Kan ik dit wel?

08-08-2011 17:04 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder een topic geopend over mijn huwelijk.

En nu ben ik eruit, ik kan niet meer. Ik ben er klaar mee, en ik wil alleen met de kinderen verder. Ik denk serieus dat ik zonder hem gelukkiger ben dan met hem.

En nu. Vanaf nu moet ik dus gaan bedenken hoe nu verder. Ik heb het hem verteld, weet niet of het binnenkomt. Maar het is uitgesproken. Ik heb een huisje aangeboden gekregen (van familie) in een andere provincie. Heel fijn, maar dat is niet mogelijk met kinderen en school. Dus wat nu verder?

Hoe gaat dit? Als hij nu stante pede weg gaat, zit ik zonder geld. Hij is de kostwinner. Zonder geld kan ik niets betalen, geen eten geen rekeningen.

Dus ik heb geld nodig. Ik kan meer werken maar heb geen opvang voor mijn kinderen. Klein sociaal vangnet, meer voor de uurtjes even oppassen. Ik weet niet hoe ik dit het best aan kan pakken?

Er gaat ook zoveel door mijn hoofd op dit moment :(
Het stap voor stap gaan aanpakken, de belangrijkste prioriteiten eerst doen.

En dat is het op een rijtje gaan zetten voor jezelf, de voors en tegens tegen elkaar afwegen en dan een beslissing nemen, de stappen ondernemen om dat in werking te zetten.

Dat zal in het begin nooit het ideale zijn.

Inkomen, onderdak en de kids.

Betrek er andere mensen bij, je familie of vrienden. Zij kunnen je helpen. Het maatschappelijk werk kan ook veel voor je doen, zowel praktisch als de emotionele kant ervan.

Ga naar een advocaat, je hebt recht op een advocaat van onvermogen, je hoeft dan een kleine eigen bijdrage te betalen.

Wach daar niet te lang mee, i.v.m de allimentatie waar je recht op hebt, dat kan zowel kinderallimentatie zijn als partnerallimentatie.

Vraag een ( aanvullende ) uitkering aan.

Om in aanmerking te komen voor de belasting voordeeltjes zeg maar, zoals de alleenstaande ouderkorting, aanvullende ouderkorting, zorgtoeslag, kindgebonden budget:

De wet is veranderd in 2011, voorheen was het afdoende als de ex uitgeschreven was op het huidige adres, nu is het echter zo, dat er eerst in iedergeval een verzoek tot echtscheiding door de advocaat bij de rechtbank ingedient moet zijn, anders is hij nog steeds jouw fiscale partner en heb jij daar nog geen recht op.

En denk altijd in het belang van de kinderen. Het is voor hun heel belangrijk hun vader regelmatig te zien en ook tijd bij hem door te brengen. Geen ruzie maken en nare dingen over de vader zeggen waar de kids bij zijn.

Heel veel sterkte

Het zal niet makkelijk zijn, en dat blijft nog wel een tijd zo.

Maar de tijd dat het beter gaat en gemakkelijker word, gaat ook komen, hou dat altijd in gedachten...
In de meeste gemeenten krijg je als alleenstaande ouder urgentie t.a.v. een huurwoning. Hiervoor heb je wel een woonconvenant nodig, die bij een advocaat wordt opgesteld. Hierin moet staan dat jij de zorg voor jullie kinderen hebt voor de meeste tijd van de week. Je toekomstige ex dient hiervoor ook te tekenen. Overleg met hem hoeveel tijd hij met jullie kinderen wil.

Via dezelfde gemeente kun je een bijstandsuitekring aanvragen en andere extra dingen, vaak reglingen t.a.v. de kinderen.

Bij de belastingdienst vraag je de andere regelingen aan, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, moet je woning niet meer kosten per maand dan een bepaald maximum. Zie hiervoor www.toeslagen.nl

Succes en sterkte met alles.

Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat je kinderen niet de meeste tijd kunt onderbrengen bij de ouder met psychische problemen. Probeer echter wel te stimuleren dat er contact blijft tussen jullie kinderen en hun vader.

Maar zorg ook dat je zelf stabiel blijft in deze situatie. Dat zal soms best moeilijk zijn. Het is daarom fijn dat familie en vrienden soms bij kunnen springen waar nodig. Kan een van je familieleden wekelijks iets betekenen in de kinderopvang?
Only dead fish go with the flow
Allereerst, bedankt voor alle reacties. Ik kruip niet in de slachtofferrol, ik ben alleen lichtelijk wanhopig omdat ik geen uitweg meer zie/zag. Mijn man is niet in staat om goed voor de kinderen te zorgen. Een avondje gaat wel, maar langer niet. Hij komt nml niet buiten wat in verband staat met zijn psychische gesteldheid. Hij brengt de kidneren niet naar school, doet geen boodschappen, gaat niet met de auto naar de garage enz.

Het is een moeilijke situatie.

Ik was er idd bij toen werd besloten om mijn baan op te zeggen. Als de kinderarts ons adviseerd om 24-7 bij je baby te blijven blijf ik thuis. En mijn man heeft gewoon de mogelijkheid niet om minder tte gaan werken, dat kan niet in zijn beroepsgroep.

Dus. Daar sta ik dan. Ik ben nu al een stuk rustiger als gister, toen vloog het me even allemaal naar de keel.

De kinderen weten al genoeg, ze waren regelmatig bij de ruzies aanwezig. Ik maak mijn man niet zwart bij hen, het is hun vader.

Ik werk idd in de gehandicaptenzorg, en onze woning is van 11-15 gesloten. Ik kan dus niet meer uren gaan draaien want dan draai ik alle dagen achter elkaar. En de opvang gaat niet lukken dan. Ik ga op mijn gemak alles uitzoeken.

O en de opmerking dat ik naar dat huisje van familie kan gaan, dat kan niet. De vakantie is bijna afgelopen en volgens mij is een kind van 8 gewoon leerplichtig. Lijkt me niet dat ik hem onder de arm kan nemen en een 160 km verder meteen op een school aanmeld. Wie zegt dat ik daar kan blijven dan?.

Ik kijk eerst alle mogelijkheden na om hier te blijven en dan ga ik beslissingen nemen.
Helaas kan familie niet veel betekenen hierin. Schoonfamilie woont te ver weg en werkt bovendien allemaal. Zo ook mijn vader, moeder is uit beeld. Vrienden zijn er helaas niet veel meer over, mede door situatie thuis. Degenen die er zijn, hebben zelf twee of meerdere kinderen. Dus langer dan een uurtje oppassen is niet mogelijk.
Je krijgt ook een toeslag (maandelijks) voor kinderopvang (bso). Is er bij je huidige werkgever mogelijkheid tot uitbreiding van de uren? Je kunt ook overwegen om bij twee verschillende werkgevers te gaan werken. Dus nog een klein contract erbij.
Only dead fish go with the flow
.
quote:Dreamglasses schreef op 09 augustus 2011 @ 08:30:

Je krijgt ook een toeslag (maandelijks) voor kinderopvang (bso). Is er bij je huidige werkgever mogelijkheid tot uitbreiding van de uren? Je kunt ook overwegen om bij twee verschillende werkgevers te gaan werken. Dus nog een klein contract erbij.dat is dus erg lastig als je niet kunt aangeven dat je op maandag en dinsdag daar gaat werken, je kunt immers op je hoofdbaan ingeroosterd worden. Ik mag ook maar 1 vaste aanvraag doen, maar die heb ik nodig omdat de kinderen die dag zwemles hebben, dan kan ik dus ook niet ergens anders werken.
Wat als je je leidinggevende aangeeft in wat voor een situatie je jezelf begeeft, misschien komt daar wel iets positiefs uit!

Ik werk zelf ook in de gehandicaptenzorg en is het werk niet meer te behappen zoveel wordt er overal aangeboden.

Neem je tijd, je hebt geen haast toch, je hebt het nu al zo'n tijd uitgehouden.
Je kunt wellicht ook een andere baan erbij nemen als de extra uren niet lukken bij je huidige werkgever. En je kunt via de woningbouw urgentie aanvragen, dan krijg je zsm een sociale huurwoning. Tevens kun je ipv opvang idd ook een vaste oppas zoeken en je hebt nu wel recht op bepaalde toeslagen (www.toeslagen.nl) waardoor dit misschien iets makkelijker wordt.

Ideaal is het niet maar als dit jouw keuze is zou ik er voor gaan.
Common sense is not so common.
Voltaire
Ik zou dus niet die extra baan zoeken, omdat het met een onregelmatig rooster gewoon zo moeilijk is. Ik heb wel een collega die ergens anders als inval werkt, maar zij heeft geen gezin. Als ze haar nu bellen, kan ze meteen komen. Ze hoeft niks te regelen met opvang enzo. Maar ze moet gewoon ook heel vaak nee verkopen, omdat ze al bij ons is ingeroosterd of omdat ze al 5 dagen op rij werkt en gewoon aan een vrije dag toe is.

Bij ons is er een mobiliteitsteam dat medewerkers kan helpen een andere werkplek binnen de organisatie te vinden. Dan zou ik dus vragen om werk overdag van 9 tot 5 en dan minimaal 32 uur. Of een kleiner contract, maar dan kun je wel heel eenvoudig er iets ander bij gaan doen, omdat je op de dagbesteding gewoon op vaste dagen werkt.

Geen gedoe met avondopvang en weekendopvang, maar gewoon school, overblijven en BSO. Weekenden vrij en feestdagen ook. Heerlijk toch.

Urgentie vanwege echtscheiding wordt bijna nergens meer gegeven.

Hoe het met gastouders aan huis zit weet ik niet precies, maar vvolgens mij moet je die met een lantaarntje zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven