Kostenverdeling Samenwonen
donderdag 9 november 2017 om 09:37
Hallo allemaal,
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.
Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten
Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?
Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..
Ben benieuwd?
Gr Rigimoken
donderdag 9 november 2017 om 11:04
Als jij fulltime werkt, samenwoont en daardoor gedeelde woonkosten hebt en dan nog niet rond komt moet je dringend een andere baan zoeken want dan doe jij aan slaven arbeid. Dat is enkel positief bedoeld.Dreamer schreef: ↑09-11-2017 10:46Grappig, ik snap jouw verdeling dan nooit zo goed. Ik werk ongeveer even veel uren als mijn man, maar hij verdient meer. Oa omdat hij tijdens onze relatie nog een studie kon doen. Volgens jouw verdeling heeft hij dus bakken met geld voor zichzelf en zou ik amper rond kunnen komen, met tot gevolg dat hij lekker met vakantie kan, terwijl ik thuis niet verder kom dan de tuin. Want sja.. hij gaat mijn vrije tijd en hobby's natuurlijk niet financieren. Dat klinkt gewoon niet echt liefdevol, in mijn oren. En ook nogal onhandig, als je wél samen met vakantie wilt.
Ik woon op mezelf in een ruime en dus dure woning, werk fulltime, heb een gewoon inkomen en heb nog geld voor ontspanning/vakantie,..
donderdag 9 november 2017 om 11:07
Niet zo’n vreemde aanname als je hem je man noemt. Je mag zeggen dat het niet naïef is, maar ik vind van wel. Als jullie uit elkaar gaan, heeft jouw ‘man’ straks een X aantal jaar meer betaald aan het huis, maar vind jij natuurlijk dat je wel recht hebt op de helft, want het is tenslotte van jullie allebei. In die positie zou ik mezelf niet willen manoeuvreren, maar als jij je er wel comfortabel bij voelt, is dat natuurlijk helemaal prima.Dreamer schreef: ↑09-11-2017 10:57Hoe kom je erbij dat ik getrouwd ben? Ik heb het over mijn man, omdat dat nou eenmaal de vent is waar ik mee samenleef en 'vriend' zo vrijblijvend klinkt. Ik woon samen. Toen wij samen gingen wonen verdiende mijn man (sja) ook meer, toch ging alles op één hoop, gewoon, omdat we ervan uit gingen dat we samen zouden blijven. EN beide hadden we al een eerdere samenwoonrelatie achter de rug, dus gingen we niet geheel naïef de relatie in.
Dat neemt niet weg dat je niet zou mogen profiteren van het feit dat hij meer verdient, maar die vanzelfsprekendheid ervan snap ik gewoon niet goed. Als je de basis eerlijk 50/50 houdt, en hij draagt bij aan de extra dingen waar nodig en en waar hij zich comfortabel bij voelt, is dat toch ok? Voor mij is het anders als er een bewuste keuze is gemaakt dat de een of de ander minder werkt, omdat die dan meer bijdraagt aan huishouden/zorg kinderen/een ander gezamenlijk doel.
donderdag 9 november 2017 om 11:11
Vind ik idd ook! Wij hebben een gezamelijke rekening waar alles op binnenkomt. Alle vaste lasten gaan er af, vast bedrag voor de spaar en de rest doen we samen alles van. Overleg over de wat grotere aankopen etc.lilalinda schreef: ↑09-11-2017 09:41Wat IK eerlijk vind (helemaal met blik op de toekomst, als er kinderen komen etc), dat je alles in 1 pot stopt (dus ook bonussen), dat je alles uit die pot betaalt (dus ook de reiskosten) en daar samen spaart.
En dat je dan allebei een vrij te besteden bedrag uit die pot krijgt (of dat nou 50 euro is of 500)
donderdag 9 november 2017 om 11:18
.Hadewychh schreef: ↑09-11-2017 11:04Als jij fulltime werkt, samenwoont en daardoor gedeelde woonkosten hebt en dan nog niet rond komt moet je dringend een andere baan zoeken want dan doe jij aan slaven arbeid. Dat is enkel positief bedoeld.
Ik woon op mezelf in een ruime en dus dure woning, werk fulltime, heb een gewoon inkomen en heb nog geld voor ontspanning/vakantie,..
Ik werk niet fulltime, man ook niet trouwens. Maar als wij de kosten eerlijk verdelen op jouw manier, dus ieder brengt hetzelfde in, houdt man gewoon veel meer geld over dan ik. Dat wil niet zeggen dat ik in m'n eentje niet rond zou kunnen komen, alleen bij eerlijk gedeelde kosten, als in allebei evenveel inleggen, blijft er voor mij niet zoveel over, ben ik bang. Omdat ons leven dus op onze 2 inkomens gebaseerd is. Lijkt me duidelijk.
Ik ben ook financieel onafhankelijk, in die zin dat ik met mijn parttime baan boven het minimumloon zit, echt geen slavenarbeid dus. Maar waar ik nu woon, dát zou ik alleen niet kunnen betalen. Mijn man misschien inmiddels wel, geen idee.
Later is nu
donderdag 9 november 2017 om 11:25
Och.. ik heb ook een tijdje meer verdient, toen zou ik ook gewoon het huis eerlijk verdeeld hebben, als we uit elkaar gegaan waren. Wij hebben gewoon een gezamenlijk inkomen en daar leven we samen van. Juist het niet zo op de weegschaal van mijn en dijn leggen, vinden wij heel prettig.Flomo schreef: ↑09-11-2017 11:07Niet zo’n vreemde aanname als je hem je man noemt. Je mag zeggen dat het niet naïef is, maar ik vind van wel. Als jullie uit elkaar gaan, heeft jouw ‘man’ straks een X aantal jaar meer betaald aan het huis, maar vind jij natuurlijk dat je wel recht hebt op de helft, want het is tenslotte van jullie allebei. In die positie zou ik mezelf niet willen manoeuvreren, maar als jij je er wel comfortabel bij voelt, is dat natuurlijk helemaal prima.
Dat neemt niet weg dat je niet zou mogen profiteren van het feit dat hij meer verdient, maar die vanzelfsprekendheid ervan snap ik gewoon niet goed. Als je de basis eerlijk 50/50 houdt, en hij draagt bij aan de extra dingen waar nodig en en waar hij zich comfortabel bij voelt, is dat toch ok? Voor mij is het anders als er een bewuste keuze is gemaakt dat de een of de ander minder werkt, omdat die dan meer bijdraagt aan huishouden/zorg kinderen/een ander gezamenlijk doel.
Als we uit elkaar zouden gaan, verdelen we inderdaad eerlijk en hebben we elk ons eigen inkomen weer, waarna man dus financieel er veel beter voorstaat dan ik. Dan heb ik inderdaad lange tijd 'geprofiteerd', zo kun je het zien. Je zet me nu een beetje neer als profiteur, die niet meer wil en kan werken, om de zaken eerlijk te verdelen. Ik vind het oprecht jammer dat mensen zo over hun partner kunnen denken.
Stel dat ik 40 uur zou werken en man 32, dan zouden we ongeveer hetzelfde verdienen. Dan heeft man een stuk minder aan mij. Ben ik minder aanwezig thuis, moet hij vaker koken, bijvoorbeeld. Ben ik vermoeider, dus minder gezellig.. enz. Ik denk dat man nu liever 'voor mij betaalt' dan dat hij mij helemaal niet meer ziet of wat met me kan doen, omdat ik mijn vrije tijd in bed lig. Denk ik hoor.
Wij leven samen, verdienen allebei en maken samen ons geld op. Heerlijk, daar genieten wij ook van
Later is nu
donderdag 9 november 2017 om 11:26
.
Sja.. ook als wij onze inkomens apart houden, hebben we nog maar 1 auto hoor. En overleggen over een nieuwe fiets doen we dan weer wel
Later is nu
donderdag 9 november 2017 om 11:36
donderdag 9 november 2017 om 11:41
helemaal mee eensDreamer schreef: ↑09-11-2017 11:25Och.. ik heb ook een tijdje meer verdient, toen zou ik ook gewoon het huis eerlijk verdeeld hebben, als we uit elkaar gegaan waren. Wij hebben gewoon een gezamenlijk inkomen en daar leven we samen van. Juist het niet zo op de weegschaal van mijn en dijn leggen, vinden wij heel prettig.
Als we uit elkaar zouden gaan, verdelen we inderdaad eerlijk en hebben we elk ons eigen inkomen weer, waarna man dus financieel er veel beter voorstaat dan ik. Dan heb ik inderdaad lange tijd 'geprofiteerd', zo kun je het zien. Je zet me nu een beetje neer als profiteur, die niet meer wil en kan werken, om de zaken eerlijk te verdelen. Ik vind het oprecht jammer dat mensen zo over hun partner kunnen denken.
Stel dat ik 40 uur zou werken en man 32, dan zouden we ongeveer hetzelfde verdienen. Dan heeft man een stuk minder aan mij. Ben ik minder aanwezig thuis, moet hij vaker koken, bijvoorbeeld. Ben ik vermoeider, dus minder gezellig.. enz. Ik denk dat man nu liever 'voor mij betaalt' dan dat hij mij helemaal niet meer ziet of wat met me kan doen, omdat ik mijn vrije tijd in bed lig. Denk ik hoor.
Wij leven samen, verdienen allebei en maken samen ons geld op. Heerlijk, daar genieten wij ook van![]()
donderdag 9 november 2017 om 11:54
To, zoals je leest heeft ieder een eigen mening en gelukkig vindt iedereen zijn eigen manier eerlijk.
Hier dragen we beiden 50% bij (geen kinderen), de rest is allemaal eigen geld.
We werken evenveel, maar vriend heeft een betere baan met een beter salaris en meer vrije dagen. Dus ja, hij gaat wel eens zonder mij op vakantie. Het huis is 50/50 (van dusdanige waarde, dat we er zonder elkaar ook zouden kunnen wonen), de auto (+kosten) zijn van hem. Gebruik ik die voor mijn werk, dan krijgt hij de reiskostenvergoeding (hoeft niet, maar vind ik wel fijn).
Ik vind het prima dat hij zijn geld aan zichzelf uitgeeft, maar dat is ook omdat ik zelf niets tekort kom. En een andere verdeling (bijvoorbeeld allebei eenzelfde bedrag overhouden) zou in ons geval gewoon heel erg oneerlijk zijn.
Het enige wat ik graag zou willen delen is zijn de vakantiedagen.
Hier dragen we beiden 50% bij (geen kinderen), de rest is allemaal eigen geld.
We werken evenveel, maar vriend heeft een betere baan met een beter salaris en meer vrije dagen. Dus ja, hij gaat wel eens zonder mij op vakantie. Het huis is 50/50 (van dusdanige waarde, dat we er zonder elkaar ook zouden kunnen wonen), de auto (+kosten) zijn van hem. Gebruik ik die voor mijn werk, dan krijgt hij de reiskostenvergoeding (hoeft niet, maar vind ik wel fijn).
Ik vind het prima dat hij zijn geld aan zichzelf uitgeeft, maar dat is ook omdat ik zelf niets tekort kom. En een andere verdeling (bijvoorbeeld allebei eenzelfde bedrag overhouden) zou in ons geval gewoon heel erg oneerlijk zijn.
Het enige wat ik graag zou willen delen is zijn de vakantiedagen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 9 november 2017 om 12:37
Inhakend daarop. Omdat we een inwonend kind hebben ontvangen we de inkomensafhankelijke combikorting. Dat is een extra tegemoetkoming voor kosten kind. Ik betaal maandelijks kosten voor onderhoud kind kapper, kleding ,sport, school etc. dat zijn mijn kosten, mijn vriend betaalt daar niet aan mee.
Samen betalen we boodschappen eten en drinken kind en als we met zijn 3tjes uitgaan betaalt mijn vriend daar ook aan mee.
De belasting doen we nu samen ivm ons koophuis. Hoe zouden jullie de combikorting regelen. Voor een gedeelte hebben we daar samen recht op, voor een nog groter gedeelte heb ik daar recht op.
Samen betalen we boodschappen eten en drinken kind en als we met zijn 3tjes uitgaan betaalt mijn vriend daar ook aan mee.
De belasting doen we nu samen ivm ons koophuis. Hoe zouden jullie de combikorting regelen. Voor een gedeelte hebben we daar samen recht op, voor een nog groter gedeelte heb ik daar recht op.
donderdag 9 november 2017 om 12:39
Ik vind dat ook.lilalinda schreef: ↑09-11-2017 09:41Wat IK eerlijk vind (helemaal met blik op de toekomst, als er kinderen komen etc), dat je alles in 1 pot stopt (dus ook bonussen), dat je alles uit die pot betaalt (dus ook de reiskosten) en daar samen spaart.
En dat je dan allebei een vrij te besteden bedrag uit die pot krijgt (of dat nou 50 euro is of 500)
Er worden hier enkele commentaren gegeven "ja maar niet in het begin". Ik vind dat, als je samen al zo ver bent dat je de stap al hebt gezet om samen een huis te kopen, dat je toch wel vrij zeker bent van elkaar en van een gezamenlijke toekomst.
Ik vind, als je een gezamenlijke toekomst ziet, het dan ook wat onnozel om tot in detail berekeningen gaan te maken, waardoor de ene uiteindelijk meer overheeft dan de andere.
donderdag 9 november 2017 om 12:42
Ik zou vriend uitkopen en een kamertje aan hem verhuren ..Rigimoken schreef: ↑09-11-2017 12:37Inhakend daarop. Omdat we een inwonend kind hebben ontvangen we de inkomensafhankelijke combikorting. Dat is een extra tegemoetkoming voor kosten kind. Ik betaal maandelijks kosten voor onderhoud kind kapper, kleding ,sport, school etc. dat zijn mijn kosten, mijn vriend betaalt daar niet aan mee.
Het lijkt alsof je op zoek bent naar een huisgenoot om de kosten voor de woning te kunnen delen ipv je leven.
donderdag 9 november 2017 om 12:44
je hebt nu de schijn tegen je. Het lijkt erop, dat je vooral de kosten wil verdelen (je vriend betaalt vanuit zijn inkomen mee aan alle boodschappen en uitjes met jouw zoon), maar dat je jouw inkomsten voor jezelf wil houden.Rigimoken schreef: ↑09-11-2017 12:37Inhakend daarop. Omdat we een inwonend kind hebben ontvangen we de inkomensafhankelijke combikorting. Dat is een extra tegemoetkoming voor kosten kind. Ik betaal maandelijks kosten voor onderhoud kind kapper, kleding ,sport, school etc. dat zijn mijn kosten, mijn vriend betaalt daar niet aan mee.
Ik praat, als het gaat over belastingen etc, nooit over waar Ik recht op heb, en waar mijn partner recht op heeft. Wij hebben samen recht op zaken
donderdag 9 november 2017 om 12:51
donderdag 9 november 2017 om 12:56
Rigimoken schreef: ↑09-11-2017 12:37Inhakend daarop. Omdat we een inwonend kind hebben ontvangen we de inkomensafhankelijke combikorting. Dat is een extra tegemoetkoming voor kosten kind. Ik betaal maandelijks kosten voor onderhoud kind kapper, kleding ,sport, school etc. dat zijn mijn kosten, mijn vriend betaalt daar niet aan mee.
Ook hier zou ik wel in de overweging meenemen dat hij 50% van de vaste lasten betaalt, terwijl jouw kind ook gebruik maakt van de woning, stroom, water etc. Plus jouw vriend betaalt dus ook gewoon 50% van de boodschappen enz. Ik heb er totaal geen beeld bij hoe hoog het bedrag is, maar als het om bijv. €100,- gaat, zou ik die ook gewoon bij de gezamenlijke pot gooien. Heb je het over een paar 100 euro, dan zou ik een deel gebruiken voor de school kosten etc. en een deel bij de gezamenlijke pot gooien.
Eerlijk gezegd vind ik het ook nogal kil en zakelijk, dat je alles zo enorm op een weegschaal legt. Het is je goed recht hoor, maar mijn manier zou het niet zijn. Het belangrijkste is natuurlijk wat jouw vriend er van vindt. Heeft hij er ook graag een weegschaal bij, of is hij meer van "ach, wat van mij is, is van jou"?
donderdag 9 november 2017 om 12:58
In jullie situatie (met niet-gezamenlijk kind) wordt het wel heel ingewikkeld. Bepaalde dingen van kind betaal je samen, bepaalde dingen niet, etc.
Volgens mij heb je een paar keuzes en is er geen middenweg:
- Alles gaat op 1 hoop. Dus alle inkomsten (bonussen, combikorting, salarissen, alimentatie, etc.) en alle uitgaven (vaste lasten, boodschappen, kosten kind incl het storten op die rekening met partner).
- Alles gescheiden houden en 50/50 de gezamenlijke kosten delen, waarbij jij volledig kosten voor kind draagt. Dat hoeft natuurlijk niet op de cent berekend, maar betekent dat jij de een bepaald percentage bijlegt voor de extra kosten in energie, gemeentebelastingen, boodschappen, uitjes. Gezamenlijke belasting wordt ook eerlijk verdeeld, inkomensafhankelijke combikorting is voor jou (ervan uitgaande dat jij de minst verdienende partner bent, is hij ook sowieso voor jou bedoeld).
- Jullie doen alles op 1 hoop of naar rato (dus wel een x percentage van inkomsten, incl bonussen en met aftrekt van reiskosten als die gedekt worden door vergoeding woon-werkverkeer), muv kosten en inkomsten kind. Maar dan volledig, net als hierboven.
Dat halve gedoe levert precies dat op: gedoe. Om gezeur over geld te voorkomen kan het beste alles maar zo duidelijk (en bij voorkeur simpel) mogelijk zijn.
Volgens mij heb je een paar keuzes en is er geen middenweg:
- Alles gaat op 1 hoop. Dus alle inkomsten (bonussen, combikorting, salarissen, alimentatie, etc.) en alle uitgaven (vaste lasten, boodschappen, kosten kind incl het storten op die rekening met partner).
- Alles gescheiden houden en 50/50 de gezamenlijke kosten delen, waarbij jij volledig kosten voor kind draagt. Dat hoeft natuurlijk niet op de cent berekend, maar betekent dat jij de een bepaald percentage bijlegt voor de extra kosten in energie, gemeentebelastingen, boodschappen, uitjes. Gezamenlijke belasting wordt ook eerlijk verdeeld, inkomensafhankelijke combikorting is voor jou (ervan uitgaande dat jij de minst verdienende partner bent, is hij ook sowieso voor jou bedoeld).
- Jullie doen alles op 1 hoop of naar rato (dus wel een x percentage van inkomsten, incl bonussen en met aftrekt van reiskosten als die gedekt worden door vergoeding woon-werkverkeer), muv kosten en inkomsten kind. Maar dan volledig, net als hierboven.
Dat halve gedoe levert precies dat op: gedoe. Om gezeur over geld te voorkomen kan het beste alles maar zo duidelijk (en bij voorkeur simpel) mogelijk zijn.
donderdag 9 november 2017 om 13:07
Je gaat gezamenlijk aangifte doen want je bent fiscale partners. Dus verdeel je de aftrekposten etc ook naar wat jullie samen het meeste oplevert. Dan vind ik dat je dit soort toeslagen ook samen deelt.
Stel dat je vriend voortaan maar eenderde van de boodschappen, energielasten, gemeentelijke lasten, etc wil betalen, hoe vind jij dat dan? Wil je dat echt allemaal op een weegschaal leggen?
Stel dat je vriend voortaan maar eenderde van de boodschappen, energielasten, gemeentelijke lasten, etc wil betalen, hoe vind jij dat dan? Wil je dat echt allemaal op een weegschaal leggen?
donderdag 9 november 2017 om 13:07
Eens! Op deze manier ontstaat er geen discussie over wat te doen met bonussen enzo.Flomo schreef: ↑09-11-2017 10:43Eerlijk gezegd snap ik niet dat je een bepaald percentage van je netto inkomsten zou inleggen, in plaats van gewoon de kosten (incl. Gezamenlijk spaargeld/buffer) in kaart te brengen en dat 50/50 te verdelen, of evt. 60/40 ivm kosten voor kind . Wat je overhoudt kun je allebei vrij besteden. Dat is pas echt financieel onafhankelijk voor jullie beiden.
donderdag 9 november 2017 om 13:14
we hebben idd best een ingewikkelde situatie want mijn reiskosten trek ik 1 keer per jaar af van de belasting en daar krijg ik dus 1 keer per jaar een x bedrag voor. als ik mijn eigen reiskosten betaal dan lijkt mij wel dat dat bedrag van de belasting van mij is.
daarom ben ik voor reiskosten delen dan hoef je die vergoeding niet uit de teruggave van de belasting te filteren.
natuurlijk hou ik rekening mee dat mijn kind ook meedoet aan de vaste lasten en dat mijn vriend daar aan bijdraagt en lijkt mij logisch om de combikorting te delen dat er zeker ook een gedeelte in de pot gaat.
daarom ben ik voor reiskosten delen dan hoef je die vergoeding niet uit de teruggave van de belasting te filteren.
natuurlijk hou ik rekening mee dat mijn kind ook meedoet aan de vaste lasten en dat mijn vriend daar aan bijdraagt en lijkt mij logisch om de combikorting te delen dat er zeker ook een gedeelte in de pot gaat.
donderdag 9 november 2017 om 13:25
Het lijkt me boven alles gewoon niet leuk als je zo bezig bent met mijn en zijn.
Voelen jullie je geen ons?
Had ik namelijk wel toen wij een huis gingen kopen.
Toen we nog samenwoonden in mijn huis was de hypotheek en de belastïng aftrek van mij.
Wat ik vervolgens weer op onze rekening stortte
Ik zou best ongelukkig worden met een constructie als de jouwe TO
Partner en ik verdienen beide evenredig.
Daarmee kan ik mijn eigen broek ophouden als ik ooit alleen kom te staan.
Alles wat nu binnenkomt is van ons. En alles wat binnenkomt als we onverhoopt uit elkaar gaan is dan weer van onszelf.
Maar in de tijd dat we samen zijn voel ik me net zo financieel onafhankelijk als dat ik het alleen zou doen
Voelen jullie je geen ons?
Had ik namelijk wel toen wij een huis gingen kopen.
Toen we nog samenwoonden in mijn huis was de hypotheek en de belastïng aftrek van mij.
Wat ik vervolgens weer op onze rekening stortte
Ik zou best ongelukkig worden met een constructie als de jouwe TO
Partner en ik verdienen beide evenredig.
Daarmee kan ik mijn eigen broek ophouden als ik ooit alleen kom te staan.
Alles wat nu binnenkomt is van ons. En alles wat binnenkomt als we onverhoopt uit elkaar gaan is dan weer van onszelf.
Maar in de tijd dat we samen zijn voel ik me net zo financieel onafhankelijk als dat ik het alleen zou doen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!