Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?

zondag 2 februari 2020 om 11:59
Kyndra schreef: ↑02-02-2020 11:55
Verder voel ik heel sterk de behoefte om op iedereen te reageren mbt ongelijkheid en onze keuze voor een open relatie... maar ik doe het niet. Dat geeft mensen toch alleen maar meer kans om er een discussie van te maken waar ik helemaal geen zin in heb.
En jongens, Stockholm-syndroom? Kom op.![]()
Goed zo!

zondag 2 februari 2020 om 12:22
Ik geloof best dat je als puber tongen met een ervaren man als een stuk aangenamer kunt ervaren dan met een klungelig ventje van je eigen leeftijd.Het-groepje schreef: ↑02-02-2020 11:54Alsof dat gepruts met een leeftijdsgenootje zo fantastisch is
(traumatische flashback van 15 jarige zelf met onbeweeglijke lap naar kaas uien smakende tong in mond.
Enorm gehijg terwijl mijn bh bandje op mijn rug druk werd gestreeld, de jongeman leek daarvan al te zijn klaargekomen. Maar dat is NoRmaAL )
Geloof zelfs dat TO oprecht gelukkig kan zijn met haar vriend op dit moment en zelfs dat hij van haar houdt.
Wat het immoreel maakt is dat TO op 13 jarige leeftijd niet over de nodige capaciteiten beschikte om weloverwogen beslissingen te maken en ze miste de nodige levenservaring om te beseffen waar ze zich instortte door een relatie aan te gaan met een man die tig jaren ouder dan haar is.
Hij was op het moment wel volledig ontiwkkeld op alle gebieden en had daarom geen misbruik mogen maken van de situatie.
Als we met zijn allen hebben afgesproken dat pedofilie echt niet door de beugel kan snap ik niet waarom er opeens anders over wordt gedacht op het moment dat beiden partijen erachter lijken te staan, waarom is het dan opeens niet verwerpelijk meer?
Als ik verkracht word en het lekker vind is het dan opeens ook geen verkrachting meer want hey, ik heb ervan genoten?
Waarom het verleden van To nog steeds van belang is vandaag is omdat het iets zegt over die man zijn overtuigingen, zijn morele kompas.
Ik zou niet graag naast iemand willen liggen wetende dat hij pedofiele neigingen heeft in ieder geval.
Een hele persoonlijke vraag waar je geen antwoord op hoeft te geven: herken je jezelf in het verhaal van TO en is jouw mening (mede) daardoor gevormd?

zondag 2 februari 2020 om 12:26
Ja ik typ dit vanuit een kelder waar ik al twintig jaar zit opgesloten door de liefde van mijn leven, ik hou van die man
zondag 2 februari 2020 om 12:27
Ruim voordat je 16 was werd er al geflirt. En daarom sta ik nog meer achter mijn uitspraak en vind ik het inderdaad ‘een vieze oude vent die een jong meisje verleidt’. Niet nu, maar destijds absoluut. Als ik jouw ouders was geweest dan had ik keihard ingegrepen en die man de deur uitgezet. Ongelooflijk dat deze situatie is geaccepteerd. Ik weet niet of je het erom doet, maar ik vind het een zeer ongezonde situatie. Eentje waarvan ik hoop dat die niet toestaat bij je eigen kinderen. Ik snap jouw omgeving heel goed. Geweldig dat je zelf nu zo gelukkig bent, maar dit volstrekt normaal vinden in je jeugd vind ik behoorlijk bizar.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 09:20Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.
"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"
Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.
Het woord pedofilie is bijna van toepassing. En dat meen ik.
En nu heb je een open relatie. Je man doet het nu ook met 16-jarigen? Of heb je daar wel afspraken over?

zondag 2 februari 2020 om 12:29
Moreina schreef: ↑02-02-2020 12:22Ik geloof best dat je als puber tongen met een ervaren man als een stuk aangenamer kunt ervaren dan met een klungelig ventje van je eigen leeftijd.
Geloof zelfs dat TO oprecht gelukkig kan zijn met haar vriend op dit moment en zelfs dat hij van haar houdt.
Wat het immoreel maakt is dat TO op 13 jarige leeftijd niet over de nodige capaciteiten beschikte om weloverwogen beslissingen te maken en ze miste de nodige levenservaring om te beseffen waar ze zich instortte door een relatie aan te gaan met een man die tig jaren ouder dan haar is.
Hij was op het moment wel volledig ontiwkkeld op alle gebieden en had daarom geen misbruik mogen maken van de situatie.
Als we met zijn allen hebben afgesproken dat pedofilie echt niet door de beugel kan snap ik niet waarom er opeens anders over wordt gedacht op het moment dat beiden partijen erachter lijken te staan, waarom is het dan opeens niet verwerpelijk meer?
Als ik verkracht word en het lekker vind is het dan opeens ook geen verkrachting meer want hey, ik heb ervan genoten?
Waarom het verleden van To nog steeds van belang is vandaag is omdat het iets zegt over die man zijn overtuigingen, zijn morele kompas.
Ik zou niet graag naast iemand willen liggen wetende dat hij pedofiele neigingen heeft in ieder geval.
Een hele persoonlijke vraag waar je geen antwoord op hoeft te geven: herken je jezelf in het verhaal van TO en is jouw mening (mede) daardoor gevormd?
Wat een walgelijke post. TO was niet op haar 13e al met deze man. Ze kreeg vanaf toen belangstelling voor jongens, ze heeft nergens geschreven dat ze geen oog had voor welke andere 13-16 jarige jongen dan ook. Hij heeft geen misbruik gemaakt van de situatie. TO werd beschermd door haar ouders. Er is geen sprake van pedofilie. Je vergelijking met verkrachting is echt ziek.
Deze man heeft geen pedofiele neigingen. Deze man vond TO leuk, dat zegt helemaal niets over of hij altijd valt op meisjes van 16 en zeker niet op meisjes jonger dan 16.
Ik vind je reactie om te kotsen.

zondag 2 februari 2020 om 12:30
Ammiedammie schreef: ↑02-02-2020 12:27Ruim voordat je 16 was werd er al geflirt. En daarom sta ik nog meer achter mijn uitspraak en vind ik het inderdaad ‘een vieze oude vent die een jong meisje verleidt’. Niet nu, maar destijds absoluut. Als ik jouw ouders was geweest dan had ik keihard ingegrepen en die man de deur uitgezet. Ongelooflijk dat deze situatie is geaccepteerd. Ik weet niet of je het erom doet, maar ik vind het een zeer ongezonde situatie. Eentje waarvan ik hoop dat die niet toestaat bij je eigen kinderen. Ik snap jouw omgeving heel goed. Geweldig dat je zelf nu zo gelukkig bent, maar dit volstrekt normaal vinden in je jeugd vind ik behoorlijk bizar.
En nu heb je een open relatie. Je man doet het nu ook met 16-jarigen? Of heb je daar wel afspraken over?
Je post staat vol van de oordelen. En dan verwacht je serieus antwoord te krijgen op je vragen in de laatste zin? Overigens heeft ze daar al antwoord op gegeven. Misschien moet je de reacties van TO eens proberen te lezen zonder je vooringenomen bril op je neus.
zondag 2 februari 2020 om 12:32
Ik ben blij dat hij je toestaat om te typen, want ik vind je reacties bijna altijd geweldig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 2 februari 2020 om 12:37
De 5 jongste kinderen van de man die zijn kinderen jarenlang verborgen hield in die boerderij in Ruinerwold stonden in ieder geval in November nog vierkant achter hun vader.
Terwijl ze jarenlang stelselmatig werden mishandeld en seksueel misbruikt.
Deze man dus ook maar niet vervolgen omdat zijn kinderen ermee instemden?
En ja als je seks hebt voor de eerste keer dan is het vast wel fijner met iemand die weet wat hij doet dan dat je beiden onhandig aan het klungelen bent.
Maar het lijkt mij voor iedereen duidelijk dat een 16 jarig meisje veel makkelijker nee kan zeggen tegen een 16 jarige puber jongen omdat dit gelijkwaardig is dan tegen een 28 jarige man.
Helemaal als zijn ouders en haar ouders elkaar kenden en beide ouderparen het wel oké vonden.
Je wil immers ook geen ruzie tussen je ouders en hun vrienden veroorzaken.
Terwijl ze jarenlang stelselmatig werden mishandeld en seksueel misbruikt.
Deze man dus ook maar niet vervolgen omdat zijn kinderen ermee instemden?
En ja als je seks hebt voor de eerste keer dan is het vast wel fijner met iemand die weet wat hij doet dan dat je beiden onhandig aan het klungelen bent.
Maar het lijkt mij voor iedereen duidelijk dat een 16 jarig meisje veel makkelijker nee kan zeggen tegen een 16 jarige puber jongen omdat dit gelijkwaardig is dan tegen een 28 jarige man.
Helemaal als zijn ouders en haar ouders elkaar kenden en beide ouderparen het wel oké vonden.
Je wil immers ook geen ruzie tussen je ouders en hun vrienden veroorzaken.
zondag 2 februari 2020 om 12:40
Ze schrijft wel degelijk dat al met elkaar flitlrten toen ze nog maar 14 was. Hij had alleen heel netjes gewacht met seks met haar te hebben tot ze 16 was. Nou ja het is maar wat je netjes noemt.Marana schreef: ↑02-02-2020 12:29Wat een walgelijke post. TO was niet op haar 13e al met deze man. Ze kreeg vanaf toen belangstelling voor jongens, ze heeft nergens geschreven dat ze geen oog had voor welke andere 13-16 jarige jongen dan ook. Hij heeft geen misbruik gemaakt van de situatie. TO werd beschermd door haar ouders. Er is geen sprake van pedofilie. Je vergelijking met verkrachting is echt ziek.
Deze man heeft geen pedofiele neigingen. Deze man vond TO leuk, dat zegt helemaal niets over of hij altijd valt op meisjes van 16 en zeker niet op meisjes jonger dan 16.
Ook als ze nu een supergoede en gelijkwaardige relatie hebben was hij destijds gewoon heel erg fout bezig.

zondag 2 februari 2020 om 12:54
De wederzijdse interesse was er vanaf het moment dat To interesse kreeg in jongens, vanaf 13-14 jarige leeftijd wat ze zelf aangaf.Marana schreef: ↑02-02-2020 12:29Wat een walgelijke post. TO was niet op haar 13e al met deze man. Ze kreeg vanaf toen belangstelling voor jongens, ze heeft nergens geschreven dat ze geen oog had voor welke andere 13-16 jarige jongen dan ook. Hij heeft geen misbruik gemaakt van de situatie. TO werd beschermd door haar ouders. Er is geen sprake van pedofilie. Je vergelijking met verkrachting is echt ziek.
Mannen en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot 13 jarigen vallen onder de categorie pedofiel.
Op het moment dat hij besefte dergelijke gevoelens te hebben voor een 13 jarige had hij afstand moeten nemen, dat heeft hij niet gedaan en dat maakt hem een groomer.
Ouders hebben hem pas ontmoet toen hun dochter daadwerkelijk een relatie kreeg met hem.
To was toen 16.
Hadden de ouders geweten dat hij het kind al sinds haar 13e in haar nek zat te hijgen hadden ze hem waarschijnlijk aangegeven bij de politie.
Dat jij deze constatering als walgelijk ziet dat zegt vooral veel over jezelf.
Dan mijn vergelijking met verkrachting:
In beiden gevallen wordt er een grens overschreden waarvan de meeste mensen het erover eens zijn dat het niet door de beugel kan.
Dus waarom vind je dat een scheve vergelijking?
Roept u maar.

zondag 2 februari 2020 om 12:54
Vind je? Ik vind van niet. Een vent van 28 zit toch in een hele andere wereld dan een 16 jarige. Hij gaat de kroeg in en zij aan haar huiswerk? Kom op, hoe ongelijk wil je een relatie maken.Marana schreef: ↑02-02-2020 12:29Wat een walgelijke post. TO was niet op haar 13e al met deze man. Ze kreeg vanaf toen belangstelling voor jongens, ze heeft nergens geschreven dat ze geen oog had voor welke andere 13-16 jarige jongen dan ook. Hij heeft geen misbruik gemaakt van de situatie. TO werd beschermd door haar ouders. Er is geen sprake van pedofilie. Je vergelijking met verkrachting is echt ziek.

zondag 2 februari 2020 om 12:58
Alleen was het geen jongen maar iemand die qua ervaring je vader had kunnen zijn. Ik snap de vraag van cultuurdingetje wel. In bepaalde culturen zie je vaker dat jonge meisjes worden uitgehuwelijkt aan vieze oude mannetjes.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 10:16Nou, ik bedoelde dat het niet zo was dat we elkaar tegenkwamen, verliefd werden en meteen iets kregen op mn 16e, maar dat er al een behoorlijke aanloop naar toe was en dat hij verder daarvoor geen initiatief heeft genomen tot wat dan ook.
En hoe oud precies, weet ik niet. Ik kreeg interesse in jongens toen ik een jaar of 13, 14 was. Dus dat zal rond die tijd zijn geweest...

zondag 2 februari 2020 om 13:00
Heb je op basis van wat TO schrijft het idee dat ze is uitgehuwelijkt? Of lijkt het eerder vrijwillig te zijn gegaan?strings-attached schreef: ↑02-02-2020 12:58Alleen was het geen jongen maar iemand die qua ervaring je vader had kunnen zijn. Ik snap de vraag van cultuurdingetje wel. In bepaalde culturen zie je vaker dat jonge meisjes worden uitgehuwelijkt aan vieze oude mannetjes.
En hoe zou hij 'qua ervaring' haar vader kunnen zijn met 12 jaar verschil?

zondag 2 februari 2020 om 13:02
Gatsie. Dus hij begon al met je te flirten met 13.... maar het is écht geen vieze ouwe vent nee.Kyndra schreef: ↑02-02-2020 09:20Dit is dus ongeveer het exacte voorbeeld van de reacties waar ik het over heb.
"Wat moet een vent van 28 met een meisje van 16? Waarom vonden je ouders dat oké? Kon ie niemand van zn eigen leeftijd krijgen?"
Alsof het een vieze oude vent was, die even een onschuldig jong meisje verleidt ofzo.
Terwijl er ruim voor ik 16 was al over en weer geflirt werd, maar hij heeft nooit iets ondernomen tot ik 16 was en het initiatief grotendeels van mij kwam.
Maar dat ga ik dus niet steeds opnieuw vertellen als het ter sprake komt, daar heb ik geen zin meer in.
Enne, nu een open relatie.. Tja je zal wat te oud worden nu.

zondag 2 februari 2020 om 13:02
In dat geval is het ook vergelijkbaar met Bridget en André, je afval niet scheiden, witte sokken in bruine schoenen, moord en necrofilie.

zondag 2 februari 2020 om 13:14
Dat zou jij gedaan hebben, maar jij bent gelukkig niet alle ouders.
En verder: haal even adem. Je zit je op te winden over een feit dat al lang verjaard is. Bovendien is flirten, ongeacht de leeftijd van de beflirte persoon, nog steeds niet verboden en seks met een zestienjarige ook al niet.
zondag 2 februari 2020 om 13:15
Nou ik zie wel grotere leeftijdsverschillen hoor, bijvoorbeeld vrouwen van 45 met een jongen van net 20. Of andersom ook gezien een meisje van 18 met een man van 45. Uiteindelijk was hij 52 en zij 25 en waren ze nog steeds samen. Wel problemen gekregen omdat hij gewoon oud werd en zij nog jong was dus zulke leeftijdsverschillen vind ik dan wel wat van maar ik zie niet echt een probleem in 12 jaar verschil.
16 jaar is inderdaad nog heel jong maar een man van 28 kan zich ook nog heel jong gedragen en een flierefluiter zijn. En dan verliefd worden en ligt er dan natuurlijk ook aan hoe dat meisje van 16 zich gedraagt.
Ik zou gewoon niks meer aan mensen vertellen als ik jou was dan kunnen ze ook niet hun mening er over geven. Zo lang je zelf gelukkig bent is het goed.
16 jaar is inderdaad nog heel jong maar een man van 28 kan zich ook nog heel jong gedragen en een flierefluiter zijn. En dan verliefd worden en ligt er dan natuurlijk ook aan hoe dat meisje van 16 zich gedraagt.
Ik zou gewoon niks meer aan mensen vertellen als ik jou was dan kunnen ze ook niet hun mening er over geven. Zo lang je zelf gelukkig bent is het goed.
zondag 2 februari 2020 om 13:16
Hier ga ik toch even op reageren...Ammiedammie schreef: ↑02-02-2020 12:27Ruim voordat je 16 was werd er al geflirt. En daarom sta ik nog meer achter mijn uitspraak en vind ik het inderdaad ‘een vieze oude vent die een jong meisje verleidt’. Niet nu, maar destijds absoluut. Als ik jouw ouders was geweest dan had ik keihard ingegrepen en die man de deur uitgezet. Ongelooflijk dat deze situatie is geaccepteerd. Ik weet niet of je het erom doet, maar ik vind het een zeer ongezonde situatie. Eentje waarvan ik hoop dat die niet toestaat bij je eigen kinderen. Ik snap jouw omgeving heel goed. Geweldig dat je zelf nu zo gelukkig bent, maar dit volstrekt normaal vinden in je jeugd vind ik behoorlijk bizar.
Geen afspraken daarover, alleen dat we er gewoon eerlijk over zijn wat we doen en met wie.
Het hele opengooien van de relatie was in eerste instantie ook op mijn verzoek. Hij was mijn eerste bedpartner, en daarna ook ruim 12 jaar de enige. Ik was niet ontevreden met ons sexleven, maar wel nieuwsgierig hoe het met een ander zou zijn. Dus van daaruit zijn we gaan praten en hebben we bepaalde keuzes gemaakt.
Tevreden? Ik wel namelijk.

zondag 2 februari 2020 om 13:17
Wat een onsmakelijk en onaardige reactie. Ik krijg hier een veel viezere smaak van in mijn mond dan van het leeftijdsverschil.strings-attached schreef: ↑02-02-2020 13:02Gatsie. Dus hij begon al met je te flirten met 13.... maar het is écht geen vieze ouwe vent nee.
Enne, nu een open relatie.. Tja je zal wat te oud worden nu.