Kan ik dit wel?

08-08-2011 17:04 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder een topic geopend over mijn huwelijk.

En nu ben ik eruit, ik kan niet meer. Ik ben er klaar mee, en ik wil alleen met de kinderen verder. Ik denk serieus dat ik zonder hem gelukkiger ben dan met hem.

En nu. Vanaf nu moet ik dus gaan bedenken hoe nu verder. Ik heb het hem verteld, weet niet of het binnenkomt. Maar het is uitgesproken. Ik heb een huisje aangeboden gekregen (van familie) in een andere provincie. Heel fijn, maar dat is niet mogelijk met kinderen en school. Dus wat nu verder?

Hoe gaat dit? Als hij nu stante pede weg gaat, zit ik zonder geld. Hij is de kostwinner. Zonder geld kan ik niets betalen, geen eten geen rekeningen.

Dus ik heb geld nodig. Ik kan meer werken maar heb geen opvang voor mijn kinderen. Klein sociaal vangnet, meer voor de uurtjes even oppassen. Ik weet niet hoe ik dit het best aan kan pakken?

Er gaat ook zoveel door mijn hoofd op dit moment :(
Hij tijdelijk in dat huisje van de familie? Zodat er aan alle kanten wat ruimte komt om allebei/samen verder te kijken.
Als je gaat scheiden moet je man vertrekken hoe cru ook.

Kinderen hebben huis nodig met moeder.

Man kan opgenomen worden of naar familie.

Vraag of familie dit op zich wil nemen om met hem daar over wil praten.

Lukt dit niet naar advocaat en krijg je een bijdrage te betalen die gebaseerd is op jou inkomen alleen en is dus maar pak hem beet 100 euro.

Voorlopige voorziening aan vragen voor het huis zodat je daar mag blijven.

Lukt altijd met kinderen.

Vertrekt man niet de polite bellen met de uitspraak van de rechter.

Word hij gevaarlijk cisisdienst/politie bellen.

Op het moment dat hij vertrekt kun je bijstand aanvragen.

Als man zich uitschrijft kun je belastingtoeslagen aanvragen.

Succes
En waarom zou opname vn hem duiden op/leiden tot geen alimentatie. Die link ontgaat me even.
quote:keukenstoel schreef op 08 augustus 2011 @ 18:30:

Kinderen hebben huis nodig met moeder.

Ja joh, wat heb je ook aan een vader als kind? Niks toch? Overbodige hap.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nee ik bedoel niet dat vader niet nodig is voor kinderen!!

Het gaat erom dat moeder de kinderen opvoed en in die context recht heeft op het huis.

Beetje ongelukkig opgeschreven zie ik nu.
Ik snap niet waarom je man geen psychologische hulp kan krijgen van een psychiater. Hij kan toch overdag wel afspraken maken. En als jij zo twijfelt zoals ik lees in je verschillende topics, zou ik geen beslissingen nemen die je niet terug kunt draaien. Misschien kan je met het maatschappelijk werk de te nemen stappen eerst op een rijtje zetten. Sterkte!
bovendien lijkt een vader met psychische problemen me niet echt geschikt om de kinderen alleen op te voeden
quote:keukenstoel schreef op 08 augustus 2011 @ 18:33:

Het gaat erom dat moeder de kinderen opvoed en in die context recht heeft op het huis.

.

En opvoeden gebeurt alleen door degene die van maandagmorgen tot vrijdagmiddag thuis is?

Aha............ Goh.
quote:elffs3 schreef op 08 augustus 2011 @ 18:16:

Gw, ivm de gezondheid van onze jongste heb ik mijn baan opgezegd. Ik heb nu een onregelmatige baan in de zorg waar ik gemicdeld 14u pw werk. Dan is mijn man thuis voor de kinderen. Dus het is mooi gezegd, financieel onafhankelijk. Ik zou graav willen maar een groot contract zit er niet in. Wordt gewoon niet gedaan in de zorg..

TO vindt het niet gevaarlijk; pa alleen bij zijn kinderen.

Nu hij weg moet/ TO weg wil is het ineens niet meer verantwoord?
weet ik niet BGB. Ik weet wel dat iemand met psychiatrische klachten vaak goed kan functioneren zolang zijn omgeving constant is en het leven voorspelbaar.

Als TO bij hem weggaat kan hij bij wijze van spreken in een psychose glijden (weet niet precies wat TO's man mankeert, dus ik kan het mis hebben).

Ik heb het met mijn eigen vader meegemaakt. Hij had ook psychiatrische problemen, maar zolang zijn vrouw de zaken voor hem regelde, functioneerde hij redelijk tot goed.

Toen ging ze weg bij hem en nam ons mee en vanaf die dag is hij niet meer naar zijn werk gegaan en later werd hij ook opgenomen.

Maw, hij was prima in staat een avond voor ons te zorgen of een weekend als mijn moeder met vriendinnen weg was, maar met de schok van de echtscheiding zou teveel zijn geweest om in zijn eentje zijn werk te doen, het huishouden te regelen, financien, administratie èn de kinderen op te voeden.
quote:Starshine schreef op 08 augustus 2011 @ 18:42:

(weet niet precies wat TO's man mankeert,Dat weet volgens mij niemand hier, maar laten we dan ook op die basis - van het NIET weten - advies geven.

Beetje ongelukkig opgeschreven zie ik nu.

Wat een dom gelul !

TO is de gene die weg wilt, laat zij lekker met kinderen naar familie gaan, en als ze dat niet wilt dan gaat ze zelf en laat ze de kids bij hun vader, een vader kan net zo goed voor zijn kinderen zorgen als een moeder.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 augustus 2011 @ 18:45:

[...]

Dat weet volgens mij niemand hier, maar laten we dan ook op die basis - van het NIET weten - advies geven.

is waar, het enige dat ik weet is dat hij psych. problemen heeft en dreigt zich te laten opnemen als zij van hem gaat scheiden.

Dan zit hij dus in een inrichting en kan hij ook de kinderen niet bij zich nemen.

edit: wat Keukenstoel wil zeggen is volgens mij dat degene die de kinderen krijgt eerste rechten op het huis heeft. Ongeacht of dat nou de vader of de moeder is.
quote:Starshine schreef op 08 augustus 2011 @ 18:48:

[...]

edit: wat Keukenstoel wil zeggen is volgens mij dat degene die de kinderen krijgt eerste rechten op het huis heeft. Ongeacht of dat nou de vader of de moeder is.En wie bepaalt wanneer en hoe wie de kinderen krijgt in een heel pril stadium van een scheiding?

Beetje ongelukkig opgeschreven zie ik nu.Nou ja! Gelukkig neemt mijn ex partner zijn verantwoordelijkheden en de opvoeding van de kinderen wel serieus! Hij staat erop dat de tijd 50/50 wordt verdeeld en geen seconde minder.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 augustus 2011 @ 18:50:

[...]

En wie bepaalt wanneer en hoe wie de kinderen krijgt in een heel pril stadium van een scheiding?daar hij al gezegd heeft dat hij zich op laat nemen, lijkt dat mij wel duidelijk
quote:Starshine schreef op 08 augustus 2011 @ 18:11:

da's makkelijk gezegd GW, maar niet altijd even gemakkelijk gedaan.

Ik werk (net als TO vermoed ik) parttime in de zorg. Bij mijn functioneringsgesprek stel ik steevast de vraag of ik meer uren kan maken. Tot nu toe heb ik er 2 bij gekregen....

Bij onze instelling is een contract van 24 uur al een groot contract.

Ik vermoed dat dat bij meer instellingen zo is, want de vakbonden hadden voor de nieuwe CAO ingezet op standaardcontracten van 24 uur of meer. Juist om meer vrouwen die financiele onafhankelijkheid te bieden. Helaas is die eis niet doorgegaan.

Enfin, ik werk dus 20 uur. Je zou zeggen: zoek er dan een baan van 12 à 16 uur bij. Maar dat gaat niet.....ik ben in principe 7 dagen per week inzetbaar; onregelmatig dus....waar vind ik een baan voor 16 uur waarbij ik van te voren kan aangeven dat ik alleen op die en die dagen beschikbaar ben?

Dat is gewoon echt enorm lastig, vooral als je er nog een gezin bij hebt waar TO straks alleen voor staat.

Maar ook voor vrouwen die wel 40 uur werken zal een echtscheiding lastig zijn. je moet immers ineens je hele leven op de kop gooien. Ander huis (hypotheek in je eentje krijg je bijna niet, voor huurhuizen is een enorme wachtlijst, particuliere huur is erg duur) liefst in je huidige woonplaats ivm werk en school kinderen.

Uitbreiding van opvang stuit ook vaak op lange wachtlijsten.

Het is echt niet eenvoudig allemaal.

Ik werk ook in "de zorg", fulltime maar wel 32 uur en als ik vandaag naar mijn baas zou gaan zou ik morgen weer 40 uur kunnen gaan werken.

Dus kan best. Maar veel vrouwen willen dat niet, vinden het wel relaxed thuis te zijn met de kinderen en voor de leuk een aantal uurtjes te werken. En dat is natuurlijk ook leuk, totdat je wilt scheiden en je er achter komt dat je van 16 uur werken in de week niet kunt leven.
quote:elffs3 schreef op 08 augustus 2011 @ 18:16:

Gw, ivm de gezondheid van onze jongste heb ik mijn baan opgezegd. Ik heb nu een onregelmatige baan in de zorg waar ik gemicdeld 14u pw werk. Dan is mijn man thuis voor de kinderen. Dus het is mooi gezegd, financieel onafhankelijk. Ik zou graav willen maar een groot contract zit er niet in. Wordt gewoon niet gedaan in de zorg..Hier was je toch zelf bij? Heb je daar toen niet over nagedacht? Jullie hadden toch ook allebei iets minder kunnen gaan werken ipv alleen jij? Maar goed dat is nu een beetje laat en heb je nu niets meer aan, maar mss leert iemand anders hier er iets uit.
dat is fijn voor je GW, maar ik vraag dus bij elke gelegenheid expliciet om meer uren, maar die zijn er dus niet bij ons.

32 uur? Graag! Het zit er gewoon niet in.

het beste wat me nu toegezegd is dat ik misschien volgend jaar 28 uur krijg.
Daar snap ik dus niets van starshine, ik dacht dat er zoveel vacatures niet te vervullen waren in de zorg? Waarom dan niet je bestaande medewerkers meer uren geven als ze daarom vragen?
quote:germanwings schreef op 08 augustus 2011 @ 19:11:

Daar snap ik dus niets van starshine, ik dacht dat er zoveel vacatures niet te vervullen waren in de zorg? Waarom dan niet je bestaande medewerkers meer uren geven als ze daarom vragen?In mijn tak hebben ze liever 10 vrouwen met een klein contract dan 2 full timers.
TO, allereerst goed van je beslissing, de emotionele knoop heb je al doorgehakt, nu de praktische nog. Als ik je topic en je reacties op andere forummers lees, zie ik een heleboel maren en lijk je zelfs een beetje in de slachtofferrol te hangen. Ik bedoel dit echt niet verkeerd hoor en wil je niet kwetsen, maar volgens mij ligt het heel simpel. Je wil niet meer, dus je zult keuzes moeten maken. Idd meer werk genereren want jij zal nu kostwinner zijn (als je de kids bij je houdt natuurlijk). En ja, dan gaan ze naar de BSO, of naar een gastouder. En? Als dat betekent dat jij daardoor weg bent uit een niet gezonde relatie, is dat het toch waard? Een woning? Huren lijkt me. En als dat niet lukt in je huidige provincie, dan elders. Andere school voor de kinderen is vervelend, maar niet het einde van de wereld. Er gaat echt niemand aan je deur bellen met een zak met geld en een gratis woning hoor. Je zult het zelf moeten doen en als je echt wil, dan kan je dat. Nee, het gaat niet makkelijk zijn maar dat is het voor geen enkele alleenstaande moeder (been there, done that...). Je zal voor jezelf moeten zorgen en voor je kindertjes en je niet meer zo afhankelijk opstellen van je toekomstige ex. Het gaat hier om jou. En ook zonder alimentatie red je het hoor, doe ik al 3,5 jaar zonder de hulp van mijn ex. En ik ben ook een hele tijd 40 uur gaan werken omdat het moest. En mijn kind is ook het overgrote gedeelte van de week gebracht bij een gastouder. En ik heb ook ruim een jaar gewoond op een 1kamerflatje met een baby op dezelfde ruimte. En raad eens? Ik leef nog steeds en ben er sterker uitgekomen. Omdat ik niet bleef hangen in wat niet kon of wat moeilijk was, maar door vooruit te kijken en aan te pakken. Sterkte in deze moeilijke tijden, je komt er vanzelf wel.
bgb

Wat zit jou dwars?persoonlijk leed?

Kinderen achter laten bij een vader met psych problemen kan niet.

En ook al wil TO scheiden dan nog hebben kinderen recht op de woning en moeder is de verzorgende ouder in dit verhaal.
quote:germanwings schreef op 08 augustus 2011 @ 19:11:

Daar snap ik dus niets van starshine, ik dacht dat er zoveel vacatures niet te vervullen waren in de zorg? Waarom dan niet je bestaande medewerkers meer uren geven als ze daarom vragen?

dat heeft met de invulling van de roosters te maken.

als ik 36 uur zou werken (maximum fultime bij ons) zou dat betekenen dat ik 4 diensten van 8 uur en dan nog 1 dienst van 4 uur moet draaien in 5 dagen.

Nu is echter het probleem dat op de woongroep waar ik werk er tussen 11 en 14 niemand aanwezig is, omdat de bewoners naar de dagbesteding zijn. Alleen 's avonds en in het weekend zijn er 8 uurs diensten, verder alleen kortere diensten van 6 of 4 uur.

Dat zou betekenen dat ik of meer dan 5 dagen per week moet werken om aan mijn uren te komen (nee dank je), of dat alleen ik de lange diensten draai en mijn collega;'s dan weer opscheep met al die korte diensten (zodat zij dan weer teveel dagen achtereen moeten werken).

Zo zit het dus ongeveer (vraag niet naar details, ik maak de roosters niet). Het grootste contract bij ons is 32 uur en die is voor de leidinggevende, want die heeft ook schrijfuren overdag. Voor een simpele begeleider zijn er niet zoveel schrijfuren helaas. Het beetje schrijfwerk dat ik heb, kan ik in een half uurtje tussen avondeten en koffie doen.

Dit is in de gehandicaptenzorg, de situatie zal wel weer anders liggen in de ouderenzorg of de psychiatrie. En ook zal het per instelling anders zijn.

Toen ik solliciteerde wilde ik trouwens het liefst op de dagbesteding werken, want daar kun je wel eenvoudiger fulltime werken, maar daar zijn dus bijna geen vacatures in. Toen werd het dus woonbegeleiding. Het voordeel is dat je meer verdiend door je ORT, maar dat het zo moeilijk is om meer uren te maken, valt me echt tegen.
quote:keukenstoel schreef op 08 augustus 2011 @ 20:04:

bgb

Wat zit jou dwars?persoonlijk leed?

.

Nee.

En waar heb jij last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven