Kerstcadeau

19-12-2025 14:14 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben nu 3 maanden serieus aan het daten met een man. We vieren samen kerst met cadeautje(s). Nu vroeg hij welk budget ik wilde doen.

Ik vind dit zo lastig. Ik heb een mooie trui gezien voor hem 50 euro. Maar kan ook leuk pakketje samen stellen met oa bioscoop bonnen erin voor een date samen voor 30 euro.

Ik heb t financiël ruim en voor mij stelt die 50 euro weinig voor in die zin. Anderzijds denk ik je bent nog zo kort samen 30 is ook genoeg. En legt bij hem misschien wat minder druk?

Maar wat is leuker om te geven.. ? Of andere ideeën tips?!
Itsnojoke schreef:
19-12-2025 16:13
Nou, ik snap best dat het niet tof voelt. Die moeite en geld heb je er zelf wél in gestoken. €150,- is veel geld. Ik verwacht heus niet hetzelfde terug, maar een sleutelhanger vind ik wel erg mager. Ik zie dat als dingen die ik alleen maar heb omdat ik ze ergens gratis bij heb gekregen. Ik vind het als cadeau erg mager. Tenzij het een heel bijzondere is, waarvan je specifiek weet dat iemand daar erg blij mee zou zijn.

Ik ga er dan wel van uit dat het echt gekocht is een niet toevallig ergens bij gekregen.

Vorig jaar kocht ik voor man een geurtje voor best veel geld. Ik kreeg een thermometer die mee op reis kon. Jaren zoiets gehad en had gezegd dat ik het zo jammer vond dat het ding stuk was een dat ik het nooit meer had kunnen vinden. Was een digitale min/max thermometer met ook nog andere functies. Man heeft dat onthouden en dus gezocht, gezocht en gekocht. Iedereen vond het stom cadeau behalve ik. Mijn cadeau voor hem was vier keer zo duur.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Mm99 schreef:
19-12-2025 14:30
Ja dat kan natuurlijk ook nog mja 20 euro is wel veel verschil. Het maakt mij overigens weinig uit het idee en de moeite die je voor elkaar doet is wat telt. En zal net zo blij zijn met iets van 15 of 50 euro.

Hoeze is dat wel veel verschil? Ik vind je wel erg moeilijk doen eigenlijk. Ik begrijp echt het probleem niet van voorstellen om zo ergens tussen de 30 en 50 euro te doen.
Verbena schreef:
19-12-2025 15:06
Waarom niet? Het gaat toch om de moeite en of je het graag zou willen h hebben?
Beide waren zeer minimaal :-D
Mm99 schreef:
19-12-2025 14:55
Dat was zijn vraag aan mij. Van mij hoeft dat niet. Doet er niet toe.
Lijkt mij een prima antwoord :)
Ik ben dit jaar ook over 'budget'. Niet echt wat afgesproken, is een beetje meer geworden dan de bedoeling maar was gewoon echt een mooi persoonlijk cadeau dus prima. Geen idee wat de kosten zijn bij hem, als t maar persoonlijk is.
koettie wijzigde dit bericht op 19-12-2025 18:47
2.40% gewijzigd
Mijn 5 centen: als je zegt tussen 30 en 50 dan koop je dat voor de zekerheid iets van 50 euro.
Dat is dus geen handig antwoord.

Wat ik leuk zou vinden is 15 euro afspreken. Dat is een uitdaging en kost meer moeite en levert leukere resultaten dan er 50 euro van te maken.

Maar goed mijn 5 centen.
Ik zou gewoon zeggen, ik denk aan rond de 40 euro. Dan kan jij de trui kopen en hij kan het ook zonder ongemakkelijkheden wat meer bij 30 houden.
Zou het cadeau kopen wat je wil geven, die trui dus. Als het voor jou er niet toe doet, kan je dat toch ook zeggen dat het niet uitmaakt? Weet je de reden dat hij zo ontzettend krap zit? En hoe je zo zeker dat jij het ruimer hebt?
Nogeffe24 schreef:
19-12-2025 20:08
Zou het cadeau kopen wat je wil geven, die trui dus. Als het voor jou er niet toe doet, kan je dat toch ook zeggen dat het niet uitmaakt? Weet je de reden dat hij zo ontzettend krap zit? En hoe je zo zeker dat jij het ruimer hebt?
Omdat we open gesproken hebben over financiële zaken?
Over wat onze inkomens zijn, in welke situatie we ons nu beiden bevinden. E.d.

Ja heb zojuist de trui besteld en wat aan jullie antwoorden gehad :) dus gaat goed komen. Bedankt !
Ik vind een trui exht een vreselijk cadeau om aan een nieuwe scharrel te geven
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
20-12-2025 01:04
Ik vind een trui exht een vreselijk cadeau om aan een nieuwe scharrel te geven
Waarom? Leuk juist.
Misschien is die trui maandag wel in de sale te koop voor 30 euro.
Mijn vriend en ik zijn net wat langer samen, vijf maanden ongeveer. Hij heeft het een stuk ruimer dan ik. We hebben gisteravond al kerstavond gedaan. Ik had tickets gekocht voor iets waarvan hij ooit benoemd heeft dat het hem leuk lijkt en dat betaalbaar was voor mij. Hij heeft een weekendje weg waarvan ik de prijs niet weet maar dat absoluut een stuk duurder is. Omdat hij het belangrijker vindt samen leuke herinneringen te maken.
Het leukst waren trouwens de heel persoonlijke cadeautjes die niks tot enkele euros's hebben gekost :)
Verbena schreef:
19-12-2025 17:07
Ik ga er dan wel van uit dat het echt gekocht is een niet toevallig ergens bij gekregen.

Vorig jaar kocht ik voor man een geurtje voor best veel geld. Ik kreeg een thermometer die mee op reis kon. Jaren zoiets gehad en had gezegd dat ik het zo jammer vond dat het ding stuk was een dat ik het nooit meer had kunnen vinden. Was een digitale min/max thermometer met ook nog andere functies. Man heeft dat onthouden en dus gezocht, gezocht en gekocht. Iedereen vond het stom cadeau behalve ik. Mijn cadeau voor hem was vier keer zo duur.
Dat is een situatie waarin je dus een attent en doordacht cadeau krijgt, waarvan de gever wist dat je er blij mee zou zijn. Helemaal perfect dus. Zelf heb ik helemaal niets met sleutelhangers, ik heb er een paar, maar allemaal ergens bij gekregen. Een random sleutelhanger maak je me niet blij mee. Misschien als het een gepersonaliseerde is, met een mooie foto ofzo. Daar zit dan het "ik heb moeite gedaan " stukje nog in. Maar jouw cadeau was dus gewoon iets wat je heel graag wilde hebben.
Ik kan ook niet op tegen het budget van mijn man...hij geeft ipads, telefoons en digitale horloges en ik geef zonnebril of leuke trui of sokken. Ik hoef dat dure echt niet, maar hij vindt het leuk om te geven.
Xantileppe schreef:
20-12-2025 10:10
Ik kan ook niet op tegen het budget van mijn man...hij geeft ipads, telefoons en digitale horloges en ik geef zonnebril of leuke trui of sokken. Ik hoef dat dure echt niet, maar hij vindt het leuk om te geven.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen het leuk vinden om dure cadeaus te geven. Lijkt me weinig leuker dan een goedkoper cadeau geven.
Paradise schreef:
20-12-2025 11:17
Ik heb nooit begrepen waarom mensen het leuk vinden om dure cadeaus te geven. Lijkt me weinig leuker dan een goedkoper cadeau geven.
Kan wel een paar redenen bedenken hoor. Betere kwaliteit, meer keuze in wat je kunt geven en in hoe je het afwerkt of personaliseert. Soms past iets persoonlijks dat je hebt bedacht gewoon niet in die 10 à 20 euro. Het hoeft echt niet altijd duur te zijn, maar ik kan me eerlijk gezegd wel veel leukere cadeaus voorstellen dan per se iets goedkoops.
Paradise schreef:
Ik wel. Ik heb mensen in mijn omgeving die voor zichzelf nooit iets duurs kopen, terwijl ze er wel blij van zouden worden. Mijn moeder krijgt dit jaar bijvoorbeeld een koptelefoon van topkwaliteit. Ik weet nu al dat ze het een belachelijk cadeau vindt én dat ze er heel erg van gaat genieten.
Paradise schreef:

Een duur cadeau geven is voor de ontvanger vaak echt een verrassing omdat diegene het zelf niet zou (kunnen) kopen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
apppie schreef:
20-12-2025 12:31
Ik wel. Ik heb mensen in mijn omgeving die voor zichzelf nooit iets duurs kopen, terwijl ze er wel blij van zouden worden. Mijn moeder krijgt dit jaar bijvoorbeeld een koptelefoon van topkwaliteit. Ik weet nu al dat ze het een belachelijk cadeau vindt én dat ze er heel erg van gaat genieten.
Juist. Dat geveinsde 'ik snap het niet'. Hou toch op :rofl:
Koettie schreef:
20-12-2025 11:51
Kan wel een paar redenen bedenken hoor. Betere kwaliteit, meer keuze in wat je kunt geven en in hoe je het afwerkt of personaliseert. Soms past iets persoonlijks dat je hebt bedacht gewoon niet in die 10 à 20 euro. Het hoeft echt niet altijd duur te zijn, maar ik kan me eerlijk gezegd wel veel leukere cadeaus voorstellen dan per se iets goedkoops.
Op zich kan ik me er ook wel iets bij voorstellen maar het ligt er denk ik wel aan hoe goed de gever de ontvanger kent en wat diens smaak is. Ik ben in eerste instantie ook geneigd om te zeggen: "Dure cadeaus, daar maak je mij niet blij mee" maar dat is dan heel oppervlakkig geredeneerd van de standaard dure cadeaus zoals juwelen, parfums, een duur merk zonnebril/horloge of gadgets. Terwijl een duur cadeau natuurlijk ook een wijn of fles olijfolie kan zijn.

Al zitten daar ook grenzen aan natuurlijk. Wijnen of olijfolie van 3000 euro zou ik ook niet willen krijgen (ook niet geven) al zou ik miljardair zijn (of de gever dat zijn).

Maar over het algemeen ben ik het toch wel eens met Paradise dat (hele) dure cadeaus niet per se leuker zijn om te geven of krijgen dan goedkopere cadeaus. Als er maar aandacht in zit. Ook zo'n piepklein doosje met 4 hele luxe bonbons bijvoorbeeld vind ik erg leuk.
Ja, tuurlijk. Als ik een fatbike koop voor vriend is dat wel duur maar niet leuk. Heb dit jaar voor vriend een luxe horlogevitrine kast gekocht, groot horloge fan. Prachtig afgewerkt, in de juiste maat en kleur en past precies in huis. Een xenos horloge doos had gekunt maar niet hetzelfde effect, ook al had hij dat ook wel leuk gevonden.
Ik kan niet op tegen het budget van mijn man, maar dat hoeft ook helemaal niet. Wij vieren kerst vrij groot, maar dat is normaal in het land waar wij wonen. Mijn man vindt het leuk om mooie en soms ook dure cadeaus te kopen en waarom ook niet als dat kan?
Pelle schreef:
19-12-2025 16:55
Serieus? Jij vindt het prima om een sleutelhanger van je partner te krijgen, terwijl je zelf cadeaus geeft van 150 euro?

Van kind naar ouder geen probleem. Maar in een relatie?
Het hoeft niet precies afgewogen te worden, maar dit is wel erg uit balans.
Diegene wist toch niet dat hij iets van 150 euro zou krijgen? Die dacht misschien ook de hij een fles shampoo zou krijgen ofzo. Tuurlijk is het mega uit balans, maar dat kan je hebben als je niks afspreekt.

Ik vind budget niet zo belangrijk. Zo kreeg mijn dochter onlangs iets van 120 euro en mijn zoon van 50. Beiden waren ze blij, het cadeau paste bij ze. Heb ze niet horen mopperen over het verschil in waarde. Een volgende keer krijgt hij weer iets wat zij niet krijgt.

Ik snap het dilemma niet goed. Gewoon: 'tussen 30 en 50 euro ofzo' is toch prima? Hoeft toch niet op een weegschaal gelegd te worden? En als je iets duurs koopt van 150 euro zonder iets af te spreken kan je best verwachten dat er een groot verschil kan zijn. Misschien is die ander van huis uit gewend een kleinigheidje van 15-20 euro te geven.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 20-12-2025 14:47
16.31% gewijzigd
Paradise schreef:
Op zich wel hoor, heb dochter iets duurs gegeven wat ze niet verwacht had te krijgen. Ze had er wel eens iets over gezegd, maar het was echt duur zei ze, dus zou ze zelf niet kopen en vast ook niet krijgen. Dus extra leuk te zien hoe blij en verrast ze was toen ze het kreeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven