Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
zondag 2 mei 2021 om 16:05
Ehm, TO vertelt heel duidelijk in de OP hoe het is gegaan.Loekie12345 schreef: ↑02-05-2021 15:59Nee niet per se omdat het in de relationele sfeer is, want ik denk zeker dat je partner je kan verkrachten. Maar verkrachting is echt een heel zware beschuldiging en ik/wij waren er niet bij. Niet dat ik ervan uitga dat TO liegt natuurlijk, maar in dit geval vind ik het best lastig om te beoordelen. Om het echt verkrachting te noemen zou ik beter willen weten hoe het precies is gegaan. Maar goed, TO kan voor zichzelf bepalen hoe of het voelt. Als zij het niet voelde als verkrachting, denk ik dat we haar er ook niet mee helpen door die term er zo op te leggen.
Verder zou het voor mij persoonlijk geen reden zijn om direct te scheiden. Ik denk dat je dit best nog samen op kunt lossen. Zeker als voor de rest je relatie goed is.
Ze zei 2x nee, dat ze niet wilde!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 2 mei 2021 om 16:07
Helena_z schreef: ↑02-05-2021 15:28Oké
1) Jullie hebben totaal niet stilgestaan bij de behoefte van je man. Hij gaf aan de intimiteit te missen tussen jullie beiden, maar hier is niets mee gedaan. Overgelaten aan het toeval eigenlijk.
2) Als reactie op dat zijn behoefte genegeerd werd, heeft hij jouw grenzen compleet overschreden. Uiteraard NIET goed te praten.
Zoals ik het lees, was jullie relatie al kapot voor dit gebeurde. Man heeft de hamerslag gegeven, maar er was duidelijk al eerder gebrek aan respect voor mekaar(s behoeften) en communicatie. En zo kan een relatie niet gezond functioneren.
Eens met deze post!
Met nog extra de nadruk op het feit dat ik een heel goed gesprek met hem zou voeren over hetgeen wat gebeurd is en het dus verre van oké was!
Net zoals niemand kan bepalen of vreemdgaan een definitieve grens te over is, kan ook niemand bepalen hetgeen hier gebeurd is een definitieve grens is om de relatie te verbreken. Alleen TO kan bepalen en inschatten of ze hiermee kan leven of niet.
Sterkte TO!

zondag 2 mei 2021 om 16:10
Haar man had seks met haar tegen haar zin. Jij vindt dat blijkbaar geen probleem?
TO

Life is short. Eat dessert first.

zondag 2 mei 2021 om 16:10
Dit.PizzaVreter schreef: ↑02-05-2021 16:03Sex tegen iemands zin is verkrachting, ik vind het echt walgelijk hoe je het probeert te "verwateren".

zondag 2 mei 2021 om 16:14
Ik snap niet wat je bedoelt. Er moet helemaal niks als zij dat na deze gebeurtenis niet wil. Deze man heeft zich gediskwalificeerd. TO mag nu eerst de tijd nemen om te bepalen of zij in deze relatie kan blijven. En als het antwoord nee is, dan take it from there. Focus moet liggen op haar welzijn, zij met haar kindje. Of en waar hij in dat plaatje past als vaderfiguur, is secundair.Midnight-Blue schreef: ↑02-05-2021 16:01Voor het kind zal het wel moeten, hij blijft de vader. Of hoe zie je een omgangsregeling met een baby voor je?
Ik lees zoveel 'nice girl syndrome' hier in dit topic, om bang van te worden.

zondag 2 mei 2021 om 16:18
hannaaah schreef: ↑02-05-2021 16:14Ik snap niet wat je bedoelt. Er moet helemaal niks als zij dat na deze gebeurtenis niet wil. Deze man heeft zich gediskwalificeerd. TO mag nu eerst de tijd nemen om te bepalen of zij in deze relatie kan blijven. En als het antwoord nee is, dan take it from there. Focus moet liggen op haar welzijn, zij met haar kindje. Of en waar hij in dat plaatje past als vaderfiguur, is secundair.
Eens. Het zit diepgeworteld en als je het beestje bij de naam noemt namelijk verkrachting dan zijn de vrouwen ineens hysterisch.
Lange weg te gaan zoals iemand hiervoor al schreef.

zondag 2 mei 2021 om 16:19
Precies. Dus omdat je vaker seks met iemand hebt is een nee opeens niets meer waard, of zo.Kroonprinses schreef: ↑02-05-2021 16:18Eens. Het zit diepgeworteld en als je het beestje bij de naam noemt namelijk verkrachting dan zijn de vrouwen ineens hysterisch.
Lange weg te gaan zoals iemand hiervoor al schreef.

zondag 2 mei 2021 om 16:20
Inderdaad, wat een hysterie dit topic. Ik denk dat sommige reacties onbedoeld een negatieve invloed kunnen hebben op TO. Laat haar lekker zelf bepalen of ze wel/geen trauma heeft, of of ze haar eigen bed nog wel in durft. Op deze manier praten jullie haar trauma’s en emoties aan die er helemaal niet per definitie hoeven te zijn. Ik zie dat wel vaker gebeuren. Soms kunnen er ook gewoon vervelende dingen gebeuren zonder dat het gelijk een trauma is. Onderschat niet de invloed die je hebt door honderd keer te benadrukken dat iemand nu eEn TrAuMA heeft. Dat kan nog helemaal niet gezegd worden.
Ik ben er mee eens dat er een goed gesprek moet komen. Hopelijk begrijpt hij volledig wat hij gedaan heeft. Als hij stompzinnig of ongeïnteresseerd gaat doen zou ik de relatie misschien wel beëindigen.
Soms maken mensen fouten, maar dat betekent nog niet dat zo iemand slecht is. Als grenzeloos gedrag een rode draad is in jullie relatie zou het gewoon een eikel zijn. Maar als hij normaal wel volwassen, stabiel en respectvol is, dan zou ik dit beschouwen als een fout. Ik vind het altijd maar extreem hoe snel op dit forum benoemd wordt een relatie te beëindigen. Vanachter een toetsenbord is dat natuurlijk makkelijk praten. Maar de TO is degene met de relatie, kent alle nuances, is emotioneel verbonden en verder spelen er misschien ook nog allemaal praktische zaken zoals een huis en niet te vergeten een kind. TO kan zelf wel inschatten of dit een hopeloze zaak is of niet. En nee dit is niet per definitie hopeloos. Ik ken genoeg geweldige mensen met een one time dick move. Een verkrachter is niet altijd zo kwaadaardig als in films.
Ik ben er mee eens dat er een goed gesprek moet komen. Hopelijk begrijpt hij volledig wat hij gedaan heeft. Als hij stompzinnig of ongeïnteresseerd gaat doen zou ik de relatie misschien wel beëindigen.
Soms maken mensen fouten, maar dat betekent nog niet dat zo iemand slecht is. Als grenzeloos gedrag een rode draad is in jullie relatie zou het gewoon een eikel zijn. Maar als hij normaal wel volwassen, stabiel en respectvol is, dan zou ik dit beschouwen als een fout. Ik vind het altijd maar extreem hoe snel op dit forum benoemd wordt een relatie te beëindigen. Vanachter een toetsenbord is dat natuurlijk makkelijk praten. Maar de TO is degene met de relatie, kent alle nuances, is emotioneel verbonden en verder spelen er misschien ook nog allemaal praktische zaken zoals een huis en niet te vergeten een kind. TO kan zelf wel inschatten of dit een hopeloze zaak is of niet. En nee dit is niet per definitie hopeloos. Ik ken genoeg geweldige mensen met een one time dick move. Een verkrachter is niet altijd zo kwaadaardig als in films.

zondag 2 mei 2021 om 16:20
Ik ben het met je eens dat alleen TO dit besluit kan nemen.
Maar ik wil wel toevoegen dat een verkrachting wezenlijk verschilt van vreemdgaan. Vreemdgaan maakt je relatie kapot, je vertrouwen. Verkrachting in een relatie kan je (naast het verliezen van je vertrouwen en je relatie) ook nog eens een behoorlijk lichamelijk en geestelijk trauma opleveren. Soms merk je het meteen, soms komt het na jaren pas naar boven.
Zoveel vrouwen is aangeleerd om maar vooral geen punt te maken van ongewenste aanrakingen etc, waardoor je je eigen reacties en gevoelens hierover ook wegdrukt. Ik kan niet voor TO bepalen in hoeverre dit haar raakt. Maar ik wil haar wel zeggen om niks weg te stoppen, weg te beredeneren of goed te praten. Voel wat je voelt, alles mag er zijn.

zondag 2 mei 2021 om 16:23
Dit. Ik ben helemaal niet voor teveel machteloos zijn en de man is altijd de schuldige, maar wat hier is beschreven is onveilig en verkrachting punt.hannaaah schreef: ↑02-05-2021 16:14Ik snap niet wat je bedoelt. Er moet helemaal niks als zij dat na deze gebeurtenis niet wil. Deze man heeft zich gediskwalificeerd. TO mag nu eerst de tijd nemen om te bepalen of zij in deze relatie kan blijven. En als het antwoord nee is, dan take it from there. Focus moet liggen op haar welzijn, zij met haar kindje. Of en waar hij in dat plaatje past als vaderfiguur, is secundair.
Wat to moet doen is aan haar, erover praten is stap 1. En ik zou to adviseren zichzelf goed in de gaten te houden.
Dit kan heel nare gevolgen voor je slaappatroon (in bed gebeurd) en trauma veroorzaken.
Dit is geen aanstellerij en moet je echt serieus nemen to. Dat je man dat eventueel.lastig vindt is niet relevant.
Het gaat om jou. Gebeurt dit niet dan is dit ook 'normaal' maar let goed op jezelf en deel met je man wat er met je gebeurt en wat je nodig hebt.

zondag 2 mei 2021 om 16:27
Inderdaad. Ik heb van meerdere exen gehoord dat ze op zeker moment met anderen dingen hebben laten gebeuren, omdat ze om verschillende redenen niet in staat waren om nee te zeggen. Te verbaasd, overrompeld, of in ongeloof. Of te bang waren voor de reactie.Kroonprinses schreef: ↑02-05-2021 15:59Grappig hoe sommigen hier reageren. Alsof ze helemaal up to date geboren zijn met alle grenzen helder en intact. Weten precies hoe ze in een onverwachte situatie reageren en geen flauw benul van hoe shock werkt. Dat iemand echt kan bevriezen en op het moment weerloos iets toelaat.

zondag 2 mei 2021 om 16:29
TO, ik kan me goed voorstellen dat je je nog erg verward voelt en dat deze berg aan reacties misschien ook nogal overweldigend is.
Misschien is het fijn om een vriendin in vertrouwen te nemen? Iemand die dicht bij je staat en die niet je man is? Het is misschien niet zo makkelijk om zoiets te delen met iemand, maar voor jezelf kan het wel heel fijn zijn om er ergens over te kunnen praten zonder de hoofdpersoon erbij.
(En natuurlijk kun je hier ook altijd blijven schrijven!)
Misschien is het fijn om een vriendin in vertrouwen te nemen? Iemand die dicht bij je staat en die niet je man is? Het is misschien niet zo makkelijk om zoiets te delen met iemand, maar voor jezelf kan het wel heel fijn zijn om er ergens over te kunnen praten zonder de hoofdpersoon erbij.
(En natuurlijk kun je hier ook altijd blijven schrijven!)

zondag 2 mei 2021 om 16:30
Natuurlijk wel, het is ook zijn kind.hannaaah schreef: ↑02-05-2021 16:14Ik snap niet wat je bedoelt. Er moet helemaal niks als zij dat na deze gebeurtenis niet wil. Deze man heeft zich gediskwalificeerd. TO mag nu eerst de tijd nemen om te bepalen of zij in deze relatie kan blijven. En als het antwoord nee is, dan take it from there. Focus moet liggen op haar welzijn, zij met haar kindje. Of en waar hij in dat plaatje past als vaderfiguur, is secundair.

zondag 2 mei 2021 om 16:32
Helaas is dat op dit moment onvoldoende om het als verkrachting te bestempelen. Dus juridisch niet, maar gevoelsmatig wel. Er ligt een wetsvoorstel klaar om dit aan te passen, maar dat is nog niet ingevoerd. Dan is nee genoeg. Nu moet er ook sprake zijn van dwang door geweld of bedreiging en die dwang moet dan weer aan voorwaarden voldoen.

zondag 2 mei 2021 om 16:34
VanPoeshoven schreef: ↑02-05-2021 16:27Inderdaad. Ik heb van meerdere exen gehoord dat ze op zeker moment met anderen dingen hebben laten gebeuren, omdat ze om verschillende redenen niet in staat waren om nee te zeggen. Te verbaasd, overrompeld, of in ongeloof. Of te bang waren voor de reactie.
Om die reden ben ik een voorstander van dingen bij de naam noemen. Geen zachte omschrijvingen zoals "jokken", zoiets is gewoon liegen.
Zo ook met seks tegen de wil van de ander. Aanranding, verkrachting heet zoiets en niet een foutje of dacht ff niet na, bedoelde het niet zo, was dronken, te lang geen seks gehad en had er recht op.
Hysterie wordt als wapen gebruikt omdat het een ongemakkelijk onderwerp betreft en mensen liever niet het beestachtige in de mens onder ogen willen komen. Ontkennen dat er zoveel narigheid gebeurt en alles maar gladstrijken.
zondag 2 mei 2021 om 16:34
Dus je hoofd zegt dat je er liever niet aan wilt denken, aan wat de consequenties zijn van deze actie, maar je lichaam je gevoel kan hem niet om je heen verdragen. Luister dan naar het laatste in plaats van dat je zelf ook over je grens heen gaat. Er is je iets aangedaan wat je niet wilde.
Neem de tijd om dit te verwerken, om de duidelijkheid over de toekomst te laten ontstaan. En vertel man dat ie even een tijdje ergens anders kan vertoeven, omdat jij hem nu niet om je heen kunt hebben.
Sterkte TO
Neem de tijd om dit te verwerken, om de duidelijkheid over de toekomst te laten ontstaan. En vertel man dat ie even een tijdje ergens anders kan vertoeven, omdat jij hem nu niet om je heen kunt hebben.
Sterkte TO
zondag 2 mei 2021 om 16:36
Jezus, wat hysterisch en overdrevenMadeliefjees schreef: ↑02-05-2021 16:27Eis van hem dat jullie samen in therapie gaan, en dat hij never nooit meer 1 druppel alcohol drinkt. Zo niet, ga je morgen aangifte doen.

Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 2 mei 2021 om 16:36
Dat is wat me oprecht verdrietig maakt.

zondag 2 mei 2021 om 16:38
Deze reactie vind ik echt heel goed geschreven en ik sluit me hier 100% bij aan. To, ik ben benieuwd hoe je zelf kijkt naar het incident. Voelt het als een verkrachting (en trauma), of voelt het voor jou anders?Doggo schreef: ↑02-05-2021 16:20Inderdaad, wat een hysterie dit topic. Ik denk dat sommige reacties onbedoeld een negatieve invloed kunnen hebben op TO. Laat haar lekker zelf bepalen of ze wel/geen trauma heeft, of of ze haar eigen bed nog wel in durft. Op deze manier praten jullie haar trauma’s en emoties aan die er helemaal niet per definitie hoeven te zijn. Ik zie dat wel vaker gebeuren. Soms kunnen er ook gewoon vervelende dingen gebeuren zonder dat het gelijk een trauma is. Onderschat niet de invloed die je hebt door honderd keer te benadrukken dat iemand nu eEn TrAuMA heeft. Dat kan nog helemaal niet gezegd worden.
zondag 2 mei 2021 om 16:38
ze heeft nee gezegd, meer detail heb je niet nodigLoekie12345 schreef: ↑02-05-2021 15:59Nee niet per se omdat het in de relationele sfeer is, want ik denk zeker dat je partner je kan verkrachten. Maar verkrachting is echt een heel zware beschuldiging en ik/wij waren er niet bij. Niet dat ik ervan uitga dat TO liegt natuurlijk, maar in dit geval vind ik het best lastig om te beoordelen. Om het echt verkrachting te noemen zou ik beter willen weten hoe het precies is gegaan. Maar goed, TO kan voor zichzelf bepalen hoe of het voelt. Als zij het niet voelde als verkrachting, denk ik dat we haar er ook niet mee helpen door die term er zo op te leggen.
Verder zou het voor mij persoonlijk geen reden zijn om direct te scheiden. Ik denk dat je dit best nog samen op kunt lossen. Zeker als voor de rest je relatie goed is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 2 mei 2021 om 16:39
Jee Zandblauwtjes, wat waardeloos!
Loop alsjeblieft niet over je eigen gevoel heen, het is logisch dat je je hier rot over voelt! Thuis hoort een veilige plek te zijn. Heel heftig als dan ineens blijkt dat je partner jouw gevoel van veiligheid minder belangrijk vind op het moment dat hij dronken is en zijn behoeftes wil bevredigen.
Praten dus! In eerste instantie met je man. Die hoef je echt niet de hand boven het hoofd te houden door te doen of dit wel meevalt. Laat hem maar dealen met wat hij heeft aangericht.
En, als je er met jezelf niet uit komt, zoek dan hulp.

Loop alsjeblieft niet over je eigen gevoel heen, het is logisch dat je je hier rot over voelt! Thuis hoort een veilige plek te zijn. Heel heftig als dan ineens blijkt dat je partner jouw gevoel van veiligheid minder belangrijk vind op het moment dat hij dronken is en zijn behoeftes wil bevredigen.
Praten dus! In eerste instantie met je man. Die hoef je echt niet de hand boven het hoofd te houden door te doen of dit wel meevalt. Laat hem maar dealen met wat hij heeft aangericht.
En, als je er met jezelf niet uit komt, zoek dan hulp.
zondag 2 mei 2021 om 16:40
Sinds wanneer is iemand die een ander verkracht, volwassen, stabiel en respectvol?Doggo schreef: ↑02-05-2021 16:20I