Kerst schoonfamilie topic

24-12-2017 14:14 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kerst, daar hou ik van. Gezellig bijeenkomsten, lekker eten, lichtjes en cadeautjes, de bekende liedjes en afgezaagde films, genieten!
Maar... Het is ook weer die tijd van familiediners. Ik mag zo weer aanschuiven bij mijn schoonfamilie en verheug me daar niet op. Eigenlijk hoopte ik dat iemand hier al een schoonfamilie topic had geopend. Zo'n topic vol herkenning en leedvermaak
Ik open dit topic om alvast wat frustraties op voorhand kwijt te raken. Zeur gezellig mee als je wilt.
Smam1517 schreef: ↑
24-12-2017 15:20
Ik heb een hele leuke schoonfamilie en verheug me erop vanavond te koken voor mijn schoonouders. Ik ga ze in de watten leggen want ze staan altijd enorm voor ons klaar (oppassen op de kinderen en helpen met klussen enzo).
Mijn eigen familie daarentegen.... gelukkig zitten mijn ouders dit jaar in een swingersresort (ja, echt). En zijn ze er dus niet. Ze weten niet dat ik dit weet. Al met al geniet ik vooral van lekker wandelen met mijn man en kinderen. Vanmorgen een heerlijke boswandeling gemaakt en eikels gezocht:-)
Kom op......de ontknoping is nu bekend. Nu wil ik ook weten hoe jij dit hebt ontdekt. Wat een giller.
😭
warrique wijzigde dit bericht op 27-12-2017 23:05
Reden: .
99.85% gewijzigd
Troeteltje schreef: ↑
24-12-2017 15:27
Kom op......de ontknoping is nu bekend. Nu wil ik ook weten hoe jij dit hebt ontdekt. Wat een giller.
Eigenlijk heeft mijn zus het ontdekt. We hadden vermoedens en wilden onze ouders op hun vakantie adres verrassen met een kerstkaart. Ze wilden niet vertellen hoe het hotel heet maar ze hadden wel al enkele vakantiefotos gestuurd (ook van het resort). Met dank aan mijn zus en haar google kwaliteiten dus...
Hahaha. Kerstkaart met naakte mensen sturen. Hint hint.
24-12-2017 15:41
Hahaha. Kerstkaart met naakte mensen sturen. Hint hint.
We wensen jullie een swingende kerst!
Ik heb geen kinderen, maar ik heb aan genoeg kerstdiners (schoonfamilie of familie van vrienden) met kinderen gezeten om te zien hoe het wel en niet kan. Heb met hele jonge kinderen zonder schermpjes aan tafel gezeten met de leukste gesprekken, deels met grappen die de kinderen ontgaan, maar van begin tot eind als één gezelschap. Ja, misschien niet bij de koffie en de likeur, maar toch lang. Altijd heel gezellig. En waar de kinderen in principe ook alles meeten, ook bijvoorbeeld vis met graatjes, met hulp natuurlijk.

Maar inderdaad ook wel eens ergens waar de kinderen na de eerste kom soep al zeuren of ze van tafel mogen. Ieder gezin en ieder kind is anders, maar als buitenstaander weet ik inmiddels wel waar ik wel en niet aansluit. Men zal ook wel wat van mij vinden. Prima toch?
Geitenbreier schreef: ↑
24-12-2017 15:46
:rofl:
Geitenbreier schreef: ↑
24-12-2017 15:46
:rofl:
Mijn schoonouders komen dinsdag, gezellig. Ik nodig ze tegenwoordig liever hier uit om te eten dan wij daar. Schoonvader laat bijvoorbeeld gerust het vlees voor de gourmet de hele dag in de woonkamer op tafel staan met de verwarming aan. Dat soort dingen.

Maar morgen naar mijn (stief) familie. Komen gezellige mensen maar ook minder gezellig. Waaronder mijn eigen moeder. Zeuren en zagen is haar motto maar hopelijk valt het morgen mee. Mijn desserts zijn in elk geval klaar. En het grote voordeel is dat we al om 13.00 uur beginnen dus waarschijnlijk zijn we om 18.00 weer lekker thuis.
LizBakker schreef: ↑
24-12-2017 15:48
Ik heb geen kinderen, maar ik heb aan genoeg kerstdiners (schoonfamilie of familie van vrienden) met kinderen gezeten om te zien hoe het wel en niet kan. Heb met hele jonge kinderen zonder schermpjes aan tafel gezeten met de leukste gesprekken, deels met grappen die de kinderen ontgaan, maar van begin tot eind als één gezelschap. Ja, misschien niet bij de koffie en de likeur, maar toch lang. Altijd heel gezellig. En waar de kinderen in principe ook alles meeten, ook bijvoorbeeld vis met graatjes, met hulp natuurlijk.
Hier gaat dat eigenlijk ook altijd zo. De kinderen weten dat ze tot na de hoofdmaaltijd moeten blijven zitten. En dan mogen ze van tafel. De dvd kijken die ze samen vooraf hebben uitgekozen (The Polar Express :yes: ). En we zorgen aan tafel dat het voor iedereen leuk is. Dat er eten is wat de kinderen lusten (en nee, niet kip-patat-appelmoes of variaties hierop). We betrekken de kinderen ook vooraf. Iedereen maakt een gerecht of iets voor de borrel. De kinderen dus ook. De mijne maakt kaasblokjes met broodjes met augurken. Heeft speciaal met oma gebeld om te overleggen of dit paste in het menu haha (kind is net 6). Zit nu al met glinsterende oogjes want zijn ‘borrelhapjes’ zijn vast de lekkerste :proud: Etc. De kinderen hebben dus ook een ‘rol’ en worden hierdoor mede verantwoordelijk gemaakt dat de sfeer gezellig is en blijft. En dat is pas Cool, als je zo serieus genomen wordt op het familie kerstfeest ;)
Kinderen zijn net mensen he. Met hun eigen nukken en grollen. Denk dat strikt en verwachtingsvol hoge eisen stellen voor niemand leuk of gezellig is. Losjes, aanpassing aan elkaar en eenieder in zijn waarde laten lijkt mij een deel van een oplossing.
Wat leuk Labalade !
Ik heb nog nooit kerst bij schoonfamilie gevierd. Wel een uurtje op bezoek overdag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
24-12-2017 16:04
Kinderen zijn net mensen he. Met hun eigen nukken en grollen. Denk dat strikt en verwachtingsvol hoge eisen stellen voor niemand leuk of gezellig is. Losjes, aanpassing aan elkaar en eenieder in zijn waarde laten lijkt mij een deel van een oplossing.
Nou inderdaad kinderen moeten dan juist stil zitten lief zijn en laten zien dat ze op zo saaie dag heel braaf zijn. Vaak nog in galakleding die niet lekker zitten. Ik als volwassen best oudere vrouw heb daar al moeite mee. Wat voor sommige volwassenen al een enorme opgave is is voor kinderen bijna niet te doen. Dus ik snap heel goed dat kinderen juist op deze dagen helemaal uit hun humeur zijn.
Onze kinderen mochten altijd met de neefjes en nichtjes aan een eigen tafel zitten waar patat, frikandellen, mayonaise en broodjes knakworst op tafel stonden. En als ze van tafel wilden en buiten spelen of video kijken of gamen, dan mocht dat. Zo hadden zij een geweldige kerst en wij als volwassenen ook. Tegenwoordig zijn het pubers, en zitten ze er gewoon bij. En wie geen zin heeft, hoeft niet mee te komen (maar ze gaan nog altijd allemaal).
Normaal gesproken moeten ze van alles, maar met kerst hebben we het altijd voor iedereen leuk proberen te maken.
Beter een half motto....
Zou de man van TO ook nog wat komen posten in dit topic? Ben wel benieuwd naar zijn schoonfamilie ;-)

Ik kijk uit naar mijn schoonfamilie. Zulke leuke lieve mensen.
Labalade schreef: ↑
24-12-2017 16:01
Hier gaat dat eigenlijk ook altijd zo. De kinderen weten dat ze tot na de hoofdmaaltijd moeten blijven zitten. En dan mogen ze van tafel. De dvd kijken die ze samen vooraf hebben uitgekozen (The Polar Express :yes: ). En we zorgen aan tafel dat het voor iedereen leuk is. Dat er eten is wat de kinderen lusten (en nee, niet kip-patat-appelmoes of variaties hierop). We betrekken de kinderen ook vooraf. Iedereen maakt een gerecht of iets voor de borrel. De kinderen dus ook. De mijne maakt kaasblokjes met broodjes met augurken. Heeft speciaal met oma gebeld om te overleggen of dit paste in het menu haha (kind is net 6). Zit nu al met glinsterende oogjes want zijn ‘borrelhapjes’ zijn vast de lekkerste :proud: Etc. De kinderen hebben dus ook een ‘rol’ en worden hierdoor mede verantwoordelijk gemaakt dat de sfeer gezellig is en blijft. En dat is pas Cool, als je zo serieus genomen wordt op het familie kerstfeest ;)
Wanneer worden de cadeautjes dan uitgepakt?
tiepmiep77 schreef: ↑
24-12-2017 16:10
Nou inderdaad kinderen moeten dan juist stil zitten lief zijn en laten zien dat ze op zo saaie dag heel braaf zijn. Vaak nog in galakleding die niet . Ik als volwassen best oudere vrouw heb daar al moeite mee. Wat voor sommige volwassenen al een enorme opgave is is voor kinderen bijna niet te doen. Dus ik snap heel goed dat kinderen juist op deze dagen helemaal uit hun humeur zijn.
Dit. Voor die kleding hebben we ook een ‘trucje’. Want gala hoeft niet en lekker zittende kleding is fijn. Maar het is ook wel beleefd om je een beetje feestelijk aan te kleden als iedereen dat doet, toch? Wij stemmen gewoon af met de kinderen. Je mag kiezen, wil je een overhemd met strikje of das? Wil je een effen shirt of met stippeltjes? Jasje of vestje? Kies maar wat jij mooier/fijner vindt om te dragen. Mijn zoon is dol op gaatjesschoenen, geen idee waarom haha. Maar nette gympen mogen ook. Kies maar! Jouw lijfje dus jouw keuze. Maar wel netjes en passend bij de gelegenheid. Nooit een probleem mee gehad. En zoon neemt het kiezen van zn outfit erg serieus trouwens! Staat voor de spiegel met zn jasje en zn dasje :hihi: (Wel grappig dat neefjes die nu pubers worden haast de mooiste pakken aan hebben en er echt werk van maken, met gel in hun gekamde haren enzo. Terwijl je zou verwachten dat die pubers dan juist wat meer casual zouden willen gaan. Jong geleerd denk ik dan? ^^).
Hlathguth schreef: ↑
24-12-2017 16:25
Wanneer worden de cadeautjes dan uitgepakt?
Die liggen morgen ochtend onder de boom. Daar is de rest van de familie niet bij ;)
Ergernissen over familie mogen ook hè. Bij alles wat ik vertel is het antwoord van mijn zus altijd: "dat heb ik ook" of "dat heb ik erger".
Ja, inderdaad. Ook genoeg ergernissen met de eigen familie, hoeft niet schoonfamilie te zijn. Ik kom tegenwoordig gewoon aanwaaien met de borrel. Iedereen een warme kerstgroet en weg ben ik. Ik zit er niet meer een heel diner bij en dat geef ik ook ruim van tevoren aan.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 17:11
0.37% gewijzigd
nerdopviva schreef: ↑
24-12-2017 16:37
Ergernissen over familie mogen ook hè. Bij alles wat ik vertel is het antwoord van mijn zus altijd: "dat heb ik ook" of "dat heb ik erger".
Woeah dat is irritant!
Bim schreef: ↑
24-12-2017 16:14
Onze kinderen mochten altijd met de neefjes en nichtjes aan een eigen tafel zitten waar patat, frikandellen, mayonaise en broodjes knakworst op tafel stonden. En als ze van tafel wilden en buiten spelen of video kijken of gamen, dan mocht dat. Zo hadden zij een geweldige kerst en wij als volwassenen ook. Tegenwoordig zijn het pubers, en zitten ze er gewoon bij. En wie geen zin heeft, hoeft niet mee te komen (maar ze gaan nog altijd allemaal).
Normaal gesproken moeten ze van alles, maar met kerst hebben we het altijd voor iedereen leuk proberen te maken.
Dit klinkt ook leuk!
nerdopviva schreef: ↑
24-12-2017 16:37
Er is beslist veel competitie tussen zieken. Haast meer dan tussen gezonden omdat zieken meer dan enig ander persoon erkenning willen voor hun leed.

Ook op ander vlak trouwens. Typisch kerst- of verjaarsleed is ook dat de ene de ander probeert af te troeven waar het opleiding, beroep of bezit betreft. Degene die geacht wordt het minst te bezitten moet nooit vertellen dat ze een [...] heeft (vul duur apparaat in wat de ander niet heeft) want dat feit wordt straal genegeerd totdat zijzelf dat apparaat ook hebben gekocht; en zelfs nog een duurdere.

Wil overigens niet zeggen dat ze niet van elkaar houden, maar ja ze willen boven iedereen uittorenen en bederven het daardoor voor zichzelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Niet aanstellen, want het is maar 1 dag? Suck it up?

Mijn 1e kerst bij schoonouders werd er gefondued. En niet lekker met wijn ,of kaas en lekkere hapjes, maar een pan frietvet op tafel en iedereen wat frikadellen op een stokje terwijl schoonfam rokend en zuipend om dat ding heen zat.
Ik als vegetariër kreeg een magnetron maaltijd. Geen punt, snap dat koken in een onbekend eetpatroon moeilijk kan zijn, maar vervolgens moest ik de hele avond aanhoren hoe ze haar best voor me had gedaan en hoe zwaar ze het heeft gehad om iets voor me te regelen.
Nee, niet reden genoeg om kerst met schoonfamilie te hekelen, maar slechts één voorbeeld van velen van de afgelopen 8 jaar.

Dan kan het wel maar 1 dag in het jaar zijn, maar toch wel een heeele lange

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven