Man weigert medewerking scheiding

07-11-2018 05:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt. 20 jaar samen, samenlevingscontract, koophuis, twee kinderen.
Een half jaar geleden heb ik mijn man te kennen gegeven ( na al eerdere gesprekken) dat ik uit elkaar wil. Na jaren van de kar trekken, smoezen verzinnen voor zijn gedrag, depressie waar hij niets aan wil doen, is het voor mij klaar. Na een aantal weken dagelijkse huilbuien die voornamelijk gingen over dat hij dan in een flatje terecht kwam met zijn salaris, werd t stil. Ik heb zelf een voorstel opgesteld dat ongeveer 50/50 is. De ene week kids 4 dagen bij mij andere week bij hem. Ieder een bedrag inleggen op rekening van kids. Geen alimentatie. Schuld verkoop huis samen delen. En toen bleef t stil. Ik krijg geen enkele reactie van hem. Hij weigert mee te gaan naar mediator of bank en doet net alsof er niets aan de hand is. Hoe nu verder? Ik betaal alle vaste lasten, hij alleen de boodschappen. Dus vermoed dat hij het zo lang mogelijk wil rekken omdat het wel lekker makkelijk is zo. Ik heb al wat informatie ingewonnen. Maar zolang huis niet verkocht is kom ik niet in aanmerking voor huurwoning. En zonder zijn toestemming kan ik huis niet verkopen. Geen van beide kan huis op zn naam krijgen wegens te hoge hypotheek ( dom ja i know)Hoe nu verder?
anoniem_307577 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 06:45
Reden: Typo
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Red, ik heb drie makelaars gesproken en die komen niet tenzij beide toestemming geven. Ook niet als t om “ alleen een schatting geven” gaat.

Tuurlijk kost een advocaat ook veel energie maar dan komt er hopelijk beweging in. Nu staat het feitelijk al een half jaar stil.
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 07:17
Tuurlijk kost een advocaat ook veel energie maar dan komt er hopelijk beweging in. Nu staat het feitelijk al een half jaar stil.
Het duurt nu al een half jaar. Ik zou heel snel een advocaat zoeken. Jullie zitten ook nog samen in dit huis tot het opgeleverd wordt want ik vermoed dat hij tot op de laatste dag blijft zitten waar hij zit.

En bereid je maar voor op dwarsliggerij zodra jij een advocaat hebt. Ruzie is er nu nog niet omdat alles voor hem betaald wordt maar dat komt nog wel. Ik heb destijds een eigen bankrekening geregeld en de vaste lasten door twee gedeeld vanaf het moment dat we uit elkaar waren maar het huis nog wel gedwongen deelden. Met deze eerlijke verdeling veranderde de sfeer ook gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 07:17
Red, ik heb drie makelaars gesproken en die komen niet tenzij beide toestemming geven. Ook niet als t om “ alleen een schatting geven” gaat.

Tuurlijk kost een advocaat ook veel energie maar dan komt er hopelijk beweging in. Nu staat het feitelijk al een half jaar stil.
Toestemming is alleen nodig voor het in verkoop nemen, deze zijn dan wel erg voorzichtig of hebben werk zat ;)
Misschien niet meteen vermelden dat het om een scheiding gaat...
Ik heb er hier drie laten komen en pas bij het geven van de opdracht moest ex een handtekening zetten.

Wat iemand anders ook zegt, ga er maar vanuit dat hij zo lang mogelijk blijft zitten, dus maak heel goede afspraken over wie wat betaalt en ook over schoonhouden/beschikbaar houden ed voor bezichtigingen. Mijn ex heeft er een zwijnenstal van gemaakt zodra ik weg was, en dat heeft niet geholpen bij de verkoop.

En ja een advocaat kost ook energie, maar wat dan? Afwachten tot ex het ook zat is? Dat is toch geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt, dan blijft het stil.... Maar man woont toch onder hetzelfde dak als jullie? Waarom confronteer je hem niet (als de kinderen niet thuis zijn). Je kan toch het gesprek aangaan, hem dwingen om te praten. Of is het nu koude oorlog bij jullie thuis? Als jij je ook stil houdt, dan denkt man vast dat het over waait. Tijd voor daadwerkelijke actie!! Weten de kids het al? Weet jullie omgeving het al? Kan zijn familie niet wat druk uitoefenen?
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 06:45


Ik sta al enige tijd ingeschreven voor huurwoningen en sta steeds in top 5. Kan alleen niet gaan kijken omdat ik woning niet kan krijgen nu ik nog een koophuis heb.
Dit vind ik raar, ik ken meerdere gevallen waarin de partner al voor de definitieve scheiding en afhandeling van zaken rond het huis op zichzelf in een sociale huurwoning woonde. Dat lijkt me ook eigenlijk logisch.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa en oma konden hun sociale huurwoning krijgen toen ze een opdrachten tot dienstverlening van de makelaar konden overleggen. Dus het hoeft niet al verkocht te zijn. Maarja ze waren het binnen 2 weken kwijt, dus je moet wel even nadenken hoe de markt bij jullie is. Anders heb je misschien een periode dubbele lasten.

Met vervangende toestemming van de rechter kun je een makelaar inschakelen en die opdracht overleggen bij de woningbouw.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Hoe komt het eigenlijk zo dat jij alle vaste lasten betaalt en hij alleen de boodschappen?

Jullie hebben geen gezamelijke rekening waar salaris op gestort wordt en hypotheek van afgeschreven?
Het lijkt me inderdaad het beste als je een advocaat in de arm neemt. Een mediator zit met zijn armen over elkaar toe te kijken hoe jij en je aanstaande ex bakkeleien over alle details totdat er overeenstemming is. Dan gaan ze een uurtje in de actie om van hetgeen jullie hebben afgesproken een juridisch document te maken. Het is heel veel geld cashen voor weinig doen. Bovendien ben je misschien geneigd dingen die niet in jou belang zijn maar toe te geven om het proces te versnellen. Een mediator neemt je niet tegen jezelf in bescherming. Een advocaat wel.
Hou die advocaat echter ook kort. Ga niet zomaar in elk voorstel mee. Een advocaat wil ook zoveel mogelijk aan je verdienen maar okay, die komt tenminste wel 100% op voor jou belangen.

Hou er rekening mee dat, hoewel er nu geen ruzie is, je partner wel heel vals kan worden zodra hij aan den lijve gaat ondervinden dat het je ernst is.

Een kindrekening is een goede oplossing mits je elkaar kunt vertrouwen wat financiën betreft en je moet erg goed en zakelijk met elkaar kunnen communiceren over wat er van die rekening betaald moet worden. In de praktijk moet je vrij regelmatig met elkaar in overleg. En de communicatie is nu al nul. Hij is passief agressief in zijn ontkenning van de situatie. Ik zou me afvragen of die kind rekening geen potentiële bron van veel ellende wordt in de toekomst. De ex van een vriendin van mij haalde zonder overleg grote bedragen van de kindrekening voor bijvoorbeeld zijn eigen vakantie. Dat kan gewoon.
Kinderalimentatie is wat dat betreft duidelijker en kun je vorderen als hij niet betaald (LBIO)
Ook al heeft hij een laag inkomen, je kunt toch een minimaal bedrag per maand afspreken.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 08:56
4.40% gewijzigd
Wat wil je partner op dit moment wél? Is hij boos? Bang? Verdrietig? Allemaal?

Hoe is het zo gelopen dat jij alle vaste lasten betaalt en hij alleen de boodschappen? Want als er niks verandert aan de situatie gaan alle 'normale' betalingen gewoon door lijkt me? Betaalde jij altijd alle vaste lasten? Verdient hij veel minder dan jij?

Als je dit al 6 maanden zo doet (op die eerste weken huilbuien na) kan ik me voorstellen dat je man denkt dat er nog ruimte is. Maar ik vraag me ook af hoe die 6 maanden zijn geweest. Als hij niet meegaat naar de mediator zou je ook alleen kunnen gaan, of anders alleen naar een relatietherapeut zodat je je situatie kan bespreken en hoe je er beweging in krijgt. Of je kiest voor de advocaat en ramt het er doorheen (als dat lukt). Maar alleen ga je het nu niet redden denk ik, het duurt al 6 maanden, verwacht niet dat de komende 6 anders zullen verlopen.
himalaya schreef:
07-11-2018 06:23
‘Als her huis verkocht is kom ik in aanmerking voor een huurwoning’

In aanmerking ja, maar zijn er ook woningen beschikbaar? Geven ze bij jou in je woonplaats nog urgentie voor scheidingsgevallen met kinderen?

Lijkt me sterk, dat doen ze meestal niet meer. en ook wel terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wat patronen doorbreken zodat ie echt ziet dat het klaar is, geen was van hem wassen, zijn troep niet opruimen, alvast dozen inpakken en in een loods bewaren en niet in hetzelfde bed slapen.

Het huis moet toch aan kant voor de verkoop en de bezichtigingen dus gewoon vast beginnen zodat hij wel mee moet bewegen, en je niet meer getrouwd gedragen, alleen belangrijke mededelingen doorgevenen beter nog is het om belangrijke dingen te gaan mailen dan kun je dat gelijk als bewijs aanleveren dat je wel duidelijk hebt gecommuniceerd.
Alle reacties Link kopieren
Veel gemeenten geven een urgentieverklaring voor een huurwoning bij scheiding. Toch kom je ná de asielzoekers en bewoners van blijf-van-mijn-lijfhuizen. Dit las ik ergens tamelijk recentelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Misschien reageert hij zoals sommige mensen in een overstromingsrampgebied: ze blijven hoe dan ook zitten waar ze zitten, ook al stijgt het water, dan gaan ze alleen wat hoger zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
07-11-2018 09:04
Ik zou ook wat patronen doorbreken zodat ie echt ziet dat het klaar is, geen was van hem wassen, zijn troep niet opruimen, alvast dozen inpakken en in een loods bewaren en niet in hetzelfde bed slapen.
Vooral dit
Alle reacties Link kopieren
Heel kleine kinderen verstoppen zich in een kast maar misschien is hij dit stadium wél voorbij. Sneu maar ja, feiten zijn feiten. Mammie blijft niet altijd bij je en een partner vaak ook niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
07-11-2018 09:19
Veel gemeenten geven een urgentieverklaring voor een huurwoning bij scheiding.

Nee, de meeste gemeenten doen dit niet meer, en terecht zoals ik al zei.
Mensen met echte urgentie krijgen zo geen woning terwijl TO een koophuis heeft.
Beste TO,

In je samenlevingsovereenkomst staat een ontbindingsmogelijkheid.
In de meeste gevallen: schriftelijk opzeggen en dan is het na 3 maanden ontbonden. Oftewel je bent niet meer financieel plichtige voor hem.
Ik zou dat alvast gaan doen.

In mijn geval ging mijn ex toen ook (iets meer) in de actie modus, terwijl daarvoor er geen enkele actie was. Ik was het eerlijk gezegd na een maand radiostilte al zat. Ik had ook 18 jaar een relatie en ben ook hoofdkostwinner.

Ik heb bij die schriftelijke opzegging (ondertekende brief verstuurd per mail) als bijlage ook mijn voorstel toegevoegd voor de eerste periode: boodschappen, huishouden, verzorging dieren (in mijn geval) en de afronding.
Inclusief termijnen waarop ik een reactie wil (over de verkoopmakelaar, over de verdeling van de spullen, etc). Ik heb geen kinderen dat maakt het iets makkelijker.

Volgens mij zijn jullie verplicht (?) een ouderschapsplan op te stellen, dus een mediator is handiger als een advocaat als je je kinderen niet de dupe wilt laten worden van jullie ruezies.

Mijn idee was: wel je goede wil tonen (voor als hij naar een advocaat stapt), maar geen radiostilte accepteren.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
07-11-2018 09:34
Nee, de meeste gemeenten doen dit niet meer, en terecht zoals ik al zei.
Mensen met echte urgentie krijgen zo geen woning terwijl TO een koophuis heeft.
Een aanvraag voor urgentie schijnt door een commissie te worden beoordeeld en dat duurt dan nog een flinke tijd voordat je hem krijgt, áls je hem krijgt. Alleen als je asielzoeker of slachtoffer bent van huiselijk geweld hoeft dat niet. Maar gemeenten willen af van de automatische voorrang van asielzoekers.
retrostar wijzigde dit bericht op 07-11-2018 09:46
7.19% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
07-11-2018 09:34
Nee, de meeste gemeenten doen dit niet meer, en terecht zoals ik al zei.
Mensen met echte urgentie krijgen zo geen woning terwijl TO een koophuis heeft.
Ik ben even benieuwd: wat is echte urgentie voor jou?

Urgentie voor sociale verhuur wordt bepaald door woningcorporaties en gemeenten. Dat wordt lokaal geregeld, ik vind het dan lastig om over de meesten te praten: dit is lokaal geregeld.

TO heeft geen urgentie nodig geeft ze aan, ze verwacht via de normale weg een woning te kunnen huren.
Alle reacties Link kopieren
Je kan op funda zien wat een soortgelijk huis bij jou in de buurt oplevert.
Dan weet je ook wat je restschuld zal zijn. De bank kan vertellen wat er in de spaarpot zit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
07-11-2018 09:46
Ik ben even benieuwd: wat is echte urgentie voor jou?

Urgentie voor sociale verhuur wordt bepaald door woningcorporaties en gemeenten. Dat wordt lokaal geregeld, ik vind het dan lastig om over de meesten te praten: dit is lokaal geregeld.

TO heeft geen urgentie nodig geeft ze aan, ze verwacht via de normale weg een woning te kunnen huren.
Klopt. Hier kun je bv wel urgentie krijgen bij scheiding, maar op veel plaatsen ook niet. Op het forum hier wordt vaak geroepen dat urgentie bij scheiding helemaal niet meer bestaat, maar dat klopt niet. Is inderdaad lokaal/regionaal beleid. Ook de huisvestingstermijnen.

Maar gelukkig voor TO, daar is ze niet van afhankelijk :)
Alle reacties Link kopieren
Doorpakken nu, want dit blijft. Straks maakt hij schulden en wordt dat huis nog een groter probleem.

Hebben jullie maandelijks teruggave hypotheek rente aftrek? Op wiens naam staat deze?

Hij betaalt geen hypotheek? Je kunt voorstellen dat hij iets anders zoekt en jij de hypotheek betaald zolang het huis nog niet verkocht is. Zijn deel hypotheek die jij dan op je neemt kan hij zien als de gebruikersvoorziening die hij evt bij jou kan claimen omdat jij in het huis blijft.
Is de hypotheek rente op zijn naam dan moet hij dit wijzigen, jij kan dat niet wijzigen dan.

Makelaar laten komen voor taxatie. Je hoeft makelaar niet op voorhand te zeggen dat je gaat scheiden. Als je de offerte dan binnen hebt hem laten tekenen. Vraag makelaar als je handtekening van je ex hebt of hij de factuur makelaarskosten splitst en jullie beiden ieders deel declareert.

Als je in aanmerking komt voor sociale huurwoning en er voldoende aanbod is en je genoeg inschrijfjaren hebt dan huis zsm de verkoop in.
Als hij schulden gaat maken en er bij hem niets te halen valt komen ze bij jou. Je blijft altijd volledig verantwoordelijk voor de gehele schuld.

Is co-ouderschap besproken met de kinderen, mocht dit gezien hun leeftijd kunnen?

Als je kunt huren onder de sociale huurgrens heb je waarschijnlijk ook recht op kgb. Dit kun je eenvoudig uitrekenen op toeslagen.nl

Sterkte.
stokske schreef:
07-11-2018 07:14
Ze zijn niet getrouwd dus dan is dat (gelukkig) niet aan de orde.

Ik zou gewoon fysiek weg gaan. Kan je een tijdje bij iemand anders gaan wonen of iets huren? Zachte heelmeesters..
Dat zou ik zeker niet doen! Dan blijft hij er wonen nog steeds op jouw kosten en betaal je de huur er nog bij.
Het klopt niet dat je niet mag huren als je nog een koophuis hebt. Ik raad het je wel heel sterk af.
Niet meer wachten tot hij wat gaat doen. Gewoon een advocaat inschakelen. Mediator is ineens een heel belangrijk figuur geworden. Maar alleen als je er samen uit wilt komen en even vastloopt nuttig. Ik denk dan, doe even normaal alle 2 en je hebt heel dat figuur niet nodig. Maar goed.
Advocaat dus. Sterkte. Naar dat hij dwarsligt.
Alle reacties Link kopieren
Zorg ervoor dat minstens één en liefst allebei de kinderen bij jou ingeschreven staan, in verband met het kindgebonden budget (misschien krijg je dat nu niet, maar als alleenstaande ouder wel). Je zult het nodig hebben om de kinderkosten te betalen, want het is wel duidelijk dat je van hem niks hoeft te verwachten. Anders bestaat namelijk het gevaar dat hij het kgb wel opstrijkt, maar jou alsnog alle kinderkosten laat betalen, ondanks eventuele afspraken in het ouderschapsplan. Ik spreek uit ervaring. Liever nu alles goed regelen dan keer op keer gezeur.
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 07:06
Thanks zeemeermin. Dus toch naar een advocaat. Ik ga een ultimatum stellen en anders naar advocaat. Baal er van. Had gehoopt dat we er op een gezamenlijke manier uit zouden kunnen komen. Ook omdat er geen ruzie is
Er is wel degelijk ruzie, dit noem je passieve agressie. En een totaal gebrek van hem aan respect voor wat jij wilt.
Zorg dat het niet te lang duurt met dat huis, nu is de markt goed, als die dadelijk weer instort ben je verder van huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven