Man en zijn zus, wat te denken?

30-07-2017 15:47 1648 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.

Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.

Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!

-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.

-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.

Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Maxisas87 schreef:
31-07-2017 13:13
Goed, sommigen van jullie hadden gelijk. Het gesprek met man van zus maakte de dingen er niet beter op.
Wel duidelijker.

Hij draait al langer mee in de familie, dus hij heeft man en zus vanaf het einde van hun studententijd meegemaakt.
Toen ze dus samenwoonden.

En na wat ik van hem heb gehoord, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder gewoon op mijn onderbuikgevoel heb vertrouwd, want echt: dat zit niet goed met die 2.
Ik zal jullie de details besparen, maar mijn cracker met jam is er sneller uitgekomen dan hij erin ging. :sick:

Ik kan er ook echt niet bij dat hij het allemaal kan negeren, al omschrijft hij het zelf als een soort open relatie.
Als het hem teveel wordt (zijn eigen woorden), zoekt hij ook wel afleiding ergens anders.

Maar voor mij is dit wel echt genoeg informatie. Man gaat zijn zuslief echt niet minder zien. Als hij weer thuiskomt, geen idee wanneer, vraag ik hem alleen nog wat hij nu wil. Verder niks meer.
Ik moet straks nog werken, dus dat wordt fijn.
Beste TO heb je uit dit gesprek kunnen opmaken dat Broer en zus een sexuele relatie met elkaar hebben?
Lees ff verder Sjaantje voordat je reageert... dat is al toegegeven, etc. etc.
Hamer schreef:
01-08-2017 10:29
Max, jouw zwager staat er anders in dan jij en maakt andere keuzes. Ik snap hem ook niet maar hij is volwassen.

Ik zou niet meer communiceren met schoonzus en alleen zakelijk met jouw echtgenoot. Laat ze maar een poosje zweten. Neem de tijd om jouw wonden te likken terwijl zij zich afvragen wat jij gaat doen.

Stel je zakelijk op, als dat je lukt.
Precies. Het zijn allemaal volwassen mensen die hun eigen (niet te begrijpen) keuzen maken. Wie weet is jouw keuze wel heel bedreigend voor je zwager, want nu 'moet hij er ook wat mee'. En hij zit misschien liever in de ontkenning, doen alsof er niks aan de hand is. Helaas kan je daar niks aan veranderen. Alleen de grens voor jezelf trekken! Goede reactie terug haha. Ik vind je ook sterk klinken!
OK, dit zou ik ook niet trekken hoor.
Mond op mond kus, in slaap knuffelen, likken aan een lolly.
Heel apart.
O, ik zie dat ik intussen wat gemist heb.
Wat erg zeg.
Ik wens je veel sterkte Maxisa.

Ik heb dit ook eens gehoord, maar toen waren broer en zus nog tieners. En thuis klopte de situatie ook van geen kant. Er zit vaak meer achter....
Jeetje,ik heb het hele topic gelezen.Ik wil je toch even een hart onder de riem steken.Neem die vakantie om de dingen voor jezelf even goed op een rijtje te zetten.Is er niemand die met je mee kan?Want ik denk dat er nog wel meer heftige emoties loskomen en dan sta je niet alleen.
Voor de rest een hele dikke knuffel :hug:
mammavanmeisje schreef:
01-08-2017 11:04
O, ik zie dat ik intussen wat gemist heb.
Wat erg zeg.
Ik wens je veel sterkte Maxisa.

Ik heb dit ook eens gehoord, maar toen waren broer en zus nog tieners. En thuis klopte de situatie ook van geen kant. Er zit vaak meer achter....
Goede opmerking, daar heb je misschien wel gelijk in. Ik hoop dat TO je opmerking in haar achterhoofd houdt.

En TO het huis claimen is niet zo'n gek idee. Dat hij 3 weken heeft om eruit te gaan. En als hij spullen meeneemt, dat zijn maar spullen en vervangbaar maar haal wel je meest waardevolle spulletjes alvast op. Het liefste wanneer hij niet thuis is.
Nee joh dit is verzonnen toch???

Als dit echt is: man man wat ziek. Sterkte TO.
Maxisas87 schreef:
01-08-2017 10:25
De kinderen vinden het een leuk logeerpartijtje zo bij opa en oma. Verder weten ze nog van niks, alleen dat papa niet mee gaat op vakantie omdat hij andere dingen moet doen. :-[ lekker vaag omschreven, maar wat er al werd gezegd: ik wil niet de boodschapper zijn die alleen maar het slechte nieuws brengt, daar mag meneer papa fijn zelf bij zijn.
Wat het huis betreft: ja, goed punt... Ik heb echt niks met het huis of de buurt, niet echt binding ofzo. Maar het kan wel een tijd duren voordat er iets nieuws op mijn pad komt. Plus dat het wel 'thuis' is voor de kinderen.

Dank voor dat soort tips en advies! Dat helpt echt wel om dingen vanaf een afstandje te zien.

De man van zus heb ik een berichtje gestuurd met in het kort hoe het er hier nu voor staat. Dat wist hij al, want man (al neig ik ernaar om hem nu consequent EX te noemen) was daar al geweest. Vervolgens krijg ik terug: "Jammer dat het zo loopt bij jullie, maar dat is jullie keuze." PARDON?!
Hoe blind ben je?! Onze keuze??? Ik had vrij weinig te kiezen lijkt me. :bonk:
Ik heb hem veel plezier gewenst met hun nieuwe huisgenoot. Stik toch.

Misschien wordt hij het wel zat als hij nu dagelijks zn vrouw en broer ziet klefbekken. Maar hee, dat is zijn keuze. ;-D
Inderdaad denk goed na zeker over het huis ook voor je kinderen. Jij en je kids krijgen nu zoveel over je heen. Ik denk dat dit in ieder geval nog een beetje stabiliteit geeft.
En echt vreselijk dit voor je, want hoe leg je zoiets uit aan je kinderen en daarbij stel in het gekste geval dat broer en zus dit voortzetten, watvoor voorbeeld is dit voor de kids aangezien je schoonfamilie dit normaal vindt.
Ik heb echt zo met jou te doen, sterkte.
En je hoef hem niet te beschermen, hij heeft deze puinhoop gecreeerd en hoe vreselijk het ook is, jij hebt niets om je voor te schamen.

En hij moet inderdaad maar lekker weggaan, zijn keuze.
juffert22 schreef:
01-08-2017 10:54
Lees ff verder Sjaantje voordat je reageert... dat is al toegegeven, etc. etc.
Je hebt gelijk, sorry
iones schreef:
31-07-2017 23:16
Dat liefde of gemeenschap tussen broer en zus smerig zou zijn is een culturele ideefixe.
Net zoals het vroeger een ideefixe was dat liefde of gemeenschap tussen twee mannen of twee vrouwen smerig zou zijn.

Het is iets tussen twee mensen en andere mensen hebben daar niets mee te schaften, en hebben daar dus ook niet over te oordelen.
Als er binnen een relatie gelijkwaardigheid is, is er niets aan de hand. Maar deze mensen hebben hun partner bedrogen en dat is wel erg. Daar doe je een ander namelijk pijn mee.
:facepalm:
Liefde of gemeenschap tussen broer en zus zijn niet te vergelijken met de liefde tussen man man of vrouw vrouw. Dat heeft ook niets te maken met culturele ideefixe. Wel met incest.

Als de man zijn vrouw bedriegt met zijn eigen zus, en zijn vrouw lijd daaronder dan heeft zijn eigen vrouw er wel zeker iets mee te 'schaften'. Als zijn vrouw haar omgeving dan om raad vraagt dan doet ze dat uit vrije wil.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Hamer schreef:
01-08-2017 10:47
Misschien wel goed als jij het huis vast claimt en man drie weken geeft om iets anders te zoeken.
In het belang van rust, regelmaat en overzicht voor de kinderen zou ik dit zeker doen. @TO :Als jullie straks dan terug komen van vakantie hebben jullie een eigen plek. Wonen bij opa en oma op een logeerkamer biedt geen toekomst. Dit huis (hun huis) biedt de kinderen veiligheid, hun vaste vriendjes en hun school. Ik begrijp direct dat dit voor jou heel anders ligt hoor, maar nu moet hun belang ook meewegen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jeetje wat een nachtmerrie TO. Heel veel sterkte toegewenst!

Dit is gewoon afwijkend gedrag. Helemaal niks normaals aan. Als dit normaal is, waarom is het verliefd worden op een kind niet normaal dan? Of een kind van 12 dat verliefd word op een man van 60. Is allemaal liefde tussen twee mensen. Ik vraag mij meteen af in hoeverre er misbruik heeft plaats gevonden in hun jeugd. Dat ze er gewoon mee zijn opgroeit en zo verknipt zijn geraakt.

En er is inderdaad gewoon sprake van bedriegen. En ook nog onder de neus van TO, respectlozer kan niet. Als het echt om een verdrietige verboden liefde gaat, hadden ze samen moeten gaan wonen als broer en zus of voor altijd vrijgezel moeten blijven. Hadden ze elkaar iedere dag kunnen zien en hadden ze niemand pijn gedaan. En mensen hadden ze hooguit rare snuiters gevonden.
Ga je alleen met de kinderen drie weken weg? Of heb je iemand die mee gaat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
:woa: jemig wat zit jij in een ontzettend heftige situatie!! Verschrikkelijk!!
Hier zijn gewoon geen woorden voor..... niet te begrijpen zoiets

Heeeeel veeeeel sterkte!!!!
Heb het in één ruk door gelezen, wat een verhaal zeg..
Heel veel sterkte meid!
Vind jou behoorlijk sterk overkomen op papier TO. En was het roerend eens met het advies van Schuldgevoelzoon een paar pagina's terug.

Ik zou ook (even) geen contact willen met je schoonzus - zeker niet wanneer zij niet lijkt in te zien wat voor gevoelens haar gedrag en dat van jouw ex partner (ik noem hem ook maar even je ex) bij jou teweeg brengt. Natuurlijk is het enerzijds het bedrog, maar wanneer dat heeft plaatsgevonden tussen broer en zus voelt dat toch wel erg onnatuurlijk en raar en misschien ook wel gewoon vies, omdat dat geheel in gaat tegen het algemeen geaccepteerde en ook enorm felle reacties vanuit de VIVA-wereld oproept (sommige mensen waren echt tenenkrommend bezig vannacht naar mijn idee - maar ik snap de gevoelens ergens ook weer wel).

Bij jouw ex merk ik weinig berouw/verantwoordelijkheids gevoel naar jou en jullie gezin toe en dat zou mij enorm storen. Zijn opmerkingen zijn niet in de trant van: Jeetje M. Het spijt me zo maar meer in het eigen belang dat hij bang is zijn kinderen te verliezen.
Misschien kon je ex niet helpen dat hij zich zo verbonden voelde met zijn zusje en vice versa (hoewel ik mij persoonlijk niet kan voorstellen met mijn broer/vader/neef of oom naar bed te gaan), maar om dan een huwelijk aan te gaan met een ander (jou) en dit door te laten gaan is natuurlijk wel verwijtbaar. Maar goed, hij had al aangegeven dat je niet echt zijn prioriteit was, dus alas...

Nu het toch zomer vakantie is, lijkt het mij een mooi moment om in alle rust alles in kaart te krijgen en orde te scheppen in de chaos. En wat sommige mensen hier ook al zeiden: ik zou er heel hard over nadenken wie je wel of niet in vertrouwen neemt over de persoon van de minnares. Wanneer dit een zusje van je ex beteft, gaan mensen daar vaker dan gewenst toch mee aan de haal. Misschien niet eens uit sensatie, maar meer omdat het zoiets onwerkelijks is dat mensen menen dit te moeten delen en daar zit jij niet op te wachten want het is genant, al treft jou natuurlijk helemaal geen blaam.

Verder denk ik dat het goed is dat je hulp zoekt: juridisch en emotioneel want man - man - man, wat een toestand is dit... Ik hoop dat je er uiteindelijke sterker uit komt, maar dit is enorm verdrietig.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
01-08-2017 11:54
Nu het toch zomer vakantie is, lijkt het mij een mooi moment om in alle rust alles in kaart te krijgen en orde te scheppen in de chaos. En wat sommige mensen hier ook al zeiden: ik zou er heel hard over nadenken wie je wel of niet in vertrouwen neemt over de persoon van de minnares. Wanneer dit een zusje van je ex beteft, gaan mensen daar vaker dan gewenst toch mee aan de haal. Misschien niet eens uit sensatie, maar meer omdat het zoiets onwerkelijks is dat mensen menen dit te moeten delen en daar zit jij niet op te wachten want het is genant, al treft jou natuurlijk helemaal geen blaam.
Precies! Dit is zo'n levensgroot taboe. Pas er voor op dat je het niet vertelt aan iemand die van sensatie houdt. Voor je er erg in hebt, weten buren, kennissen, collega's er van en staat volgende week Hart van Nederland bij je op de stoep.
Pas op met zwager. Hij doet er nogal luchtig over, hopelijk houdt hij er zijn waffel over.
Ja, dat je je ouders hebt ingelicht is voldoende.
Gaan zij met jullie mee op vakantie om te sparren?
Bedoel, er komt nu zoveel aan keuzes op je af.
Handig om dan degenen op wie je blind kunt vertrouwen bij je te hebben.
Al is 't maar dat zij dan hun kleinkinderen kunnen opvangen.
Jij ogenblikken rust en stilte voor bezinning met jezelf kunt pakken.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Wat een heftig verhaal Maxisa, je leven staat echt op zijn kop nu! Maar houd vol, er komen echt betere tijden.

Eens met de adviezen hierboven over het aanhouden van het huis en het selectief inlichten van mensen. Het zoeken en inrichten van een huis kost zoveel energie en geld (zoeken, bezichtigen, verven, zo nodig vloeren leggen, lampen, gordijnen etc plus alle aansluitingen overzetten, postadres wijzigen bij alle instanties etc etc), het lijkt mij fijner om die energie aan jezelf en de kinderen te kunnen besteden. En ook met het oog op de kinderen lijkt het mij beter als het niet publiekelijk bekend wordt dat zijn hun vader met zijn zus te warme banden onderhoudt. Het blijft toch hun vader en er komt nu al zoveel op ze af, je wilt niet dat ze hier ook nog mee gepest worden of iets dergelijks.

Neem de tijd voor alles, neem de tijd om te voelen en te huilen en te rouwen, en om je eigen vervolgstapjes te zetten. En gelukkig gaat de tijd vanzelf voorbij en komt er een moment waarop alles weer in rustiger vaarwater is en je terug kunt kijken. Vertrouw op jezelf en vraag hulp, je hoeft niet alles alleen te doen. :redrose:
Hamer schreef:
01-08-2017 10:45
Ik zou de kinderen toch niet weg willen houden voor oma en opa.
Ik ook niet, maar ik zou eerst meer inzicht willen hebben in de andere interacties binnen het gezin. Misschien speelt er meer waardoor familieleden makkelijker over seksuele taboes heen stappen. Aangeleerd gedrag ofzo.
Beste to.
Wat klote om dit te lezen! Helaas ben ik er deels ook bekend mee in mijn vorige relatie. Niet helemaal het zelfde maar wel net zo extreem, wat je zelf eigelijk niet wilt geloven. Ik had gelukkig geen kinderen waar rekening mee moest worden gehouden.
Ik leef ontzettend met je mee!

Ik vind het goed dat je het hebt gedeeld met jouw ouders.
Ik heb het toenertijd ook met mijn moeder gedeeld, zus en een goede vriendin. Ik heb daarnaast me ex verteld dat hij t zelf moest vertellen aan zijn ouders waarom wij uit elkaar gingen.

Zijn ouders waren geschrokken maar wilde het zo snel mogelijk onder het tapijt gooien en er niks mee doen.
Ik heb gezegd dat ik vond dat mijn ex hulp nodig had, waar hij het zelf mee eens was gelukkig en daar wat aan ging doen. Zijn ouders daarentegen waren het daar niet mee eens :-o
Die vonden dat het mee viel en vergeten moest worden, want ja stel je voor dat andere mensen er lucht van krijgen..
Zij hebben mij zelfs gevraagd om mijn mond te houden. Hypocriet zoals zij waren.

Overigs heb ik het alleen mijn naaste verteld; het helpt niet in mijn ogen als iedereen het weet en vooral omdat jullie kinderen hebben zou ik dat niet doen, de kinderen kunnen daar problemen door ondervinden als mensen t weten die het niks aangaat.

Ik wens je veel wijsheid en kracht toe. Je kan mij gerust een pb doen mocht je meer willen weten van mijn ex zijn situatie of hoe ik bepaalde dingen heb gedaan.

Nog even een aanvulling.. een gesprek met een pschy raad ik ook aan, je kan je hart luchten zonder dat er emoties vanuit de ander meespelen zoals bij familie.
anoniem_152631 wijzigde dit bericht op 01-08-2017 12:37
5.28% gewijzigd
amarna schreef:
01-08-2017 12:02
Precies! Dit is zo'n levensgroot taboe. Pas er voor op dat je het niet vertelt aan iemand die van sensatie houdt. Voor je er erg in hebt, weten buren, kennissen, collega's er van en staat volgende week Hart van Nederland bij je op de stoep.
Pas op met zwager. Hij doet er nogal luchtig over, hopelijk houdt hij er zijn waffel over.
Helemaal dit. Je ziet het hier al, die sensatiezucht. Mensen die nu nog vragen "maar hebben ze nou seks of niet?" zonder ook maar iets constructiefs tegen TS te zeggen. Die zijn niet bezig met het verdriet an TS maar willen smeuïge details. Walgelijk.

TS, hoop dat je het advies van Amanda ter harte neemt. Vertel het alleen de mensen aan wie jij echt wat hebt. Je bent verder niemand uitleg verschuldigd en hoeft zeker geen geroddel te voeden.
Hamer schreef:
01-08-2017 10:45
Ik zou de kinderen toch niet weg willen houden voor oma en opa.
Ik zou eerst te weten willen komen wát oma en opa precies weten voordat mijn kinderen contact met hen mochten hebben.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat opa en oma alles weten van de ongezonde, abnormale relatie tussen hun zoon en dochter.
Mijn schoonouders waren nogal naïef en bleu. Het zou niet in hen ópgekomen zijn dat zulke relaties bestaan.
Of opa en oma weten het al of zien hun vermoedens uitkomen. Dan zou ik eerst goed willen weten hoe ze erover denken, waarom ze niets verteld hebben, waarom ze geen actie hebben ondernomen.
Of opa en oma weten van niets. Moet TO het hen dan vertellen?
Heel moeilijke situatie.
Voor wat betreft de relatie met de grootouders zit het probleem er ook in dat de kinderen waarschijnlijk van opa en oma houden. Het is enorm delicaat, waarin er eigenlijk maar 3 opties mogelijk zijn, te weten 1) of ze wisten oprecht van niets 2) er was een vermoeden, maar dit werd altijd als onzin afgedaan uit zelfbescherming 3) ze wisten het wel en hebben het uit schaamte onder het welbekende tapijt geveegd.
Voor alle 3 de scenario's zijn argumenten te bedenken voor opa en oma en valt in te zien waarom ze zo gehandeld hebben. Dit maakt hen geen slechte mensen naar mijn idee. Als ze het wisten kun je ze hoogstens verwijten dat ze een zorgplicht hadden om dit aan TO te melden, voor het huwelijk en voordat er kinderen kwamen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dachten dat de jeugdzonde voorbij was (immers TO's ex heeft van TO gehouden tot de 2e zwangerschap en het contact met zijn zus weer versterkt werd) en allang blij waren dat zowel zoon als dochter het geluk gevonden hadden bij een andere (lees: normale) partner in een geaccepteerde verhouding.
Voorts lijkt mij van belang hoe opa en oma er nu in staan. In ieder geval is het antwoord: hou de kinderen weg bij opa en oma niet het enige juiste. Nogmaals dit is ontzettend delicaat en voor alle betrokkenen heel erg moeilijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven