Man en zijn zus, wat te denken?
zondag 30 juli 2017 om 15:47
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
vrijdag 4 augustus 2017 om 20:40
Sorry TO, ik woon aan de andere kant van Nederland.
Wel heel fijn dat anderen in de buurt hulp hebben aangeboden, dat doet mij ook goed.
Fijn dat hij nu ook eindelijk een beetje door lijkt te krijgen wat er nu werkelijk gaande is. Zorg goed voor jezelf en onthoudt dat je echt niet zoveel mogelijk in je eentje hoeft t doen. Pak alle hulp aan waar nodig. Je bent een topper!
Wel heel fijn dat anderen in de buurt hulp hebben aangeboden, dat doet mij ook goed.
Fijn dat hij nu ook eindelijk een beetje door lijkt te krijgen wat er nu werkelijk gaande is. Zorg goed voor jezelf en onthoudt dat je echt niet zoveel mogelijk in je eentje hoeft t doen. Pak alle hulp aan waar nodig. Je bent een topper!
vrijdag 4 augustus 2017 om 20:43
Zucht. Ik geloof niet dat ik dat zeg, en wil je me nu niet begrijpen? Of ben je zo verblind door emotie dat je het echt niet snapt?
Het gaat er om dat je als volwassene het recht hebt, of zou moeten hebben, om een relatie te hebben met elke willekeurige andere volwassene, mits uiteraard vrijwillig van beide kanten. Zonder meteen veroordeeld te woorden door mensen die jouw voorkeur niet delen. Of dat nou met iemand van hetzelfde geslacht is of met je broer of zus maakt daarbij niet uit. (En nee, dat is niet hetzelfde, DUH, dat snap ik ook wel, maar het principe geldt wel voor beide.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.

vrijdag 4 augustus 2017 om 20:46
Klinkt niet echt gezond. Ik zou daar niks van moeten hebben.Maxisas87 schreef: ↑30-07-2017 16:04Stiekem moest ik hierom lachen. Dat heb ik mijn man namelijk al eens voor de voeten gegooid.
En wat betreft de overige vragen: ja, ik denk dat ze gevoelens voor elkaar hebben, ze gedragen zich als een stel verliefde pubers! En dat gewoon altijd!
Maar als ik daar naar vraag, lacht mijn man het weg en stel ik me aan.
Ze zijn een weekendje samen weg geweest... Dat doet ie nooit met mij en de kinderen!
Dus ja, ik heb vaak het gevoel dat zij voor alles gaat. Terwijl het op zich een hele leuke meid is.
Met te intiem zijn, bedoel ik het constant aan elkaar zitten, het zoenen en knuffelen, klieren met eten... laatst had zij een lolly, hij pakt hem af, en dan als een stel kleuters achter elkaar aanrennen. Vervolgens werd de lolly gedeeld, dwz ze mochten om de beurt een likje. *kots*
Ik zit er dan echt bij met het idee van: Ziet nou niemand anders dit???

vrijdag 4 augustus 2017 om 21:08
Ben het zo ontzettend met je eens!BWitched schreef: ↑04-08-2017 20:43Zucht. Ik geloof niet dat ik dat zeg, en wil je me nu niet begrijpen? Of ben je zo verblind door emotie dat je het echt niet snapt?
Het gaat er om dat je als volwassene het recht hebt, of zou moeten hebben, om een relatie te hebben met elke willekeurige andere volwassene, mits uiteraard vrijwillig van beide kanten. Zonder meteen veroordeeld te woorden door mensen die jouw voorkeur niet delen. Of dat nou met iemand van hetzelfde geslacht is of met je broer of zus maakt daarbij niet uit. (En nee, dat is niet hetzelfde, DUH, dat snap ik ook wel, maar het principe geldt wel voor beide.)
Ergens vind ik het voor Man en Zus ook tragisch.
Een verboden liefde
Frankly my dear, I don"t give a damn

vrijdag 4 augustus 2017 om 21:18
Niet. Maar dat zijn typisch de dingen die mensen doen als hun liefde verboden is. "Gewoon" trouwen in de hoop dat dat lukt.JustcallmeTuT schreef: ↑04-08-2017 21:10Dat is het ook maar ga dan niet trouwen met je 2 e keus. Blijf dan alleen en ga geen kinderen maken.
Hoe eerlijk is dat tov partner en kind(eren)?
Ik ben het eens met Calvijn, vind het ook enorm tragisch voor die man en zijn zus. Eerst samen kunnen wonen, onder het mom van "studeren" en vervolgens toekijken hoe je grote liefde een gezin opbouwt met een ander. Alleen maar omdat je weet dat je overal uitgekotst wordt als je toegeeft aan je gevoelens. En dan vervolgens alsnog je kinderen en partner dit aandoen en moeten dealen met het schuldgevoel.
Overigens vind ik het net zo verdrietig voor die partners en kinderen.
vrijdag 4 augustus 2017 om 21:23
Nou ik ben het helemaal niet met je eens, als je als volwassene dit je kinderen ook bij wilt brengen dat een relatie met je zus/broer ook oke is dan kan ik dat niet snappen.BWitched schreef: ↑04-08-2017 20:43Zucht. Ik geloof niet dat ik dat zeg, en wil je me nu niet begrijpen? Of ben je zo verblind door emotie dat je het echt niet snapt?
Tuurlijk maak jezelf keuzes maar je kunt niet verwachten dat dit word geaccepteerd in de gemeenschap. Kinderen zullen gepest worden door klasgenootjes, misschien is dat ook als je ouders lesbisch of homo zijn maar dat vind ik heel anders. Als zus en broer kiezen voor een kindje dan zal het een grote kans om een beperking te krijgen.
Ik persoonlijk vind het gewoon eng en walgelijk, ik zou eerder de stap nemen als broer en zus om een psycholoog in te schakelen. Het lijkt me overigens wel erg als je met deze gevoelens worstelt..

vrijdag 4 augustus 2017 om 21:31
Mijn moeder had een relatie met een vrouw. Werd ook echt niet getolereerd in ons gelovige buurtje.Honnx schreef: ↑04-08-2017 21:23Nou ik ben het helemaal niet met je eens, als je als volwassene dit je kinderen ook bij wilt brengen dat een relatie met je zus/broer ook oke is dan kan ik dat niet snappen.
Tuurlijk maak jezelf keuzes maar je kunt niet verwachten dat dit word geaccepteerd in de gemeenschap. Kinderen zullen gepest worden door klasgenootjes, misschien is dat ook als je ouders lesbisch of homo zijn maar dat vind ik heel anders. Als zus en broer kiezen voor een kindje dan zal het een grote kans om een beperking te krijgen.
Ik persoonlijk vind het gewoon eng en walgelijk, ik zou eerder de stap nemen als broer en zus om een psycholoog in te schakelen. Het lijkt me overigens wel erg als je met deze gevoelens worstelt..
Ik mocht niet eens buiten spelen van de buurt want ik was het kind van..
En andere kinderen mochten niet met mij spelen.
Al zouden de ouders van kinderen in de buurt een relatie hebben en broer en zus zijn zou ik mijn kinderen hun kinderen nooit verkeerd laten behandelen. Want al moet ik er niet aan denken seks met een broer te hebben (echt niet!) Mensen die dat wel doen zou ik niet respectloos behandelen want ieder mens verdient respect.
Maar het blijft dus wel zo dat dat voor een boel andere mensen niet zo is.
En hoe er met TO om gegaan is is natuurlijk niet netjes.
vrijdag 4 augustus 2017 om 21:36
Ja ik snap je wel enigszins maar ik vind het sneu voor de kinderen als die er zouden komen bij broer en zus. Ik zou de kinderen daarvan ook absoluut niet respectloos behandelen maar het is een moeilijke kwestie waar ik persoonlijk moeilijk mee zou kunnen dealen. Voor iedereen is dat anders en vooral voor TO en de kinderen vind ik het erg sneu ook!Lampie1986 schreef: ↑04-08-2017 21:31Mijn moeder had een relatie met een vrouw. Werd ook echt niet getolereerd in ons gelovige buurtje.
Ik mocht niet eens buiten spelen van de buurt want ik was het kind van..
En andere kinderen mochten niet met mij spelen.
Al zouden de ouders van kinderen in de buurt een relatie hebben en broer en zus zijn zou ik mijn kinderen hun kinderen nooit verkeerd laten behandelen. Want al moet ik er niet aan denken seks met een broer te hebben (echt niet!) Mensen die dat wel doen zou ik niet respectloos behandelen want ieder mens verdient respect.
Maar het blijft dus wel zo dat dat voor een boel andere mensen niet zo is.
En hoe er met TO om gegaan is is natuurlijk niet netjes.

vrijdag 4 augustus 2017 om 21:40
Ik zou met die kinderen echt geen moeite hebben. Alleen al om mijn eigen verleden niet.Honnx schreef: ↑04-08-2017 21:36Ja ik snap je wel enigszins maar ik vind het sneu voor de kinderen als die er zouden komen bij broer en zus. Ik zou de kinderen daarvan ook absoluut niet respectloos behandelen maar het is een moeilijke kwestie waar ik persoonlijk moeilijk mee zou kunnen dealen. Voor iedereen is dat anders en vooral voor TO en de kinderen vind ik het erg sneu ook!
Maar broer en zus krijgen vast geen kinderen... lijkt mij ook niet gezond.
Het zijn echt bizarre dingen die gebeuren soms...
vrijdag 4 augustus 2017 om 21:47
Nee hopelijk niet inderdaad.. Dat is zeker waar.Lampie1986 schreef: ↑04-08-2017 21:40Ik zou met die kinderen echt geen moeite hebben. Alleen al om mijn eigen verleden niet.
Maar broer en zus krijgen vast geen kinderen... lijkt mij ook niet gezond.
Het zijn echt bizarre dingen die gebeuren soms...
vrijdag 4 augustus 2017 om 22:07
Voorlopig hebben broer en zus geen kinderen samen en het is maar de vraag of ze die gaan krijgen.Honnx schreef: ↑04-08-2017 21:23Nou ik ben het helemaal niet met je eens, als je als volwassene dit je kinderen ook bij wilt brengen dat een relatie met je zus/broer ook oke is dan kan ik dat niet snappen.
Maar goed, omdat jij iets walgelijk vindt moet een ander dat ook vinden. Dat is nou precies wat er vroeger (en nog wel) gebeurde met homo's in deze maatschappij. Omdat anderen het afkeuren mogen zij het ook niet.
Niemand verplicht jou om een relatie aan te gaan met je broer. Vooral niet doen dus, als je het walgelijk vindt. Niks mis mee. Maar waarom mag een ander het dan ook niet?
vrijdag 4 augustus 2017 om 22:23
Ik praat inderdaad vanuit mezelf, ik kan me dat heel moeilijk voorstellen allemaal. Als mensen er geen kinderen bij betrekken is het nog te bizar in mijn ogen. Iedereen mag keuzes maken en ik verbied het ook niemand iedereen maakt zijn eigen keuzes.BWitched schreef: ↑04-08-2017 22:07Voorlopig hebben broer en zus geen kinderen samen en het is maar de vraag of ze die gaan krijgen.
Maar goed, omdat jij iets walgelijk vindt moet een ander dat ook vinden. Dat is nou precies wat er vroeger (en nog wel) gebeurde met homo's in deze maatschappij. Omdat anderen het afkeuren mogen zij het ook niet.
Niemand verplicht jou om een relatie aan te gaan met je broer. Vooral niet doen dus, als je het walgelijk vindt. Niks mis mee. Maar waarom mag een ander het dan ook niet?
vrijdag 4 augustus 2017 om 22:27
Misschien verbied je het niet maar vanbinnen keur je het wel af en de kans is groot dat je naar dat denken zal handelen.

vrijdag 4 augustus 2017 om 22:28
Daar hebben broer en zus toch zelf voor gekozen? Ze hadden ook bewust alleenstaand kunnen blijven en voor de buitenwereld als gelijkgestemden samen veel op kunnen trekken (bewust alleen en kinderloos). Dan was er niks aan de hand geweest en de kans op ontdekking erg klein. Niks met deze gevoelens doen had ook een optie geweest, zoveel partners die binnen een huwelijk verliefd worden op een ander en daar niks mee doen maar juist extra investeren in hun huidige relatie.BWitched schreef: ↑04-08-2017 21:18Niet. Maar dat zijn typisch de dingen die mensen doen als hun liefde verboden is. "Gewoon" trouwen in de hoop dat dat lukt.
Ik ben het eens met Calvijn, vind het ook enorm tragisch voor die man en zijn zus. Eerst samen kunnen wonen, onder het mom van "studeren" en vervolgens toekijken hoe je grote liefde een gezin opbouwt met een ander. Alleen maar omdat je weet dat je overal uitgekotst wordt als je toegeeft aan je gevoelens. En dan vervolgens alsnog je kinderen en partner dit aandoen en moeten dealen met het schuldgevoel.
Overigens vind ik het net zo verdrietig voor die partners en kinderen.
In plaats daarvan hebben broer en zus hun partners bewust benadeeld die hun goede jaren hebben besteedt met het opbouwen van een relatie/gezin (leugen) die op voorhand al gedoemd was te mislukken. Nadat ze betrapt zijn gaan ze openlijk nog steeds obsessief met elkaar door en kijken ze totaal niet om naar hun eigen kinderen. Dat vind ik pas echt tragisch (voor de gehele omgeving, niet voor broer en zus).

vrijdag 4 augustus 2017 om 22:38
vrijdag 4 augustus 2017 om 22:45
Dat ook. En je bent geen slachtoffer van je eigen gevoel. Als iemand verliefd wordt op een getrouwde man of binnen zijn relatie verliefd wordt op een ander (wat wederzijds is), wordt er ook gezegd: negeren die hap, gevoelens gaan weer voorbij. Niet aan toegeven. Waarom dan nu wel aan toegeven als je er zoveel mensen pijn mee doet?
Ik ben dus in tweestrijd: aan de ene kan denk ik prima, ga als broer en zus maar een relatie met elkaar aan als je dat allebei wilt. Waarom niet, je doet er niemand kwaad mee. Aan de andere kant denk ik, er zwemmen zoveel meer vissen in de zee. Waarom dan per se met je eigen broer/zus. Er zijn genoeg anderen die ook bij je zullen passen. Incest is nou eenmaal raar in onze cultuur, net als dat polygamie ook raar is. Incest is niet voor niks een taboe. Vaak houdt incest verband met misbruik, met gehandicapte kinderen etc. En zowel broer als zus hadden een kinderwens. Dus hebben ze hun partners daarvoor 'gebruikt' ?

vrijdag 4 augustus 2017 om 23:01
Het doet ertoe aangezien jouw mindset erdoor wordt beïnvloed. Onbewust ga je er automatisch naar handelen.
Iedereen heeft inderdaad een mening over in principe ieder mogelijk onderwerp. Da's vrij logisch.
Ga eens na wat je doet en wat er gebeurd als je iets afkeurt.
Je gaat het negeren, doen alsof het lucht is,...
Ook dat heeft een impact op de ander als in "ik voel me raar of anders".
Als je je van dit gegeven bewust bent kan je het een stukje manipuleren.
Je kan dan denken van "Nope, dit hoeft niet voor mij..." maar uiteindelijk die persoon nog begroeten bijvoorbeeld.
Misschien een belachelijk voorbeeld maar daar begint het vaak mee.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou in elkaar zit maar dit lijkt me standaard wel te gebeuren.
Er zijn vele versies mogelijk.
Het uiteindelijke punt is dat, als iedereen zich min of meer mens kan voelen, er veel minder extremen zullen zijn.
Afstoten is, zeker in deze context, het probleem of de situatie in de hand werken.
Faken hoeft niet maar zolang ze niemand kwaad doen lijkt het me mogelijk om het te accepteren.
Dat laatste is nu wel dusdanig uit de hand gelopen.