Kostenverdeling Samenwonen
donderdag 9 november 2017 om 09:37
Hallo allemaal,
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
donderdag 9 november 2017 om 09:41
Wat IK eerlijk vind (helemaal met blik op de toekomst, als er kinderen komen etc), dat je alles in 1 pot stopt (dus ook bonussen), dat je alles uit die pot betaalt (dus ook de reiskosten) en daar samen spaart.
En dat je dan allebei een vrij te besteden bedrag uit die pot krijgt (of dat nou 50 euro is of 500)
En dat je dan allebei een vrij te besteden bedrag uit die pot krijgt (of dat nou 50 euro is of 500)
donderdag 9 november 2017 om 09:42
Dit vind ik ook.lilalinda schreef: ↑09-11-2017 09:41Wat IK eerlijk vind (helemaal met blik op de toekomst, als er kinderen komen etc), dat je alles in 1 pot stopt (dus ook bonussen), dat je alles uit die pot betaalt (dus ook de reiskosten) en daar samen spaart.
donderdag 9 november 2017 om 09:45
En nog even wat anders:
samen het huis gekocht als in allebei voor 50% eigenaar?
Hebben jullie er dan ook aan gedacht om iets op papier te regelen? Samenlevingscontract, testamenten enz.
Ik bedoel, natuurlijk ben je jong enz., maar er kan maar zo iets gebeuren waarbij een van beide wegvalt en dan is het toch fijn dat alles met betrekking tot jullie huis en huishouding op papier geregeld is.
samen het huis gekocht als in allebei voor 50% eigenaar?
Hebben jullie er dan ook aan gedacht om iets op papier te regelen? Samenlevingscontract, testamenten enz.
Ik bedoel, natuurlijk ben je jong enz., maar er kan maar zo iets gebeuren waarbij een van beide wegvalt en dan is het toch fijn dat alles met betrekking tot jullie huis en huishouding op papier geregeld is.
donderdag 9 november 2017 om 09:46
Als je net gaat samenwonen vind ik 50% inleg van nettosalaris een mooi voorstel, mits er voldoende overblijft voor prive zaken. Reiskosten betaal je van eigen rekening net als de bonus naar eigen rekening gaat.
In de toekomst, als er bijvoorbeeld kinderen komen, kun je dat prima anders regelen. Wij zijn ook begonnen met 50% inleg, na zo'n 5 jaar ging gewoon alles op de grote hoop. Dit groeit vaak vanzelf.
In de toekomst, als er bijvoorbeeld kinderen komen, kun je dat prima anders regelen. Wij zijn ook begonnen met 50% inleg, na zo'n 5 jaar ging gewoon alles op de grote hoop. Dit groeit vaak vanzelf.
donderdag 9 november 2017 om 09:48
lilalinda schreef: ↑09-11-2017 09:41Wat IK eerlijk vind (helemaal met blik op de toekomst, als er kinderen komen etc), dat je alles in 1 pot stopt (dus ook bonussen), dat je alles uit die pot betaalt (dus ook de reiskosten) en daar samen spaart.
Dat vind ik in een later stadium de beste oplossing, maar het zou niet mijn uitgangspunt vanaf de start samen zijn.
donderdag 9 november 2017 om 09:49
Ik ben 44 heb een zoon van 10 ben gescheiden. Mijn vriend heeft geen kinderen.
Ik heb een verleden dat ik getrouwd was en heb sterke behoefte om financieel onafhanelijk te blijven.
Mijn vriend vind alles best hij wil alles wel.
Ik vind het redelijk om reiskosten samen te delen maar voel mij dan weer schuldig als ik al mijn bonussen zelf houd.
Andersom vind ik dat ik hard genoeg werk voor mijn extraa's en vind ik het niet redelijk om de helft daarvan in de pot te doen...
Dit nog even als aanvullende informatie
Ik heb een verleden dat ik getrouwd was en heb sterke behoefte om financieel onafhanelijk te blijven.
Ik vind het redelijk om reiskosten samen te delen maar voel mij dan weer schuldig als ik al mijn bonussen zelf houd.
Andersom vind ik dat ik hard genoeg werk voor mijn extraa's en vind ik het niet redelijk om de helft daarvan in de pot te doen...
Dit nog even als aanvullende informatie
donderdag 9 november 2017 om 09:49
Wij gaan niet om met bonussen en reiskosten, want wij hebben gewoon alles op een grote hoop gegooid. Aangezien jullie de boel gescheiden willen houden, moeten jullie zelf uitmaken wat jullie eerlijk zouden vinden.
Maar als het vaste bonussen zijn, zou ik dat persoonlijk als inkomen zien, dus dan zou ik binnen jullie constructie de helft overmaken. Reiskosten zou ik onder vaste lasten rekenen, dus gewoon van de gezamenlijke pot betalen.
Maar als het vaste bonussen zijn, zou ik dat persoonlijk als inkomen zien, dus dan zou ik binnen jullie constructie de helft overmaken. Reiskosten zou ik onder vaste lasten rekenen, dus gewoon van de gezamenlijke pot betalen.
donderdag 9 november 2017 om 09:54
donderdag 9 november 2017 om 09:55
als je te vaak IK zegt, ben je nog niet klaar voor WIJRigimoken schreef: ↑09-11-2017 09:49Ik ben 44 heb een zoon van 10 ben gescheiden. Mijn vriend heeft geen kinderen.
donderdag 9 november 2017 om 10:00
donderdag 9 november 2017 om 10:00
Ieder je eigen rekening.Beiden maak je van je netto loon geld een bepaald bedrag over voor alle vaste lasten/boodschappen/gezamelijke kosten. Bonussen zijn voor jezelf maar de reiskosten betaal je dan ook zelf.Als je ieder een eigen auto hebt betaal je gewoon ieder je eigen kosten daarvoor dan kun je ook een andere auto kopen wanneer je zelf wilt. Ik lees dat je financieel onafhankelijk wilt blijven ivm je vorige huwelijk dan kun je beter de zaken gescheiden houden zoals bij huwelijkse voorwaarden maar dan samenwonend.
donderdag 9 november 2017 om 10:01
Wij hebben gewoon alles op 1 grote hoop gegooid en houden beide op onze eigen rekening een bepaald bedrag ober.
Dat vonden we wel zo leuk met oog op kadootjes kopen en Zo, dat hij niet ziet als ik iets voor hem koop en dat de verrassing al weg is omdat hij net op de rekening heeft gekeken.
Bonussen, extraatjes, gaat allemaal op 1 hoop.
Jullie hebben dan wel samen een huis gekocht, maar zijn jullie ook bij de notaris geweest voor een testament een of samenlevingscontract?
Zo lullig als 1 van de 2 komt te overlijden en zijn of haar deel automatisch naar de ouders van diegene gaat.
Dat vonden we wel zo leuk met oog op kadootjes kopen en Zo, dat hij niet ziet als ik iets voor hem koop en dat de verrassing al weg is omdat hij net op de rekening heeft gekeken.
Bonussen, extraatjes, gaat allemaal op 1 hoop.
Jullie hebben dan wel samen een huis gekocht, maar zijn jullie ook bij de notaris geweest voor een testament een of samenlevingscontract?
Zo lullig als 1 van de 2 komt te overlijden en zijn of haar deel automatisch naar de ouders van diegene gaat.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
donderdag 9 november 2017 om 10:07
Dit vind ik ook. En misschien je ook niet te druk maken dat het misschien niet precies klopt.
donderdag 9 november 2017 om 10:08
donderdag 9 november 2017 om 10:08
Dit.Habbekratz schreef: ↑09-11-2017 10:00Ieder je eigen rekening.Beiden maak je van je netto loon geld een bepaald bedrag over voor alle vaste lasten/boodschappen/gezamelijke kosten. Bonussen zijn voor jezelf maar de reiskosten betaal je dan ook zelf.Als je ieder een eigen auto hebt betaal je gewoon ieder je eigen kosten daarvoor dan kun je ook een andere auto kopen wanneer je zelf wilt. Ik lees dat je financieel onafhankelijk wilt blijven ivm je vorige huwelijk dan kun je beter de zaken gescheiden houden zoals bij huwelijkse voorwaarden maar dan samenwonend.
Ik zou ook altijd financieel onafhankelijk willen blijven.