onderwerp vandaan komt bij sommige mensen. Hoe dan ook het is ontzettend respectloos om hier in discussie te gaan en te stellen dat er wel dwang moet hebben plaats gevonden, zeggen dat elk verhaal twee kanten heeft enz
Maar dat is typisch Kadanz op dit soort topics. Zelfs als hij wordt aangesproken op respectloos gedrag zegt hij alleen 'kan zijn' en gaat rustig verder. Kansloos.
Lieve TO, wat afschuwelijk dat de persoon Van wie je houdt en die je vertrouwt je zo gekwetst heeft. Ik hoop dat je door de nare reacties kan lezen. Uiteraard is dit verkrachting maar het gaat erom hoe jij je hier bij voelt. Ik lees dat je wil gaan scheiden, moeilijke maar waarschijnlijk goede keus. Veel sterkte gewenst.

zondag 13 augustus 2017 om 04:00
bankje2014 schreef: ↑13-08-2017 00:48TO. Ik heb in februari hier dezelfde vraag gesteld. Mijn ex had mij ook tijdens een vakantie gegrepen en tot bloedens aan toe. Je gaat hier weinig begrip vinden. Ik ben nog net niet gefileerd op het forum. Ga weg bij deze man. Heb ik ook gedaan.

zondag 13 augustus 2017 om 04:31
hear heardumbledot schreef: ↑12-08-2017 21:12Godskolere wat een gezeik hier. Het is al vaker genoemd: het tegen iemand wil in binnendringen van het lichaam is verkrachting. Punt. Of het nu een enge man in de bosjes is, of de man met wie je al 50+ jaar samen bent. Het is verkrachting. Het is strafbaar.
Of je aangifte wil doen is een tweede, dat is persoonlijk. En alleen TO kan beslissen of dat voor haar de juiste optie is.
Iedereen ervaart een dergelijk voorval anders, de een doet aangifte, de ander haalt de schouders op, weer een ander wil relatietherapie, en de volgende scheiden...
En dat is allemaal even goed; het gaat erom dat TO een manier vind die haar verder helpt. Met verwerken etc.
Dat jij of je buurvrouw anders zou kiezen, ook helemaal prima. Maar wel of geen verkrachting, die discussie is niet aan de orde. Er is namelijk niks om over de discussiëren. Volgens de wet IS het nu eenmaal verkrachting, of je het er mee eens bent of niet. Geen huwelijk maakt het niet aan de definitie voldoet.
En sorry TO, maar je man is een hufter. Of in elk geval deze daad. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.

het is hier al eerder gezegd en hier staat het nog een keer duidelijk!
Oh en er bestaat een negeerknopje! (helaas werkt dat niet als de post gequote wordt

zondag 13 augustus 2017 om 04:41
hier word ik even stil van... mooi gezegdBotanical schreef: ↑12-08-2017 23:29Dit is puur hypothetisch, want ik heb geen van beide gevallen ooit meegemaakt. Misschien schat ik het totaal verkeerd in. Ik begrijp dat dit een heel gevoelig onderwerp is. Als iemand mijn bijdrage als kwetsend of aanstootgevend ervaart hoor ik dat heel graag, dan verwijder ik hem.
Ik ben behoorlijk verbaasd dat sommige mensen hier seksueel geweld door de eigen partner veel minder erg vinden dan door een wildvreemde uit de bosjes. Het zou mijn vertrouwen zo gigantisch schaden als de persoon waar ik al die jaren lief en leed mee heb gedeeld, die me door en door kent en van me zou moeten houden, "Ik was geil" belangrijker zou vinden dan het respecteren van mijn grenzen. Dat hij misbruik maakt van het feit dat ik hem (seksueel) vertrouw. Dat hij van een fijn, liefdevol en intiem moment een verkrachting maakt door mijn nee te negeren. Dat zou me diep kwetsen en, misschien nog wel meer dan een gek in de bosjes, mijn vertrouwen in de medemens en eigenwaarde raken. Het heeft ongetwijfeld een andere impact dat verkrachting door een vreemde, maar ze zijn beiden op hun eigen manier verschrikkelijk.
TO, ik hoop dat je niet het idee krijgt dat je je aanstelt omdat sommige mensen hier vinden dat het minder erg is als je eigen partner het doet. Het is absoluut niet mijn bedoeling om alles nog zwaarder te maken met mijn bericht, maar om ruimte te bieden aan de emoties die jij nu ervaart. Van daaruit kun je bepalen wat je nodig hebt om dit te verwerken en om een veilige situatie voor jezelf te creëren. Ik wens je heel veel sterkte, wat je ook besluit.
zondag 13 augustus 2017 om 07:36
zondag 13 augustus 2017 om 07:50
Ehm, ja. Die ene opmerking van TO had ik even gemist, wat ook niet heel raar is na zoveel pagina's. Sorry. Maar goed, ja, officieel heet dat verkrachting. En nogmaals; dat had hij niet moeten doen. En ik weet wel, dat je ook door je eigen partner verkracht kunt worden, maar gevoelsmatig vind ik dit toch heel iets anders dan "door die enge man in de bosjes" en zou ik er alsnog niet zo'n drama van maken. Het is duidelijk dat TO bij hem weg wil, en daar zou ik het geloof ik ook bij laten. Ik denk trouwens ook dat dit niet het enige is wat er is voorgevallen, maar dat de relatie al langer niet goed was. Maar laat ik dat me er verder maar over stilhouden, de meesten hier denken er heel anders over en ik heb geen zin in een discussie, en daar help ik TO ook niet mee.
zondag 13 augustus 2017 om 09:29
Wijze woorden...we laten elkaar gewoon in zijn/haar waarde en TO is oud en wijs genoeg om zelf haar keuzes te maken.vivamien schreef: ↑13-08-2017 07:50Ehm, ja. Die ene opmerking van TO had ik even gemist, wat ook niet heel raar is na zoveel pagina's. Sorry. Maar goed, ja, officieel heet dat verkrachting. En nogmaals; dat had hij niet moeten doen. En ik weet wel, dat je ook door je eigen partner verkracht kunt worden, maar gevoelsmatig vind ik dit toch heel iets anders dan "door die enge man in de bosjes" en zou ik er alsnog niet zo'n drama van maken. Het is duidelijk dat TO bij hem weg wil, en daar zou ik het geloof ik ook bij laten. Ik denk trouwens ook dat dit niet het enige is wat er is voorgevallen, maar dat de relatie al langer niet goed was. Maar laat ik dat me er verder maar over stilhouden, de meesten hier denken er heel anders over en ik heb geen zin in een discussie, en daar help ik TO ook niet mee.
Bimzarellio...what else
zondag 13 augustus 2017 om 09:53
Dat valt best mee. Er zijn een paar sukkels, doe je niks aan.creativeguy schreef: ↑13-08-2017 09:21Ben je er nog, TO ?
Want hier zijn veel meningsverschillen en veel ruis.
Daisy is duidelijk geweest.
Daisy, ik wens je sterkte

zondag 13 augustus 2017 om 10:05
Ik snap wel dat er mensen zijn die dit geen verkrachting vinden en het drama niet waard. Dat zal mijn ex tot de dag van vandaag namelijk ook vinden. Die vond het ook maar heel normaal dat hij seks kreeg als hij geil was en dat als je maar gewoon lang genoeg zaagt en probeert het geen verkrachting meer was als de ander uiteindelijk te moe was om terug te vechten. Die vond ook dat verkrachten binnen een relatie niet kon, want seks was toch lekker en als ik maar gewoon op mijn rug moest liggen en "niets doen" dan had ik er toch geen last van? Dus tja, die mensen bestaan gewoon want als iedereen eens besefte dat seks geen ultiem recht is en je altijd een keuze hebt of je wilt deelnemen of niet, dan gebeurde die dingen niet.
Verder over het verschil van drama tussen binnen een relatie of een man uit de bosjes...ik zou een man uit de bosjes heel erg vinden. Maar hoe denk je dat het voelt als de persoon waar je drie decennia mee samen bent, waarmee je een gezin hebt, waar je lief en leed mee gedeeld hebt, die je in tegenstelling tot de man uit de bosjes, je hart hebt gegeven en vertrouwd dat hij je niet zou kwaad doen, je vertrouwen zo hard beschaadt? Dat je zelfs niet alleen niet veilig bent voor een vreemde man uit een bosje, maar dat je bloedeigen man die naast je ligt een potentieel risico wordt want "als hij geil is is het een excuus"? Denk je echt dat dat minder dramatisch voelt, zeker als het ook niet gaat om een vaginale handeling die de meeste standaard bij seks doen, maar een anale, waar veel vrouwen bij voorbaat al geen kennis mee willen maken en daar bij voorbaat al van walgen?
Ik vraag me ook af waar dan die grens ligt tussen dat zulke dingen omdat je al zo lang een relatie hebt. Als ik twee weken in een relatie ben, en mijn vriend dwingt zich tegen mijn wil anaal binnen bij mij, is hij dan een verkrachter of is het gewoon een beetje uit de hand gelopen en moet hij gewoon sorry zeggen en verdergaan, want we zijn immers in een relatie?
Veranderd dat na 2 jaar relatie of is dat ook nog te vroeg om het dan al niet meer zo erg te vinden? Of scheelt het als hij elke zondag spontaan koffiekoeken haalt, dan is hij heel lief en dan is het niet zo erg? Of komt die grens pas na 15 jaar, ga je vanaf dan zeggen dat je partner tegen haar wil seksuele handelingen te laten ondergaan maar een kleinigheidje is in een relatie waar je voor de rest toch zoveel hebt opgebouwd? Vanaf wanneer wordt seksueel ongewild gepenetreerd worden geen verkrachting meer, maar een te vergeven fout van een "nu eenmaal geil mannetje"?
En geld dit ook voor andere zware misdrijven binnen een relatie? Als ik dertig jaar samen met mijn vriend, en dan voor de eerste keer gooit mijn vriend me bewust van een trap en slaat me een mooi blauw oogt, is het dan allemaal ook niet zo erg want hé, ervoor is het nooit gebeurd?
Sommige dingen horen gewoon echt niet. Nu niet, vroeger niet, nooit niet, en daar is geen enkel excuus voor.
Verder over het verschil van drama tussen binnen een relatie of een man uit de bosjes...ik zou een man uit de bosjes heel erg vinden. Maar hoe denk je dat het voelt als de persoon waar je drie decennia mee samen bent, waarmee je een gezin hebt, waar je lief en leed mee gedeeld hebt, die je in tegenstelling tot de man uit de bosjes, je hart hebt gegeven en vertrouwd dat hij je niet zou kwaad doen, je vertrouwen zo hard beschaadt? Dat je zelfs niet alleen niet veilig bent voor een vreemde man uit een bosje, maar dat je bloedeigen man die naast je ligt een potentieel risico wordt want "als hij geil is is het een excuus"? Denk je echt dat dat minder dramatisch voelt, zeker als het ook niet gaat om een vaginale handeling die de meeste standaard bij seks doen, maar een anale, waar veel vrouwen bij voorbaat al geen kennis mee willen maken en daar bij voorbaat al van walgen?
Ik vraag me ook af waar dan die grens ligt tussen dat zulke dingen omdat je al zo lang een relatie hebt. Als ik twee weken in een relatie ben, en mijn vriend dwingt zich tegen mijn wil anaal binnen bij mij, is hij dan een verkrachter of is het gewoon een beetje uit de hand gelopen en moet hij gewoon sorry zeggen en verdergaan, want we zijn immers in een relatie?
Veranderd dat na 2 jaar relatie of is dat ook nog te vroeg om het dan al niet meer zo erg te vinden? Of scheelt het als hij elke zondag spontaan koffiekoeken haalt, dan is hij heel lief en dan is het niet zo erg? Of komt die grens pas na 15 jaar, ga je vanaf dan zeggen dat je partner tegen haar wil seksuele handelingen te laten ondergaan maar een kleinigheidje is in een relatie waar je voor de rest toch zoveel hebt opgebouwd? Vanaf wanneer wordt seksueel ongewild gepenetreerd worden geen verkrachting meer, maar een te vergeven fout van een "nu eenmaal geil mannetje"?
En geld dit ook voor andere zware misdrijven binnen een relatie? Als ik dertig jaar samen met mijn vriend, en dan voor de eerste keer gooit mijn vriend me bewust van een trap en slaat me een mooi blauw oogt, is het dan allemaal ook niet zo erg want hé, ervoor is het nooit gebeurd?
Sommige dingen horen gewoon echt niet. Nu niet, vroeger niet, nooit niet, en daar is geen enkel excuus voor.

zondag 13 augustus 2017 om 10:09
Nee, wat jij doet is respectloos. Op de man spelen. Zelfs in een normaal topic kun je niet tegen de feiten, laat staan zo'n gevoelig topic. Ik ben niet respectloos tegenover TO, ik deel slechts de mening niet dat de betreffende reactie (kan zijn) respectloos is. Laat dat lekker aan de moderators over. En op geen enkel moment heb ik geschreven dat dit geen verkrachting is. In tegendeel.
zondag 13 augustus 2017 om 10:13
Gisteren een heel bericht getypt met reacties van mijn kant, maar die is hier dus niet aangekomen. Ik heb dan ook slecht bereik hier.
Ik had tot ongeveer pagina 15 gelezen en nu nog pagina 19. De rest lees ik liever niet want ik begrijp dat er een discussie is ontstaan of dit wel echt gebeurd is en er zijn blijkbaar drummers die vinden dat het gebeurde wel meevalt.
Nee dus, valt niet mee. En ja dit is echt.
Wat ik gisteren wilde posten;
Ik ga dus geen aangifte doen. Niet alleen omdat mijn kinderen het dan weten, maar ook omdat wij in een klein dorp wonen.
Er was geen drank in het spel.
Ik had al uitgezocht of een van ons naar huis kon, maar het is dus niet te doen om te vliegen vanaf hier.
Ik voel me zwaar klote. Ik slaap slecht en ik wil alleen maar huilen. Ik ben het afgelopen jaar 5 keer geopereerd en ik was zo aan deze vakantie toe.
Logeetje gaat vandaag weer weg, ik ga sowieso eerder dan gepland naar huis.
Morgenvroeg ga ik vanuit hier het een en ander in werking stellen. De huisarts bellen, mijn therapeut die mij begeleid heeft tijdens mijn ziekte en maatschappelijk werk. En vandaag ga ik vast uitzoeken op internet hoe ik een scheiding moet gaan regelen. Gelukkig ben ik vanuit mijn werk hier al aardig bekend mee.
Volgende week ga ik nog een week alleen met mijn dochtertje op vakantie op familiebezoek. Dit was al gepland. Ik ben tussendoor dus maar 2 of 3 dagen thuis maar ik wil zoveel mogelijk in gang zetten.
Het helpt me dat ik hier mijn hart kan luchten. Echt fijn!
Ik had tot ongeveer pagina 15 gelezen en nu nog pagina 19. De rest lees ik liever niet want ik begrijp dat er een discussie is ontstaan of dit wel echt gebeurd is en er zijn blijkbaar drummers die vinden dat het gebeurde wel meevalt.
Nee dus, valt niet mee. En ja dit is echt.
Wat ik gisteren wilde posten;
Ik ga dus geen aangifte doen. Niet alleen omdat mijn kinderen het dan weten, maar ook omdat wij in een klein dorp wonen.
Er was geen drank in het spel.
Ik had al uitgezocht of een van ons naar huis kon, maar het is dus niet te doen om te vliegen vanaf hier.
Ik voel me zwaar klote. Ik slaap slecht en ik wil alleen maar huilen. Ik ben het afgelopen jaar 5 keer geopereerd en ik was zo aan deze vakantie toe.
Logeetje gaat vandaag weer weg, ik ga sowieso eerder dan gepland naar huis.
Morgenvroeg ga ik vanuit hier het een en ander in werking stellen. De huisarts bellen, mijn therapeut die mij begeleid heeft tijdens mijn ziekte en maatschappelijk werk. En vandaag ga ik vast uitzoeken op internet hoe ik een scheiding moet gaan regelen. Gelukkig ben ik vanuit mijn werk hier al aardig bekend mee.
Volgende week ga ik nog een week alleen met mijn dochtertje op vakantie op familiebezoek. Dit was al gepland. Ik ben tussendoor dus maar 2 of 3 dagen thuis maar ik wil zoveel mogelijk in gang zetten.
Het helpt me dat ik hier mijn hart kan luchten. Echt fijn!