Meer stiefmoeders hier?

09-01-2018 16:19 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik benieuwd ben naar vrouwen die in dezelfde situaties zitten als ik en naar hun aanpak. Ik heb sinds een paar jaar een relatie met een man die dochtertje van 7 heeft uit een eerdere relatie. Hij en zijn ex hebben co-ouderschap en dat werkt prima. Ook mijn relatie met ex is erg goed. Sinds kort wonen we samen. Zelf heb ik geen kinderen, niet bewust maar is er nooit van gekomen en ik heb ook geen neefjes of nichtjes. Dochtertje vindt het erg leuk dat ik er ben en we doen regelmatig leuke dingen met z'n tweetjes wat erg gezellig is.

Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).

Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.

Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
Ik "werd" zelf stiefmoeder van al oudere kinderen, als onze kinderen nog jonger waren geweest en nog echt opgevoed moesten worden, was ik eerlijk gezegd nooit aan samenwonen begonnen (man ook niet, trouwens). Dan hadden we allicht nog langere tijd apart blijven wonen. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Je woont nog maar pas samen en denkt nu al aan mindfullness om rustig te blijven bij dit alles. Ik geloof niet dat mindfullness de redding is om de komende pakweg 15 jaar met situatie te kunnen dealen. Volgens mij moet je er gewoon de persoon voor zijn (én graag en goed met kinderen kunnen omgaan).
Mijn kind heeft een vader en moeder. En dan is er nog de vriendin van papa.
Niet meer. niet minder
Misschien als je je eigen rol in het geheel wat beter voor ogen houdt lukt het je beter het kind te accepteren.
Goed dat je ermee aan de slag gaat.
Het moet niet zo zijn dat dochter op haar tenen gaat lopen of zich niet meer thuis voelt in haar eigen huis.

Ik zou zeggen, pick your battles net zoals met een eigen kind. Je maakt voor jezelf uit wat echt belangrijk is en wat niet. En vooral niet op haar gaan focussen.
8102 schreef:
09-01-2018 16:45
Waarom zou dochter niet hoeven te luisteren? to moet eerst een soort toestemming vragen aan partner? :facepalm:
Omdat TO niet haar moeder is, ook geen familielid en ook geen buurvrouw. Ze is zomaar bij haar in komen wonen, dat is alles.

Stel nou dat er vanaf morgen een willekeurige vreemdeling bij jou in huis woont, die jou in je eigen huis gaat corrigeren op allerlei kleine dingen. Ga je daar dan naar luisteren? Of vraag je de ander alsjeblieft weg te gaan uit je huis?
Zo heet dat toch nu eenmaal. Stiefmoeder. Ik weet niet hoe het bij to zit. Maar ik vind dat geen zware of nare titel. Het is maar duidelijk wat de verhouding is als je zegt stiefkind. Ik vind dat overigens ook prima bij ex. Nooit jaloers op die titel. De vriendin van papa is er de helft van de tijd voor je kind. Kookt, ruimt op, ze vieren samen kerst. Vind stiefmoeder een prima naam voor iemand met die taken. En in het dagelijkse leven zegt kind toch niet stiefmama mag ik een koekje, maar Annie mag ik een koekje?
Aan mijn kinderen heb ik trouwens gevraagd of mijn vriend bij ons mocht komen wonen. Dat vonden en vinden ze helemaal leuk. Ik zou nooit een vreemde in huis halen en die de kinderen de les laten lezen. Wat een rare gedachtegang. Als vriend zich ergert mag hij dat gewoon zeggen. Doe ik ook.
N00R85 schreef:
09-01-2018 17:10
Omdat TO niet haar moeder is, ook geen familielid en ook geen buurvrouw. Ze is zomaar bij haar in komen wonen, dat is alles.

Stel nou dat er vanaf morgen een willekeurige vreemdeling bij jou in huis woont, die jou in je eigen huis gaat corrigeren op allerlei kleine dingen. Ga je daar dan naar luisteren? Of vraag je de ander alsjeblieft weg te gaan uit je huis?
Mooi dat een zeven jarige mag vragen om haar huis te verlaten.
Andere tijden he tegenwoordig.
8102 schreef:
09-01-2018 17:15
Mooi dat een zeven jarige mag vragen om haar huis te verlaten.
Andere tijden he tegenwoordig.
Zo werkt het helaas niet. Kinderen hebben weinig rechten na een scheiding. Maar dat wil niet zeggen dat je over al hun grenzen heen moet denderen en maar kan doen wat je wil. Tenminste zo zou het niet moeten gaan als je enig moreel besef hebt.
Je vindt haar niet zo heel erg leuk denk ik, anders irriteert ze je niet zo.
Ik denk dat het hoesten met of zonder hand voor de mond iets anders bij je triggert, want zo'n ramp is het nou ook weer niet dat jij er helemaal gespannen en gefocust als een havik op de bank zitten staat niet echt in verhouding tot het hoesten. Is er iets anders wat je stoort aan het samenwonen met je vriend en zijn dochter?

Eens met wat iemand anders hier ook zei: als je je nu al stoort, dan wordt de puberteit helemaal lachen gieren brullen.

Mocht het wat uitmaken; ik ben ook een soort stiefmoeder, ik ben getrouwd met een man met twee kinderen, die bij ons wonen omdat hun moeder is overleden. Ik erger me (bijna) nooit aan ze - alleen die remsporen in de pot zijn woest irritant - en ik zie mezelf helemaal niet als hun moeder maar als de vriendin van hun vader waar ze soms nog wel eens wat aan kunnen hebben, bijvoorbeeld omdat ik machtig lekkere spareribs kan maken. Maar opvoeden? Dan wijs ik meteen naar man. Jouw kinderen, jouw feestje.
Wat eten we vanavond?
Janco schreef:
09-01-2018 17:05
Niet meer. niet minder
Misschien als je je eigen rol in het geheel wat beter voor ogen houdt lukt het je beter het kind te accepteren.
Ach. Hier zeker een vrouw die een hekel heeft aan de nieuwe vriendin van papa.

Dus ook al heeft je eigen bloedje een uitstekende band met zijn stiefmoeder, dan nog is het maar de vriendin van papa? Jaloers meid?

Mijn ex zag zijn stiefmoeder meer als zijn moeder dan zijn eigen moeder.

Ikzelf heb ook een relatie gehad met iemand met een kind. Ik vond het erg moeilijk en heb dikwijls advies gevraagd bij mijn ex-schoonstiefmoeder. Ik denk dat niet iedereen in de wieg is gelegd voor die rol. En ik hoop dat als je dat niet kan, je eerlijk bent tegen jezelf, partner en omgeving en er mee stopt.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
N00R85 schreef:

Je klinkt erg gefrustreerd.
Ik zou toch uitzoeken wat je dwars zit.

Een ongelooflijk non-punt, die manieren. Voor wie wil je dat ze zich netjes gedraagt, voor jou, in zijn algemeenheid, of is het gewoon een stok om de hond mee te slaan?

Ook zonder hand voor je mond kun je opgroeien tot evenwichtige en in enige mate succesvolle volwassene. En dat is uiteindelijk het doel van opvoeden.

En je kunt corrigeren zonder streng of afkeurend te zijn. Een luchtige 'hand voor je mond' moet kunnen. Maar als de irritatie je uit de ogen schiet dan werkt het niet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Janco schreef:
Niet meer. niet minder
Het is ook TO’s huis, misschien zijn ze wel bij haar komen wonen. En echt belachelijk dat de vriendin van jouw ex niet tegen jouw kind mag zeggen dat hij/zij in zijn arm moet hoesten. Arme man ook die met zo’n ex opgescheept zit.

Aan de andere kant mag die vriendin natuurlijk wel voor jouw kind koken, zorgen dat zijn bed verschoond wordt, misschien wel meebetalen. Maar o wee als ze haar mond opendoet :facepalm:
pamelacourson wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:34
15.34% gewijzigd
Ik denk dat een stiefmoeder en stiefvader een aanvulling kan zijn op het opvoedduo ma en pa, zonder concurrentie of wat dan ook.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
09-01-2018 17:32
Ik denk dat een stiefmoeder en stiefvader een aanvulling kan zijn op het opvoedduo ma en pa, zonder concurrentie of wat dan ook.
Ik ook.

Net zoals dat een BSO leidster, juf of grootouder mee-opvoedt. Daar ga je toch ook niet zo moeilijk om doen?
anoniem_361432 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:36
5.74% gewijzigd
.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:53
99.57% gewijzigd
pamelacourson schreef:
09-01-2018 16:51
Inderdaad. De stiefmoeder is mag niks en het kind is altijd zielig. Wat dat betreft had je dit topic beter niet hier kunnen openen. Gelukkig gaat het bij ons al 17 jaar prima, er is nog hoop :hyper:
Het zou wel leuk zijn als er stiefmoeders komen schrijven die een wat realistischer beeld hebben i.p.v. forummers die al dan niet vanuit eigen motieven / positie bij voorbaat al extreme standpunten innemen dat een stiefmoeder bij voorbaat de spreekwoordelijke bakkes moet houden.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:52
20.04% gewijzigd
Janco schreef:
Niet meer. niet minder
Janco, ben jij zo’n typische moeder die de stiefmoeder als bedreiging ziet en daarom zo loopt te brallen hier? Doe niet zo rigide en compromisloos zeg.
N00R85 schreef:

:rofl:

Zie het al voor me: nieuwe au-pair in huis die voor kind zorgt als ouders er niet zijn. Maar ja, kind heeft er niet om gevraagd, dus sommeert au-pair om onmiddellijk te vertrekken.

Je noemt TO trouwens steeds een vreemde, maar dat is ze niet. Ze zijn na een aantal jaar pas gaan samenwonen, dus ik ga er even gevoeglijk vanuit dat kind en TO elkaar voor die tijd al regelmatig gezien hebben.
Zullen we de azijnpissers laten voor wat ze zijn en verder ontopic gaan? De bedoeling was dat stiefmoeders onder elkaar gingen schrijven toch?

TO kun je omschrijven waar je je precies aan stoort behalve dat hand voor de mond?
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 17:52
18.75% gewijzigd
Nee totaal niet. Ik heb een erg goede band met de vriendin van mijn ex-partner.

De dag dat mijn kind bij mij komt en zegt dat haar nieuwe stiefmoeder zich alleen al rot aan haar ergert als ze niest moet er even gepraat worden denk ik.
N00R85 schreef:
09-01-2018 16:30
Hand voor de mond zorgt juist voor veel verspreiding van ziektekiemen. Beter is in je elleboog hoesten.

Als je het dan toch over manieren hebt doe het dan goed. En nee, dochter hoeft niet naar je te luisteren, want zij heeft niet om deze situatie gevraagd en niet voor jou gekozen.

Ga latten en laat je vriend vader zijn.
Niet luisteren , wat een flauwekul. Hoeft ze ook niet naar de juf te luisteren? Heeft ze ook niet om gevraagd, de hele dag op school te moeten zijn.
Janco schreef:
09-01-2018 17:51
Nee totaal niet. Ik heb een erg goede band met de vriendin van mijn ex-partner.

De dag dat mijn kind bij mij komt en zegt dat haar nieuwe stiefmoeder zich alleen al rot aan haar ergert als ze niest moet er even gepraat worden denk ik.
Is wel heel kort door de bocht....
Janco schreef:
09-01-2018 17:51
Dit dus. In zo'n omgeving wil je toch niet dat je kind opgroeit?

TO: Ga lekker op jezelf wonen, dat is echt voor alle partijen beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven