Kostenverdeling Samenwonen
donderdag 9 november 2017 om 09:37
Hallo allemaal,
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
donderdag 9 november 2017 om 10:21
Als beide personen accepteren dat het niet voor 100% eerlijk verdeeld is, is dat geen enkel probleem. Hier wordt het bier (drinkt mijn man) ook van de gezamelijke rekening betaald net als mijn 27 schoonheidsproducten (hij heeft er 5). Maar aftershave dan weer niet.
donderdag 9 november 2017 om 10:22
donderdag 9 november 2017 om 10:23
Als jij een inkomen hebt, waarmee je jezelf kunt redden, ben je toch ook met het systeem 'alles op 1 hoop' toch nog financieel onafhankelijk? Dat heb je toch al bewezen? Je hebt alleen geen eigen rekening, maar je brengt wel gewoon je eigen geld in. En als je wat voor je zelf koopt, is dat natuurlijk net zo goed van jouw 'eigen geld', want jij hebt het (ook) verdient.Rigimoken schreef: ↑09-11-2017 09:49Ik ben 44 heb een zoon van 10 ben gescheiden. Mijn vriend heeft geen kinderen.
Ik heb een verleden dat ik getrouwd was en heb sterke behoefte om financieel onafhanelijk te blijven.
Mijn vriend vind alles best hij wil alles wel.
Ik vind het redelijk om reiskosten samen te delen maar voel mij dan weer schuldig als ik al mijn bonussen zelf houd.
Andersom vind ik dat ik hard genoeg werk voor mijn extraa's en vind ik het niet redelijk om de helft daarvan in de pot te doen...
Dit nog even als aanvullende informatie
Verder zou ik idd als je echt eigen geld wilt, eerder alles op 1 hoop gooien en van daaruit geld naar eigen rekening, dan andersom, maar dat is mijn gevoel hierbij.
Later is nu
donderdag 9 november 2017 om 10:23
Maar misschien ben je door je eerdere ervaring nog wel helemaal niet klaar voor een leven met iemand samen??
Je wil wel je kosten delen, maar niet je inkomsten. Dat is echt raar hoor, als je een leven met iemand wil gaan opbouwen.
Je kunt ook IN een relatie heel goed financieel onafhankelijk zijn, kan prima als je alles WEL eerlijk verdeelt. Wat jij nu wil, legt een bom onder je nieuwe relatie. Een self fulfilling prophecy... want je zult zien, door deze bom, mislukt je relatie en roep jij: zie nou, dat het maar goed is, dat ik financieel onafhankelijk bleef!!
Ga eerst je vorige relatie eens flink verwerken, en ga dan een nieuwe aan
donderdag 9 november 2017 om 10:27
Wauw, wel eens gehoord van trouwen onder huwelijkse voorwaarden? Dan moet alles ook gescheiden blijvenlilalinda schreef: ↑09-11-2017 10:23Maar misschien ben je door je eerdere ervaring nog wel helemaal niet klaar voor een leven met iemand samen??
Je wil wel je kosten delen, maar niet je inkomsten. Dat is echt raar hoor, als je een leven met iemand wil gaan opbouwen.
Je kunt ook IN een relatie heel goed financieel onafhankelijk zijn, kan prima als je alles WEL eerlijk verdeelt. Wat jij nu wil, legt een bom onder je nieuwe relatie. Een self fulfilling prophecy... want je zult zien, door deze bom, mislukt je relatie en roep jij: zie nou, dat het maar goed is, dat ik financieel onafhankelijk bleef!!
Ga eerst je vorige relatie eens flink verwerken, en ga dan een nieuwe aan
anoniem_643a3e8eee08a wijzigde dit bericht op 09-11-2017 10:27
0.06% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 10:34
Wat ik het meest eerlijke en logische vind: elk een zelfde bedrag op een gezamenlijke rekening en daar alle gezamenlijke kosten van betalen.
Ten minste voor de eerste jaren. Later, na enkele jaren, kan alles in 1 pot komen.
Ik snap dat betalen naar loon niet. Dus omdat de ene gestudeerd heeft/carrière gemaakt,... en de andere niet moet diegene de ander voor een stuk financieren?
Anders is het wanneer er een gezamenlijk kind is en er afgesproken wordt dat een van beide minder gaat werken om voor kind/huishouden te zorgen.
Ten minste voor de eerste jaren. Later, na enkele jaren, kan alles in 1 pot komen.
Ik snap dat betalen naar loon niet. Dus omdat de ene gestudeerd heeft/carrière gemaakt,... en de andere niet moet diegene de ander voor een stuk financieren?
Anders is het wanneer er een gezamenlijk kind is en er afgesproken wordt dat een van beide minder gaat werken om voor kind/huishouden te zorgen.
donderdag 9 november 2017 om 10:35
Lilalinda heeft blijkbaar een gevoelige snaar geraakt.
Dat bewijst alleen maar meer haar gelijk.
donderdag 9 november 2017 om 10:37
oh jawel hoor, gewoon een fulltime baan, fulltime kinderen, fulltime (heel eerlijk verdeelde) relatie
En dan ook nog financieel onafhankelijk
Maar blijkbaar heb ik een snaar geraakt.
lilalinda wijzigde dit bericht op 09-11-2017 10:41
0.56% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 10:41
donderdag 9 november 2017 om 10:42
Ik vind dat bij het kopen van een huis, samenwonen, trouwen, kinderen etc. dat je voor elkaar kiest en dus ook samen de lusten en de lasten deelt. Bij ons gaat dan ook alles op de grote hoop en maken een klein gedeelte over naar de eigen rekening voor het kopen van cadeautjes of het regelen van verrassingen oid. Waarom zou alleen jij betalen voor jouw kind, ik neem aan dat de hagelslag die je zoon eet niet wordt afgewogen als in dat zijn jouw kosten (grove overdrijving maar je zal mijn punt snappen). Indien jullie beiden je eigen inkomen hebben ben je in die zin financieel al onafhankelijk. Mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan bouwen jullie vanaf dat punt weer afzonderlijk jullie leven op, met dan ook de gescheiden inkomens.
Ik zou het dus niet meer dan normaal vinden om zowel jouw bonussen als jouw reiskosten op 1 hoop te gooien. Maar uiteindelijk is het vooral belangrijk wat jullie beiden fijn vinden. En nu iets op een bepaalde manier regelen wil niet zeggen dat je het nooit meer aan kunt passen he. Als je nu alles gescheiden houdt en straks fijner vind om alles samen te doen kun je dat toch gewoon omzetten?
Ik zou het dus niet meer dan normaal vinden om zowel jouw bonussen als jouw reiskosten op 1 hoop te gooien. Maar uiteindelijk is het vooral belangrijk wat jullie beiden fijn vinden. En nu iets op een bepaalde manier regelen wil niet zeggen dat je het nooit meer aan kunt passen he. Als je nu alles gescheiden houdt en straks fijner vind om alles samen te doen kun je dat toch gewoon omzetten?
donderdag 9 november 2017 om 10:43
Eerlijk gezegd snap ik niet dat je een bepaald percentage van je netto inkomsten zou inleggen, in plaats van gewoon de kosten (incl. Gezamenlijk spaargeld/buffer) in kaart te brengen en dat 50/50 te verdelen, of evt. 60/40 ivm kosten voor kind . Wat je overhoudt kun je allebei vrij besteden. Dat is pas echt financieel onafhankelijk voor jullie beiden.
donderdag 9 november 2017 om 10:46
Grappig, ik snap jouw verdeling dan nooit zo goed. Ik werk ongeveer even veel uren als mijn man, maar hij verdient meer. Oa omdat hij tijdens onze relatie nog een studie kon doen. Volgens jouw verdeling heeft hij dus bakken met geld voor zichzelf en zou ik amper rond kunnen komen, met tot gevolg dat hij lekker met vakantie kan, terwijl ik thuis niet verder kom dan de tuin. Want sja.. hij gaat mijn vrije tijd en hobby's natuurlijk niet financieren. Dat klinkt gewoon niet echt liefdevol, in mijn oren. En ook nogal onhandig, als je wél samen met vakantie wilt.Hadewychh schreef: ↑09-11-2017 10:34Wat ik het meest eerlijke en logische vind: elk een zelfde bedrag op een gezamenlijke rekening en daar alle gezamenlijke kosten van betalen.
Later is nu
donderdag 9 november 2017 om 10:51
donderdag 9 november 2017 om 10:54
Bonussen en 13de maand is toch gewoon inkomen? Net zoals de reiskosten, kosten zijn die je maakt voor je werk. Ik zou dan kijken hoeveel je netto per jaar overhoudt. Als zelfstandige heb je ook niet elke maand het zelfde inkomen. En dat zijn dan je inkomsten. Dus niet per maand kijken, maar jaar basis.
Meestal is het zo dat je naar rato betaald. Dus maak een lijst van alle vast lasten, hypotheek, GWL, boodschappen, verzekering, buffer voor eigen huis etc. En dan leg je naar rato in.
Meestal is het zo dat je naar rato betaald. Dus maak een lijst van alle vast lasten, hypotheek, GWL, boodschappen, verzekering, buffer voor eigen huis etc. En dan leg je naar rato in.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 9 november 2017 om 10:55
Maar jullie zijn getrouwd en hebben er bewust voor gekozen om lusten en lasten te delen. En jij weet dan ook dat je eigenlijk door man ‘boven je stand’ leeft en dat als jullie uit elkaar gaan, je zult moeten inleveren. Dat is dus ene bewuste keuze. Bij een beginnende relatie en voor het eerst samenwonen vind ik het echt niet vanzelfsprekend dat de meer verdienende partner dan maar al het geld deelt met de ander.Dreamer schreef: ↑09-11-2017 10:46Grappig, ik snap jouw verdeling dan nooit zo goed. Ik werk ongeveer even veel uren als mijn man, maar hij verdient meer. Oa omdat hij tijdens onze relatie nog een studie kon doen. Volgens jouw verdeling heeft hij dus bakken met geld voor zichzelf en zou ik amper rond kunnen komen, met tot gevolg dat hij lekker met vakantie kan, terwijl ik thuis niet verder kom dan de tuin. Want sja.. hij gaat mijn vrije tijd en hobby's natuurlijk niet financieren. Dat klinkt gewoon niet echt liefdevol, in mijn oren. En ook nogal onhandig, als je wél samen met vakantie wilt.
Toen wij gingen samenwonen, had ik ook minder te besteden dan (nu) man, want ik studeerde nog en hij werkte al. Maar ik betaalde wel gewoon de helft, want het huis en het spaargeld was voor de helft van mij. De auto en dus ook de kosten daarvoor was van hem, maar mocht ik gebruiken wanneer nodig. Als we uit eten gingen, betaalde hij vaak en ook vakanties kwamen meer bij hem vandaan. Na een paar jaar was ik inmiddels aan het werk, en draaide de situatie wat om. Niet lang daarna zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen en is alles van ons. Maar wij gingen er ‘blanco’ in qua verleden en bezittingen. Had ik voor hem een huis of een kind gehad, hadden er huwelijkse voorwaarden gekomen.
donderdag 9 november 2017 om 10:57
Hoe kom je erbij dat ik getrouwd ben? Ik heb het over mijn man, omdat dat nou eenmaal de vent is waar ik mee samenleef en 'vriend' zo vrijblijvend klinkt. Ik woon samen. Toen wij samen gingen wonen verdiende mijn man (sja) ook meer, toch ging alles op één hoop, gewoon, omdat we ervan uit gingen dat we samen zouden blijven. EN beide hadden we al een eerdere samenwoonrelatie achter de rug, dus gingen we niet geheel naïef de relatie in.Flomo schreef: ↑09-11-2017 10:55Maar jullie zijn getrouwd en hebben er bewust voor gekozen om lusten en lasten te delen. En jij weet dan ook dat je eigenlijk door man ‘boven je stand’ leeft en dat als jullie uit elkaar gaan, je zult moeten inleveren. Dat is dus ene bewuste keuze. Bij een beginnende relatie en voor het eerst samenwonen vind ik het echt niet vanzelfsprekend dat de meer verdienende partner dan maar al het geld deelt met de ander.
Toen wij gingen samenwonen, had ik ook minder te besteden dan (nu) man, want ik studeerde nog en hij werkte al. Maar ik betaalde wel gewoon de helft, want het huis en het spaargeld was voor de helft van mij. De auto en dus ook de kosten daarvoor was van hem, maar mocht ik gebruiken wanneer nodig. Als we uit eten gingen, betaalde hij vaak en ook vakanties kwamen meer bij hem vandaan. Na een paar jaar was ik inmiddels aan het werk, en draaide de situatie wat om. Niet lang daarna zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen en is alles van ons. Maar wij gingen er ‘blanco’ in qua verleden en bezittingen. Had ik voor hem een huis of een kind gehad, hadden er huwelijkse voorwaarden gekomen.
Later is nu