Kostenverdeling Samenwonen

09-11-2017 09:37 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.

Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten

Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?

Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..

Ben benieuwd?

Gr Rigimoken
Als jij 4x per maand een extra maandsalaris ontvangt zou ik dit wel optellen bij jouw inkomen, om tot een eerlijke verdeling te komen. En als het zo ongeveer klopt is het prima toch, het zou voor mij niet tot op het tientje hoeven worden uitgerekend.
Rigimoken schreef:
09-11-2017 12:37
Inhakend daarop. Omdat we een inwonend kind hebben ontvangen we de inkomensafhankelijke combikorting. Dat is een extra tegemoetkoming voor kosten kind. Ik betaal maandelijks kosten voor onderhoud kind kapper, kleding ,sport, school etc. dat zijn mijn kosten, mijn vriend betaalt daar niet aan mee.
Samen betalen we boodschappen eten en drinken kind en als we met zijn 3tjes uitgaan betaalt mijn vriend daar ook aan mee.
De belasting doen we nu samen ivm ons koophuis. Hoe zouden jullie de combikorting regelen. Voor een gedeelte hebben we daar samen recht op, voor een nog groter gedeelte heb ik daar recht op.
Krijg je daarnaast nog kinderbijslag en hoeveel is die combikorting per maand?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Fauna69 schreef:
10-11-2017 10:13
Als jij 4x per maand een extra maandsalaris ontvangt zou ik dit wel optellen bij jouw inkomen, om tot een eerlijke verdeling te komen. En als het zo ongeveer klopt is het prima toch, het zou voor mij niet tot op het tientje hoeven worden uitgerekend.

in dat geval zou ik dat ook zeker doen :proud:
_Marana_ schreef:
10-11-2017 10:47
in dat geval zou ik dat ook zeker doen :proud:
oeps... (O) (O)
Tsja, als je afspreekt om 50% van je netto-inkomen in te leggen, dan is dat wat je overhoudt nadat je je reiskosten en eventuele 13e maand en bonus hebt verrekend.

De vraag is of dat een "eerlijke" verdeling is. Blijkbaar vind je dat je misschien teveel inlegt of zie je je bonus als een extraatje dat je zelf verdiend hebt. Dit is precies de reden waarom wij onze financiën gescheiden houden. We hebben immers verschillende carrières waarin ons inkomen gevolg is van ons eigen handelen en de door onszelf gemaakte keuzes.

Alle kosten delen we dus 50/50 en gaat van de gemeenschappelijke rekening waar we evenveel op storten. Dit is voor levensonderhoud en vakanties. Als er op een gegeven moment kinderen komen en een van de twee gaat minder werken om voor de kinderen te zorgen, dan is het logisch om de verdeling wel te gaan herzien.

Als een van ons zelf iets heel graag wil in huis, dan koopt die dat zelf. Als we het beiden graag willen, dan gaat het 50/50. De woning is een belegging van een van ons en de ander betaalt huur. Op termijn zal er misschien wel ingekocht worden in de woning, zodat het een belegging van beiden wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven