Man weigert medewerking scheiding

07-11-2018 05:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt. 20 jaar samen, samenlevingscontract, koophuis, twee kinderen.
Een half jaar geleden heb ik mijn man te kennen gegeven ( na al eerdere gesprekken) dat ik uit elkaar wil. Na jaren van de kar trekken, smoezen verzinnen voor zijn gedrag, depressie waar hij niets aan wil doen, is het voor mij klaar. Na een aantal weken dagelijkse huilbuien die voornamelijk gingen over dat hij dan in een flatje terecht kwam met zijn salaris, werd t stil. Ik heb zelf een voorstel opgesteld dat ongeveer 50/50 is. De ene week kids 4 dagen bij mij andere week bij hem. Ieder een bedrag inleggen op rekening van kids. Geen alimentatie. Schuld verkoop huis samen delen. En toen bleef t stil. Ik krijg geen enkele reactie van hem. Hij weigert mee te gaan naar mediator of bank en doet net alsof er niets aan de hand is. Hoe nu verder? Ik betaal alle vaste lasten, hij alleen de boodschappen. Dus vermoed dat hij het zo lang mogelijk wil rekken omdat het wel lekker makkelijk is zo. Ik heb al wat informatie ingewonnen. Maar zolang huis niet verkocht is kom ik niet in aanmerking voor huurwoning. En zonder zijn toestemming kan ik huis niet verkopen. Geen van beide kan huis op zn naam krijgen wegens te hoge hypotheek ( dom ja i know)Hoe nu verder?
anoniem_307577 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 06:45
Reden: Typo
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
07-11-2018 06:23
‘Als her huis verkocht is kom ik in aanmerking voor een huurwoning’

In aanmerking ja, maar zijn er ook woningen beschikbaar? Geven ze bij jou in je woonplaats nog urgentie voor scheidingsgevallen met kinderen?
Bijna nergens meer. Je inschrijven en hopen op het beste.
En inderdaad een advocaat inschakelen en hem dwingen. Dat wordt dan een vechtscheiding, niet leuk maar doorpakken.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg huurwoningen beschikbaar. Elke week wel een stuk of 5 die prima zijn en een aantal die minder zijn, maar goed genoeg voor als het moet. En ik sta steeds in top 5.

Iedereen weet er al van. ZIjn ouders gaan met hem mee in het zielige, hij komt in een klein flatje te zitten en dat is zielig, hij is zielig, want hij heeft geen goede baan en ik wel etc.

Vaste lasten is zo vanaf het begin. Nooit een gezamelijke rekening gehad. Ik deed de rekeningen altijd, omdat hij daar heel laks in is, en zo is het eigenlijk gekomen en nooit gecorrigeerd. Ik heb hem nu gezegd dat ik per 1 December nog maar de helft ga betalen, maar ook daar geen reactie.

Ik spreek hem bijna elke avond hier over. Hij zit voor zich uit te kijken en reageert gewoon nergens op. Geen emotie, geen boosheid etc. Ik vermoed al jarenlang een depressie en dit past er wel in. Hij is zielig, slechte baan (omdat hij zelf kansen afwijst en zelf minder is gaan werken zonder overleg), iedereen is tegen hem etc etc.

Ik doe in huis niets voor hem. Eigen was doet hij, en er staat al het nodige in dozen, wat hij dan doodleuk uitpakt als ik naar mijn werk ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke vent ik zie het xo voor me allemaal met de bijbehorende grafstemming :|
Rolu schreef:
07-11-2018 17:05
er staat al het nodige in dozen, wat hij dan doodleuk uitpakt als ik naar mijn werk ben.
Je hebt zijn spullen al ingepakt in dozen?

En je eigen spullen ook?
toffifee schreef:
07-11-2018 06:15
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het zou maar zo kunnen dat jij wel alimentatie moet betalen voor hem. Je zegt dat hij zichzelf niet kan onderhouden financieel. , volgens mij ben je dan volgens de wet verplicht zoveel jaar na eindigen huwelijk nog financieel voor elkaar te zorgen.

Wat een rotsituatie. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je vanaf dit punt verder zou kunnen komen als hij echt niets onderneemt. Succes!
Zijn ze getrouwd dan? Volgens mij is een samenlevingsovereenkomt geen huwelijk of partnerschap.

Onwijs mosterd natuurlijk denk ik. :-D
Vaste lasten is zo vanaf het begin. Nooit een gezamelijke rekening gehad. Ik deed de rekeningen altijd, omdat hij daar heel laks in is, en zo is het eigenlijk gekomen en nooit gecorrigeerd. Ik heb hem nu gezegd dat ik per 1 December nog maar de helft ga betalen, maar ook daar geen reactie.
Whut?! :O zijn naam staat wel op het koopcontract en hyp overeenkomst maar hij heeft naar ik begrijp nog nooit een cent hypotheek betaald? Je bent jaren veel te makkelijk voor hem geweest denk ik. Dat hij de administratie niet regelt is 1 ding maar dat hij dan vervolgens ook niks betaalt...
Gaat hij uberhaupt wel een appartement zoeken?
Straks is het huis binnen de paar weken verkocht, maar heeft hij geen dak boven zijn hoofd.
Kan hij daar weer over gaan soebatten.

Jij zoekt, kijkt rond, ... maar ik hoor niet dat hij iets doet.

(En de vader van je kinderen zomaar op straat zetten, lijkt mij ook moeilijk.
Vooral omdat je kinderen de helft van de tijd dan ook geen dak hebben.)

Die mediator zou ik gelijk overslaan.
Compleet zinloos als hij al maanden niet mee wil.
Dit wordt helaas ineens advocaten-voer.
Dat vrees ik eigenlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je geloof ik niet helemaal. Hoe kan je een goede baan hebben maar wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-11-2018 21:22
Ik snap je geloof ik niet helemaal. Hoe kan je een goede baan hebben maar wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning?
Het maximale jaarinkomen (verzamelinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is vastgesteld op € 36.798. Met een inkomen tot maximaal € 47.073 (het zogeheten middeninkomen) kunt u in aanmerking komen voor een klein deel van de sociale huurwoningen.

Het is natuurlijk vrij subjectief wat je een goede baan noemt he. Ik vind dit inkomen niet heel hoog, maar het kan echt een heel stuk lager.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Dat ik Jaren veel te gemakkelijk ben geweest ben ik me heel erg van bewust. Noem het een kwestie van geen zelfvertrouwen en blij zijn dat er een man is blijven plakken. Dat is de afgelopen Jaren heel erg veranderd.

Ik vrees dat hij ook niet gaat zoeken, en vind het aan de ene kant lastig, is toch de vader van de kinderen. maar aan de andere kant ben ik nu op een punt dat hij zelf die verantwoordelijkheid moet dragen en zelf maar moet uitleggen aan de kinderen. Wat niet helpt is dat zijn ouders hem niet helpen, maar eigenlijk alleen maar meegaan in zijn depressieve ' ik ben zielig en de hele wereld is tegen mij' gedrag,

Julius, tja ligt misschien aan je referentiepunt van goed inkomen, maar zoals aangegeven, op dit moment zit ik nog net onder de grens van sociale huur, komend jaar ga ik daar waarschijnlijk over ivm nieuwe baan (4 dagen) met bijbehorende stijging, maar ook in die sector is voldoende te krijgen in deze buurt. Ik heb altijd prima kunnen rondkomen en heb niet t idee mijzelf of de kinderen iets te kort te doen, dus ja ik verdien prima. Het koophuis kan ik weliswaar niet behouden, maar ik verwacht geen enkel problem om straks mijn broek zelf op te houden, ook als van hem geen bijdrage voor de kinderen zou komen..
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-11-2018 21:22
Ik snap je geloof ik niet helemaal. Hoe kan je een goede baan hebben maar wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning?
Omdat tot € 41.000 toch helemaal geen slecht inkomen is? Zeker niet als je dat met parttime werken vergaart.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Rolu schreef:
07-11-2018 17:05
Er zijn genoeg huurwoningen beschikbaar. Elke week wel een stuk of 5 die prima zijn en een aantal die minder zijn, maar goed genoeg voor als het moet. En ik sta steeds in top 5.

Iedereen weet er al van. ZIjn ouders gaan met hem mee in het zielige, hij komt in een klein flatje te zitten en dat is zielig, hij is zielig, want hij heeft geen goede baan en ik wel etc.

Vaste lasten is zo vanaf het begin. Nooit een gezamelijke rekening gehad. Ik deed de rekeningen altijd, omdat hij daar heel laks in is, en zo is het eigenlijk gekomen en nooit gecorrigeerd. Ik heb hem nu gezegd dat ik per 1 December nog maar de helft ga betalen, maar ook daar geen reactie.

Ik spreek hem bijna elke avond hier over. Hij zit voor zich uit te kijken en reageert gewoon nergens op. Geen emotie, geen boosheid etc. Ik vermoed al jarenlang een depressie en dit past er wel in. Hij is zielig, slechte baan (omdat hij zelf kansen afwijst en zelf minder is gaan werken zonder overleg), iedereen is tegen hem etc etc.

Ik doe in huis niets voor hem. Eigen was doet hij, en er staat al het nodige in dozen, wat hij dan doodleuk uitpakt als ik naar mijn werk ben.
Je zegt dat je vanaf 1 december nog maar de helft gaat betalen, maar als je dat doet krijg jij daar zelf (minstens) net zoveel last mee en hij weet dondersgoed dat jij het, op het moment dat hij blijft weigeren de andere helft te betalen, het toch wel betaald omdat jij er zelf anders door in de problemen komt.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
07-11-2018 22:39
Je zegt dat je vanaf 1 december nog maar de helft gaat betalen, maar als je dat doet krijg jij daar zelf (minstens) net zoveel last mee en hij weet dondersgoed dat jij het, op het moment dat hij blijft weigeren de andere helft te betalen, het toch wel betaald omdat jij er zelf anders door in de problemen komt.
Ja het is zinloos om dat te zeggen. Hij gaat de andere helft namelijk echt niet betalen. Bel nou maar een advocaat. En niet per 1 December maar vandaag nog.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
07-11-2018 22:39
Je zegt dat je vanaf 1 december nog maar de helft gaat betalen, maar als je dat doet krijg jij daar zelf (minstens) net zoveel last mee en hij weet dondersgoed dat jij het, op het moment dat hij blijft weigeren de andere helft te betalen, het toch wel betaald omdat jij er zelf anders door in de problemen komt.
Precies dit ja. Dus hij gaat of nu de helft mee betalen en anders elders iets zoeken en tot huis verkocht is blijf jij in de woning en betaald de hypotheek.
Weet je wel zeker dat jij de woning niet alleen kunt betalen? Je betaalt nu al alles behalve de boodschappen. Als je alleenstaand bent vallen belastingen en toeslagen waarschijnlijk anders (gunstiger) uit. Reken het nog eens na.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
08-11-2018 20:44
Weet je wel zeker dat jij de woning niet alleen kunt betalen? Je betaalt nu al alles behalve de boodschappen. Als je alleenstaand bent vallen belastingen en toeslagen waarschijnlijk anders (gunstiger) uit. Reken het nog eens na.
De maandelijkse lasten kunnen dragen wil niet zeggen dat je de hypotheek alleen op naam kunt krijgen.
_Monti_ schreef:
08-11-2018 20:56
De maandelijkse lasten kunnen dragen wil niet zeggen dat je de hypotheek alleen op naam kunt krijgen.
Dat is waar, maar er is misschien meer mogelijk dan je denkt.
De consumentenbond schrijft:
Maar de huidige hypotheeknormen zijn bedoeld om de consument te beschermen tegen een te hoge lening als hij een huis koopt. Een hypotheekverstrekker mag bij echtscheiding van de AFM van die regels afwijken

en linkt daarbij naar dit stuk:
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/ni ... tscheiding

Misschien is er meer mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
08-11-2018 21:01
Dat is waar, maar er is misschien meer mogelijk dan je denkt.
De consumentenbond schrijft:
Maar de huidige hypotheeknormen zijn bedoeld om de consument te beschermen tegen een te hoge lening als hij een huis koopt. Een hypotheekverstrekker mag bij echtscheiding van de AFM van die regels afwijken

en linkt daarbij naar dit stuk:
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/ni ... tscheiding

Misschien is er meer mogelijk?
Natuurlijk is er meer mogelijk, maar met een niet meewerkende en betalende ex, een restschuld, grote kans op een sociale huurwoning en een gunstige huizenmarkt is het beste zsm verkopen.
julius schreef:
07-11-2018 21:22
Ik snap je geloof ik niet helemaal. Hoe kan je een goede baan hebben maar wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning?
Bijzondere reactie. Als je aan de bovenkant van de inkomensgrens zit (wat TO al aan had gegeven) heb je een inkomen rond de EUR 36.000,-.
Dat is een modaal inkomen.
Je hebt dan geen topbaan of zo, maar wel gewoon een prima baan en salaris waar je prima van kan rondkomen.
Alle reacties Link kopieren
En alle bedragen die jij wel betaalt vanaf 1 dec laten opmaken als vordering naar hem? Echt zsm naar een advocaat om alles goed te regelen. Als jullie beiden op het koopcontract staan, en hypotheekakte, gaat hij sowieso dus van jou (indirect) geld krijgen. Op deze manier kun je dat sparen.
En als zijn ouders hem zo zielig vinden, nemen zij hem maar in huis, toch?
Bloem1970 schreef:
08-11-2018 21:28
En alle bedragen die jij wel betaalt vanaf 1 dec laten opmaken als vordering naar hem? Echt zsm naar een advocaat om alles goed te regelen. Als jullie beiden op het koopcontract staan, en hypotheekakte, gaat hij sowieso dus van jou (indirect) geld krijgen. Op deze manier kun je dat sparen.
En als zijn ouders hem zo zielig vinden, nemen zij hem maar in huis, toch?
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit met een samenlevingscontract. Ben je automatisch 50 % eigenaar? En wat als je aan kan tonen dat de ander nooit 1 cent heeft meebetaald?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven